Chiny mogły dotrzeć do szczytowej stacji benzynowej / Liu Lican

0
161
Liczba stacji benzynowych w Chinach wreszcie zaczęła spadać. Gdy samochody elektryczne zaczną pojawiać się na rynku, może to oznaczać początek końca pojazdów na ropę w kraju. (Zdjęcie: Alamy)

Co oznacza szybka elektryfikacja transportu dla chińskich stacji paliw, skoro popyt na ropę prawdopodobnie osiągnie szczyt również w przyszłym roku?

Historia często kryje się w szczegółach.

W 2022 roku w Chinach było o 100 stacji paliw mniej niż w 2021 roku, a ich liczba spadła do 107,6 tys., jak wynika z „Błękitnej Księgi” na lata 2022-2023 dotyczącej sektora dystrybucji ropy naftowej.

Jednocześnie liczba samochodów wzrosła o 5,8% w stosunku do roku poprzedniego, osiągając 319 mln sztuk. Natomiast sieć dróg krajowych powiększyła się o ponad 74 tys. km – do 5,35 mln km.

Czym są niebieskie księgi w Chinach?

Spadek częstotliwości korzystania ze stacji benzynowych o 0,11% może wydawać się niewielki. Jednak po latach ciągłego wzrostu może to oznaczać punkt zwrotny zarówno dla sektora transportu, jak i przemysłu naftowo-gazowego, w kontekście chińskich celów w zakresie dwuemisyjności, czyli osiągnięcia maksymalnej emisji dwutlenku węgla przed 2030 r. i osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla przed 2060 r.

Błękitna Księga sugeruje, że stacjom benzynowym zagraża połączenie słabszego popytu konsumenckiego, wywołanego pandemią i wysokimi cenami ropy, oraz szybkiego przechodzenia z pojazdów konwencjonalnych na pojazdy elektryczne (EV). Stwierdza, że ​​takie stacje należy przekształcić, aby obsługiwały wiele źródeł energii.

Powstanie i upadek stacji benzynowych

Pierwsza komercyjna stacja benzynowa w Chinach została zbudowana w Szanghaju w 1924 roku. Od końca lat 70. reformy i polityka otwarcia oznaczały stopniowe rozluźnianie kontroli cen rafinowanych produktów naftowych, w tym benzyny, nafty, oleju napędowego i paliw alternatywnych, takich jak benzyna z domieszką etanolu i biodiesel. Stacje benzynowe stały się lukratywną okazją biznesową.

W 1980 roku w Chinach było ich około 610. Do 2000 r. liczba ta wzrosła do ponad 94 000 w ślad za szybkim rozwojem przemysłu naftowego i gazowego oraz motoryzacyjnego. W tamtym momencie liczba ta była wyższa niż wymagana liczba posiadaczy samochodów i od tego czasu niewiele się zmieniła. Konkurencja jest zacięta, a rynek pozostaje nasycony . Jednak aż do ubiegłego roku utrzymywał się stały, stopniowy wzrost.

Według najnowszej Blue Book połowa chińskich stacji benzynowych jest obsługiwana przez gigantów branżowych Sinopec (29%) i PetroChina (21%). Pozostała część to podmioty prywatne (46%), będące własnością państwa, za pośrednictwem korporacji takich jak China National Offshore Oil Corporation (1%) lub reprezentowane przez zagraniczne marki, takie jak Shell (3%).

Doświadczenia z wiodących na świecie rynków stacji benzynowych pokazują, że liczby mogą osiągnąć szczyt, a następnie spaść. Liczba ta w USA zaczęła powoli spadać około 20 lat temu; w Japonii osiągnął szczyt na poziomie około 60 000 w 1994 r. i od tego czasu stale spada – w pierwszej połowie tego roku odnotowano 27 000.

Według Niebieskiej Księgi w 2022 r. PetroChina będzie miała o około 160 stacji mniej niż w 2021 r. Natomiast Sinopec odnotuje wzrost liczby o 0,1%. Eksperci branżowi i Błękitna Księga wskazują na gwałtowny rozwój pojazdów elektrycznych jako czynnik wpływający.

China Dialogue rozmawiało z Emmą Wang, kierownikiem programu czystego transportu w ośrodku doradczym Centrum Innowacji ds. Energii i Transportu (ICET). „Tendencja jest jasna… Pojazdy elektryczne wypierają z rynku samochody konwencjonalne, a to z kolei wpływa na liczbę stacji benzynowych” – stwierdziła.

Ładowanie pojazdu elektrycznego
Ładowanie samochodu elektrycznego na „stacji kompleksowej obsługi energetycznej” w Liuzhou w Chinach, marzec 2022 r. Ogromny wzrost liczby samochodów elektrycznych w kraju w ciągu ostatnich kilku lat wpływa na popyt na ropę naftową. (Zdjęcie: Alamy)

W elektryczności, poza ropą naftową

Przejście z silników spalinowych na elektryczne, jakie miało miejsce w ostatnich latach, było widoczne w wynikach sprzedaży.

W ubiegłym roku 6,9 mln „pojazdów na nową energię” – czyli hybryd typu plug-in, pojazdów w pełni elektrycznych na baterie lub pojazdów napędzanych metanolem i wodorem – co stanowi wzrost o 93% w porównaniu z rokiem 2021. Wszystkie około 77% to pojazdy -elektryczny, z hybrydami typu plug-in stanowiącymi około 22%.

W Błękitnej Księdze liczba pojazdów zasilanych nowymi energią osiągnie w 2022 r. 13,1 mln sztuk, co stanowi 4,1% wszystkich pojazdów na drogach. Może się to wydawać zbyt niskie, aby wpłynąć na liczbę stacji benzynowych, ale ich szybko rosnący udział w sprzedaży sugeruje, że wymiana pojazdów konwencjonalnych jest już na zaawansowanym etapie.

Chińskie Stowarzyszenie Samochodów Osobowych (CPCA), które publikuje dane dotyczące branży motoryzacyjnej, spodziewa się, że roczna sprzedaż pojazdów elektrycznych w Chinach w 2023 r. osiągnie 8,5 mln. Stanowiłoby to 36% całego rynku nowych pojazdów w tym kraju. Przy obecnym tempie wzrostu do 2025 r. pojazdy elektryczne powinny stanowić ponad 10% posiadaczy samochodów w Chinach.

Trend jest wyraźny… Pojazdy elektryczne wypierają samochody konwencjonalne

Emma Wang, Centrum Innowacji w dziedzinie Energii i Transportu

Tak jak popularyzacja samochodów konwencjonalnych spowodowała pojawienie się stacji benzynowych, tak gwałtowny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych doprowadził do powstania infrastruktury do ładowania i „przełączania” akumulatorów (gdzie można szybko wymienić akumulator na w pełni naładowany zamiennik). W 2022 r. liczba stacji ładowania w Chinach wzrosła do 5,2 mln . (Z tego 2,2 mln znajdowało się na publicznych stacjach ładowania – niektóre zintegrowane z istniejącymi stacjami benzynowymi, a część na nowych działkach). Odpowiada to jednej ładowarce na każde 2,7 Pojazdy elektryczne na drogach. Do 2022 r. 310 utworzono także

Wang twierdzi, że w ostatnich latach stan wdrożył szereg polityk zachęcających do rozwoju pojazdów elektrycznych, w tym instalując infrastrukturę do ładowania. W najnowszym dokumencie opublikowanym w czerwcu wzywa się do wbudowania technologii ładowania w obszary mieszkalne, „zapewniając, że 100% stałych miejsc parkingowych będzie wyposażonych w urządzenia do ładowania lub będzie gotowych do podłączenia”, zachęcając jednocześnie do „zdecydowanych wysiłków na rzecz budowy infrastruktury ładowania w pomieszczeniach ogólnodostępnych.”

Według danych Chińskiego Sojuszu na rzecz Promocji Infrastruktury Ładowania Pojazdów Elektrycznych, we wrześniu w całym kraju działało 7,6 miliona stacji ładowania. Infrastruktura rozwijała się wraz z upowszechnianiem się pojazdów elektrycznych i rozsądne byłoby założenie, że spowodowało to usunięcie części zapotrzebowania na stacje benzynowe.

Popyt na ropę osiągnie szczyt wcześniej

Oprócz ujawnienia nadwyżki na nasyconym rynku chińskich stacji benzynowych, rozwój pojazdów elektrycznych wpływa również na popyt na benzynę.

Według danych Blue Book jawna konsumpcja w Chinach (produkcja plus import, minus eksport) produktów naftowych rafinowanych wyniosła w 2022 roku 333 mln ton, co oznacza wzrost o 5,1% rok do roku. Natomiast zużycie benzyny, które zazwyczaj stanowi około 40% zużycia oleju rafinowanego, spadło o 4,5%, do około 133 milionów ton.

Międzynarodowa Agencja Energetyczna prognozuje, że światowy popyt na ropę naftową, gaz ziemny i węgiel osiągnie szczyt przed 2030 r. Chociaż ten harmonogram jest kwestionowany , analizy wielu organów są zbieżne co do poglądu, że szczytowy popyt na ropę w Chinach najprawdopodobniej osiągnie w 2024 r.

Pole naftowe usiane wieżami wiertniczymi

Pole naftowe w pobliżu miasta Huai’an, listopad 2023 r. W 2022 r. w Chinach zużyto 333 mln ton rafinowanych produktów naftowych, co oznacza wzrost o 5% w porównaniu z rokiem poprzednim. (Zdjęcie: Alamy)

Sinopec, który wcześniej przewidywał, że będzie to rok 2025, w sierpniu ze zdziwieniem stwierdził, że szczytowy popyt na benzynę w Chinach powinien nastąpić w 2023 r.

Zdaniem Cui Dongshu, sekretarza generalnego Chińskiego Stowarzyszenia Samochodów Osobowych (CPCA), zbliżający się szczyt popytu na benzynę oznacza, że ​​w krajowym sektorze samochodów osobowych w Chinach faktycznie osiągnięto maksymalny poziom emisji dwutlenku węgla. Biorąc pod uwagę spadający popyt na pojazdy z silnikiem Diesla, które są zastępowane ciężarówkami elektrycznymi, Cui twierdzi, że „zwycięstwo jest już w zasięgu wzroku” w zakresie maksymalnej emisji dwutlenku węgla w całym transporcie samochodowym.

Analiza opublikowana w sierpniu, która po raz pierwszy ukazała się w Sinopec Monthly, przewiduje, że roczne zużycie benzyny w Chinach spadnie o około 30 milionów ton do czasu, gdy liczba pojazdów elektrycznych osiągnie 20 milionów, co może nastąpić w tym roku. W tym momencie potrzeba byłoby o 20% mniej benzyny w porównaniu do sytuacji, gdyby wszystkie samochody zasilane były konwencjonalną ropą naftową, co stanowiłoby poważny cios dla rynku konsumenckiego ropy naftowej. Źródło branżowe powiedziało mediom, że popyt na benzynę szybko spadnie po osiągnięciu wartości szczytowych i do 2045 r. może osiągnąć mniej niż połowę obecnego poziomu.

Yin Qiang, wiceprezes Pekińskiego Stowarzyszenia Przemysłu Czystego Paliwa, uważa, że ​​liczba stacji benzynowych szybko spadnie w miarę rozpowszechniania się pojazdów elektrycznych i zmniejszania się popytu na produkty rafinowane naftowe. Badania przemysłu naftowego prognozują , że liczba potrzebnych stacji benzynowych w Chinach spadnie do 104 000 do 2035 r., 81 000 do 2040 r. i 37 000 do 2050 r.

Następny przystanek, „stacja kompleksowej obsługi energii”?

Stacje benzynowe to nie tylko sprzedaż benzyny. Większe marże zysku zawsze miała branża niezwiązana z paliwem: żywność i napoje, mycie samochodów, naprawy samochodów, części zamienne, reklama i komunikacja.

PetroChina i Sinopec zaczęły dodawać sklepy ogólnospożywcze do swoich stacji benzynowych ponad dziesięć lat temu i obecnie są liderami w branży: sieć Easy Joy firmy Sinopec ma ponad 28 000 sklepów, a uSmile PetroChina ma 20 178.

Jednak w Chinach działalność niezwiązana z ropą naftową generuje obecnie mniej niż 10% zysków stacji benzynowych. W porównaniu z udziałem wynoszącym 40–50% , jaki jest typowy poza Chinami, pozostawia to wystarczającą przestrzeń do wzrostu.

Oprócz podejmowania bardziej działalności niezwiązanej z ropą naftową, stacje benzynowe chcą obecnie przekształcić się w miarę zmiany popytu w kierunku nowych źródeł energii.

Sun Renjin jest profesorem na China University of Petroleum i jednym z głównych redaktorów Blue Book. W kwietniowym wywiadzie dla mediów Sun powiedział: „Rozwój kompleksowych stacji obsługi energii – ropy naftowej, gazu ziemnego, energii elektrycznej, wodoru i serwisowania – będzie nabierał tempa i skali wraz ze wzrostem wskaźnika penetracji pojazdów elektrycznych”.

Stacja wymiany akumulatorów w samochodach elektrycznych

Stacja wymiany akumulatorów w Szanghaju obsługiwana przez chińskiego producenta samochodów elektrycznych NIO. Zautomatyzowane maszyny znajdujące się pod samochodem usuwają zużyty akumulator i zastępują go jednym z kilkudziesięciu w pełni naładowanych, przechowywanych pod ziemią. (Zdjęcie: Daniel Ren / South China Morning Post przez Alamy)

W planie rozwoju pojazdów elektrycznych na rok 2020 Rada Państwa zaproponowała wykorzystanie istniejących lokalizacji i obiektów do świadczenia kompleksowych usług obejmujących ropę naftową, gaz ziemny, wodór i energię elektryczną. Następnie w 2022 roku wydano wytyczne , które pozycjonowały transformację stacji paliw w ramach krajowej transformacji energetycznej. W szczególności podkreślają, że tradycyjne stacje benzynowe i gazowe powinny „rozwijać kompleksowe zaplecze usługowe w zakresie transportu energii, integrujące ropę naftową, gaz ziemny, energię elektryczną i wodór”.

PetroChina i Sinopec rozpoczęły pilotażowe ładowanie i przełączanie akumulatorów na swoich stacjach benzynowych siedem lub osiem lat temu. Na koniec 2022 roku PetroChina posiadała 416 stacji ładowania i rozdzielni, a Sinopec 2299 (znowu część z nich zlokalizowana była w ramach istniejących stacji benzynowych, część osobno). Ten ostatni planuje co najmniej 5 tys. do 2025 r.

Transformacja nie jest łatwa

Pomimo tak widocznego postępu na drodze do przekształcenia chińskich stacji paliw w stacje kompleksowych usług energetycznych stoją przeszkody.

Najważniejszym z nich jest przestrzeń . Stacje benzynowe w chińskich miastach są zazwyczaj dość niewielkie i nie ma w nich miejsca na dodanie usług ładowania, przełączania czy tankowania wodoru.

China Dialogue rozmawiał z osobą z branży wymiany akumulatorów, która zdecydowała się zachować anonimowość: „Naciski PetroChina i Sinopec na rzecz kompleksowych elektrowni energetycznych nie przyniosły jak dotąd szczególnego sukcesu. Stacje benzynowe są rozmieszczone według rozpowszechnienia pojazdów konwencjonalnych. To, że jest stacja benzynowa, nie oznacza, że ​​warto zamontować punkt ładowania. Po drugie, pojawia się kwestia czynszu, ponieważ firmy zajmujące się nową energią muszą wynajmować powierzchnię od operatorów stacji benzynowych, a im wyższy czynsz, tym trudniej jest osiągnąć zysk.

Bezpieczeństwo stanowi wyzwanie również związane z przestrzenią. Zgodnie z opublikowanymi w 2021 r . „Normami technicznymi dla stacji paliw pojazdów naftowych, gazowych i wodorowych” , stacje ładowania muszą znajdować się w obszarze usług pomocniczych, oddzielonym od stacji tankowania ropy naftowej, gazu ziemnego i wodoru. Muszą także przestrzegać przepisów dotyczących odległości dotyczących wszelkich innych miejsc, w których mogą generować iskry lub otwarty ogień.

Nawet plany rozbudowy istniejących stacji benzynowych napotykają na wiele trudności wyzwań, w tym obecnego niskiego wykorzystania punktów ładowania, rosnących stawek za energię elektryczną, niezgodnych marek zmieniających akumulatory i długiego procesu składania wniosków.

Wyposażenie stacji benzynowych w stacje ładowania wymaga inwestycji, natomiast przyszłe taryfy za energię elektryczną oraz harmonogram zwrotu kosztów i rentowności pozostają niepewne. Ponadto operatorzy publicznych stacji ładowania w Chinach generalnie ponoszą obecnie straty .

Tankowanie wodoru na stacjach paliw to także kwestia długoterminowego rozwoju. Sinopec w 2022 roku posiadał 74 stacje tankowania wodoru, co czyni go największym na świecie deweloperem i operatorem tego typu obiektów. Tankowanie wodorem wciąż jednak czeka na właściwe zastosowania, wymaga ogromnych inwestycji i może być trudne do osiągnięcia zysku ze względu na szereg czynników, w tym ceny wodoru.

Autobus przyjeżdżający na stację benzynową

Nowo otwarta stacja tankowania wodoru w Zhangjiakou w prowincji Hebei, lipiec 2023 r. (Zdj.: Alamy)
Napełnianie autobusu rurą paliwową
Napełnianie autobusu wodorem w Szanghaju. Do 2025 roku miasto planuje otworzyć 70 takich stacji paliw. (Zdjęcie: Fang Zhe / Alamy)

Zmiany sięgają daleko poza stacje benzynowe

Transport odpowiadał za ponad 10% emisji dwutlenku węgla w Chinach w 2022 r. i jest trzecim co do wielkości źródłem po energetyce i przemyśle. Ruch drogowy generuje około 85% emisji dwutlenku węgla w transporcie. Zastąpienie pojazdów elektrycznych pojazdami konwencjonalnymi jest zatem ważnym elementem przełamywania zależności od ropy i osiągnięcia celów Chin w zakresie emisji dwutlenku węgla. Na tym tle upadek tradycyjnych stacji benzynowych można postrzegać jako przypis do historii.

Według niektórych dostawców kompleksowych usług energetycznych rosnąca penetracja pojazdów elektrycznych ma wpływ nie tylko na liczbę stacji benzynowych. Peryferyjna infrastruktura detaliczna i zaopatrzeniowa konwencjonalnego przemysłu motoryzacyjnego również będzie musiała się zmienić, podobnie jak działalność koncernów naftowych.

W „Planie działania na rzecz osiągnięcia maksymalnego poziomu emisji dwutlenku węgla do 2030 r.” Rady Państwa zapisano , że do 2025 r. krajowe moce produkcyjne w zakresie pierwotnej rafinacji ropy naftowej będą utrzymywane na poziomie poniżej 1 miliarda ton rocznie. Zdolność rafinacji w Chinach wynosi już około 980 milionów ton w 2022 r., pole do wzrostu jest niewielkie. Tymczasem rozprzestrzenianie się pojazdów elektrycznych osłabiło popyt na produkty rafinowane naftowe.

W odpowiedzi Błękitna Księga sugeruje, że przemysł rafineryjny i chemiczny zmniejsza swoje moce produkcyjne w zakresie takich produktów, przechodząc jednocześnie na nowe materiały i produkty chemiczne o wysokiej wartości dodanej. Innymi słowy, muszą przekształcić się z rafinerii „opartych na paliwach” na rafinerie „oparte na substancjach chemicznych”.

Transformacja zachodzi w całej branży motoryzacyjnej, nie tylko na stacjach benzynowych i stacjach ładowania. Pomiędzy nimi PetroChina, Sinopec, China National Offshore Oil Corporation i Sinochem utworzyły i wdrożyły ponad 40 spółek zajmujących się nową energią w całym nowym łańcuchu przemysłu energetycznego. Przejście koncernów naftowych na technologię niskoemisyjną nabiera tempa.