24.2 C
Gdańsk
niedziela, 26 maja, 2024

Kultura zseksualizowana na platformach streamingowych: analiza treści Twitch.tv / Kristel Anciones-Anguita i Mirian Checa-Romero

0
68
Miduki Hoshina cosplayant dans le rôle de Tifa Lockhart au Tokyo Game Show en septembre 2014. Z Wikimedia Commons, bezpłatnego repozytorium multimediów

Streszczenie

Platforma transmisji na żywo Twitch.tv, z 3 milionami widzów dziennie na całym świecie, stała się przestrzenią cyfrowej kultury i rozrywki online. Biorąc pod uwagę obecne obawy związane z eksponowaniem treści o charakterze seksualnym w sieciach społecznościowych i jego konsekwencjami dla okresu dojrzewania, celem tego badania jest przeanalizowanie, z perspektywy płci, czy kobiety stają się bardziej zseksualizowane podczas transmisji na żywo niż mężczyźni. Korzystając z projektu analizy treści, opracowano skalę ad hoc do analizy częstotliwości i intensywności seksualizacji w oparciu o zmienne kontekstowe i zachowania streamerów, takie jak między innymi ubiór, postawa lub przywołanie aktu seksualnego. Po analizie transmisji na żywo ( n  = 1920) nasza skala pozwoliła wyróżnić trzy poziomy intensywności: nieseksualny, zseksualizowany i hiperseksualny. Statystycznie istotne dowody znaleziono w poziomie seksualizacji między mężczyznami i kobietami w różnych kategoriach transmisji na żywo. Wyniki pokazują, że kobiety są bardziej i intensywniej samoseksualne niż mężczyźni; istnieją również różnice w zachowaniu i kontekście ich transmisji na żywo. Zseksualizowana reprezentacja kobiet w mediach kształtuje postawy związane z płcią, odczłowiecza kobiety i legitymizuje przemoc wobec nich, dlatego istotne jest zrozumienie roli platform medialnych w autoseksualizacji oraz konsekwencji ukazywania kobiet jako obiektów seksualnych, głównie dla młodych ludzi. ludzie.

Wstęp

W ostatnich dziesięcioleciach pojawiło się wiele badań poświęconych wpływowi mediów na kulturę i myśl (np. Thompson, 2000 ; Gerbner i in., 2002 ; Ward, 2016 ). Obecnie szczególne obawy budzą konsekwencje, jakie treści w mediach społecznościowych, zwłaszcza treści o charakterze seksualnym, mogą mieć dla młodych ludzi. Treści o charakterze seksualnym odnoszą się do przedstawiania jednostek, zwłaszcza kobiet, jako obiektów seksualnych (Ward, 2016 ). Chcąc wyglądać atrakcyjnie seksualnie i dostosować się do aktualnych standardów urody (Chua i Chang, 2016 ), wśród kobiet i dziewcząt obserwuje się rosnącą tendencję do samoseksualizacji na platformach mediów społecznościowych (Kapidzic i Herring, 2015 ). Biorąc pod uwagę, że seksualizacja wiąże się z przypisywaniem jednostkom natury seksualnej, autoseksualizacja ma miejsce, gdy jednostki chętnie seksualizują się, aby wyglądać atrakcyjnie seksualnie (Choi i DeLong, 2019 ). W tym względzie stwierdzono, że kobiety doświadczają większej presji społecznej dotyczącej swojego wyglądu i zwiększonej troski o autoprezentację, która musi być zgodna z obowiązującymi standardami piękna (Chua i Chang, 2016 ). Co więcej, socjalizacja w mediach społecznościowych ma na celu zaprezentowanie nieskazitelnego wyglądu w Internecie, co skutkuje zwiększoną podatnością na rozwój tożsamości (Davis, 2018 ) i eskalacją negatywnych konsekwencji. Niektóre badania podkreślają wpływ na zdrowie psychiczne i wydajność, w tym zwiększony lęk, depresję i cierpienie psychiczne wśród nastolatków (Burnay i in., 2022 ; Keles i in., 2020 ), niezadowolenie z ciała i zaburzenia odżywiania (Mustapic i in., 2017 r. ). Inne skupiają się na tym, jak ekspozycja na treści o charakterze seksualnym kształtuje postawy wobec płci i przekonania seksistowskie (Blackburn i Scharrer, 2019 ), zwiększa wagę, jaką dziewczęta przywiązują do wyglądu atrakcyjnego (Daniels i in., 2020 ) i zaostrza przemoc wobec kobiet (Cobo-Bedía, 2020). ;Halicki i in., 2023 ). Zseksualizowana reprezentacja kobiet w mediach wiąże się z przyjmowaniem ról płciowych i angażowaniem się w zachowania związane z molestowaniem seksualnym (Gramazio i in., 2021 ), a także z przypisywaniem odpowiedzialności ofiarom gwałtu (Bernard i in., 2019 ). Ponadto może mieć wpływ na rozumienie seksualności przez młodych użytkowników (Cowan, 2012 ).
Aby sprzedać produkty, wizerunek kobiety ulega seksualizacji w reklamach telewizyjnych (Goffman, 1979 ; Lindner, 2004 ), okładkach magazynów (Hatton i Trautner, 2011 ), teledyskach (Merlyn, 2020 ), grach wideo (Stermer i Burkley). , 2012 ) lub sieci społecznościowe (Daniels i in., 2020 ). Kilka czynników poprzedza samoseksualizm. W szczególności inwigilacja ciała i poczucie własnej wartości (Ruckel i Hill, 2017 ), narażenie na treści o charakterze seksualnym w mediach (Trekels i Eggermont, 2018 ). Jednak najczęstszym predyktorem jest poszukiwanie uwagi i popularności w mediach społecznościowych (Ramsey i Horan, 2018 ). Liss i in. ( 2011 ) opracowali skalę do pomiaru przyjemności płynącej z autoseksualizacji i odkryli, że niektóre kobiety mogą odczuwać poczucie kontroli lub pozytywne uczucia, gdy przyciągają uwagę mężczyzn swoją seksualnością. Niemniej jednak inne badania pokazują, że autoseksualizacja nie jest powiązana z sprawstwem seksualnym offline (Ramsey i Horan, 2018 ), a kobiety, które czerpią przyjemność z seksualizacji, częściej czują się uprzedmiotowione przez swoich partnerów i doświadczają niższej satysfakcji ze związku (Ramsey i in., 2017). ).
Choć powszechnie wiadomo, że kobiety są wykorzystywane jako przynęta do promocji produktu i że zasadniczym celem uprzedmiotowienia pokazywanego w mediach jest zwiększenie konsumpcji (Brzoki i in., 2017 ), to powszechnie wiadomo, że kobiety prezentujące się jako seksualizowane są postrzegane jako mniej kompetentne, zasługujące na uwagę i mniej inteligentne (Ward, 2016 ; Daniels i in., 2020 ). Llovet i Establés ( 2023 ) znalazły dowody na wyższy wskaźnik autoseksualizmu wśród wpływowych kobiet. Sukces społeczny nie wiązał się jednak z tym aspektem, natomiast w przypadku mężczyzn sukces społeczny wiązał się z aspektem zawodowym. Inne badania dostarczają dowodów na samoseksualizację na platformach mediów społecznościowych, zarówno wśród profesjonalistów, jak i zwykłych użytkowników, w celu uzyskania pozytywnej oceny społecznej (Yan i in., 2022 ) lub nagród pieniężnych (Drenten i in., 2020 ). Podobnie wizerunek kobiet w mediach kształtuje się według podobnego schematu. Badacze odkryli na przykład, że przemoc i treści seksualne w tekstach piosenek były powszechne (Couto i in., 2022 ), podobnie jak przedstawienia w serialach dla nastolatków (Masterson i Messina, 2023 ). Zademonstrowali nawet reprezentację płci w grach wideo (Lynch i in., 2016 ) i plakatach filmowych dla dzieci (Aley i Hahn, 2020 ). Szczegółowe informacje na temat próby badawczej i wyników znajdują się w tabeli 1 .
Tabela 1 Kluczowe badania analizy treści dotyczące kwestii płci w mediach.
Aby odpowiedzieć na te pytania i biorąc pod uwagę powszechne korzystanie z mediów cyfrowych przez młodych ludzi, należy przeanalizować socjalizujący i normalizujący wpływ utowarowienia ciał kobiet (Cobo-Bedía, 2020 ). Dlatego istotne jest zbadanie, w jaki sposób autoseksualizacja kobiet w mediach oraz rola technologii w rozpowszechnianiu treści o charakterze seksualnym, ponieważ oprócz wywoływania niepokoju wśród populacji kobiet, utrwala ona wartości, które wzmacniają wykluczenie i podważają równość kobiet ( Verdú, 2018 ). W tym kontekście niniejsze badanie ma na celu zbadanie sposobu, w jaki streamerzy tworzą i rozpowszechniają treści w sieciach społecznościowych, a w szczególności na platformie transmisji strumieniowej na żywo Twitch.tv.

Twitch.tv jako miejsce dla kultury zseksualizowanej

Obecnie streaming stanowi znaczącą część cyfrowej rozrywki i kultury online (Cullen i Ruberg, 2019 ; Woodcock i Johnson, 2019 ). Platformę Twitch.tv odwiedzają codziennie miliony widzów, którzy mogą wybierać spośród prawie 98 000 kanałów transmitowanych na żywo w pięciu kategoriach: „Gry”, „W prawdziwym życiu” (dalej „IRL”), „Muzyka”, „Esport” i „Kreatywność”. ”, które z kolei podzielone są na podkategorie, np.: „ ASMR ” ( Autonomiczna odpowiedź południka sensorycznego ), „ Baseny, jacuzzi i plaże ” czy „ Jedzenie i napoje ”. Na tej platformie liczba widzów wzrosła w zawrotnym tempie – ze 121 tys. widzów dziennie w 2012 r. do prawie 3 mln w 2022 r. Ten wzrost, wynikający z wyjątkowej transmisji strumieniowej na żywo przez streamerów grających w gry wideo, doprowadził Twitch.tv do ustanowienia tempo i zyskaj przewagę nad innymi platformami do transmisji na żywo, takimi jak Mixer czy YouTube (Cullen i Ruberg, 2019 ).
Sukces platform transmisji na żywo można przypisać ich możliwościom umożliwienia widzom interakcji z indywidualną transmisją na żywo za pomocą różnych środków, takich jak korzystanie z funkcji czatu lub przekazywanie darowizn pieniężnych lub subskrypcja kanałów o wartości od 4,99 EUR do 24,99 EUR. W zależności od poziomu subskrypcji abonenci otrzymują korzyści, takie jak oglądanie treści bez reklam, zdobywanie odznak lub dostęp do bardziej wydajnego czatu wyłącznie dla nich. Te formy mediacji między widzem a streamerem dają widzom możliwość personalizacji swoich doświadczeń i nawiązania kontaktu z ekspresją, głosem i bezpośrednim otoczeniem streamera (Woodcock i Johnson, 2019 ). Ten „bliski” kontakt ze streamerem rozmawiającym w miłej atmosferze wywołuje więź emocjonalną i budzi poczucie komfortu, które można porównać do poczucia spędzania czasu z przyjacielem (Woodcock i Johnson, 2019 ).
Aby uregulować te interakcje, Twitch.tv posiada zestaw zasad mających na celu ochronę użytkowników, powstrzymywanie obraźliwych zachowań oraz utrzymywanie dobrych relacji handlowych i społecznych w ramach platformy ( https://www.twitch.tv ). Jednakże w odniesieniu do rozpowszechniania treści o charakterze seksualnym, obscenicznym lub pornograficznym obowiązują subiektywne, niejasne i sprzeczne wytyczne, zwłaszcza jeśli chodzi o ubiór i eksponowanie ciała. Taka dystrybucja wzmacnia dyskryminacyjne postawy wobec kobiet i społeczności LGTBQI+, często mniejszości w tych przestrzeniach (Ruberg, 2021 ), biorąc pod uwagę fakt, że pomimo faktu, że według firmy 35% streamerów to kobiety, rzeczywistość jest taka, że ​​poziom ich widowni jest dużo niżej. Do tego stopnia, że ​​wśród 100 najpopularniejszych hiszpańskojęzycznych streamerów twórczynie treści stanowią zaledwie 8% i stanowią 5,34% całkowitej widowni (Selenepernas, 2022 ). Dlatego pomimo tworzenia i regulowania tych polityk obserwuje się interakcje zróżnicowane ze względu na płeć, które konsolidują głęboko zmaskulinizowane środowisko. Generuje to wrogie, zdominowane przez mężczyzn środowisko, w którym rozpowszechniana jest mowa nienawiści wobec płci żeńskiej, obejmująca molestowanie, negatywną ocenę jej kompetencji i komentarze o charakterze seksualnym na temat ich ciała (Ruberg, 2021 ; Todd i Melancon, 2019 ). Ponadto często nie są uważani za „prawdziwych graczy”, ponieważ grają mniej lub grają w gry uważane za gorsze (Paaßen i in., 2017 ) lub dlatego, że bardziej skupiają się na swoim wyglądzie niż na grze (Grayson, 2017 ). Ze swojej strony mężczyźni są oceniani jako lepsi i bardziej konkurencyjni gracze (Salter, 2018 ), co zwiększa niewidzialność kobiet w tej społeczności.
Próbując konkurować z męskimi streamerami i biorąc pod uwagę, że pozytywne opinie obserwujących zwiększają się, gdy treści są seksualizowane (Bell i in., 2018 ), kobiety często uciekają się do autoseksualizacji (Uszkoreit, 2018 ). Ta praktyka autoprezentacji tworzona jest w oparciu o serię performansów, które odpowiadają kodom etyczno-estetycznym kultury, w której są projektowane. Gesty, zachowania i otoczenie stanowią fikcyjną kreację wzorowaną na dominujących wzorcach społeczeństwa (Goffman, 1959 ), a w tym przypadku użytkowników platformy. Transmisja na żywo oferuje różne sposoby seksualizacji treści, takie jak używanie erotycznego cosplayu, symulowanie aktów seksualnych, granie w gry wideo w odsłaniającym ubraniu lub wykonywanie określonych ćwiczeń i ruchów żądanych przez widzów w zamian za datki pieniężne. Poprzednie badania wykazały, że twórcy treści seksualizują swoje treści poprzez replikowanie stylizowanych i inscenizowanych pornograficznych póz i gestów, co McNair określa mianem „porn chic” ( 2002 ). Ta szczególna estetyka różni się od jawnej pornografii, ponieważ nie przedstawia wyraźnych aktów seksualnych, ale ma wspólny cel, jakim jest monetyzacja produktu (Drenten i in., 2020 ) i przedstawianie kobiet jako dostępnych lub „możliwych do pieprzenia” (Dines, 2010 ). Nowe scenariusze cyfrowe umożliwiają ogółowi społeczeństwa tworzenie własnych treści w postaci amatorskiej pornografii (Choi i DeLong, 2019 ) lub na platformach mediów społecznościowych, takich jak Instagram (Llovet i Establés, 2023 ; Yan i in., 2022 ). Ponadto poszczególne osoby mogą kupować, sprzedawać lub uzyskiwać dostęp do materiałów o charakterze jednoznacznie seksualnym za pośrednictwem platform takich jak OnlyFans, IsMyGirl, Fansly lub powszechnie znanych jako Cam-Girls. Te kobiety, które podniecają swoich klientów aluzjami seksualnymi w celu uzyskania korzyści ekonomicznych, prezentów, sponsoringu lub sławy, są specjalnie rekrutowane przez firmy zarządzające platformami w zamian za udział w zyskach (Cunningham i in., 2018; Wang , 2021 ). Podobnie streamerzy Twitch.tv otrzymują od 50% do 80% opłat abonamentowych, często otrzymują prezenty od swoich obserwujących i mogą zwiększyć swoją widownię poprzez intymny kontakt z widzami. Chociaż różni autorzy twierdzą, że taka reakcja wzmacnia pozycję kobiet (Barnett i in., 2018 ), ponieważ czerpią z tego korzyści ekonomiczne i psychologiczne (Grande-López, 2019 ), różne badania sugerują, że zseksualizowani streamerzy są postrzegani jako mniej zasługujący na uwagę i etykietowani jako „streamerzy cycków” lub „gracze Bubby” (Ruberg i in., 2019). Pod tym względem wyjątkowość obecnego badania polega na zapewnieniu dogłębnej analizy autoseksualizacji na żywo i za pośrednictwem publiczności, zazwyczaj zdominowanej przez mężczyzn, na platformach transmisji strumieniowej na żywo. Oznacza to, że badanie to wykracza poza planowane i redagowane publikacje treści, oferując wgląd w spontaniczne tworzenie treści mających na celu zdobycie popularności i korzyści ekonomicznych, przy jednoczesnym otrzymywaniu natychmiastowych informacji zwrotnych i nagród od widzów. Z tej perspektywy niniejsze badanie odpowiada na następujące pytania badawcze: Czy kobiety doświadczają większej seksualizacji na Twitch.tv niż mężczyźni? Czy różnice w seksualizacji kobiet i mężczyzn są istotne statystycznie? Dlatego cel tego badania jest dwojaki: z jednej strony przeanalizowanie, czy kobiety na Twitch.tv wykazują większą samoseksuację z punktu widzenia płci (H 1 ), a z drugiej strony ustalenie, czy istnieją statystycznie istotne różnice ze względu na płeć streamera, pod względem zachowania i kontekstu jego transmisji na żywo (H 2 ). Uzyskane wyniki pozwolą zebrać informacje na temat wzorców seksualizacji w analizowanych kategoriach i dostarczyć odpowiednich danych na temat aktualnej panoramy, a także uzyskać świadomość uspołeczniającej siły mediów.

metoda

Badania te opierają się na metodologicznej strategii analizy treści, która polega na obiektywnej i systematycznej analizie cech tekstowych, wizualnych i behawioralnych treści medialnych (Neuendorf, 2017 ). Jak wykazano we wstępie, wcześniejsze badania pokazują, że ta metodologia jest najwłaściwsza do analizy mediów.
Podobnie jak w poprzednich badaniach, w ramach tej strategii opracowano doraźny instrument dostosowany do platform transmisji strumieniowej na żywo w oparciu o ramy analityczne, które reagują na kombinację różnych obserwowalnych atrybutów (postawa, ubiór, skupienie obrazu itp.), za pomocą których można dokonać pomiaru częstotliwość i intensywność, z jaką streamerzy seksualizują się, a także ich kontekst i zachowanie w ramach analizowanych kategorii.
Dla kontrastu wyników, za pomocą testu chi-kwadrat zbadano, czy istnieją statystycznie istotne różnice w częstotliwości i intensywności seksualizacji w zależności od płci streamerów.

Wybór próbek

Korzystając z procedury nagrywania przekrojowego (wrzesień i październik 2022 r.), zebrano i zarchiwizowano dane z łącznie 1920 klipów wideo sklasyfikowanych według płci na podstawie opisu ich własnego profilu rozpowszechnianego w dwóch najpopularniejszych kategoriach Twitch.tv: gry wideo i IRL. Na podstawie tych kryteriów z dziennego światowego rankingu w wybranych kategoriach wyłoniono 10 najlepszych filmów w ciągu 32 kolejnych dni. W kategorii Gry wideo wybrano trzy najpopularniejsze klipy każdego dnia ( n  = 960), a w kategorii IRL klipy z podkategorii JustChatting ( n  = 320), ASMR ( n  = 320) oraz Baseny, wanny z hydromasażem i plaże ( n  = 320). Kryteria doboru do tej próby są zgodne z aktualnymi zaleceniami dotyczącymi uwzględniania płci męskiej w badaniach nad seksualizacją (Pecini i in., 2023 ). Próba obejmuje streamerów i kategorie niezależnie od nacisku kładzionego na wygląd fizyczny, gdyż głównym kryterium włączenia była średnia miesięczna liczba widzów i obserwujących (Average Viewer Ratio) oraz popularność gier wideo. Zapewniło to włączenie kanałów o największej i najbardziej stałej średniej oglądalności, przy użyciu oprogramowania statystycznego specyficznego dla Twitch.tv , takiego jak Twitchtracker.com lub SullyGnome.com .
Co ważne, wykluczono te filmy, w których streamer nie pokazywał swojego wizerunku, gdyż nie pozwalało to na analizę wszystkich zmiennych badania, a także te, w których pojawiały się nierzeczywiste obrazy, takie jak Hentai, kreskówki czy ludzie. Pokazano reprezentacje 3D.

Procedura

Aby przeprowadzić procedurę obserwacyjną, należy skonstruować protokół zapisu, na podstawie którego można ustalić zmienne analizy i podstawowe cechy podlegające obserwacji (Neuendorf, 2017 ). Co więcej, seksualizacja jest wieloaspektowa: innymi słowy, wpływają na nią różne aspekty, takie jak ilość ubioru, ekspozycja ciała czy postawa, choć nie wszystkie z nich wpływają w tym samym stopniu na postrzeganie ludzi przez media (Bernard i Wollast, 2019) . ;Hatton i Trautner, 2011 ). W związku z tym, aby uchwycić te różnice, zmienne podlegające obserwacji, czas trwania sesji obserwacyjnych oraz próbę ustalono w oparciu o kluczowe elementy wyodrębnione z przeglądu literatury naukowej wraz z przeglądem profili dwóch zewnętrznych ekspertów w w dziedzinie edukacji i komunikacji.

Materiały

Po określeniu protokołu obserwacji i próby opracowano narzędzie do pomiaru częstotliwości i intensywności seksualizacji kobiet i mężczyzn na Twitch.tv . W tym celu zdefiniowano zmienne i pogrupowano je w trzy wymiary (Tabela 2 ), w których zebrano: (i) ogólne dane dotyczące transmisji na żywo: liczba widzów, kategoria i płeć; (ii) kontekst: ubiór, pokazane części ciała, skupienie obrazu i sceneria; oraz (iii) zachowanie, w ramach którego analizowane są ruchy ust, symulacja aktu seksualnego, włączenie odgrywania ról i postawa ciała.
Tabela 2. Kodowanie i kategoryzacja elementów obserwowalnych.
Aby zmierzyć intensywność seksualizacji, opracowano skalę addytywną od 0 do 14 punktów, aby kategoryzować stopień, w jakim każda transmisja na żywo jest seksualizowana. Konceptualizacja zmiennych pozwoliła uchwycić różnice i wyróżnić trzy poziomy intensywności: nieseksualny (0–4), zseksualizowany (5–8) lub hiperseksualny (9–14). We wcześniejszych badaniach badano stopień seksualizacji w mediach w oparciu o związek ustalony między różnymi zmiennymi, takimi jak odsłaniający ubiór i sugestywna postawa (np. Holland i Haslam, 2016 ), wyraz twarzy i makijaż (np. Bernard i in., 2019 ). ) lub poprzez połączenie różnych cech seksualizujących, takich jak używanie ust lub eksponowanie części ciała (np. Hatton i Trautner, 2011 ; Yan i in., 2022 ). Badania te wykazały, że związek pomiędzy tymi zmiennymi zwiększa lub zmniejsza intensywność seksualizacji. Nie ma jednak badań dotyczących platform do transmisji na żywo. W związku z tym w instrumencie tym uwzględniono zmienne dostosowane do takich potrzeb. Poniżej zamieszczono uzasadnienie wyboru pomiarów i zmiennych oraz ich kodowanie.

Kontekst

Odzież (0–4)

Pomimo tego, że rodzaj ubioru i stopień nagości niekoniecznie zwiększają seksualizację jednostki (Fasoli i in., 2018 ), istnieją badania, które wskazują na istotne różnice między płciami w odniesieniu do ubioru w mediach (Hatton i Trautner , 2011 ; Smith i Sanderson, 2015 ). Tym samym stopień nagości czy rodzaj ubioru przedstawiany jest jako ważny wyznacznik seksualizacji (np. Díaz-Atozano i in., 2021 ). W tym badaniu opracowano skalę obejmującą niezbyt odkrywczą odzież (0), odsłonięte ramiona lub ramiona (1), obcisłą odzież (2), bieliznę i/lub stroje kąpielowe (3) oraz minimalną ilość odzieży obejmujący wyłącznie sutki i okolice łonowe (4).

Odsłonięte części ciała (0–3)

Normalizacja seksualizacji w mediach jest wykorzystywana jako przynęta przy sprzedaży dowolnego rodzaju produktu (Rodal, 2009 ), aż do hiperseksualizacji określonych części ciała, takich jak piersi, pośladki i genitalia (Díez-Gutiérrez, 2021 ). ). Te transmisje na żywo, w których żadna z tych części nie zajmowała centralnego miejsca lub nie była widoczna, były klasyfikowane z zerem (0), natomiast jeśli którakolwiek z nich została podkreślona lub pokazana, były one klasyfikowane z jednym (1) punktem za każdą wyświetlaną część .

Ostrość obrazu (0–1)

Konstytucja jednostki – streamera – przed kamerą, prezentującego ją grupie – widzom – przepuszcza i reguluje to, co można powiedzieć, co można przekazać i co można pokazać (Calvo i San Fabián, 2018 ). W tym sensie obraz skupia się na tekście multimodalnym, w którym widoczność ciała odgrywa ważną rolę w przekazywaniu zseksualizowanego przekazu (Díaz-Atozano i in., 2021 ; Goffman, 1979 ). Dlatego ze względu na skalę seksualizacji rozróżnia się transmisje na żywo skupiające się wyłącznie na głowie i ramionach (0) oraz te, w których występuje znacznie większa ekspozycja, ukazująca całość lub dużą część ciała (1).

Postawa (0–2)

Uwzględnienie postawy w celu uprzedmiotowienia poznawczego stanowi ważny punkt wyjścia do zrozumienia seksualizacji jako zestawu zmiennych, które należy badać całościowo. Ekspozycja odsłaniającej odzieży może nie wykazywać obiektywizacji poznawczej (Schmidt i Kistemaker, 2015 ), ale rozbieżność pojawia się w przypadku dodania sugestywnych pozycji (Bernard i in., 2018 ). Pod tym względem postawa nabiera potencjalnej wartości seksualizującej i dodaje potencjalną wartość mowie ciała. W tym badaniu uwzględniono kilka zakresów, począwszy od siedzenia (bez seksualizacji, 0); sugestywne przechylenie tułowia i/lub bioder (subtelna seksualizacja, 1); do siedzenia z rozłożonymi nogami, leżenia lub na czworakach (wyraźna seksualizacja, 2).
Zachowanie

Usta (0–2)

Usta są podstawowym elementem seksualizacji. Przez lata stosowano go do hiperseksualizmu kobiet w mediach (Fasoli i in., 2018 ; Merlyn, 2020 ). Konkretnie intensywność wykorzystania tej części ciała jest powiązana ze zdolnością do przekazywania przyjemności i emocji (Gray i in., 2011 ). Opracowane narzędzie ustala różne wyniki w zależności od intensywności i użycia ust, począwszy od neutralności (0), mówienia lub uśmiechania się; uwodzicielski (1), obgryzający wargi lub przesyłający pocałunki; do seksualizacji (2), symulowania Fellatio lub aktu seksualnego.

Akt seksualny (0–1)

Odniesienia do aktu seksualnego w mediach stosowane są w formie aluzji, dwuznaczności i nagości (Reichert i Lambiase, 2012 ) lub jako przedpornograficzne przedstawienia, które seksualizują i uprzedmiotawiają ciało (Martín-Sanz, 2020 ). Z tej perspektywy punkt (1) przyznawany jest transmisjom na żywo, które pokazują zachowania symulujące fallatio, masturbację lub ruchy sugerujące akty seksualne.

Odgrywanie ról (0–1)

W analizie wzięto pod uwagę motywy wizualne, takie jak fanservice: erotyczne przedstawienia świata mangi lub anime poprzez wykorzystanie kocich uszu, cosplay, estetykę loliconu, kabaretki i inne fetysze. Wszystko to dotyczyło świata Hentai i miękkiego porno, czyli elementów krążących w obrębie męskiej heteronormatywnej seksualizacji i hiperseksualizacji (Hernández-Esquivel, 2021 ). Dlatego punkt (1) przyznawany jest transmisjom na żywo, które za pomocą tych warunków symulują role uległości, niewolnictwa lub dominacji.
To kodowanie zapewnia głębszy wgląd, ponieważ chociaż w różnych kanałach znajdujemy na przykład streamerów z tą samą ilością ubrań, analiza kontekstu i zachowań daje nam inny pogląd na stopień seksualizacji. W tym kontekście streamer opalający się na plaży w kostiumie kąpielowym otrzymałby 7 punktów i zaliczał się do kategorii zseksualizowanej lub umiarkowanie intensywnej. Tymczasem inny streamer, również w kostiumie kąpielowym, ale przyjmujący bardziej uwodzicielską pozę (sugestywnie przechyla biodra) i symulujący akt seksualny, np. lizanie rożka z lodami lub mikrofonu, zdobyłby 12 punktów i zostałby zakwalifikowany jako zseksualizowany. Dlatego pomiar zarówno kontekstu, jak i zachowania pozwala nam pokazać intensywność seksualizacji.

Analiza danych

Aby zminimalizować błąd obserwacji, instrument został poddany pilotażowi, podczas którego czterech zewnętrznych obserwatorów specjalizujących się w tej dziedzinie zbierało dane ze wszystkich wybranych kategorii jednocześnie w ciągu pięciu dni. W ten sposób pierwsze 10 bezpośrednich próbek z każdego kanału zostało przeanalizowanych w oparciu o te same kryteria, przy użyciu wskaźnika rzetelności między oceniającymi Cohena Kappa (Cohen, 1960 ). Dla wszystkich zmiennych uzyskano stopień zgodności 0,854, który w zaproponowanej przez autora skali uznano za bardzo dobry, co pozwoliło na kontynuację analizy merytorycznej.

Dane wyodrębnione z tej analizy zarejestrowano i przetworzono za pomocą SPSS 29.0. Strukturę czynnikową badano za pomocą eksploracyjnej analizy czynnikowej (EFA) wspartej indeksem Kaisera-Meyera-Olkina (KMO) i testem sferyczności Bartletta. Aby podjąć decyzję o zachowaniu przedmiotu, zbadano korelacje antywizerunkowe. Ponadto przeanalizowano całkowitą wyjaśnioną wariancję w celu określenia liczby składników. Znajdując obrócone rozwiązanie, przeprowadza się analizę spójności wewnętrznej za pomocą współczynnika rzetelności alfa Cronbacha dla każdego wymiaru wchodzącego w skład skali. Na koniec przedstawiono skalę z jej odpowiednimi wymiarami, zmiennymi i konceptualizacjami. Zmienne kategoryczne przedstawiono za pomocą tabel krzyżowych i rozkładów częstotliwości. Aby sprawdzić, czy istnieją istotne różnice w stopniu seksualizacji w zależności od płci streamera, a także w aspektach kontekstu i zachowania według kategorii Twitch.tv , przeprowadzono testy chi-kwadrat jednorodności próby.

Wyniki

Analiza wymiarowa instrumentu

Na całej próbie przeprowadzono eksploracyjną analizę czynnikową (AFE) i analizę wspólnych czynników (CFA) ( N  = 1920). Aby ocenić adekwatność pobierania próbek, obliczono wskaźnik Kaisera-Meyera-Olkina i test sferyczności Bartletta. Uzyskane wartości w obu testach (KMO = 0,89; χ 2 Sferyczność = 17232,42, p  < 0,001) były adekwatne, co doprowadziło do późniejszej eksploracji struktury silniowej instrumentu, gdyż spełniają one odpowiednie kryteria redukcji współczynników w wymiarach (Van Wingerde i Van Ginkel, 2021 ). Jeśli chodzi o ekstrakcję głównych składników, zastosowano technikę Varimax z normalizacją Kaisera (Tabela 3 ). Wyniki ujawniły dwa czynniki, przy czym oba są większe niż 0,7 (Vo i Lee, 2020 ), co odpowiednio reprezentuje ukryte konstrukty będące przedmiotem zainteresowania lub różne wymiary tego samego konstruktu i weryfikuje wspólne obciążenie metody, które uwzględniają wspólną wariancję między zmiennymi poprzez eliminację pomiaru wariancja błędu. Wymiar Kontekst składa się ze zmiennych: ubioru, postawy, ostrości obrazu, klatki piersiowej, pośladków i genitaliów. Jeśli chodzi o wymiar Zachowanie, składa się on ze zmiennych: ust, aktu seksualnego i roli. Wspomniana wcześniej struktura z powodzeniem wyjaśnia zmienność występującą w danych, łącznie 77,98% wyjaśnionej wariancji przez dwa czynniki.
Tabela 3 Obrócona macierz komponentów.
Jeśli chodzi o rzetelność, dla każdego wymiaru zastosowano współczynnik Alfa Cronbacha (Tabela 4 ), uzyskując następujące wartości: Kontekst (0,89) i Zachowanie (0,78). Wszystkie pozycje uzyskały wagi czynnikowe przekraczające 0,827, dlatego nie brano pod uwagę eliminacji żadnej pozycji. Można zatem zaobserwować, że wartości te są zadowalające i zalecane do akceptacji (Linkov, 2021 ). Wreszcie wszystkie przeprowadzone analizy pozwalają na dostępność ważnej i wiarygodnej skali.
Tabela 4. Wagi czynnikowe przedmiotów i zbiorowości.
Analiza opisowa
W pierwszej analizie opisowej, mając na celu porównanie H 1 , analizujemy częstotliwość i intensywność, z jaką streamerzy seksualizują się w zależności od płci. Jeśli chodzi o częstotliwość, większy odsetek mężczyzn (61,2%) niż kobiet (38,8%) ogląda transmisje na żywo (ryc. 1 i tabela 5 ). Różnice te pogłębiają się jednak w zależności od kategorii, w której znajduje się transmisja na żywo. Tym samym w kategoriach takich jak Tylko Czat czy Gry częściej pojawiają się streamerzy płci męskiej (odpowiednio 86,75% i 92,10%), natomiast w kategoriach ASMR oraz Baseny, wanny z hydromasażem i plaże jest większa reprezentacja kobiet (98,75%) i 97,19%), wykazując wyraźny podział ze względu na płeć.
Rys. 1: Reprezentacja płci streamerów według kategorii.
rysunek 1

Źródło: autor(zy).

Tabela 5 Poziom seksualizacji w funkcji streamera.
Jeśli chodzi o intensywność seksualizacji, 87,4% streamerów zgrupowanych w poziomie nieseksualizowanym to mężczyźni, natomiast na pozostałych dwóch poziomach subiektywizacji poznawczej, seksualizacji i hiperseksualizacji, odpowiednio 97,2% i 99,7% to kobiety.
Indywidualne wyniki intensywności seksualizacji dla każdej z transmisji na żywo wskazują, że istnieją różnice opisowe w obrębie płci żeńskiej ( n  = 745). Podczas gdy w kategoriach Gry i Tylko Czat intensywność seksualizacji jest niska lub nie ma ona charakteru seksualnego, w kategoriach ASMR oraz Baseny, wanny z hydromasażem i plaże występuje najwięcej transmisji na żywo o charakterze hiperseksualnym i seksualnym. Kobiety, które stanowią zdecydowaną większość tych kategorii, są ogólnie bardziej zseksualizowane, osiągając wysoki poziom seksualizacji lub hiperseksualizacji w około połowie transmisji na żywo.
Tymczasem żaden mężczyzna nie jest hiperseksualny w kategoriach Gry, Po prostu Czat i ASMR, a tylko jeden mężczyzna nie jest hiperseksualny w kategorii Baseny, wanny z hydromasażem i plaże. Podobnie jest w przypadku średniej intensywności, w której  seksualizacji ulega jedynie 10 mężczyzn z całej próby ( n = 1174). Oprócz pokazania różnych wyników dla każdej kategorii w odniesieniu do różnych poziomów seksualizacji, zaobserwowano, że kobiety ( n  = 745) nie tylko występują głównie w mniej popularnych, a co za tym idzie, rzadziej odwiedzanych kategoriach, ale także że te kategorie wykazują najwyższy odsetek seksualizacji i hiperseksualizacji.
Jeśli chodzi o kontekst i zmienne zachowania (Tabela 6 ), wyniki pokazują, że mężczyźni w większości skupiają obraz na swojej twarzy i nie wykazują zachowań charakterystycznych dla seksualizacji, takich jak sugestywne postawy, uwodzicielskie usta czy symulacja seksu. akt seksualny, ale zamiast tego skupiają się na graniu, czacie lub przesyłaniu strumieniowym. Jednak większość kobiet (71,4%) nosi stroje od umiarkowanych dekoltów po bikini lub ubrania minimalistyczne i wykorzystuje ostrość obrazu, aby pokazać całe ciało (76,2%). Ponadto ponad połowa tych streamerów nawołuje do aktu seksualnego (51,6%), zaś dwie trzecie z nich insynuuje takie czynności lub uwodzi ustami (32,7% + 34,7%).
Tabela 6 Wyniki zmiennych niezależnych według skali kodowania.
Pełnowymiarowa tabela

Analiza wnioskowania

W drugiej analizie wnioskowanej, w celu kontrastowania H2, wykonano test χ 2 (tab . 7 ), który wykazał, że istnieją istotne statystycznie różnice pomiędzy kobietami i mężczyznami zarówno na poziomie globalnym ( p  = 0,000), jak i w każdym z poziomy seksualizacji (  odpowiednio p  = 0,001; p  = 0,000; p = 0,002).
Tabela 7 Test chi-kwadrat: różnice w poziomie seksualizacji pomiędzy mężczyznami i kobietami.
Wreszcie, jeśli chodzi o zmienne behawioralne i kontekstowe według płci i kategorii Twitch.tv (Tabela 8 ), zaobserwowano również, że w większości z nich różnice między mężczyznami i kobietami są istotne statystycznie. Jeśli chodzi o zmienne kontekstowe, to różnice, dla których stwierdzono wyższy poziom istotności między mężczyznami i kobietami we wszystkich analizowanych kategoriach Twitch.tv , to: (i) w użytkowaniu odzieży, przy czym kobiety używają minimum odzież (bielizna lub kostiumy kąpielowe) w porównaniu do mężczyzn noszących odzież mało odkrywczą; (ii) w centrum uwagi, gdzie kobiety pokazują całe ciało w porównaniu z mężczyznami, którzy pokazują tylko ramiona i głowę; (iii) w odsłoniętych częściach ciała, przy czym kobiety częściej pokazują piersi, pośladki lub genitalia, z wyjątkami w przypadku klatki piersiowej/piersi, pośladków i genitaliów w kategoriach Baseny, Wanny z hydromasażem i Plaże, ASMR lub Gry.
Tabela 8 Zależność pomiędzy zmiennymi analizy według kategorii Twitch i płci streamera.
Jeśli chodzi o zmienne behawioralne, istnieją również istotne statystycznie różnice między mężczyznami i kobietami we wszystkich kategoriach Twitch.tv . Kobiety wykazują wyższy poziom znaczenia: (i) używanie ust, gdy wykorzystują je w sposób bardziej seksualny; (ii) czynności seksualnych (całowanie, przytulanie, ssanie, symulowanie Fellatio) dokonywanych we wszystkich kategoriach istotnie częściej przez kobiety niż przez mężczyzn (z wyjątkiem kategorii Gry, gdzie nie zaobserwowano takich czynności u żadnej płci); (iii) odgrywanie ról, w którym kobiety używają bardziej erotycznych lub infantylizowanych kostiumów niż mężczyźni; iv) postawa – kobiety częściej prezentują się z otwartymi nogami, w pozycji leżącej lub na czworakach w porównaniu z mężczyznami, którzy pokazują się w pozycji siedzącej.
Uzyskane wyniki, zarówno opisowe, jak i wnioskowane, potwierdzają hipotezy (H 1 i H 2 ) w prawie wszystkich zmiennych behawioralnych i kontekstowych streamerów według płci we wszystkich kategoriach Twitch.tv .

Dyskusja

Rozwój Twitch.tv jest niezaprzeczalny, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę integrację nowych kategorii i podkategorii w celu przyciągnięcia zupełnie innej publiczności w porównaniu z jego początkami jako platformą gier wideo, gdzie ponad 80% stanowili mężczyźni (Zolides, 2020 ). Chociaż rozwój i ewolucja platformy może zapewnić bardziej egalitarną rzeczywistość wśród streamerów, kategorie takie jak Gry i Just Chatting nadal przedstawiają się jako marginalna nisza dla kobiet. Z tego powodu streamerki mogą uciekać się do autoseksualizacji jako strategii przyciągnięcia większej liczby obserwujących. Warto zwrócić uwagę na wyraźny podział ze względu na płeć ze względu na kategorię transmisji na żywo. Zatem 84% kobiet należy do tych kategorii, w których kobiece ciało może podlegać seksistowskim i dyskryminującym zasadom i standardom (Ruberg i Lark, 2020 ; Routsalainen, 2022 ), takich jak ASMR oraz baseny, wanny z hydromasażem i plaże.
Jeśli chodzi o intensywność seksualizacji, badanie to jest spójne z wcześniejszymi badaniami, w których stwierdzono, że w mediach płeć żeńska jest seksualizowana na wyższym poziomie niż płeć męska (Hatton i Trautner, 2011 ; Ward, 2016 ). W tym sensie uzyskane wyniki ujawniają istotne statystycznie różnice w nasileniu seksualizacji pomiędzy kobietami i mężczyznami, a także w zachowaniu i kontekście streamerów w różnych kategoriach Twitch.tv . Podczas gdy mężczyźni podczas transmisji strumieniowej skupiają się na swojej mowie lub kompetencjach graczy wideo i nie pokazują swoich ciał ani nie sugerują uwodzenia, aby przyciągnąć widzów lub subskrybentów, kobiety uciekają się do samouprzedmiotowienia, co wzmacnia związek między prostytucją a transmisją na żywo wyłącznie w przypadku kobiet streamerów (Ruberg i Lark, 2020 ). Co więcej, utowarowienie własnego ciała w celu wywołania zaangażowania emocjonalnego i seksualnego w celach komercyjnych może nie być tak korzystne, jak mogłoby się wydawać. Dzieje się tak dlatego, że kontrola nad własnością w Internecie jest płynna i często treści są wykorzystywane przez osoby trzecie dla własnej korzyści (Drenten i in., 2020 ) lub przynoszą minimalne korzyści ekonomiczne (Wang, 2021 ). Choć można odnieść się do koncepcji wolności seksualnej, nie możemy zapominać, że samouprzedmiotowienie często stanowi reakcję na ideologię patriarchalną tworzoną na podstawie męskiego spojrzenia (Cobo-Bedía, 2020 ). Odsłaniający ubiór czy sugestywna postawa warunkują ocenę moralną i kompetencyjną kobiet (Bernard i in., 2020 ; Wollast i in., 2018 ) i przekładają się na odczłowieczający pogląd, który zamienia osobę w obiekt seksualny (Fasoli i in., 2018 ) . Dlatego poziom seksualizacji kobiet na Twitch.tv może normalizować to, co jest kulturowo akceptowalne, zarówno na tej platformie cyfrowej, jak i poza nią. W grudniu 2023 roku, w związku z kontrowersjami wokół „Topless Meta” , nowego trendu wśród streamerów polegającego na symulowanej nagości od pasa w górę, Twitch.tv zdecydował się na aktualizację swoich przepisów dotyczących treści seksualnych. Platforma stwierdziła, że ​​treści celowo podkreślające piersi, pośladki czy okolice miednicy, nawet gdy są ubrane, a także tańce erotyczne polegające na rozbieraniu się lub gestach rozbierania, nie będą karane, o ile będą odpowiednio oznakowane.Notatka1 Idąc tym tropem, istnieją różne stanowiska w sprawie powodów, dla których kobiety decydują się na uprzedmiotowienie siebie: podczas gdy niektórzy autorzy bronią wolności seksualnej i twierdzą, że autoseksualizacja daje im władzę, przyjemność i poczucie własnej wartości (Barnett i in., 2018 ), inni wskazują, że wolność seksualna i seksualizacja są dehumanizujące (Wollast i in., 2018 ) i wpływają zarówno na poziom neuronalny, jak i behawioralny (Bernard i in., 2020 ). Kluczowe jest zrozumienie, w jaki sposób te regulacje normalizują seksualizację kobiet i jej treści oraz jak może to wpłynąć na nastolatki, zwłaszcza biorąc pod uwagę coraz częstsze występowanie rekrutacji seksualnej młodych kobiet za pośrednictwem mediów społecznościowych (Humphreys i in., 2019 ) . Ma to również znaczenie, gdy autoseksualizacja jest decyzją dobrowolną, biorąc pod uwagę wzrost wykorzystywania seksualnego i handlu ludźmi w związku z transmisjami na żywo (Delva Benavides i Gonzalez Lopez, 2022 ).
Chociaż próba badawcza obejmuje mężczyzn zseksualizowanych i hiperseksualnych ( n  = 7 z całej próby) w kategoriach takich jak ASMR lub baseny, wanny z hydromasażem i plaże, należy zauważyć, że w niektórych z tych transmisji na żywo scenariusze i zachowania mężczyzn były parodiowane i wyśmiewano działalność kobiet w tych kategoriach. Stanowi to wyraźne odzwierciedlenie wyników poprzednich badań (Cullen i Ruberg, 2019 ; Zolides, 2020 ), w których ostrzegają, że tego typu platformy budują i utrwalają internetowy dyskurs nienawiści wobec kobiet, który można ekstrapolować na różne kontekstach życia codziennego.
Wyniki uzyskane w badaniu wzywają do nowego podejścia do wykorzystania i tworzenia platform społecznościowych, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę, że zajmują one znaczną część codziennego życia młodych użytkowników, z których 73% to osoby w wieku od 16 do 34 lat w przypadku Twitch.tv.Notatka2 Biorąc pod uwagę, że ciało kobiece wdziera się do większości produkcji kulturalnych, zwłaszcza gdy konsumenci są młodzi (Verdú, 2018 ), istotne jest opracowanie planów edukacyjnych uwzględniających fakt, że medialna manipulacja wizerunkiem kobiety stanowi problem społeczny mogący wytworzyć negatywny wpływ psychologiczny na tożsamość kobiet, obraz siebie i dobrostan (Bernard i in., 2020 ). Symboliczna przemoc reprodukowana w mediach ma szkodliwe konsekwencje dla ogółu społeczeństwa, a w szczególności dla kobiet, ponieważ uprzedmiotowienie reprodukowane w mediach stanowi część ideologicznej podstawy nierówności (Verdú, 2018 ). Chociaż istnieje więcej modelek kobiet, ich zseksualizowana lub hiperseksualna reprezentacja w mediach budzi niepokój ze względu na różne opcje kulturowe przedstawiane dzieciom i nastolatkom, ponieważ przedstawianie modelki jako obiektu seksualnego ma wpływ zarówno na poziom neuronalny i behawioralny (Bernard i in., 2020 ). Ponadto odgrywa kluczową rolę w radzeniu sobie z dystresem związanym z przemocą ze strony partnera i przypisywaniem winy (Johnson i in., 2022 ), w tym w przypadku przemocy na tle seksualnym (Halicki i in., 2023 ).
Z drugiej strony podkreślamy potrzebę wykorzystania instrumentu opracowanego do analizy większej liczby kategorii i/lub streamerów, nawet jeśli mają mniej widzów, poprzez rejestr podłużny z większymi próbami, mający na celu analizę treści użytkowników z mniejszą reprezentacją .
Wreszcie można zauważyć, że męska społeczność próbuje ośmieszać i parodiować transmisje na żywo z tych kategorii, w których reprezentacja kobiet jest wyższa, przy czym dyskomfort powodowany przez wielu mężczyzn wtargnięciem kobiet na platformę jest sygnalizowany w różnych sieciach społecznościowych (Ruberg i in. al., 2019 ), głównie ze strategiami, które sami określają jako „semi-pornografię mającą na celu przyciągnięcie nastoletniej publiczności” (@JotaEme009 na Twitterze.com) lub jako treści „nieodpowiednie dla platformy” (JordiWild na Youtube.com ). W tym sensie przyszłe badania pozwolą głębiej poznać pogląd społeczności na te transmisje na żywo, poprzez dyskurs streamerów i komentarze widzów. W ten sposób, metodami mieszanymi, zbadamy powody, dla których kobiety decydują się na uprzedmiotowienie siebie, aby lepiej poznać rzeczywistość bohaterek oraz ewentualny indywidualny wpływ psychologiczny seksualizacji.

Wnioski

Badanie to dotyczy zakresu ekspozycji i seksualizacji streamerów w różnych kategoriach na platformie Twitch.tv. Zgodnie z założeniami stwierdzamy, że kobiety są bardziej intensywnie seksualizowane niż mężczyźni w sposób istotny statystycznie, a ponadto streamerki doświadczają znacznie wyższego poziomu seksualizacji w porównaniu do swoich męskich odpowiedników. Można to zaobserwować, biorąc pod uwagę zmienne kontekstowe i behawioralne w transmisjach na żywo, co prowadzi do konsekwencji dla dynamiki płci, szczególnie w odniesieniu do autoseksualizacji.
Do przeprowadzenia badania wykorzystano metodykę analizy treści z wykorzystaniem opracowanego ad hoc narzędzia. Przeanalizowano dużą liczbę transmisji na żywo, biorąc pod uwagę różne elementy, takie jak pozy, rodzaje ubioru, gesty i role towarzyszące filmom transmitowanym na żywo. Te otwarte i bezpłatne publikacje zastępują, w przypadku sektorów korzystających z pornografii, inne strony zawierające treści o wyraźnym charakterze seksualnym, podkreślając zwiększone ryzyko związane z takimi transmisjami, w których kobiety często wydają się hiperseksualne.
Należy podkreślić, że wielu użytkowników tych platform to osoby niepełnoletnie lub wschodzące dorosłe osoby, co powoduje, że rodzice, opiekunowie i pedagodzy muszą być świadomi tej nowej formy ukrytej seksualizacji, aby edukować i informować o potencjalnych zastosowaniach i zagrożeniach z nią związanych. z transmisjami na żywo. Tylko w ten sposób można podnieść świadomość na temat znaczenia tych wywrotowych form seksualizacji, które zakłócają równość mężczyzn i kobiet.
Dodatkowo należy wziąć pod uwagę, że reprodukcja seksualizacji w mediach przyczynia się do wzrostu przemocy wobec kobiet oraz wzmacnia seksistowskie postawy i opinie, które w średnio- i długoterminowej perspektywie mogą prowadzić do przypadków molestowania seksualnego, niedoceniania ich osiągnięć oraz dyskryminacja w miejscu pracy.

Dostępność danych

Zgodnie z interesem autorów wykorzystane dane nie mogą być publikowane w repozytoriach o otwartym dostępie.

Notatki

  1. https://www.twitch.tv .

  2. https://www.streamscheme.com/twitch-statistics .

Bibliografia

Pobierz referencje

  • Opublikowany:

Sprostowanie do tego artykułu zostało opublikowane 26 lutego 2024 r.

Podziękowanie

Stypendium doktoranckie „ Formacion de Profesorado Universitario ” FPU-MEC 22/02622. Konkurs na program badawczy Stimulus to Excellence dla stałych profesorów uczelni. EPU-INV/2020/005 i EPU-DPTO/2020/004.

Autorzy i stowarzyszenia

Wkład

Chociaż obaj autorzy uczestniczyli, zaprojektowali i uzgodnili pracę, ich udział można podkreślić w następujących sekcjach: KA: Oryginalny pomysł. Pozyskiwanie danych. Pisanie i poprawianie tekstów. Zatwierdzenie wersji ostatecznej. MC: Analiza i interpretacja danych. Pisanie i poprawianie tekstów. Zatwierdzenie wersji ostatecznej.

Autor korespondencji

Korespondencja do Kristel Anciones-Anguita .

Deklaracje etyczne

Konkurencyjne interesy

Autorzy nie deklarują żadnych konkurencyjnych interesów.

Zatwierdzenie etyczne

Obecne badanie nie obejmowało wykorzystania ludzi/zwierząt i nie wymagało zgody lokalnej komisji etyki.

Świadoma zgoda

W badaniu zastosowano metodologię analizy treści medialnych. Próbka składa się z publicznych transmisji na żywo tworzonych przez osoby dorosłe.

Dodatkowe informacje

Nota wydawcy Springer Nature pozostaje neutralna w odniesieniu do roszczeń jurysdykcyjnych w publikowanych mapach i powiązaniach instytucjonalnych.

Prawa i uprawnienia

Otwarty dostęp Ten artykuł jest objęty licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, która pozwala na używanie, udostępnianie, adaptację, dystrybucję i reprodukcję na dowolnym nośniku lub w dowolnym formacie, pod warunkiem odpowiedniego podania oryginalnego autora (autorów) i źródła, podaj link do licencji Creative Commons i wskaż, czy wprowadzono zmiany. Obrazy lub inne materiały stron trzecich zawarte w tym artykule są objęte licencją Creative Commons artykułu, chyba że w linii kredytowej dotyczącej materiału wskazano inaczej. Jeśli materiał nie jest objęty licencją Creative Commons artykułu, a zamierzone użycie jest niezgodne z przepisami ustawowymi lub przekracza dozwolone użycie, konieczne będzie uzyskanie zgody bezpośrednio od właściciela praw autorskich. Aby wyświetlić kopię tej licencji, odwiedź http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ .

Przedruki i pozwolenia

O tym artykule

Sprawdź aktualizacje. Zweryfikuj walutę i autentyczność za pomocą CrossMark

Zacytuj ten artykuł

Anciones-Anguita, K., Checa-Romero, M. Kultura zseksualizowana na platformach do transmisji na żywo: analiza treści Twitch.tv . Humanit Soc Sci Commun 11 , 257 (2024). https://doi.org/10.1057/s41599-024-02724-z

Link do artykułu: https://www.nature.com/articles/s41599-024-02724-z?fromPaywallRec=false