Zrzutka – musical „Chcemy wolności”

0
1976

Propozycja współpracy/partnerstwa

Szanowni Państwo,

Fundacja Kultury WOBEC jest w trakcie przygotowywania musicalu „Chcemy wolności” [Fight for freedom] wg libretta Piotra Kotlarza „Życie za życiem”, który planujemy wystawić jesienią przyszłego roku. [Rozważamy również tytuł „Jesień narodów”]. Będzie to dwugodzinne widowisko, w którym weźmie udział aż 40 artystów (wokaliści, tancerze, muzycy) oraz wielu statystów. Jest to piękna historia o miłości dwóch rodzin – rodziców i dzieci i ich walki o wolność, demokrację i solidarność. Treścią musicalu odwołujemy się do walki naszego społeczeństwa, a także innych społeczeństw Europy i Świata, o te wartości aż do 1989 roku (a właściwie do dziś). Przedstawienie ma wymiar uniwersalny, ponadnarodowy. (Więcej informacji o musicalu na stronie portalu miesięcznik-wobec.pl. (Musical „Chcemy wolności”, a koncert „Wolność jest w nas”).

Musical ten, z powodu jego wymowy artystyczno-ideowej oraz ze względu na zaangażowanych do jego produkcji uznanych już w Polsce i za granicą artystów, ma wielką szansę na to by odnieść krajowy, a nawet międzynarodowy sukces. Przyczyni się do popularyzacji wkładu naszego społeczeństwa w walkę o obalenie komunizmu i obronę takich wartości jak wolność, demokracja, prawo własności i solidarność. Uważamy również, że ma tak wielki potencjał, że zostanie na trwałe wpisany do historii polskiej kultury. Projekt ma też znaczną szansę na sukces finansowy, w którym mogą partycypować osoby, które wezmą udział w tym projekcie. Nie chcemy pozostać na jednym przedstawieniu, ale chcemy – po światowej prapremierze na wielkiej, mieszczącej ponad 12 tys. osób widowni Areny Gliwice (reżyser jest dyrektorem artystycznym Teatru Miejskiego w Gliwicach) – zaprezentować nasz musical na innych scenach w Polsce, a później przetłumaczyć dialogi i teksty piosenek na język angielski pokazać ten musical Światu.  [Więcej informacji o autorach projektu i etapie jego zaawansowania możemy napisać każdemu zainteresowanemu na jego pocztę mailową. Zainteresowanych prosimy o kontakt na adres e-mail: zrzutka.chcemy.wolności@gmail.com]

Dotychczas zrealizowaliśmy z własnych i pozyskanych środków etap przedprodukcyjny. Został napisany scenariusz i teksty piosenek, do połowy z nich powstała już muzyka. Dziewięć z nich zaprezentowaliśmy w czasie zeszłorocznego koncertu z okazji 40 rocznicy Solidarności w Auli Akademii Muzycznej w Gdańsku (film Życie za życiem – Koncert okolicznościowy – 40 lat.. YouTube) oraz w czasie tegorocznego koncertu „Wolność jest w nas” w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku (Koncert „Wolność jest w nas” YouTube).

Koncerty te pomogły nam zebrać i sprawdzić zespół organizacyjny, w czasie ich przygotowanie zebraliśmy też zespół wybitnych artystów (reżysera, choreografów, wokalistów i muzyków), którzy chcą włączyć się do produkcji musicalu. Od dwóch tygodni trwają już intensywne prace zespołu artystycznego.

Musical nasz zamierzamy sfinansować ze sprzedaży reklam oraz biletów. Liczymy także na pomoc darczyńców i sponsorów. Już wkrótce wprowadzimy do sprzedaży różne związane z naszym musicalem gadżety (koszulki, torby itp.).

Za wpłatę dowolnej kwoty (powyżej 20 zł lub 5 Euro) oferujemy darczyńcy umieszczenie jego nazwiska lub nazwy wskazanej instytucji (fundacji, stowarzyszenia) na specjalnej liście darczyńców, którą zamieścimy na portalu Fundacji Kultury „WOBEC” oraz na portalu projektu „Życie za życiem”. Nr konta:  29 1750 0012 0000 0000 4089 6236 BNP Paribas SA. Dokonując wpłaty prosimy o podanie jej tytułu – darowizna na musical „Chcemy wolności” [Liberty!].

Każdy darczyńców kwoty powyżej 40 zł (10 Euro) uzyska ponadto prawo do nieodpłatnego wstępu na światową prapremierę musicalu „Chcemy wolności”.

Jeśli zainteresował Państwo nasz projekt prosimy o kontakt na adres: zrzutka.chcemy.wolnosci@gmail.com

                             Z wyrazami szacunku

                             Katarzyna Pielaszkiewicz

                             Prezes Fundacji Kultury „WOBEC”

 

© Piotr Kotlarz „Życie za życiem” – libretto

Jest to historia, którą opowiada artysta – muzyk i tancerz, w młodości żyjący w systemie dyktatury. Poznał i pokochał z wzajemnością dziewczynę – tancerkę. Łączył ich świat wartości. Razem występowali w obronie wolności, jedności, równości i prawa do własności.

Walka przez nich podejmowana, niestety, zakończyła się przegraną. Manifestacja zostaje rozbita przez milicję. Wspólna walka wzmocniła, jednak ich wzajemne uczucia. Pobrali się i mieli dziecko – Dziewczynkę. W oddali czaiło się zło. Oni i ich rodzina byli śledzeni przez tajną milicję. W czasie jednego ze spacerów Rodziców z dzieckiem doszło do sprowokowanej zaczepki ze strony młodocianych gangsterów, wśród których znajdował się tajniak. Przypadkowo potrącona, a wcześniej molestowana Dziewczyna nieszczęśliwie upadła. Ginie. Załamany Chłopak chciał odejść za nią, powstrzymał go jednak obowiązek, miłość i konieczność wychowania dziecka. Dziewczynka wychowana przez ojca, przejmując doświadczenia od rówieśników i ze świata kultury dorasta. Od Ojca przejęła również świat wartości. Ojciec zostaje aresztowany za działalność opozycyjną, milicja znajduje w jego mieszkaniu powielacz i ulotki. Córka poznała i pokochała młodzieńca, który podobnie jak rodzice walczył o idee wolności, jedności, prawa własności. W czasie kolejnej manifestacji, młodzi łączą się.

Tym razem walka kończy się zwycięstwem. Następuje pojednanie. Policja przechodzi na stronę demonstrantów. Ojciec widząc szczęście córki i zwycięstwo wartości swego życia cieszy się wraz z parą młodych. Spełniony odchodzi w stronę widma swojej żony, kobiety którą kochał.

 

Autorzy musicalu „Chcemy wolności” 

Reżyseria

Jan Jerzy Połoński, muzyk, aktor, reżyser – ur. 28 września 1979 roku w Krakowie. Ukończył Państwowe Liceum Muzyczne w Katowicach a następnie Państwową Wyższą Szkołę Teatralną – wydział lalkarski we Wrocławiu. W latach 1990-1998 aktor katowickiego Teatru GART.

W latach 2001-2003 współpracował z Teatrem Polskim we Wrocławiu, 2002-2005 aktor Teatru Groteska w Krakowie. W latach 2002 – 2006 związany z krakowską kabaretową Formacją Chatelet. Od 2004 roku współpracował z telewizyjnymi programami rozrywkowymi.

Założyciel i twórca Grupy Inicjatyw Teatralnych – teatrokabaretu. Laureat m.in. XXII Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu – 2001 rok, Grand Prix II ogólnopolskiego Festiwalu Interpretacji Piosenki Aktorskiej – Bydgoszcz 2001, Grand Prix Festiwalu Artystycznej Młodzieży Akademickiej FAMA w Świnoujściu – (2002, 2003) nagroda dla najbardziej obiecującego aktora młodego pokolenia – Nos Teatralny przyznawana z okazji MDT – Wrocław 2001, Nadzwyczajnej Złotej Maski za spektakl „Tu-Wim” w Teatrze Powszechnym w Łodzi w roku 2014 oraz Złotej Odznaki FAMY za wybitny wkład w rozwój festiwalu (2011).

Od 2004 roku reżyser spektakli telewizyjnych ( TVP2), teatralnych – w teatrach dramatycznych, operowych, muzycznych i lalkowych –m.in. Teatr Muzyczny w Gdyni, Teatr Rozrywki w Chorzowie, Oper na Zamku w Szczecinie, Teatr Powszechny w Łodzi, Teatr Rampa w Warszawie, Teatr Groteska w Krakowie, Teatr Miniatura w Gdańsku, Teatr Muzyczny w Poznaniu, Divadlo im. Andreja Bagara w Nitrze na Słowacji i wielu innych oraz koncertów galowych na festiwalach (m.in. FAMA w Świnoujściu, Festiwal Górski w Lądku –Zdroju, PAKA w Krakowie, itd.). Od 2003 roku członek Rady Artystycznej Festiwalu FAMA w Świnoujściu, w latach 2015 – 2016 dyrektor artystyczny Teatru Maska w Rzeszowie, a od 1 września 2019 r. dyrektor artystyczny Teatru Miejskiego w Gliwicach. Od 2015 roku wykładowca akademicki na wydziale reżyserii i wydziale aktorskim AST w Krakowie – wydziału lalkarskiego we Wrocławiu.

Nagrody: Laureat na XXII Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu (2001), Grand Prix II ogólnopolskiego Festiwalu Interpretacji Piosenki Aktorskiej w Bydgoszczy (2001), Grand Prix Festiwalu Artystycznej Młodzieży Akademickiej w Świnoujściu (2002, 2003), Nagroda dla najbardziej obiecującego aktora młodego pokolenia Nos Teatralny – Wrocław (2001), Wyróżnienie, nagroda dziennikarzy oraz miesięcznika Nowy Pompon XX Przeglądu Kabaretów PaKA w Krakowie (2005), Nagroda publiczności XX Przeglądu Kabaretów PaKA w Krakowie (2005), Nagroda za najlepszą interpretację aktorską piosenki kabaretowej na II Ogólnopolskim Festiwalu Piosenki Kabaretowej O.B.O.R.A w Poznaniu (2005), Złota odznaka FAMY – za całokształt działalności artystycznej i wkład w rozwój festiwalu (2011), Nadzwyczajna Złota Maska dla spektaklu „ Tu-wim” Teatru Powszechnego w Łodzi (2014).

Choreografia:

Katarzyna Zielonka, absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. L. Różyckiego w Bytomiu. Od 2006 r. czynnie działa w zawodzie tancerki. Początkowo związana z Teatrem Rozrywki w Chorzowie i Gliwickim Teatrem Muzycznym, od 2008 r. systematycznie współpracuje z Teatrem Polskim w Bielsku-Białej. Jako tancerka występowała w wielu spektaklach, takich jak: „Szwejk”, „Jesus Christ Superstar”, „Hotel Nowy Świat”, „Mistrz i Małgorzata Story”, „Balladyna”, a obecnie można zobaczyć ją w „Zorbie” i „Sześciu wcieleniach Jana Piszczyka”. Brała udział w wielu spektaklach musicalowych, tanecznych i dramatycznych, ma za sobą blisko 50 realizacji. Ostatnio zagrała dziewczynę-potwora w Teatrze Syrena w Warszawie w spektaklu „Frankenstein” (reż. B. Linda). Stworzyła choreografie do wielu realizacji teatralnych. Od kilku lat współpracuje z J. Stańkiem jako stała asystentka oraz tancerka. Razem stworzyli wiele nagradzanych i cenionych przez publiczność spektakli, m.in. „Jesus Christ Superstar”, „West Side Story”, „Sześć wcieleń Jana Piszczyka” (Złota Maska za spektakl roku), „Księżniczka czardasza”, „Człowiek z La Manchy”, „Frankenstein”, a ostatnio na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej spektakle „Zemsta nietoperza” J. Straussa (reż. A. Bubień), „Cyganeria” G. Pucciniego (reż. M. Sartova), „Doktor Żywago” L. Simon (reż. J. Szydłowski) i „Baron cygański” J. Straussa (reż. M. Sartova). Przygotowali również musical „Powołanie – Papież” w Teatrze im. A. Bagara w Nitrze na Słowacji. W 2015 r. wraz z przyjaciółmi założyła Fundację „Kreatywna”, która wspiera kulturę i sztukę.

Choreografia:

Jarosław Staniek.  Tancerz, choreograf, reżyser. U progu kariery zajmował się tańcem ulicznym i breakdance. W roku 1984 został pierwszym Mistrzem Polski w tej dyscyplinie, sięgając po ten tytuł jeszcze wielokrotnie. W 1989 roku założył legendarną grupę P’89, która pod jego kierownictwem zdobyła liczne nagrody i wyróżnienia.

Pierwszym ważnym osiągnięciem teatralnym artysty była choreografia do musicalu West Side Story w Teatrze Muzycznym w Gdyni (1992). Od tego czasu stworzył choreografię do najsłynniejszych musicalu z kanonu światowego, wystawianych na polskich scenach (m.in. Hair, Chicago, Grease, Footloose).
Jest autorem choreografii podczas ceremonii przedmeczowych Mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO 2012 (Stadion Narodowy w Warszawie), twórcą pierwszego polskiego show tanecznego Opentaniec, a także głośnego projektuMetropolish (2010).
W teatralnym dorobku ma współpracę z wieloma teatrami w Polsce i Europie (Niemcy, Szwajcaria, Włochy, Holandia).

Najnowsze produkcje z jego choreografią to m.in.: Rock of Ages w warszawskim Teatrze Syrena, Czarownice z Salem  w Teatrze im. A. Sewruka w Elblągu, Baron cygański w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku,  Nowa Huta  w krakowskim Teatrze KTO,  Next To Normal w warszawskim Teatrze Syrena, Faust w Teatrze Wielkim w Poznaniu,  Opera za trzy grosze w Krakowskim Teatrze Variété.

W Teatrze Rozrywki Jarosław Staniek stworzył choreografię do spektakli:
– Jesus Christ Superstar A. L. Webbera, West Side Story S. Sondheima, Terapia Jonasza J. Bończyka i Z. Krzywańskiego, Przebudzenie wiosny S. Satera i D. Sheika, Jeszcze nie pora nam spać R. Kmity i B. Rawskiego, Sweeney Todd S. Sondheima i H. Wheelera, Chryzostoma Bulwiecia podróż do Ciemnogrodu K. I. Gałczyńskiego, Niedziela w parku z Georgem S. Sondheima i J. Lapine’a, Rękopis znaleziony w Saragossie J. Potockiego,  Jak odnieść sukces w biznesie, zanadto się nie wysilając F. Loessera, Zakonnica w przebraniu A. Menkena.

NAGRODY: Nagroda Dziennikarzy za koncert Debiuty w Opolu 1992 dla grupy P’89, Nagrody Prezydenta miasta Gdyni za: choreografię do West Side Story w Teatrze Muzycznym w Gdyni, choreografię do trans-opery Sen Nocy Letniej w Teatrze Muzycznym w Gdyni, reżyserię spektaklu 12 ławek w Teatrze Muzycznym w Gdyni, ZŁOTA MASKA za choreografię do spektaklu Footloose wrzuć luz w Gliwickim Teatrze Muzycznym, Pomorska Nagroda Artystyczna za spektakl roku dla widowiska Opentaniec, Tytuł „najlepszej musicalowej realizacji roku 2000 w Niemczech” dla niemieckojęzycznej wersji musicalu Chess z choreografią Jarosława Stańka, Nagroda Artystyczna Prezydenta Miasta Białystok w kategorii „Przedsięwzięcie roku” dla spektaklu Metropolish.

Kompozytorzy:

Marcin Partyka (kompozytor, aranżer, pianista). Absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu jazzowego u prof. Wojciecha Niedzieli.
Aranżował i komponował m.in. dla: Polskiej Orkiestry Radiowej, Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, Orkiestry Kameralnej Aukso, Filharmonii Świętokrzyskiej, Królewskiej Orkiestry Symfonicznej, Filharmonii Pomorskiej, Big-Bandu Politechniki Warszawskiej. Kierownik muzyczny Studia Piosenki Teatru Polskiego Radia.

Jako kompozytor i aranżer muzyki teatralnej współpracował z licznymi polskimi reżyserami (m.in. Ł. Czuj, T. Dutkiewicz, J. Gast, K. Jaślar, G. Gołaszewski, M. Kiljan, A. Klucznik, W. Kościelniak, J. Kukuła, J.J. Połoński, N. Rakowski, A. Rozhin, J. Szurmiej, B. Zaczykiewicz), dla m.in: Teatru Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie, Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, Teatru Piosenki we Wrocławiu, Teatru Konsekwentnego w Warszawie, Teatru Muzycznego Roma w Warszawie, Teatru Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie, Teatru Powszechnego w Łodzi, Teatru Dramatycznego im. Gustawa Holoubka w Warszawie, Teatru Rampa w Warszawie, Teatru Rozrywki w Chorzowie, Teatru Syrena w Warszawie, Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu, Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu, Teatru Miejskiego w Gliwicach, Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu, Teatru Fredry w Gnieźnie czy Teatru Polskiego Radia.

W ramach współpracy ze Zbigniewem Preisnerem uczestniczył w nagraniach płyty Davida Gilmoura „Rattle That Lock”. (Londyn 2015r.)

Laureat nagrody im Jana Raczkowskiego za „Wybitny wkład w kreowanie piosenki aktorskiej” na XXV Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu (2004).

„GODA” czyli Jagoda Wojciechowska – wokalistka, kompozytorka, aranżerka, autorka tekstów. Studentka wokalistyki jazzowej (w klasie dr Krystyny Stańko) na wydziale IV Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Z zamiłowania aranżuje znane piosenki, komponuje i pisze teksty.

1 marca 2017r. wydała swój debiutancki autorski album „Samotność”, który w czerwcu 2017r.ukazał się w Empikach oraz innych salonach muzycznych, jest również dostępny w wersji elektronicznej – na Spotify oraz wszystkich innych stronach muzycznych, a w lipcu 2017r. zabrzmiał premierowo na koncercie w Chicago (USA). Tajemnice „Samotności” GODA opowiedziała w artykule Gazety „Cogito” (nr.7 (517), 22/VI.2017, s.16-17) oraz w 2018 roku w Gazecie internetowej „Głos Wojewódzki” (12 września 2018, https://www.gloswojewodzki.pl/2018/09/samotni-zagubieni-nawet-gdy-cos-im-sie.html ).
Laureatka i finalistka wielu Ogólnopolskich i Międzynarodowych konkursów, przeglądów i festiwali – ostatnio: I miejsce i statuetka Swingującego Kruka na XIV Międzynarodowym Festiwalu Jazzu Tradycyjnego „Hot Jazz Spring” w Częstochowie oraz Wyróżnienie w Konkursie na Jazzową Kawiarkę na III Międzynarodowym Cafe Jazz Festival w Radomiu. Supportowała znanych polskich Artystów: Kayah i Marylę Rodowicz


Dariusz Wojciechowski – absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku (wydział instrumentalny i kompozycji), koncertował w Polsce i za granicą z różnymi zespołami, współpracował z teatrami i operami w Polsce.

Scenografia i kostiumy:

Anna Kontek urodziła się w Polsce. Po odbyciu studiów w zakresie architektury ukończyła w 1984 roku Wydział Scenografii na University of Art. Design w Helsinkach uzyskując tytuł magistra sztuki. Jej pracą dyplomową był projekt scenografii i kostiumów do baletu „Mały książę” w Fińskiej Operze Narodowej, gdzie w roku 1982 otrzymała stały angaż. Anna Kontek zaprojektowała scenografie i kostiumy do przeszło 150 produkcji operowych, baletowych i teatralnych.

W współpracowała z teatrami i operami poza granicami Finlandii: w Japonii, Stanach Zjednoczonych, Francji, Polsce, Niemczech, Estonii, Rosji, Białorusi, Czechach, Szwecji i Łotwie.

Wystawy – Poza licznymi wystawami w Finlandii prace Anny Kontek wystawiane były w Pradze, Warszawie, Tokio, Toronto, Bilbao, Tallinie i Tarto.

Nagrody: Srebrny medal Praque Quandriennale w roku 1995 za kostiumy do opery Strawińskiego Słowik, nagroda fińskiej Fundacji Wihuri (Wihurin Säätiö) za spektakl Chowańszczyzna, The Best Opera in thw world 2017 YAMawards za operę Cud chłopak A z jej scenografią i kostiumami oraz nagrodę Onegin (najważniejsze wydarzenie teatru muzycznego w Rosji roku 2017) dla opery Césara Cui Jeniec kaukaski z jej scenografią i kostiumami. W 2018 roku nagrodę Kryształowa Maska za najlepszą scenografię i kostiumy sezonu na Festiwalu Teatralna Wiosna w Rosji dla opery Césara Cui Jeniec kaukaski.

Dyplom uznania za wybitne zasługi dla kultury polskiej na świecie przyznany w roku 1991 przez ministra spraw zagranicznych RP Krzysztofa Skubiszewskiego, Krzyż Kawalerski Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej w roku 1999 za promowanie kultury polskiej w Finlandii. Uhonorowana w 2014 roku Orderem Kawalerskim Lwa Finlandii przez Prezydenta Republiki Finlandii oraz 2017 Krzyżem Oficerskim Orderu zasługi Rzeczypospolitej Polskiej.

Nauczanie w Finlandii, Hiszpanii, Portugalii i Polsce.

Autor libretta i scenariusza

Piotr Wojciech Kotlarz (ur. 21 VIII 1951 Gdańsk), pisarz, intelektualista. Od roku 1970 studiował historię na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim (trzy lata), studia ukończył w 1976 w Instytucie Historii  Uniwersytetu Gdańskiego. W 2013 roku uzyskał doktorat z literaturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim.

Pracował jako nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie (w latach 1981–2007)  w szkołach podstawowych i liceach Gdańska. Autor podręcznika licealnego Sztuka dramaturgii (2004) i współautor monografii wydanej z okazji czterdziestolecia Zespołu Szkół Poligraficznych i Ogólnokształcących im. Jana Heweliusza w Gdańsku.

W latach 1979–1980 wiceprezes  Klubu Studentów Wybrzeża Żak, 2006–2012 prezes Gdańskiego Stowarzyszenia Twórców i Animatorów Kultury, 2006–2013 wiceprezes  Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki (GTPS). W latach 1995–1997 współwydawca i współredaktor dwumiesięcznika  „Autograf”. Wydawał i redagował pisma o charakterze społeczno-politycznym: w latach 1993–1995 „Socjaldemokrata Gdański”, 1995–1997 „Robotnik”. Od 2014 roku redaktor naczelny Miesięcznika Internetowego WOBEC (miesięcznik-wobec.pl).

Autor arkuszy literackich W drodze (1979) oraz Miasto i jego pisarz (1989), zbiorów opowiadań: Gipsowe głowy (1982), Odejście i inne opowiadania (1993), powieści: Poszukiwania wśród szarości (1985, nagrodzona przez GTPS), Każda chwila (2002), Opowieść o psach z widmem wojen w tle (2016, stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego), dramatów: Trzy dramaty (2002) i Deszcz (2004, wystawiony w GTPS w 2010 roku, reż. Beniamin Koralewski), Wszystko dla mas (publikacja w WOBEC, 2015, wydany przez GTPS w 2019, ilustracje Marek Model)), Imperator (publikacja w WOBEC, 2015), Dramaty i monodramy (2016), a także scenariuszy filmowych: Tylko taniec (2004, wspólnie ze Stefanem Chazbijewiczem), Dotknięcia strun życia (o Henryku Wieniawskim, 2009), Znaleźć sens (o Władysławie Ślewińskim, wspólnie z Jarosławem Pudlisem, 2010). Autor dwóch librett i scenariuszy: Życie za życiem (wystawione w Auli  Akademii Muzycznej w Gdańsku w związku z 31. rocznicą powstania  NSZZ „Solidarność” w 2011 roku; płyta z muzyką Cezarego Paszkowskiego; przedstawienie w choreografii Anny Baranowskiej i Agnieszki Humięckiej) oraz Odrzućmy maski zła (muzyka Piotr Słopecki).

Autor monografii z zakresu historiozofii – Dostrzec sens dziejów (1998), dramaturgii polskiej – Historia polskiej dramaturgii (e-book, 2016), dramaturgii światowej – Historia dramaturgii (2006, wydanie poszerzone e-book: 2016) oraz monografii teatru szkolnego – Teatr szkolny II Rzeczypospolitej (2014), monografii historycznej – Narodziny cywilizacji (e-book 2018). Współautor monografii Filozofia polityki w świetle literackich odniesień (1995), pomysłodawca i współautor pozycji Rozmyślania Gdańskie (1998). Członek Związku Literatów Polskich (od 2010 roku wiceprezes  oddziału gdańskiego) oraz Stowarzyszenia Dziennikarzy RP (od 1993 roku).

Nagrody: W 2008 roku otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska za działalność w dziedzinie kultury. Przez GTPS nagrodzony w 2010 za całokształt twórczości, a w 2013 medalem z okazji dziewięćdziesięciolecia gdańskiego  Towarzystwa Przyjaciół Nauki i Sztuki. W 2019 otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska w dziedzinie kultury oraz nagrodą specjalną Marszałka Województwa Pomorskiego za wybitne zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechniania i ochrony kultury na rzecz mieszkańców województwa pomorskiego.  Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z okazji 40. lecia pracy artystycznej (2020).

Obraz wyróżniający: Gliwice Arena. Autorstwa Pawel Niemczuk – Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=60316825