Wprowadzenie do podstawowych elementów systemu kastowego Indii / Vina M. Goghari i Mavis Kusi

0
102

Masowe protesty przeciwko rezerwacjom [kwotom dla klas zacofanych] w Indiach w 2006 roku. Z Wikipedii, wolnej encyklopedii

Ucisk, uprzedzenia systemowe i rasizm niestety od dawna są częścią ludzkiego doświadczenia. Niniejsza praca stanowi przegląd podstawowych elementów indyjskiego systemu kastowego, zrozumienia jego wpływu na życie codzienne poszczególnych członków kast, roli kolonializmu w utrwaleniu systemu kastowego, indyjskiego systemu rezerwowego w celu łagodzenia niedogodności stwarzanych przez system kastowy oraz jak kategoryzacja i etykiety mogą wpływać na indywidualną tożsamość. Następnie w artykule omówiono globalne znaczenie systemu kastowego i jego wpływ na zdrowie psychiczne i funkcjonowanie psychiczne. W Indiach system kastowy jest wszechstronną, usystematyzowaną i zinstytucjonalizowaną formą ucisku członków niższych kast, zwłaszcza dalitów. Sformalizowany w brytyjskim okresie kolonialnym system kastowy łączy dwie powiązane indyjskie koncepcje varny i jāti, tworząc cztery porządki społeczne i wiele podjednostek. Poza tradycyjnymi czterema zakonami znajdują się Dalici, którzy doświadczają dyskryminacji społecznej, ekonomicznej i religijnej ze względu na odziedziczony status związany z zawodami tradycyjnie zanieczyszczającymi środowisko. Ponieważ system kastowy rozciąga się poza Indie i obejmuje inne kraje Azji Południowej, a także społeczności na całym świecie, które są domem dla indyjskiej diaspory, nierówności spowodowane przez system kastowy mają charakter globalny. Indyjski system akcji afirmatywnej dostarcza decydentom politycznym, a także badaczom nauk społecznych, ważnych informacji na temat sposobów przeciwdziałania skutkom usystematyzowanego ucisku. Łącznie może to pomóc w lepszym zrozumieniu skutków dyskryminacji i ucisku na tożsamość, poczucie własnej wartości i zdrowie psychiczne, a także w jaki sposób możemy opracować bardziej ukierunkowane polityki i procedury w naszych własnych kontekstach lokalnych.

Wstęp

Wraz z pojawieniem się ruchu #MeToo, Black Lives Matter i Every Child Matters, ponownie rozgorzało wiele wezwań do przeciwdziałania uciskowi, rasizmowi i sprawiedliwości w społeczeństwie. Jednak te wezwania nie są nowe. Powiązana z tym potrzeba prawdziwego pojednania między różnymi grupami odbijała się echem w naszej historii na całym świecie. Jedną z grup pragnących przezwyciężyć historyczną i obecną dyskryminację są Dalici w indyjskim systemie kastowym, co jest godnym uwagi przypadkiem, biorąc pod uwagę jego długi czas trwania, skrzyżowanie z kolonializmem oraz powiązania między lokalną religią, normami społecznymi i ekonomią. W momencie uzyskania przez Indie niepodległości w 1947 r. dyskryminację kastową uznano za jeden z najpilniejszych problemów tego wolnego i demokratycznego narodu, a rząd wdrożył procesy pojednania i sprawiedliwości. Obecnie, biorąc pod uwagę międzynarodowy zasięg diaspory południowoazjatyckiej, kwestia kastowa jest coraz częściej uznawana za kwestię globalną. Historia indyjskiego systemu kastowego oraz strategie tego kraju na rzecz sprawiedliwości i pojednania są interesujące same w sobie, ale mogą również dostarczyć wielu lekcji innym narodom. Badanie systemu kastowego może dostarczyć lekcji pozwalających zrozumieć psychologiczny wpływ marginalizacji na tożsamość.

Przegląd indyjskiego systemu kastowego

Indyjski system kastowy to jedna z najstarszych usystematyzowanych i zinstytucjonalizowanych form ucisku, istniejąca od ponad 3000 lat ( Thapa i in., 2021 ). Na dole tego hierarchicznego systemu znajdują się grupy takie jak Dalitowie, którzy doświadczają dyskryminacji ze względu na kastę, która wpływa na ich dostęp do opieki zdrowotnej, edukacji, zatrudnienia i innych społecznych determinantów zdrowia ( Thapa i in., 2021 ). Aby zrozumieć dyskryminację na tle kastowym, ważne jest zrozumienie złożoności systemu kastowego, perspektywy kastowej „z książki” i „z pola” oraz roli kolonializmu w kształtowaniu systemu kastowego w jego obecnej postaci.

Złożoność systemu kastowego

Słowo „kasta” pochodzi od hiszpańskiego i portugalskiego słowa casta, oznaczającego ród, rasę lub rasę, oraz casto, oznaczającego czysty i niezmieszany ( Oxford English Dictionary, 2023 ). W XV wieku portugalscy marynarze po raz pierwszy użyli tego terminu w kontekście indyjskim, kiedy przybyli w celach handlowych ( Sahoo, 2017 ). Dwie indyjskie koncepcje często utożsamiane z kastą to varna i jāti , chociaż żadne słowo nie oddaje pełnej struktury znanej obecnie jako system kastowy.

Pojęcie warny – termin używany czasami zamiennie z kastą – przekłada się na „kolor”, choć w tym kontekście historycznym odnosi się przede wszystkim do porządku i klasyfikacji ( Beteille, 1996 ). Klasyfikacja hierarchiczna objęta warną pociąga za sobą bardziej elastyczny system poruszania się pomiędzy czterema konkretnymi porządkami, oparty na wewnętrznej naturze osoby ( svabhāv ) i cechach ( guna ) ( Kumar, 2018 ). W systemie jasno określonym w świętych tekstach hinduizmu mogą istnieć tylko cztery warny – to znaczy bramin, kszatrija, wajśja i śudra – ponieważ warny zbiorowo reprezentują odrębne części pierwszej istoty, purusy. Bramini są kapłanami i nauczycielami i narodzili się z głowy Purushy; Kshatriyowie, wojownicy i władcy, zrodzili się z ramion; Vaiśyowie, czyli handlarze i kupcy, zrodzili się z ud; a Sudrowie, robotnicy i rzemieślnicy, narodzili się ze stóp. Pierwsze trzy varny uważano za podwójnie narodzone, a zatem czystsze niż czwarta kategoria, czyli Śudrowie, którzy urodzili się raz. Nieoficjalna piąta kategoria, awarny, istniała poza kategoriami warn i w przeszłości określano ją wieloma nazwami, w tym achootami, harijanami lub „nietykalnymi”. Osoby z tej najniższej warstwy kastowej uznawano za nieczyste i zanieczyszczające, ponieważ ich odziedziczone zajęcia często obejmowały zadania uważane za zanieczyszczające fizycznie i rytualnie, takie jak praca ze zwłokami i zwierzętami czy usuwanie ludzkich odchodów ( Thorat i Joshi, 2015 ). Dalit, czyli „zepsuty” lub „rozproszony”, to termin powszechnie używany obecnie w odniesieniu do tej najniższej kasty; rząd Indii w odniesieniu do tej grupy używa terminu kasty zaplanowane. Adivasi, rdzenna ludność, znana również jako plemiona zaplanowane, również istniała poza czterema warnami i podobnie jak dalici są przedmiotem akcji afirmatywnej w Indiach.

Po drugie, koncepcja jāti jest ściślej powiązana z typową zachodnią koncepcją kasty, wywodzącą się od słowa jana (narodziny) i tożsamości społecznej przypisanej przez urodzenie ( Beteille, 1996 ). Podczas gdy varna dotyczy bardziej systemu jako całości, jāti dotyczy bardziej jednostek, takich jak kasty i społeczności, i jest elastyczna w tym sensie, że można utworzyć więcej kategorii w celu zaspokojenia potrzeb społecznych ( Beteille, 1996 ). W obrębie każdej varny istnieje wiele jāti tworzących złożoną hierarchię społeczności zawodowych ( Sahoo, 2017 ); w związku z tym szacuje się, że w Indiach istnieje 3000 kast i 25 000 podkast ( Kumar, 2018 ). Dalici składają się z różnych kast opartych na różnych zawodach i mają własną hierarchię, podobnie jak różne inne klasy czterech warn .

Zdefiniowanie funkcji kasty jest trudne, biorąc pod uwagę lokalne różnice. Uznając to, Ghurye (1969) nakreślił sześć cech charakterystycznych kasty: (1) społeczeństwo podzielone na system grup, które są z góry określone w chwili urodzenia; (2) system jest hierarchiczny, chociaż hierarchia jest często kwestionowana; (3) system ogranicza interakcje społeczne między kastami wyższymi i niższymi, takie jak wspólne jedzenie; (4) różne kasty są segregowane, przy czym kasty niższe żyją na obrzeżach miast i mają ograniczony dostęp do zasobów, takich jak studnie; (5) zawody są na ogół dziedziczone; oraz (6) dominuje endogamia (małżeństwo w obrębie własnej kasty), chociaż dozwolona jest hipergamia (małżeństwo z wyższą kastą w przypadku kobiet). Jednak formalne definicje kasty były krytykowane ze względu na regionalne różnice w praktyce i elastyczny charakter codziennych wzajemnych powiązań między kastami. Jak stwierdził BR Ambedkar, działacz Dalitów, który przewodniczył komitetowi przygotowującemu projekt konstytucji Indii: „Kasta nie jest obiektem fizycznym, takim jak ściana z cegieł lub linia drutu kolczastego, który uniemożliwia Hindusom mieszanie się. Kasta jest pojęciem; to stan umysłu” ( Ambedkar, 2014 ). Jak podkreśla Ambedkar, aby zapewnić prawdziwą integrację, polityka musi zmienić kulturę, a tym samym sposób myślenia ludzi.

Równoważenie naszego rozumienia kasty na podstawie wielu źródeł dowodów

Aby zrozumieć system kastowy, ważne jest, aby rozpoznać różnicę pomiędzy „książkowym” rozumieniem varny i jāti ze świętych tekstów hinduskich autorstwa braminów, takich jak Wedy i Manusmriti, a praktyką varny i jāti w prawdziwym życiu. system kastowy, którego można się nauczyć regularnie rozmawiając z członkami różnych kast i obserwując ich ( Sahoo, 2017 ). Z książkowego punktu widzenia hinduizmu uczeni przypuszczają, że kasta jest konstruktem religijnym i kulturowym – praktyką społeczną subkontynentu indyjskiego, różniącą się od praktyk stosowanych w społeczeństwach zachodnich. Na przykład skupianie się na świętych tekstach hinduskich może sprzyjać nadmiernemu naciskowi na wymiary czystości/nieczystości systemu kastowego. Z kolei perspektywa „pola widzenia” skupia się na tym, jak kasta jest praktykowana w życiu codziennym ( Sahoo, 2017 ). Badania nad kastami poprzez lokalne tradycje i zwyczaje sugerują, że oprócz tradycyjnych pojęć, kastę kształtują także siła liczebna, siła ekonomiczna i polityczna, a nawet zachodnia edukacja i zawody ( Sahoo, 2017 ). Na przykład Srinivas (1984) omawia wpływ niuansów kastowych, omawiając ograniczenia i permutacje władzy w obrębie każdej kasty. Zauważa, że ​​Kshatriya mieli władzę, podczas gdy bramini, chociaż sami byli potężni, musieli podporządkować się królom i wykonywać wszelkie rytuały, których sobie życzyli królowie. Co więcej, aby umocnić swoją rolę, bramini musieli stać się niezbędni dla królów dzięki znajomości prawa, etyki i religii. Srinivas (1984) wskazuje również, że pojęcie nieczystości czasami wykraczało poza podziały kastowe: nie tylko Dalitów postrzegano jako nieczystych, ale braminów odprawiających rytuały pogrzebowe czasami nazywano także „nietykalnymi” – zdegradowanymi i zanieczyszczonymi przez tę pracę, mimo że byli braminami .

Koncepcja sanskrytyzacji, wprowadzona przez Srinivasa (1956) , również ilustruje wpływ niuansów kastowych na życie codzienne. Sanskrytyzacja odnosi się do procesu, dzięki któremu możliwa była mobilność w górę kast; aczkolwiek mobilność w górę dzięki sanskrytyzacji była bardziej możliwa dla kast średnich niż niższych. W praktyce sanskrytyzacja była procesem przyjmowania aspektów bramińskiego stylu życia (np. przyjęcia wegetarianizmu i abstynencji od alkoholu), a także przyjmowania bramińskich rytuałów i wierzeń (np. koncepcji karmy, dharmy). Warto zauważyć, że nie ma gwarancji, że takie strategie zadziałają, a jeśli strategie zadziałają, zwykle mija od jednego do dwóch pokoleń, zanim zmiana statusu zostanie zaakceptowana przez inne kasty. Niestety, grupy Dalitów nie są w stanie przekroczyć swojej „nietykalności” nawet poprzez sanskrytyzację; choć nie powstrzymało to tego procesu w tych grupach ( Srinivas, 1956 ).

Niektórzy uczeni argumentowali, że Dalici zaakceptowali swoją rolę społeczną, ponieważ wierzyli, że ich pozycja poprawi się poprzez reinkarnację w następnym życiu. Jednakże antropologiczne badania terenowe przeprowadzone w Indiach pokazują, że te koncepcje odrodzenia (samsara), karmy i dharmy były rzadko używane przez osoby z niższych kast, które mogły nie rozumieć ich znaczenia ( Deliege, 1993 ). Na przykład Kathleen Gough poinformowała, że ​​kiedy zapytała grupę starszych Pallarów, wspólnotę dalitów, o pojęcia śmierci, obowiązku, przeznaczenia i odrodzenia, najczęściej słyszała odpowiedź:

„Mamo, nie wiemy! Czy wiesz? Czy byłeś tam?”

Powiedziałam: „Nie, ale bramini mówią, że jeśli ludzie dobrze wypełnią swoje obowiązki w tym życiu, ich dusze narodzą się następnym razem w wyższej kascie”.

„Bramini mówią!” – zadrwił inny starszy. „Brahmani mówią wszystko. Ich głowy kręcą się w kółko”. ( Gough, 1973 , s. 234)

Analiza mitów o pochodzeniu w społecznościach Dalitów pokazuje wysoki stopień spójności ideologicznej. Chociaż kasta jest przedstawiana jako coś oczywistego, mity o pochodzeniu Dalitów nie przedstawiają kasty jako ściśle hierarchicznej, niezmiennej lub koniecznie narzuconej przez Boga ( Deliege, 1993 ). Mity zawierają elementy wyjaśniające status niższej kasty jako wynik nieporozumienia lub oszustwa. Deliege (1993) podaje przykład:

Na początku było dwóch braci, którzy byli biedni. Potem poszli razem na modlitwę do Boga. Bóg poprosił ich, aby usunęli zwłoki martwej krowy. Starszy brat odpowiedział: „Een thambi pappaan” (mój młodszy brat to zrobi), ale zrozumiał: „Een thambi paappaan” (mój młodszy brat jest brahmanem); od tego samego dnia młodszy brat został Brahmanem (paappaanem), a starszy brat został Paraiyarem. Wszystkie kasty wywodzą się od tych dwóch braci. (s. 536)

Stąd, w oparciu o nieporozumienie, starszy brat w tym micie staje się Paraiyarem, podczas gdy młodszy brat staje się braminem. Ponieważ zgodnie z tradycją starsi bracia są uważani za głowy rodziny po ojcu i stoją hierarchicznie ponad swoimi młodszymi braćmi, odwrócenie losu w tym micie prawdopodobnie promuje wywrotowy pogląd, że status Paraiyara przewyższa status bramina.

Deliege (1993) zauważa, że ​​takie mity o pochodzeniu są trudne do odkrycia i nie stanowią części podstawowej tożsamości dzisiejszych Dalitów, ponieważ są oni bardziej zainteresowani kwestiami społecznymi, politycznymi i ekonomicznymi niż czystością rytualną. Biorąc pod uwagę takie niuanse, ważne jest, aby zachować ostrożność w akceptowaniu analiz kast opartych wyłącznie na pismach lub tekstach hinduskich i/lub bramińskich, w tym na pracach akademickich. Ogólne stwierdzenia na temat systemu kastowego zazwyczaj nie oddają złożoności lokalnych praktyk związanych z kastami, poglądów dalitów, zwyczajów i potrzeb ani ich ewolucji w czasie.

Rola kolonializmu w utrwaleniu kasty

Chociaż system kastowy jest zwykle postrzegany jako nieodłączny dla Indii i przedstawiany w przeciwieństwie do zachodnich zwyczajów, ważne jest, aby uznać rolę europejskiego kolonializmu w cementowaniu systemu kastowego. Pod brytyjskimi rządami na subkontynencie indyjskim (British Raj) „kasta” stała się sposobem na zorganizowanie i usystematyzowanie różnorodnych form tożsamości społecznych i społeczności Indii i była wykorzystywana do wszystkich rządowych działań wykonawczych (Dirks, 1992, 2001). Innowacje technologiczne zapoczątkowane przez brytyjskich kolonizatorów – takie jak drogi, koleje, telegraf, gazety i systemy pocztowe oraz druk – umożliwiły kastom organizowanie się na nowe sposoby poprzez podróże i korespondencję. Na przykład druk pozwolił kastom na drukowanie i formalne rejestrowanie swoich konstytucji zamiast pozostawiania ich w plastycznej formie (Srinivas, 1957). Riser-Kositsky (2009) pisze, że „polityka kolonialna, poprzez strukturyzację i upolitycznienie kast, była jedną z bezpośrednich przyczyn nieustannych i często śmiertelnych konfliktów kastowych w dzisiejszych Indiach” (s. 31).

Co więcej, problematyczne jest wykorzystywanie zachodnich konwencji jako punktu odniesienia, na podstawie którego można oceniać „poprawność” indyjskich konwencji lub zachowań i stosować je szerokimi pociągnięciami. Wiele koncepcji indyjskiego systemu kastowego wywodzi się z kolonialnego brytyjskiego postrzegania tej struktury. Na przykład Riser-Kositsky (2009) cytuje wysokich rangą brytyjskich urzędników, którzy od samego początku postrzegali kasty jako problematyczną instytucję, która rzekomo uosabiała „indolencję, chciwość, brak czystości, skąpstwo i ignorancję” (s. 31). Co więcej, brytyjscy urzędnicy postrzegali system kastowy jako emblemat moralnej niższości indyjskiego charakteru w porównaniu z ich własnym, biorąc pod uwagę jego rzekome „luźne trzymanie się faktów, obojętność na działanie, zaabsorbowanie marzeniami, przesadną cześć dla tradycji, zamiłowanie do niekończących się podziałów” (s. 35-36). W związku z tym poglądy na system kastowy zostały wykorzystane do uzasadnienia negatywnych poglądów Hindusów w porównaniu z Brytyjczykami.

Pomimo swoich poglądów na temat systemu kastowego, brytyjscy urzędnicy podjęli minimalny wysiłek, aby bezpośrednio zlikwidować ten system; w rzeczywistości wiązali kastę z hinduizmem, tym samym przedstawiając kastę jako konwencję nie do pokonania (Riser-Kositsky, 2009). Zamiast demontować system kastowy, Brytyjczycy próbowali uspokoić i dostosować się do niższych kast, kopiąc oddzielne studnie, zakładając specjalne szkoły i rozpoczynając politykę rezerwacji. Chociaż przyniosło to pozytywne korzyści niższym kastom, nie zmieniło to systemu. Co więcej, wielu badaczy (patrz przegląd, Riser-Kositsky, 2009) cytuje wysiłki brytyjskiego spisu powszechnego mające na celu uchwycenie kategoryzacji kastowej jako tworzenie bardziej sztywnych tożsamości kastowych i promowanie tożsamości kastowej nad innymi tożsamościami społecznymi. Nowe zachęty, takie jak stypendia lub rekrutacja wojskowa, motywowały różne grupy do klasyfikowania kast w określony sposób. Riser-Kositsky cytuje Ambedkara, który w 1943 r. przyznał, że kasty zakorzeniły się w indyjskich instytucjach i codziennym życiu, pisząc, że „dziś spis powszechny jest sprawą pierwszorzędnej wagi dla wszystkich, ponieważ indyjska polityka przekształciła się w grę liczbową, w której każda strona starała się jak najlepiej przygotować księgi” (s. 42).

Dlatego ważne jest, aby nie opierać wyobrażeń o indyjskim systemie kastowym wyłącznie na portretach brytyjskich kolonizatorów, biorąc pod uwagę ich brak holistycznego zrozumienia indyjskich tożsamości regionalnych. Co więcej, nawet pozytywne brytyjskie osiągnięcia, takie jak wdrożenia technologiczne, mogły mieć również niezamierzone negatywne konsekwencje w umacnianiu tożsamości kastowych i konfliktów między kastami w sposób, który trwa do dziś. Wreszcie, dalsze definiowanie kasty jako wyłącznie hinduskiego konstruktu utrudnia postęp innym południowoazjatyckim grupom religijnym, a także dalitom hinduskim, którzy przeszli na inne religie, aby uniknąć dyskryminacji kastowej, ale nadal borykają się z nią niezależnie od tego.

Znaczenie studiowania indyjskiego systemu kastowego

System kastowy jest problemem globalnym, ponieważ istnieje we wszystkich społecznościach rosnącej diaspory południowoazjatyckiej ( Jodhka i Shah, 2010 ). Niedawno dyskryminacja ze względu na kastę została uznana za problem w radach miejskich, firmach i instytucjach akademickich Ameryki Północnej, a niektóre z tych instytucji wdrażają środki mające na celu zapobieganie dyskryminacji ze względu na kastę ( Dave, 2022 ; Venkatraman, 2022 ; Singh, 2023a , B ). Jako system kategoryzujący i stratyfikacji jednostek, kasta wpływa na tożsamość własną i ma niekorzystny wpływ na samoocenę i zdrowie psychiczne ( Jaspal, 2011 ; Komanapalli i Rao, 2021 ). Ważne jest, aby zrozumieć, w jaki sposób kasta charakteryzuje się i funkcjonuje w społecznościach diaspory południowoazjatyckiej, biorąc pod uwagę globalny zasięg kast, problem dyskryminacji ze względu na kastę w szkołach, miejscach pracy i innych instytucjach oraz wpływ kasty na tożsamość i funkcjonowanie psychiczne . Co więcej, zrozumienie indyjskiego systemu akcji afirmatywnej, zwłaszcza przez decydentów i inne grupy opowiadające się za równością, różnorodnością i włączeniem w swoich lokalnych kontekstach, może zaowocować nowymi pomysłami.

Akcja afirmatywna w praktyce: system rezerwacji

Konstytucja Indii nakreśliła trzy główne strategie mające na celu ograniczenie dyskryminacji kastowej: (1) Środki prawne i regulacyjne, które wprowadziły kary za dyskryminację ze względu na kastę (np. Ustawa o nietykalności (przestępstwa) z 1955 r.; Zatrudnianie ręcznych padlinożerców i budowa suchych latryn (zakaz ) Ustawa z 1993 r.); (2) Alokacja zasobów i korzyści w celu opracowania środków zmniejszających przepaść społeczno-ekonomiczną pomiędzy kastami planowymi a kastami wyższymi oraz (3) dyskryminacja kompensacyjna, w tym system rezerwacji dla instytucji publicznych i rządowych ( Saxena, 2004 ).

Indie mają najstarszy na świecie program akcji afirmatywnej, rozpoczęty w 1950 r., zaledwie kilka lat po uzyskaniu przez Indie niepodległości spod rządów kolonialnych. Indyjskie programy rezerwacji, które w dużej mierze opierają się na systemie kwotowym, są określane za pomocą wielu terminów, w tym akcji afirmatywnej, dyskryminacji pozytywnej lub dyskryminacji kompensacyjnej. Systemy kwotowe istniały w innym obszarze w okresie Brytyjskiego Raju, obejmując miejsca w wyborach zarezerwowane dla różnych grup religijnych, a także niższych kast ( Saxena, 2004 ). W niepodległych Indiach program dyskryminacji wyrównawczej skupiał się początkowo na kastach planowych i plemionach planowych w sektorze publicznym i rządowym, a mianowicie w edukacji, zatrudnieniu i organach ustawodawczych. Początkowo przepisy te miały obowiązywać jedynie przez 10 lat; jednakże nadal uważa się je za konieczność i nie widać oznak zaniku ( Haq i Ojha, 2010 ). W latach 80. do programu dodano „inne klasy zacofane” (tj. społeczności, które według wskaźników społecznych lub edukacyjnych uznano za znajdujące się poniżej średniej krajowej; Ramaiah, 1992 ). W 2019 r. do programu dodano także „Ekonomicznie słabszą sekcję” społeczeństwa (EWS) ( Pillalamarri, 2022 ). Do tej kategorii zaliczały się osoby z kast wyższych, które potrzebowały pomocy społecznej i ekonomicznej, gdyż inne grupy miały już zapisy w Konstytucji.

W 1992 r. Sąd Najwyższy Indii orzekł, że limity rezerwacji nie mogą przekraczać 50 procent całkowitej liczby miejsc. Trybunał stwierdził, że cokolwiek powyżej 50 procent stanowiłoby naruszenie równego dostępu gwarantowanego przez Konstytucję, w związku z czym nałożono górny limit zastrzeżeń ( Pillalamarri, 2022 ). Jednak w 2022 r. Trybunał orzekł, że w przypadku SWO zostanie utrzymany zastrzeżenie 10%, mimo że nowelizacja konstytucji polegająca na uwzględnieniu tych zapisów oznaczała, że ​​dla grup znajdujących się w niekorzystnej sytuacji można było zarezerwować aż 59,5% miejsc w instytucjach centralnych. Sędzia Jamshed Burjor Pardiwala napisał w swoim wyroku, że:

„Rezerwacja nie jest celem, ale środkiem – środkiem do zapewnienia sprawiedliwości społecznej i gospodarczej. Nie można pozwolić, aby rezerwacja stała się naszym interesem. Prawdziwe rozwiązanie polega jednak na wyeliminowaniu przyczyn, które doprowadziły do ​​zacofania społecznego, edukacyjnego i gospodarczego słabszych warstw społeczeństwa”. ( Pillalamarri, 2022 )

Jedną z krytyki systemu rezerwacji jest to, że korzyści przypadają grupom znajdującym się w niekorzystnej sytuacji ekonomicznej i społecznej. Termin „warstwa kremowa” został po raz pierwszy ukuty przez sędziego Krishnę Iyera w sprawie stanu Kerala przeciwko NM Thomas, w której zauważył, że „korzyści z rezerwacji zostaną odebrane przez najwyższą kremową warstwę klasy zacofanej, w ten sposób pozostawienie najsłabszych wśród słabych i pozostawienie szczęśliwych warstw, aby skonsumowały całe ciasto” ( Gupta i Giri, 2015 ). Aby złagodzić tę kwestię, w 1992 roku Sąd Najwyższy zdefiniował „warstwę kremową” i co stanowi „zacofanie”. W przypadku rezerwacji dla pozostałych klas zacofanych wprowadzono pewne ograniczenia w korzystaniu z systemu rezerwacji: rezerwacjami nie mogły być objęte (1) dzieci wysokich urzędników zgodnie z konstytucją, (2) dzieci urzędników służby cywilnej w wysokich stanowisk, (3) dzieci wysokich urzędników sił zbrojnych, (4) dzieci specjalistów oraz osób zajmujących się handlem i przemysłem, (5) dzieci właścicieli nieruchomości oraz (6) dzieci osób osiągających roczny dochód przekraczający 8 lakh ( Krajowa Komisja ds. Klas Zacofanych, 1993 ). Miało to na celu uniemożliwienie uprzywilejowanym ekonomicznie, społecznie i edukacyjnie członkom innych klas zacofanych czerpanie wszystkich nagród z systemu rezerwacji.

Ogólnie rzecz biorąc, rezerwacje dla społeczności kast planowych w sektorze publicznym, a także w szkolnictwie wyższym pomogły jednostkom ze społeczności, które wcześniej nie byłyby w stanie uzyskać dostępu do tych sfer ani z nich korzystać ( Haq i Ojha, 2010 ). W służbach administracji centralnej odsetek pracowników z kast planowych wzrósł z 11,31% do 16,18% w latach 1977–1987, a wiele korzyści dotyczyło stanowisk specjalistycznych i kierowniczych (10,23% do 18,63%) ( Haq i Ojha, 2010 ). W przedsiębiorstwach sektora publicznego w latach 1977–1980 liczba kast planowych wzrosła z 7,42% do 17,44% ( Haq i Ojha, 2010 ). W instytucjach szkolnictwa wyższego od końca lat 70. do końca lat 90. liczba kast planowych wzrosła z 7% do 7,8% ( Haq i Ojha, 2010 ). Jednakże we wszystkich sektorach dane wykazały również, że zarezerwowane miejsca nadal nie są obsadzone.

Kolejnym celem pozostaje pomoc społecznościom znajdującym się w najbardziej niekorzystnej sytuacji i społecznościom wiejskim; uzasadnione są także programy poprawy edukacji w szkołach podstawowych i średnich, aby lepiej przygotować kandydatów do podjęcia studiów wyższych ( Haq i Ojha, 2010 ). Podobnie uczynienie miejsc pracy bardziej włączającymi sprawi, że doświadczenie pracy będzie lepsze dla osób ze społeczności niedostatecznie reprezentowanych i ułatwi integrację ( Haq i Ojha, 2010 ). Deshpande i Yadav (2006) opisują, w jaki sposób można przeformułować indyjską politykę dotyczącą rezerwacji, aby dotrzeć do osób najbardziej potrzebujących. Autorzy przedstawiają wiele zalet systemu kwot, w tym tworzenie politycznej solidarności i lojalności, stosunkowo łatwą administrację i ogólnie odporność na nadużycia. Jak bardzo wymownie stwierdzają Deshpande i Yadav (2006):

„Oczywiście wszelka akcja afirmatywna jest z natury kontrowersyjna, ponieważ ma na celu zmianę status quo równań władzy między grupami. Tego typu kwestie stanowią sedno polityki i samo lepsze zaprojektowanie polityki nie sprawi, że te kontrowersje znikną. Z drugiej strony zły projekt polityki z pewnością znacznie pogorszy sytuację, ponieważ sprawi, że koszty polityczne będą znacznie wyższe, niż powinny, a korzyści społeczne będą albo zbyt skromne, albo źle ukierunkowane, albo jedno i drugie. Zatem poza swoim głównym celem, jakim jest umożliwienie osiągnięcia celów społecznych (takich jak równość szans lub eliminacja niesprawiedliwych nierówności), projektowanie polityki ma również ważną odpowiedzialność za zapewnienie efektywności w sensie minimalizacji nieuniknionych kosztów i maksymalizacji potencjalnych korzyści. (s. 2419)

Deshpande i Yadav (2006) twierdzą, że drugiej kwestii nie poświęcono wystarczającej uwagi. Autorzy sugerują, aby przy projektowaniu takich polityk akcji afirmatywnej uwzględnić cztery zasady: (1) opierać się na dowodach; (2) oprócz kasty uwzględniają wiele wymiarów statusu w niekorzystnej sytuacji; (3) zwracać uwagę na przekrojowe skutki różnych wymiarów statusu; oraz (4) zwracać uwagę na powagę niekorzystnej sytuacji. Deshpande i Yadav (2006) podkreślają , że włączając te zasady do polityki , nie tylko zostanie osiągnięta większa sprawiedliwość społeczna, ale odstąpione zostanie od skupiania się wyłącznie na kascie jako tożsamości. Koncentrując się na wskaźnikach związanych z tożsamościami znajdującymi się w niekorzystnej sytuacji, a nie na samej tożsamości, odchodzi się od skupienia na kascie. Ponadto koncentrując się obecnie na mierzalnych wskaźnikach niekorzystnej sytuacji, można debatować, mierzyć i badać te wskaźniki; w związku z tym można monitorować postępy różnych grup znajdujących się w niekorzystnej sytuacji, a zmiany można wprowadzać w sposób niekontrowersyjny. Pozwoli to również na ograniczenie niezwykle kontrowersyjnego upolitycznienia kwot kastowych, zwłaszcza w przypadku innych klas zacofanych, ponieważ można łatwo monitorować postęp włączonych grup, a także włączanie nowych grup, jeśli to konieczne. Zapewni to przejrzystość i odpowiedzialność w procesie decyzyjnym, co pomoże ograniczyć politykę kastową.

Konieczność i niekorzystne urzeczowienie kategoryzacji i etykiet

Jednym z problemów wynikających z podkreślania znaczenia kasty jako głównego mechanizmu tożsamości jest to, że kasta może stać się ważniejsza dla tożsamości niż inne niedoceniane i przekrojowe czynniki. Dlatego też środki podjęte w celu promowania równości ekonomicznej i społecznej w systemach kastowych mogą same w sobie utrwalić ten system, ponieważ tożsamość kastowa jest już wyznacznikiem wyników ekonomicznych i pozycji społecznej ( Srinivas, 1957 ). Jednym z czynników wymienianych przy promowaniu kast jest to, że kasta ma wymiar polityczny, dlatego politycy chcący zniesienia kast również walczą o głosy tych różnych elektoratów ( Srinivas, 1957 ).

Ponadto, biorąc pod uwagę upolitycznienie kast i fakt, że korzyści wynikające z systemu rezerwacji opierają się w dużej mierze na klasyfikacji kastowej, niektóre kasty starały się o przeklasyfikowanie na kasty niższe. Na przykład niektóre grupy w kategorii Inne klasy zacofane chciały zostać przeklasyfikowane na kasty lub plemiona zaplanowane, czego jednym z wybitnych przykładów są Gujjars w Radżastanie, którzy starali się o przeklasyfikowanie na plemię zaplanowane (wiele osób umiera, ponieważ kasta indyjska żąda niższego statusu, 2008 ; Goswami, 2019 ). Podobnie Jats w Haryana, Patels w Gujarat i Marathowie w Maharasztrze, trzy grupy w znaczący sposób zaangażowane w rolnictwo, zorganizowały znaczące demonstracje, czasami gwałtowne, w celu ich przeklasyfikowania na inne klasy zacofane, aby uzyskać dostęp do świadczeń system rezerwacji. To dążenie do przeklasyfikowania na kasty niższe miało miejsce pomimo tego, że grupy te znajdowały się bliżej grup dominujących pod względem wskaźników społecznych i ekonomicznych niż inne klasy zacofane, kasty planowe czy plemiona planowe ( Deshpande i Ramachandran, 2017 ). Co zaskakujące, Dżatowie i Marathowie rzeczywiście otrzymali wsparcie legislacyjne, aby mogli zostać przeklasyfikowani na kasty niższe; zostało to jednak później unieważnione przez różne sądy w celu ochrony zasobów dla grup znajdujących się w najbardziej niekorzystnej sytuacji ( Deshpande i Ramachandran, 2017 ). Ten proces dążenia do klasyfikacji w dół kontrastuje z tradycyjnym procesem sanskrytyzacji mającym na celu dążenie do mobilności w górę i jest wynikiem niepokojów gospodarczych i rywalizacji o kwoty w indyjskim systemie akcji afirmatywnej. Dla Indii opracowanie strategii pozwalających rozwiązać uzasadnione problemy gospodarcze i społeczne klas bardziej dominujących będzie nie lada wyzwaniem, przy jednoczesnym utrzymaniu ochrony grup znajdujących się w niekorzystnej sytuacji.

Humorystyczna przypowieść, która krążyła w „The Times of India” ( Deshpande, 2007 ), podkreśla jeden z poglądów na to, jak tożsamość w systemie kastowym funkcjonuje w praktyce. W scenariuszu Indie wysyłają na Księżyc 20-osobowy zespół eksploracji kosmosu. Przydział kastowy załogi jest ustalany natychmiast: sześć SC [kasty planowe], cztery ST [plemiona planowe], osiem OBC [inne klasy zacofane] i wreszcie – jeśli to możliwe – dwóch astronautów. Żart zakłada, że ​​można poznać kasty „astronautów” i że najważniejszym elementem opisującym ich są ich kwalifikacje i zawód, a nie kasta. Jednakże członkowie innych kategorii są określani jako punkt centralny, mimo że są również wykwalifikowanymi astronautami. W ten sposób członkowie kast wyższych mają prawo do wyraźnej tożsamości istniejącej poza ich kastą, podczas gdy tożsamość członków kast niższych jest zawsze związana z kastą przede wszystkim w sferze publicznej. Jak wymownie pisze Satish Deshpande w swoim artykule, który podkreśla tę przypowieść:

Na tym zatem polega kłopotliwa sytuacja dzisiejszej kasty: jej niewidzialność – lub uporczywe zaprzeczanie – w jednym kontekście w porównaniu z jej hiperwidzialnością – lub ciągłym przywoływaniem – w innym. Indie są podzielone na dwie części, których nie da się pogodzić. Wydaje się, że jedna część wyzbywa się kasty, wspinając się na płaskowyż bezpieczeństwa gospodarczego i edukacyjnego, gdzie normalne reguły gry przemawiają teraz na jej korzyść. Jednak większa część społeczeństwa nadal mocno inwestuje w kastę, ponieważ próbuje wspiąć się po stromym zboczu odziedziczonej niekorzystnej sytuacji, a kasta jest jedyną dźwignią, jaką ma, aby zmniejszyć przechylenie szans. Te nierówne i przeciwstawne części w dziwny sposób wzajemnie się wzmacniają. To tak, jakby każdy musiał tkać to, co drugi musi rozwikłać.

Deshpande (2007) konkluduje, że aby unicestwić kastę, należy ją formalnie uznać i mówić o niej, a członkowie kasty wyższej muszą w tym przewodzić, ponieważ dzierżą największą władzę w sferze publicznej.

Beteille (1996) podziela podobne zdanie, że chociaż kasta w dalszym ciągu zapewnia bezpieczeństwo i przywiązanie w chaotycznym świecie, kontynuacja systemu nie jest naturalną nieuniknieniem. Zgadza się ze Srinivasem, że ostatecznie kasta przekształci się bardziej w formę przynależności etnicznej. Beteille (1996) argumentuje również, że przyczyną utrzymania się systemu kastowego są niepowodzenia rządu indyjskiego w spełnieniu obietnic dotyczących równego dostępu do edukacji, opieki zdrowotnej i innych instytucji publicznych, co pomogłoby w rozwinięciu niezbędnych powiązań między różnymi społeczności. W związku z tym tożsamość kastowa stała się bardziej zakorzeniona, ponieważ ludzie polegają na wsparciu ekonomicznym ze strony członków własnych społeczności, które składają się z osób o wspólnej tożsamości, takiej jak kasta, religia oraz wioska lub okręg, w którym się urodzili w Indiach. Jednakże, jak omówimy w następnej sekcji, system kastowy istnieje w skali globalnej, nie tylko w Indiach. Dlatego jego dalsze istnienie nie może w obecnych czasach wynikać wyłącznie lub przede wszystkim z niepowodzeń rządu indyjskiego w zapewnieniu równego dostępu do instytucji publicznych i możliwości gospodarczych.

Proces samoidentyfikacji i tworzenia grup jest złożony, a wyróżnienie tożsamości kastowej jako podstawowego czynnika, którego należy używać przede wszystkim do kategoryzacji akcji afirmatywnej w Indiach, choć niezamierzone, jeszcze bardziej umocniło tożsamość kastową jako uzasadnioną; w ten sposób trudniej jest go wykorzenić. Biorąc pod uwagę, że kasta to kategoryzacja oparta na podziale tradycyjnego systemu pracy, trudno dostrzec wartość w utrzymaniu tego niesprawiedliwego, arbitralnego systemu; stąd ostatecznym celem rządu indyjskiego było jego wykorzenienie. Jednak z biegiem czasu tożsamość kastowa zaczęła reprezentować wspólne tło społeczne i kulturowe. Co więcej, podobnie jak inne marginalizowane grupy, różne grupy Dalitów ponownie wchłaniają swoją tożsamość w procesie ponownego zawłaszczania i dumy ze swojej odporności i historii. Dlatego nie wydaje się, aby kasta jako tożsamość była bliska wykorzenienia i być może cel powinien najpierw zostać przesunięty na wykorzenienie dyskryminacji ze względu na kastę.

Dyskryminacja kastowa jako problem globalny

Jednym z istotnych powodów, dla których socjolodzy i inni pracownicy naukowi spoza Azji Południowej powinni poznawać system kastowy, jest fakt, że jest to problem globalny. Choć tradycyjnie omawiana i traktowana jako kwestia specyficzna dla Indii i hinduizmu, kasta istnieje również w innych powiązanych historycznie i geograficznie krajach Azji Południowej ( Jodhka i Shah, 2010 ). Jodhka i Shah (2010) zauważyli, że chociaż istnieją różnice między krajami Azji Południowej, we wszystkich tych krajach występują kastowe formy dyskryminacji społecznej i ekonomicznej. Nepal, kraj z większością hinduską, otwarcie uznaje dyskryminację kastową i podobnie jak Indie ma Krajową Komisję Dalitów, której zadaniem jest identyfikowanie kast Dalitów i łagodzenie dyskryminacji ze względu na kasty. Z kolei Sri Lanka nie uznaje systemu kastowego, chociaż istnieje on w stosunkowo mniej sztywnej formie i jest odmiennie praktykowany przez trzy główne grupy etniczne w kraju: Tamilów ze Sri Lanki, Tamilów z Indii i syngaleskich buddystów. Podobnie zarówno w Bangladeszu, jak i Pakistanie wyznaczono kasty, które mają zastosowanie tylko do populacji hinduskiej, chociaż dyskryminację kastową stwierdza się również wśród populacji muzułmańskiej i innych wyznań w obu krajach. Na przykład w Pakistanie niewielka mniejszość religijna chrześcijan, którzy w dużej mierze przeszli z hinduizmu, nie utraciła swojego tradycyjnego statusu dalitów i nie spotkała się z dyskryminacją krzyżową ( Jodhka i Shah, 2010 ).

Uznając globalny zasięg kast, dr BR Ambedkar zauważył, że „jeśli Hindusi wyemigrują do innych regionów ziemi, kasta indyjska stanie się problemem światowym”. W związku z tym kraje Ameryki Północnej zaczęły uwzględniać kastę jako tożsamość chronioną obok tożsamości płciowej i rasowej, orientacji seksualnej itp. Dyskryminacja kastowa w Ameryce Północnej po raz pierwszy zwróciła uwagę opinii publicznej dzięki przemysłowi technologicznemu. Na przykład Kalifornijski Sąd Stanowy rozpatrzy sprawę, w której były pracownik Cisco Dalitów twierdzi, że padł ofiarą dyskryminacji kastowej ze strony przełożonych, którzy rzekomo odmówili mu możliwości awansu i wykluczyli ze spotkań ( Moreno i Smith, 2022 ). . Powód twierdzi również, że Cisco zemściło się na nim za skargę dotyczącą sposobu, w jaki był traktowany. Pierwotnie pozew został złożony w 2020 r. W tym samym roku Apple dodał do swoich zasad postępowania zakaz dyskryminacji ze względu na kastę ( Dave, 2022 ). Wcześniej w 2023 r. Seattle w USA jako pierwsze miasto zakazało dyskryminacji kastowej ( Singh, 2023a ). Rada szkół publicznych w Toronto w Kanadzie również niedawno uznała, że ​​w systemie szkolnym występuje dyskryminacja kastowa i zwróciła się do Komisji Praw Człowieka Ontario o stworzenie ram umożliwiających rozwiązanie tego problemu ( Singh, 2023b ). Podobnie jak w przypadku innych instytucji akademickich, takich jak Harvard, system California State University dodał kastę jako chronioną tożsamość w swoich 23 kampusach ( Venkatraman, 2022 ). Przykłady te potwierdzają powszechne doświadczenia dyskryminacji kastowej w społecznościach diaspory południowoazjatyckiej.

Aby zbadać tę kwestię, organizacja praw obywatelskich Dalitów o nazwie Laboratoria Równości1 przeprowadziłem ankietę internetową wśród członków diaspory południowoazjatyckiej w Stanach Zjednoczonych – tj. osób pochodzących z Bangladeszu, Bhutanu, Indii, Nepalu, Pakistanu, Sri Lanki, Malediwów, Trynidadu/Tobago, Gujany, Fidżi i Tanzanii i Kenia ( Zwick-Maitreyi i in., 2018 ). Wyniki ankiety, do której mogły przystąpić osoby o różnej przynależności religijnej, politycznej, plemiennej i kastowej, ukazały obraz dyskryminacji kastowej w Ameryce Północnej. Dwadzieścia pięć procent ankietowanych Dalitów zgłosiło, że doświadczyli przemocy werbalnej lub fizycznej ze względu na kastę; 33% zgłosiło, że doświadczyło dyskryminacji w trakcie edukacji; 66% stwierdziło, że zostało niesprawiedliwie potraktowanych w miejscu pracy; 60% doświadczyło obraźliwych żartów lub komentarzy na tle kastowym; 40% poczuło się niemile widzianych w miejscach kultu; 20% czuło się dyskryminowane w biznesie; ponad 40% czuło się odrzuconych w związkach romantycznych ze względu na kastę; a 50% żyło w strachu, że ich status kastowy zostanie „wyrzucony” ( Zwick-Maitreyi i in., 2018 ). Dane te wyraźnie pokazują, że dyskryminacja kastowa nie ogranicza się do Indii ani nawet Azji Południowej, dotyka ona diaspory w Ameryce Północnej i prawdopodobnie poza nią; dlatego też nie tylko należy przeprowadzić więcej badań na temat dyskryminacji kastowej w Ameryce Północnej, ale ważne jest, aby ludzie byli świadomi istnienia tego systemu. W rzeczywistości ta świadomość to tylko pierwszy krok, ponieważ rodzice, przełożeni, rówieśnicy, znajomi itp. mogą mieć do czynienia z kwestiami dyskryminacji kastowej w miejscu pracy lub w swoich kręgach społecznych.

Wpływ statusu kastowego na funkcjonowanie psychiczne

Konieczne jest zwiększenie liczby badań sprawdzających wpływ statusu kastowego na funkcjonowanie psychiczne. Istniejące badania na ogół wykazały, że osoby zaklasyfikowane jako członkowie niższych kast mają gorsze zdrowie psychiczne (np. samodzielnie zgłaszają uczucie depresji i lęku) w porównaniu z osobami zaklasyfikowanymi jako członkowie kast wyższych. Na przykład w badaniu populacyjnym ( n = 960) dotyczącym depresji i poszukiwania pomocy wśród mieszkańców dystryktu Uttarakhand w północnych Indiach Mathias i in. (2015) odkryli wyższy wskaźnik depresji wśród osób zaklasyfikowanych do kast zaplanowanych lub plemion zaplanowanych w porównaniu z osobami zaklasyfikowanymi jako członkowie kast wyższych. Gupta i Coffey (2020) uzyskali podobne wyniki w analizie na poziomie populacji wpływu dyskryminacji ze względu na kastę na zdrowie psychiczne osób zaklasyfikowanych do kast planowych w Indiach, wykorzystując dane z badania Światowej Organizacji Zdrowia dotyczącego globalnego starzenia się i Zdrowie dorosłych (WHO SAGE). W szczególności Gupta i Coffey (2020) odkryli, że respondenci sklasyfikowani jako członkowie kasty zaplanowanej częściej deklarowali, że w ostatnim miesiącu mieli łagodną, ​​umiarkowaną, ciężką lub skrajną depresję. Osoby te częściej zgłaszały również, że w ciągu ostatniego miesiąca odczuwały stany lękowe. Z kolei respondenci sklasyfikowani jako członkowie kast wyższych częściej deklarowali dobry stan zdrowia psychicznego. Kiedy Gupta i Coffey (2020) sprawdzili różnice w statusie społeczno-ekonomicznym (tj. poziomie wykształcenia i majątku, takim jak posiadanie samochodu, motocykla, lodówki lub zwierząt gospodarskich) pomiędzy respondentami sklasyfikowanymi jako członkowie kasty zaplanowanej a członkami kast wyższych, odkryli, że chociaż różnicę w zgłaszanym odczuciu depresji można wytłumaczyć różnicami w majątku i osiągnięciach edukacyjnych, różnice w zgłaszanym uczuciu lęku nadal pozostały. Wskazuje to, że dysproporcje społeczno-ekonomiczne mogą nie w pełni wyjaśniać różnice w wynikach w zakresie zdrowia psychicznego. Kasta ma wpływ na zdrowie psychiczne, nawet jeśli uwzględni się różnice w czynnikach społeczno-ekonomicznych. Należy również zauważyć, że dyskryminacja jest często podstawową przyczyną różnic w statusie społeczno-ekonomicznym ( Williams, 1999 ; Gupta i Coffey, 2020 ). W związku z tym dyskryminacja ze względu na kastę może pośrednio wpływać na wyniki w zakresie zdrowia psychicznego, prowadząc do różnic w osiągnięciach ekonomicznych i edukacyjnych.

Dyskryminację od dawna uznawano za czynnik ryzyka chorób psychicznych (przegląd, Williams, 2018 ; Vargas i in., 2020 ). Jeśli chodzi o kastę, badania wskazują na piętno kastowe, wykluczenie społeczne, przemoc i niesprawiedliwe traktowanie jako czynniki przyczyniające się do złego stanu zdrowia psychicznego, a także samobójstw dalitów ( Jaspal, 2011 ; Komanapalli i Rao, 2021 ). W biografiach i etnografiach, w których dalici opisują swoje doświadczenia związane z dyskryminacją kastową, często opisywane uczucia obejmują poczucie wstydu, niższości, wykluczenia, izolacji/samotności i służalczości wobec tych, których uważa się za członków kast wyższych ( Paik , 2014 ; Gidla, 2017 ). Jaspal (2011) podaje, że postrzeganie własnej grupy jako napiętnowanej lub dewaluowanej przez społeczeństwo może mieć negatywny wpływ na samoocenę osób należących do tej grupy. Jest to szczególnie prawdopodobne, ponieważ jednostki są często postrzegane jako „wymienne wzorce” swoich grup. Stąd dewaluacja w systemie kastowym osób sklasyfikowanych jako kasty planowe zagraża poczuciu własnej wartości jednostek w tych grupach. System kastowy napiętnuje ich i odczłowiecza jako „nietykalnych” oraz tworzy klimat, w którym można ich osądzać i dewaluować za przynależność do tych grup.

Lekcje i kierunki na przyszłość

Naszą motywacją do napisania tego artykułu było poinformowanie socjologów o globalnym zasięgu systemu kastowego i potrzebie przeprowadzenia większej liczby badań w celu wyjaśnienia, w jaki sposób tożsamość i dyskryminacja kastowa charakteryzują się i funkcjonują nie tylko w Azji Południowej, ale także w Ameryce Północnej i innych krajach. części świata. Biorąc pod uwagę długą historię i adaptację systemu kastowego na przestrzeni czasu, a także próby pojednania i sprawiedliwości, istnieje wiele lekcji, które można zastosować w naszych dzisiejszych próbach zapewnienia równości, różnorodności i włączenia społecznego. Lekcje te obejmują:

1. Zachowanie ostrożności w opieraniu wiedzy o złożonym zagadnieniu wyłącznie na „oglądaniu książki”, a nie na codziennym życiu jednostek. W przypadku indyjskiego systemu kastowego skupienie się wyłącznie na bramińskich tekstach hinduskich zapewnia jednostronny pogląd na kastę, z nadmiernym naciskiem na wymiar czystości i zanieczyszczenia systemu kastowego. Prace terenowe pokazują, że Dalici mają własne historie o pochodzeniu kastowym, które różnią się od pism bramińskich. Chociaż te historie o pochodzeniu mogą również służyć legitymizacji systemu, dają inny pogląd na kastę, koncentrując się na tym, jak przypisanie do niższej lub „nietykalnej” kasty nastąpiło w wyniku błędu lub zdrady, a nie z powodu winy lub wewnętrznej natury kasty. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć system kastowy z różnych punktów widzenia, a także sposób, w jaki kasta jest wdrażana w życiu codziennym poprzez interakcje różnych kast. Rozszerzeniem tego jest potrzeba zrozumienia, jak system kastowy zmieniał się w czasie.

2. Zachowanie ostrożności w opieraniu wiedzy o systemie wyłącznie na pismach lub sentymentach kolonialnych oraz nieuznawanie roli kolonializmu w kulturach narodów skolonizowanych. W przypadku indyjskiego systemu kastowego, postrzegając go wyłącznie jako anomalię hinduską, zaniedbuje się uznanie roli Brytyjskiego Raju w przyjęciu bardziej nieformalnego systemu i jego konkretyzacji.

3. Wyciągnij wnioski z indyjskiego procesu prób ograniczenia systemowej dyskryminacji dalitów poprzez politykę w dużej mierze opartą na kwotach. Chociaż system rezerwacji był pomocny w eliminowaniu niektórych społeczno-ekonomicznych dysproporcji między kastami planowymi, plemionami planowymi a kastami wyższymi, nie zlikwidował całkowicie różnic w wynikach społeczno-ekonomicznych między tymi grupami ani nie powstrzymał dyskryminacji ze względu na kasty ani jej wpływu na skutki zdrowia psychicznego zaplanowanych kast i zaplanowanych plemion. System rezerwacji służy także jako studium przypadku pokazujące, w jaki sposób system redystrybucji może mieć niezamierzone konsekwencje w postaci intensyfikacji tożsamości i utrwalenia systemu (tj. systemu kastowego), który powinien zostać wykorzeniony.

4. Dowiedz się więcej o tworzeniu się tożsamości grupowej i jej zróżnicowanym wpływie na grupy w złożonym systemie hierarchicznym w czasie. W przypadku indyjskiego systemu kastowego z biegiem czasu identyfikacja kastowa została upolityczniona i w różny sposób wpływa na kasty wyższe i niższe, przy czym kasty wyższe stają się w pewnym stopniu „bezkastowe”, podczas gdy w celu zapewnienia korzyści rządowych i publicznych kasty niższe są nadal definiowani przez swoją kastę. Ponadto, ponieważ tożsamość kastowa jest obecnie ściśle powiązana z naliczaniem świadczeń rządowych i publicznych, kasty wyższe starają się zostać przeklasyfikowane na kasty planowe, plemiona planowe lub klasy w inny sposób zacofane, co stanowi zmianę w porównaniu z przeszłością, kiedy kasty dążyły do ​​awansu poprzez sanskrytyzację .

5. Więcej wiedzy na temat globalizacji dyskryminacji i ucisku poprzez doświadczenia diaspory. W przypadku systemu kastowego doświadczenia diaspory południowoazjatyckiej i reakcje różnych społeczności, w których jest ona osadzona, dają szansę na lepsze zrozumienie dyskryminacji ze względu na kastę. Podkreśla także potrzebę większej wiedzy na temat tego, jak dyskryminacja kastowa objawia się w tych globalnych społecznościach i w jaki sposób możemy wprowadzić pojednanie w kontekście międzynarodowym. Co więcej, diaspora południowoazjatycka jest heterogeniczna i obejmuje niedawnych imigrantów, studentów zagranicznych w szkołach wyższych i na uniwersytetach, osoby w pierwszym i drugim pokoleniu, osoby o bardziej odległych przodkach z Azji Południowej oraz osoby o różnej tożsamości kastowej. Pomocna byłaby wiedza, jak wygląda dyskryminacja kastowa w tych populacjach. Czy występuje we wszystkich podgrupach i w jakim stopniu?

6. Potrzebne są także badania, aby zrozumieć wpływ kasty na psychologiczne funkcjonowanie mieszkańców Azji Południowej. Podobnie jak w przypadku innych zmiennych tożsamości, takich jak wiek, płeć, rasa i orientacja seksualna, lepsze zrozumienie statusu kastowego mogłoby pomóc w zrozumieniu czynników psychologicznych, takich jak samoocena, zdrowie psychiczne, radzenie sobie itp. u mieszkańców Azji Południowej. Co więcej, korzystne byłoby zrozumienie interakcji między kastą a statusem społeczno-ekonomicznym i innymi zmiennymi identyfikującymi, takimi jak płeć i wiek.

Wniosek

Indyjski system kastowy przyciąga jednostki zarówno lokalnie, jak i globalnie, jako system kategoryzacji powodujący podziały i wysoce dyskryminujący. Na dole hierarchii znajdują się Dalici, którzy spotykają się z najbardziej skrajną dyskryminacją ze względu na tradycyjne, zanieczyszczające zawody, w których się urodzili. Chociaż system kastowy jest nieodłączną częścią hinduizmu i ma silne powiązanie z treścią pism bramińskich, występuje on w różnych grupach religijnych i kulturowych w Azji Południowej, a nawet Dalici, którzy przechodzą na inną religię, nadal są napiętnowani i dyskryminowani ze względu na ich status w niższej kascie. System kastowy zmienia się z biegiem czasu, funkcjonując bardziej jako grupy etniczne. Kategoryzacja przenika wszystkie porządki, a nawet Dalici mają hierarchię kastową i tradycyjnie praktykują społeczne, ekonomiczne i finansowe wykluczenie kast niższych w ramach własnego porządku. System kastowy był z natury bardziej elastyczny przed kolonializmem, a proces etykietowania i kategoryzacji rozpoczęty w Raju Brytyjskim w obosieczny sposób zintensyfikował tożsamość kastową, co trwa do dziś.

Ponieważ kasta jest systemem występującym poza Indiami, należy zrobić więcej, aby rozpoznać potrzeby społeczności dalitów w innych krajach Azji Południowej i w diasporze. Obecnie w Ameryce Północnej większą uwagę zwraca się na dyskryminację ze względu na kastę w szerszym kontekście równości, różnorodności i włączenia społecznego. Dalici stwierdzają jednak, że nie ma wystarczającej liczby punktów wyjścia dla skarg dotyczących uprzedzeń, ponieważ większość polityk dotyczących równości, różnorodności i włączenia społecznego w Ameryce Północnej nie uwzględnia kasty jako tożsamości chronionej. Co więcej, większość mieszkańców Ameryki Północnej nie ma wiedzy na temat systemu kastowego i tego, że jest to problem globalny.

Często myśląc o kwestiach sprawiedliwości i pojednania, myślimy głównie w kontekście lokalnym i ideologiach eurozachodnich. Kwestie przeciwdziałania uciskowi i pojednaniu są kwestiami globalnymi i pomocne może być wyciągnięcie wniosków z innych systemów i ideologii. Biorąc pod uwagę, że system kastowy w Indiach jest jedną z najstarszych i wszechogarniających form dyskryminacji hierarchicznej, jest to system, który powinniśmy zbadać pod kątem jego funkcji, cech i wpływu na osoby, które zostały sklasyfikowane, rozwarstwione i zdewaluowane pod systemem. Rzeczywiście, dokonano wielu porównań dotyczących uprzedzeń rasowych w Stanach Zjednoczonych z systemem kastowym w Indiach, gdzie czarnoskórzy Amerykanie są klasyfikowani na dole hierarchii i traktowani w podobny sposób jak dalici w Indiach. Jednym z wybitnych przykładów tego poglądu jest książka Isabel Wilkerson (2021) , Caste: The Origins of Our Discontents . Podsumowując, system kastowy w Indiach, Azji Południowej i na świecie jest jednostką ewoluującą, która dostarcza wielu lekcji zarówno na temat dyskryminacji indywidualnej, jak i usystematyzowanej, a także lekcji na temat pojednania i sprawiedliwości na poziomie globalnym.

Vina M. Goghari* Mavis Kusi

  • Katedra Psychologicznych Nauk Klinicznych, Uniwersytet w Toronto, Toronto, ON, Kanada

Oświadczenie o dostępności danych

Oryginalne uwagi przedstawione w badaniu znajdują się w artykule/materiałach uzupełniających, dalsze zapytania można kierować do odpowiedniego autora.

Autorskie Wkłady

VG opracowało koncepcję i napisało artykuł. Wszyscy autorzy wnieśli swój wkład w powstanie artykułu i zatwierdzili przesłaną wersję.

Konflikt interesów

Autorzy oświadczają, że badanie przeprowadzono w warunkach braku powiązań handlowych lub finansowych, które mogłyby stanowić potencjalny konflikt interesów.

Redaktor prowadzący SF zadeklarował współautorstwo z autorem VG.

Notatka wydawcy

Wszystkie roszczenia wyrażone w tym artykule są wyłącznie roszczeniami autorów i niekoniecznie reprezentują roszczenia organizacji z nimi stowarzyszonych lub wydawcy, redaktorów i recenzentów. Żaden produkt, który może być oceniany w tym artykule lub twierdzenie, które może być wysunięte przez jego producenta, nie jest objęte gwarancją ani poparciem wydawcy.

Przypisy

Bibliografia

Ambedkar, BR (2014). Zagłada kasty (wydanie krytyczne z komentarzami, wyd.) . Londyn: Verso.

Google Scholar

Beteille, A. (1996). Warna i Jati. Socjal. Byk. 45, 15–27. doi: 10.1177/0038022919960102

Pełny tekst CrossRef | Google Scholar

Dave, P. (2022). Kasta w Kalifornii: giganci technologiczni konfrontują się ze starożytną indyjską hierarchią. Reutera. Dostępne pod adresem: https://www.reuters.com/business/sustainable-business/caste-california-tech-giants-confront-ancient-indian-hierarchy-2022-08-15/

Google Scholar

Deliege, R. (1993). Mity o pochodzeniu Indian niedotykalnych. Mężczyzna 28, 533–549. doi: 10.2307/2804238

Pełny tekst CrossRef | Google Scholar

Deshpande, S. (2007). Naucz się mówić kastowo. Czasy Indii. Dostępne pod adresem: https://timesofindia.indiatimes.com/edit-page/learning-to-speak-caste/articleshow/1994124.cms

Google Scholar

Deshpande, A. i Ramachandran, R. (2017). Dominujący czy wsteczny? Ekonomia polityczna popytu na kwoty według Jatsa, Patelsa i Marathasa. Ekon. Polityk. Wkly. 52, 81–92. Dostępne pod adresem: http://www.jstor.org/stable/26695615

Google Scholar

Deshpande, S. i Yadav, Y. (2006). Przeprojektowanie akcji afirmatywnej: kasty i korzyści w szkolnictwie wyższym. Ekon. Polityk. Wkly. 41, 2419–2424. Dostępne pod adresem: http://www.jstor.org/stable/4418341

Google Scholar

Dirks, NB (1992). Kasty umysłu. Reprezentacje 37, 56–78. doi: 10.2307/2928654

Pełny tekst CrossRef | Google Scholar

Dirks, NB (2001). Kasty umysłu: kolonializm i tworzenie współczesnych Indii . Princeton, New Jersey: Princeton University Press

Google Scholar

Ghurye, GS (1969). Kasta i rasa w Indiach, wyd. 5 Mumbai: Popular Prakashan.

Google Scholar

Gidla, S. (2017). Mrówki wśród słoni: rodzina nietykalna i powstanie współczesnych Indii . Farrar, Straus i Giroux, Nowy Jork.

Google Scholar

Goswami, R. (2019). Dlaczego Gujjars w Radżastanie protestują? Wszystko co musisz wiedzieć. Czasy Hindustanu. Dostępne pod adresem: https://www.hindustantimes.com/india-news/why-gujjars-in-rajasthan-are-on-protest-all-you-need-to-know/story-uL7GDEerfwRgHGLQeF5t2M.html

Google Scholar

Gough, K. (1973). „Harijans w Thanjavur” w imperializmie i rewolucji w Azji Południowej . wyd. K. Gough i HP Sharma (Nowy Jork: Monthly Review Press)

Google Scholar

Gupta, A. i Coffey, D. (2020). Kasta, religia i zdrowie psychiczne w Indiach. Populacja. Rozdzielczość Polityka Rev. 39, 1119–1141. doi: 10.1007/s11113-020-09585-9

Pełny tekst CrossRef | Google Scholar

Gupta, A. i Giri, A. (2015). Plaga zastrzeżeń: niewidoczna kremowa warstwa. Pionier. Dostępne pod adresem: https://www.dailypioneer.com/2015/columnists/scourge-of-reservation-the-invisible-creamy-layer.html

Google Scholar

Haq, R. i Ojha, AK (2010). Akcja afirmatywna w Indiach: zastrzeżenia kastowe. Dostępne pod adresem: https://repository.iimb.ac.in/handle/2074/11733

Google Scholar

Jaspal, R. (2011). Kasta, piętno społeczne i procesy tożsamościowe. Psychol. Rozw. Towarzystwo 23, 27–62. doi: 10.1177/097133361002300102

Pełny tekst CrossRef | Google Scholar

Jodhka, SS i Shah, G. (2010). Porównawcze konteksty dyskryminacji: kasta i nietykalność w Azji Południowej. Ekon. Polityk. Wkly. 45, 99–106.

Google Scholar

Komanapalli, V. i Rao, D. (2021). Wpływ nierówności kastowych i strukturalnych na zdrowie psychiczne w szkolnictwie wyższym w Indiach. Transkult. Psychiatria 58, 392–403. doi: 10.1177/1363461520963862

Streszczenie PubMedu | Pełny tekst CrossRef | Google Scholar

Kumar, A. (2018). Złożoność varny i jāti: ponowne spojrzenie na indyjski system kastowy. Wewnętrzne J. Powieść Res. Rozw. 3, 59–63. Dostępne pod adresem: https://ijnrd.org/viewpaperforall.php?paper=IJNRD1812009

Google Scholar

Wielu umiera, gdy kasta indyjska żąda niższego statusu (2008). Sydney Morning Herald. Dostępne pod adresem: https://www.smh.com.au/world/many-die-as-indian-caste-demands-lower-status-20080526-gdsf73.htm

Google Scholar

Mathias, K., Goicolea, I., Kermode, M., Singh, L., Shidhaye, R. i Sebastian, MS (2015). Przekrojowe badanie depresji i poszukiwania pomocy w Uttarakhand w północnych Indiach. BMJ Otwarte 5:e008992. doi: 10.1136/bmjopen-2015-008992

Streszczenie PubMedu | Pełny tekst CrossRef | Google Scholar

Moreno, JE i Smith, P. (2022). Rzadka sprawa dotycząca uprzedzeń kastowych nabiera tempa i wzywa do podjęcia działań przez władze federalne. Prawo Bloomberga. Dostępne pod adresem: https://news.bloomberglaw.com/daily-labor-report/rare-caste-bias-case-advances-raising-calls-for-federal-action

Google Scholar

Krajowa Komisja ds. Klas Zacofanych. (1993). Sprawozdanie z przeglądu kryteriów dochodowych i propozycja zmiany harmonogramu (załącznik I) dla Departamentu Indii ds. Per. & TRG. OMNr 36012/22/93-Szac. (SCT) z dnia 8-9-1993 z okresowymi zmianami . Dostępne pod adresem: http://www.ncbc.nic.in/Writereaddata/Report%20on%20Income%20Criteria%20for%20Creamy%20Layer%20-Pandey635817940067450735.pdf

Google Scholar

Słownik angielski oxford. (2023). Kasta. Dostępne pod adresem: https://www.oed.com/view/Entry/28546?rskey=6MoUd4&result=1

Google Scholar

Paik, S. (2014). Edukacja kobiet dalitów we współczesnych Indiach: podwójna dyskryminacja (wydanie 1) . Londyn: Routledge.

Google Scholar

Pillalamarri, A. (2022). Przyszłość rezerwacji w Indiach. Dyplomata. Dostępne na: https://thediplomat.com/2022/11/the-future-of-reservations-in-india/

Google Scholar

Ramaiah, A. (1992). Identyfikacja innych klas wstecznych. Tygodnik Ekonomiczno-Polityczny . 27, 1203–1207.

Google Scholar

Riser-Kositsky, S. (2009). Intensyfikacja polityczna kasty: Indie pod rajem. Przegląd historii Penna. Dostępne pod adresem: https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1012&context=phr

Google Scholar

Sahoo, S. (2017). „Kasta” w encyklopedii teorii społecznej Wiley-Blackwell . wyd. BS Turner (Nowy Jork: Wiley Blackwell), 1–7.

Google Scholar

Saxena, KB (2004) Raport na temat zapobiegania okrucieństwom wobec zaplanowanych kast . Krajowa Komisja Praw Człowieka, Indie. Dostępne pod adresem: https://nhrc.nic.in/sites/default/files/reportKBSaxena_1.pdf

Google Scholar

Singh, K. (2023a). Seattle staje się pierwszym miastem w USA, które po głosowaniu rady zakazuje dyskryminacji kastowej. Reutera. Dostępne pod adresem: https://www.reuters.com/world/us/seattle-becomes-first-us-city-outlaw-caste-discrimination-after-council-vote-2023-02-22/

Google Scholar

Singh, K. (2023b). Rada szkolna w Toronto jako pierwsza w Kanadzie uznała dyskryminację kastową. Reutera. Dostępne pod adresem: https://www.reuters.com/world/americas/toronto-school-board-becomes-first-canada-recognize-caste-discrimination-2023-03-09/

Google Scholar

Srinivas, MN (1956). Uwaga na temat sanskrytyzacji i westernizacji. Kwartalnik Dalekowschodni 15, 481–496. doi: 10.2307/2941919

Pełny tekst CrossRef | Google Scholar

Srinivas, MN (1957). Kasta we współczesnych Indiach. J. Azjatycka stadnina. 16, 529–548. doi: 10.2307/2941637

Pełny tekst CrossRef | Google Scholar

Srinivas, MN (1984). Kilka refleksji na temat natury hierarchii kastowej. Wkład. Indyjskie społeczeństwo. 18, 151–167. doi: 10.1177/006996678401800201

Pełny tekst CrossRef | Google Scholar

Thapa, R., van Teijlingen, E., Regmi, PR i Heaslip, V. (2021). Wykluczenie kastowe i dyskryminacja zdrowotna w Azji Południowej: przegląd systematyczny. Azja Pac. J. Zdrowie Publiczne 33, 828–838. doi: 10.1177/10105395211014648

Streszczenie PubMedu | Pełny tekst CrossRef | Google Scholar

Thorat, A. i Joshi, O. (2015). Ciągła praktyka nietykalności w Indiach: wzorce i wpływy łagodzące. Dokument roboczy dotyczący badania rozwoju społecznego w Indiach.

Google Scholar

Vargas, SM, Huey, SJ Jr. i Miranda, J. (2020). Krytyczny przegląd aktualnych dowodów na temat wielu rodzajów dyskryminacji i zdrowia psychicznego. Jestem. J. Ortopsychiatria 90, 374–390. doi: 10.1037/ort0000441

Pełny tekst CrossRef | Google Scholar

Venkatraman, S. (2022). Wszystkie uniwersytety stanu Cal dodają kastę do polityki antydyskryminacyjnej. Wiadomości NBC. Dostępne pod adresem: https://www.nbcnews.com/news/asian-america/cal-state-schools-add-caste-anti-discrimination-policy-rcna12602

Google Scholar

Wilkerson, I. (2021). Kasta: źródła naszego niezadowolenia. Wydanie dużym drukiem . Waterville, ja. Thorndike Press, część Gale, firmy Cengage.

Google Scholar

Williams, Dr. (1999). Rasa, status społeczno-ekonomiczny i zdrowie. Dodatkowe skutki rasizmu i dyskryminacji. Anna. NY Acad. Nauka. 896, 173–188. doi: 10.1111/j.1749-6632.1999.tb08114.x

Streszczenie PubMedu | Pełny tekst CrossRef | Google Scholar

Williams, Dr. (2018). Stres i zdrowie psychiczne populacji kolorowych: pogłębianie naszej wiedzy o stresorach związanych z rasą. J. Zdrowie Soc. Zachowaj się. 59, 466–485. doi: 10.1177/0022146518814251

Streszczenie PubMedu | Pełny tekst CrossRef | Google Scholar

Zwick-Maitreyi, M., Soundararajan, T., Dar, N., Bheel, RF i Balakrishnan, P. (2018). Kasta w Stanach Zjednoczonych: badanie kast wśród Amerykanów z Azji Południowej. E. Laboratoria. Dostępne na stronie: https://www.equalitylabs.org/castesurvey

Google Scholar

Słowa kluczowe: kasta, klasa, Azja Południowa, Indie, Dalit, sprawiedliwość

Cytat: Goghari VM i Kusi M (2023) Wprowadzenie do podstawowych elementów systemu kastowego Indii. Przód. Psychol . 14:1210577. doi: 10.3389/fpsyg.2023.1210577

Otrzymano: 22 kwietnia 2023 r.; Zaakceptowano: 05 grudnia 2023;
Opublikowano: 21 grudnia 2023 r.

Edytowany przez:

Sonya Faber z Uniwersytetu w Ottawie, Kanada

Zrecenzowany przez:

Ramya Rajagopalan , Uniwersytet Kalifornijski, San Diego, Stany Zjednoczone
Angarika Deb , Uniwersytet Środkowoeuropejski, Węgry

Prawa autorskie © 2023 Goghari i Kusi. To jest artykuł o otwartym dostępie, rozpowszechniany na warunkach licencji Creative Commons Uznanie autorstwa (CC BY) . Wykorzystywanie, rozpowszechnianie lub powielanie na innych forach jest dozwolone pod warunkiem podania oryginalnego autora(ów) i właściciela(ów) praw autorskich oraz zacytowania oryginalnej publikacji w tym czasopiśmie, zgodnie z przyjętą praktyką akademicką. Zabronione jest wykorzystywanie, dystrybucja lub reprodukcja niezgodna z niniejszymi warunkami.

*Korespondencja: Vina M. Goghari, vina.goghari@utoronto.ca

Zastrzeżenie: Wszystkie roszczenia wyrażone w tym artykule są wyłącznie roszczeniami autorów i niekoniecznie reprezentują roszczenia organizacji z nimi stowarzyszonych lub wydawcy, redaktorów i recenzentów. Żaden produkt, który może być oceniany w tym artykule lub twierdzenie jego producenta, nie jest objęte gwarancją ani poparciem wydawcy.

Link do artykułu: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2023.1210577/full
fpsyg-14-1210577 (1)