Tenis a zdrowie psychiczne: rola federacji krajowych w promowaniu i zapobieganiu zdrowiu psychicznemu i dobrostanowi / Lucía Jiménez

0
265

Abstrakt

Jeszcze kilka lat temu zdrowie psychiczne było zaniedbywaną ale stale obecną – kwestią w świecie tenisa. W ostatnich miesiącach wielu tenisistów upubliczniło swoje problemy ze zdrowiem psychicznym. Chociaż staje się to coraz bardziej powszechne, konsekwencje powszechnych problemów ze zdrowiem psychicznym, takich jak lęk, depresja i zaburzenia snu, nadal nieznane. Z tego powodu niniejszy artykuł przedstawia szereg strategii, które mogą być realizowane przez federacje, opowiadając się za wdrażaniem programów skoncentrowanych na zapobieganiu i promowaniu zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia. Podano również przykłady inicjatyw opracowanych w różnych krajach. W całym artykule podkreślono znaczenie zaangażowania federacji w opracowywanie programów profilaktycznych i promocyjnych w celu wczesnego wykrywania i skutecznej interwencji.

Słowa kluczowe:

zdrowie psychiczne, profilaktyka, promocja, lęk, dobre samopoczucie

2.+Tennis+and+mental+health-+The+role+of+national+federations+in+the+promotion+and+prevention+of+mental+health+and+wellbeing

Tłumaczenie:

WPROWADZENIE

Zdrowie psychiczne to niewidzialna rzecz, która dotyka nas wszystkich w takim czy innym czasie. Jest częścią życia. (Kevin Love, koszykarz NBA).

Dla wielu osób fakt uczestnictwa w sporcie takim jak tenis niesie ze sobą przekazywanie pewnych wartości, które mogą być bardzo pozytywne dla rozwoju osobistego i zawodowego w teraźniejszości i przyszłości sportowca, który go uprawia. (Barbosa & Urrea, 2018). Jednak sam sport nie przekazuje wartości, ale raczej osobiste doświadczenia i wpływ ludzi wokół sportowca, którzy naprawdę odciskają swoje piętno na wartościach, które młodzi ludzie przyswajają. Podobnie, niektóre teorie twierdzą, że kontekst sportowy niekoniecznie jest stresujący sam w sobie, ale że poziom stresu ma fundamentalny składnik osobisty i subiektywny, a zatem poznawczy (Lazarus, 2000; Szeko, 2000; Szeko, 2000). (Lazarus, 2000; Szabo et al., 2014). Idąc dalej, choć niektóre badania wykazały, że sport może być bardzo skutecznym środkiem zapobiegania różnym problemom psychologicznym, takim jak depresja czy zaburzenia lękowe (Barbosa & Urrea, 2018). (Barbosa & Urrea, 2018; Lawlor & Hopker, 2001; Petruzzello et al., 1991; Scully et al., 1998; Wipfli et al., 2008). Istnieje coraz więcej badań, które pokazują silny wpływ sportu wyczynowego na kwestie zdrowia psychicznego, będąc częstymi momentami presji, stresu i licznych czynników warunkujących, z którymi tenisista żyje na co dzień.
W ostatnim dziesięcioleciu nastąpił znaczny wzrost liczby powiązanych badań, takich jak szczegółowe badania nad symptomatologią depresji i lęku, a coraz więcej sportowców, w tym tenisistów, podaje do wiadomości publicznej. Niektóre z trudności, przez które przechodzą, mają ogromne reperkusje w mediach. Przykładem tego jest przypadek Naomi Osaki, która publicznie mówiła o swoich problemach z lękiem i depresją oraz o tym, jak kontakt z mediami postawił ją w tak stresującej sytuacji, że wpłynęło to na nią na poziomie osobistym i zawodowym, stąd jej odmowa zorganizowania konferencji prasowej na Roland Garros (2021) po zwycięstwie w pierwszej rundzie. Osaka została mocno skrytykowana, ale dała lekcję samoopieki i szacunku do siebie, biorąc pod uwagę, że w kwestiach zdrowia psychicznego nie wszystko się udaje, a wiedza o tym, jak wyznaczać granice, jest niezbędnym narzędziem zapobiegania.

„Na pierwszym miejscu stawiam swoje zdrowie psychiczne, ponieważ jeśli tego nie zrobisz, nie będziesz czerpać radości ze sportu i nie osiągniesz takich sukcesów, jakich oczekujesz”. (Simon Bales, złoty medalista i 5-krotny mistrz świata w gimnastyce).

Inni tenisiści otwarcie o tym mówili, między innymi Mardy Fish, Nick Kyrgios, Paula Badosa, Benoit Paire i Robin Soderling, do których możemy dodać niedawne wycofanie się Anisimovej w wieku zaledwie 21 lat, powołując się na trudności w codziennym życiu na korcie kilka miesięcy temu. Zdrowie psychiczne przestało być tematem tabu zepchniętym na dalszy plan i stało się przedmiotem rosnącego zainteresowania społecznego i sportowego, choć przed nami jeszcze długa droga.

ODPOWIEDZIALNOŚĆ SPOŁECZNA

„Jeśli ktoś chce nazwać mnie słabym za proszenie o pomoc, to jego problem. Ponieważ ratuję własne życie. (Michael Phelps, 28-krotny medalista olimpijski w pływaniu).

Chociaż zdrowie psychiczne jest coraz częstszym tematem rozmów, w większości przypadków działania podejmowane przez reprezentatywne organy sportowe nadal nie są współmierne do znaczenia sytuacji.
Każdy, kto w mniejszym lub większym stopniu uprawia ten sport, wie, jak bardzo jest on wymagający. Tenis jest z natury konkurencyjny, istnieje wynik, który stawia cię przed lub za tablicą wyników w odniesieniu do innej osoby, z którą nieustannie się mierzysz. Sam system punktacji, fakt wygrywania i przegrywania – nigdy remisowania – oraz szeroko rozpowszechnione i obfite systemy rankingowe (np. WTA, ATP, ITF, WTN, UTR, TE, ligi, międzykluby, ranking krajowy…) stawiają gracza w pozycji, w której wynik, ranking i wygrana zajmują centralne miejsce. Jeśli te zewnętrzne czynniki warunkujące nie są traktowane w odpowiedni sposób, mogą stać się źródłem bardzo dużego stresu, który dla wielu osób – dorosłych, młodzieży i dzieci – może być trudny do zniesienia. Nie tylko system rankingowy, ale także codzienne życie tenisisty wymaga wysokiego poziomu zaangażowania osobistego i rodzinnego; od najmłodszych lat ci tenisiści, których marzeniem jest zostać profesjonalnym graczem, organizują swoje życie wokół treningów i turniejów. Niektórzy zmieniają miasta, a nawet kraje, inni przestają chodzić do szkoły i przechodzą do trybu online, są też tacy, którzy przestają studiować w wieku 17-18 lat, ponieważ uważają, że nie da się pogodzić obu rzeczy i po prostu dlatego, że chcą poświęcić cały swój czas tenisowi. W wielu przypadkach tego typu sytuacja oznacza, że młoda osoba stopniowo izoluje się od swojej grupy przyjaciół w szkole i że grupa ta ogranicza się do tenisa, w najlepszym przypadku, ponieważ nie każdy jest w stanie zaprzyjaźnić się lub stworzyć przestrzeń zaufania wokół konkurencji. Z drugiej strony istnieje zaangażowanie rodziny, inwestycja czasu i pieniędzy, którą pociąga za sobą tenis, co zmusza do wprowadzenia zmian w dynamice rodziny.
Hiperkonkurencyjność zachodniego społeczeństwa nie jest powszechna na całym świecie, istnieją bardzo konstruktywne podejścia do sportu i rywalizacji, o orientalnym pochodzeniu, które sugerują rozumienie go jako formy osobistego doskonalenia, gdzie jedynym możliwym odniesieniem do porównania jest on sam. Taki sposób postrzegania rozwoju tenisisty stawia nas w znacznie bardziej przyjaznej pozycji zarówno dla osoby, która ćwiczy, jak i dla środowiska, które ją otacza. Z tego prostego pomysłu możemy wyprowadzić wiele podstawowych działań na rzecz zapobiegania i promowania zdrowia psychicznego.
Wszystkie wymienione powyżej sytuacje nie muszą stać się problemami, po prostu poruszamy rzeczywistość, która często pozostaje niezauważona, a która ma bezpośredni wpływ na zdrowie psychiczne i samopoczucie bohaterów rakiety. I tu właśnie działania promowane przez instytucje zaangażowane w rozwój tenisistów odgrywają transcendentalną rolę.

ROLA KRAJOWYCH FEDERACJI W PROMOCJI I PROFILAKTYCE ZDROWIA PSYCHICZNEGO

„Mówi się nam, że okazywanie słabości na wiele sposobów oznacza zasługiwanie na pogardę. Ale ja jestem tutaj, by okazać słabość. I nie wstydzę się tego”. Mardy Fish (zawodowy tenisista).

Jak wspomniano wcześniej, do niedawna zdrowie psychiczne było tematem nieznanym w świecie tenisa. Nawet dziś zakres tego, co może się stać, jeśli rozwinie się problem psychologiczny, jest nadal nieznany, a ten brak informacji prowadzi do tego, że pojęcia takie jak lęk, stres czy depresja są używane zbyt lekko.
Badania wykazały, że najczęstszymi zaburzeniami psychicznymi u sportowców wyczynowych są te związane z lękiem, depresją, zachowaniami żywieniowymi, snem i nadużywaniem substancji (Gouttebarge i in., 2019; Gulliver i in., 2015; Rice i in., 2016). Biorąc pod uwagę poważny wpływ każdej z tych patologii i potencjalne złożoności, które mogą pojawić się podczas interwencji, opowiadamy się za strategiami zapobiegania i promocji zdrowia psychicznego, które służą ochronie przed symptomatologią prezentowaną przez hazardzistów na małą skalę. W tym celu praca federacji ma fundamentalne znaczenie dla osiągnięcia większego i lepszego zasięgu informacji oraz najskuteczniejszych strategii zapobiegania. Instytucje te są głównym źródłem informacji dla osób związanych z tenisem, zawodników i ich rodzin; jeśli krajowe i regionalne federacje opracują programy profilaktyczne i promocyjne dotyczące zdrowia psychicznego, przestanie to być tabu i wszyscy będziemy mieli większą zdolność wykrywania przypadków, które pojawiają się wokół nas.
Istnieje kilka programów wdrażanych w różnych kontekstach sportowych, których głównym celem jest zapobieganie, niektóre z nich są skierowane do trenerów, takich jak English Institute of Mental Health in Sport (Cumming & Ranson, 2021) lub „Read the Play” w Australii (Bapat et al., 2009), inne są skierowane d o całego środowiska sportowca, w tym rodzin, takich jak „Ahead of the Game” w Australii (Hurley et al., 2021), bardzo szeroki program, który obejmuje sportowców, rodziny, trenerów, sędziów i wolontariuszy. Rząd kanadyjski opracował kompleksową strategię zapobiegania i promowania wysokiej wydajności, „Strategia zdrowia psychicznego dla sportu wyczynowego” w Kanadzie (Durand-Bush i van Slingerland, 2021).
W kontekście czysto tenisowym przypominamy różne propozycje, takie jak ta wdrożona podczas ostatniego Rolanda Garrosa lub ta wdrożona podczas ostatniego turnieju w Toronto, z których oba obejmowały szereg działań i zasobów zapewnionych zawodnikom w celu promowania i dbania o ich zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie. W szczególności interwencja podczas turnieju w Toronto jest częścią szerszej inicjatywy „The Mental Time Out Initiative”, która opracowuje strategie dotyczące tenisa wyczynowego i oddolnego oraz angażuje tenisistów wysokiego szczebla jako ambasadorów projektu (https://www.tenniscanada. com/mental-timeout/the-project/).
Organizacje takie jak ITF, WTA i ATP stały się wrażliwe na tę kwestię i w ostatnim czasie opracowują strategie mające na celu zapewnienie opieki zawodnikom.
To powiedziawszy, oto kilka pomysłów, które mogą zostać wdrożone przez federacje krajowe i regionalne:

Strategie interwencyjne w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia psychicznego

  • Opracowanie programów szkoleniowych dla trenerów, w tym kursów certyfikacyjnych na poziomie I, II i III, w trybie stacjonarnym lub online.
  • Promowanie i ułatwianie badań, które dostarczają aktualnych informacji na temat sytuacji tenisistów i ich bliskiego otoczenia w zakresie zdrowia psychicznego.
  • Prowadzenie kampanii promocyjnych i prewencyjnych podczas turniejów krajowych i międzynarodowych, w tym informacji i działań.
  • Opracowanie podręcznika zawierającego podstawowe informacje związane z wykrywaniem i możliwymi konsekwencjami.
  • Zapewnienie otoczeniu tenisisty linii kontaktowej w celu uzyskania informacji i pomocy.
  • Prowadzenie rozmów informacyjnych z czołowymi graczami.
  • Prowadzenie warsztatów szkoleniowych dla rodzin.
  • Zapewnienie pracownikom federacji punktu pomocy lub osoby referencyjnej.             

WNIOSKI

Na początku tego artykułu wspomnieliśmy, że to nie sam sport, ale doświadczenia z nim związane, dostarczają podstawowych wartości, które będą dominować przez resztę życia. Tenis jest wspaniałym sportem z ogromnymi korzyściami fizycznymi i psychologicznymi, i jest dobrze udokumentowane, jak regularna praktyka może być korzystna w zmniejszaniu możliwych objawów lękowych i depresyjnych oraz zwiększaniu poziomu dobrego samopoczucia (np. Pluim i in., 2007; Yazici, Gul, Yazici i Gul, 2016).
Podczas gdy zdrowie psychiczne wpływa na jednostki, obowiązkiem społecznym jest zapewnienie niezbędnych zasobów do wczesnego wykrywania i interwencji, gdy objawy zaczynają się pojawiać. W ten sposób będziemy nadal cieszyć się sportem, a nasze zaangażowanie w niego będzie nadal doskonałą formą rozwoju osobistego i sportowego. To w naszych rękach leży dalsze budowanie historii tego pięknego sportu w zdrowy sposób dla ciała, umysłu i serca.

KONFLIKTY INTERESÓW I FINANSOWANIE

Autorka oświadcza, że nie ma konfliktu interesów i nie otrzymał żadnego finansowania na napisanie tego artykułu.

Lucía Jiménez 

Bibliografia

Bapat, S., Jorm, A. i Lawrence, K. (2009). Ocena programu szkoleniowego w zakresie umiejętności korzystania ze zdrowia psychicznego dla młodszych klubów sportowych. Australazjatycka psychiatria, 17 (6), 475–479
Barbosa, SH i Urrea, Á. M. (2018). Influencia del deporte y la actividad física en el estado de salud físico y mental: una revisión bibliográfica [Artykuł]. Katharsis: Revista de Ciencias Sociales, 25, 141–160
Cumming, S. i Ranson, C. (2021). Angielski Instytut Zdrowia Psychicznego w sporcie [artykuł]. British Journal of Sports Medicine, 55 (dodatek 1), A144 – A145
Durand-Bush, N. i van Slingerland, K. (2021). Strategia zdrowia psychicznego w sporcie wyczynowym w Kanadzie (EN). Grupa partnerów ds. zdrowia psychicznego [Kanadyjskie Centrum Zdrowia Psychicznego i Sportu, Sieć Kanadyjskiego Instytutu Sportu Olimpijskiego i Paraolimpijskiego, Plan gry i Posiadanie podium]. https://drive.google.com/file/d/12H76N3gLkuiMuePYJymIvKnI8uweX0KD/view
Gouttebarge, V., Castaldelli-Maia, JM, Gorczyński, P., Hainline, B., Hitchcock, ME, Kerkhoffs, GM, Rice, SM i Reardon, CL (2019). Występowanie objawów i zaburzeń zdrowia psychicznego u obecnych i byłych elitarnych sportowców: przegląd systematyczny i metaanaliza. British Journal of Sports Medicine, 53(11), 700–706
Gulliver, A., Griffiths, KM, Mackinnon, A., Batterham, PJ i Stanimirovic, R. (2015). Zdrowie psychiczne australijskich elitarnych sportowców. Journal of Science and Medicine in Sport, 18 (3), 255–261
Hurley, D., Allen, MS, Swann, C. i Vella, SA (2021). Dopasowana próba kontrolna interwencji w zakresie umiejętności czytania i pisania w zakresie zdrowia psychicznego dla rodziców w lokalnych klubach sportowych [artykuł]. Psychiatria dziecięca i rozwój człowieka, 52(1), 141–153
Łazarz, RS (2000). Poznawczo-motywacyjno-relacyjna teoria emocji. W Emocje w sporcie. (s. 39–63). Kinetyka człowieka
Lawlor, DA i Hopker, SW (2001). Skuteczność ćwiczeń jako interwencji w leczeniu depresji: przegląd systematyczny i analiza metaregresji randomizowanych, kontrolowanych badań. BMJ (wyd. dotyczące badań klinicznych), 322(7289), 763–763
Petruzzello, SJ, Landers, DM, Hatfield, BD, Kubitz, KA i Salazar, W. (1991). Metaanaliza wpływu ostrych i przewlekłych ćwiczeń zmniejszających lęk. Medycyna sportowa, 11(3), 143–182
Pluim, BM, Staal, JB, Marks, BL, Miller, S. i Miley, D. (2007). Korzyści zdrowotne wynikające z tenisa. Brytyjskie czasopismo medycyny sportowej, 41(11), 760–768
Rice, SM, Purcell, R., de Silva, S., Mawren, D., McGorry, PD i Parker, AG (2016). Zdrowie psychiczne elitarnych sportowców: narracyjny przegląd systematyczny. Medycyna sportowa, 46(9), 1333–1353
Scully, D., Kremer, J., Meade, MM, Graham, R. i Dudgeon, K. (1998). Ćwiczenia fizyczne i dobre samopoczucie psychiczne: recenzja krytyczna. British Journal of Sports Medicine, 32 (2), 111–120. https://doi.org/10.1136/bjsm.32.2.111
Szabo, A., Szucs, A., Gaspar, Z. i Sule, K. (2014). Lęk i afekt u odnoszących sukcesy i mniej udanych elitarnych koszykarek: pobieranie próbek na miejscu przed sześcioma kolejnymi meczami. Lase Journal of Sport Science, 5, 75–92
Yazici, AB, Gul, M., Yazici, E. i Gul, GK (2016). Tenis poprawia samopoczucie studentów. Choroba psychiczna, 8(1), 6510
Wipfli, BM, Rethorst, CD i Landers, DM (2008). Przeciwlękowe skutki ćwiczeń: metaanaliza randomizowanych badań i analiza zależności dawka-odpowiedź. Journal of Psychologia sportu i ćwiczeń, 30 (4), 392–410

Link do artykułu: https://www.itfcoachingreview.com/index.php/journal/article/view/441

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Lucía Jiménez

Licencja Creative Commons

Ta praca jest dostępna na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Obraz wyróżniający: Obraz hansmarkutt z Pixabay