Simone de Beauvoir z Jean-Paul Sartrem.
Abstrakt
Tłumaczenie:
Etyka egzystencjalistyczna Beauvoir odnosi się do wybitnie współczesnych opisów etyki feministycznej w kanonie feministycznym z kontynentu zachodniego i stanowi dla nich podstawę. Do tej pory tylko kilku uczonych podkreślało ten związek. Jedną z nich jest Karen Vintges, która przekonuje, że chociaż filozofia Beauvoir „obejmuje już wszystkie elementy współczesnego feminizmu – do tego stopnia, że można ją uznać za paradygmat”, to nadal nie cieszy się ona należytą uwagą [ 1 ]. Ann V. Murphy omawia także niedocenianie wpływu Drugiej płci na współczesną teorię feministyczną (w [ 2]). W tej pracy pokazuję centralne miejsce filozofii Beauvoir we współczesnych dyskusjach filozoficznych, wyjaśniając wpływ egzystencjalistycznej etyki Beauvoir na feministyczną filozofię Judith Butler. Chociaż dostrzegam inne możliwe wpływy, zwłaszcza francuskich filozofów, na pracę Butler, uważam za ważne podkreślenie wkładu Beauvoir, ponieważ nie poświęcono im uwagi, na jaką zasługują. Jak zauważa Meryl Altman, „…tak wielu ludzi – w tym wiele feministek – wciąż cytuje i przypisuje Foucaultowi, Bourdieu, Lacanowi lub Judith Butler kluczowe i przełomowe idee (takie jak społeczna konstrukcja płci), gdzie mogliby i powinni zacytować Beauvoir”. [ 3] (s. 9). W dalszej części zwracam się do filozofii feministycznej Judith Butler, analizując ją jako wkład do etyki feministycznej, na który wpływ ma etyka egzystencjalna Beauvoir. W pierwszej części pokazuję, w jaki sposób ujęcie podmiotowości Beauvoir jako niejednoznacznego stawania się odbiło się echem w teorii performatywności płci Butler, która rozwinęła się w jej wczesnych pismach. Uważam, że teoria performatywności płci Butler ma korzenie egzystencjalne, oparte na egzystencjalistycznym postrzeganiu podmiotu jako stawania się, które nigdy nie pokrywa się ze sobą. W drugiej części omawiam, w jaki sposób Butler podejmuje pewne podstawowe kwestie etyczne, które Beauvoir podkreśla już w swoich pismach. Koncentruję się na trzech głównych punktach styku tych dwóch filozofek, którymi są wrażliwość i wzajemne powiązania, przemoc i nieuchronność etycznej porażki,
1. Teoria performatywności płci Butler i problem osobistej agencji u Butler i Beauvoir
Ciało nie jest samoidentyczną lub jedynie faktyczną materialnością; jest to materialność, która niesie ze sobą znaczenie, jeśli nic innego, a sposób tego niesienia jest zasadniczo dramatyczny. Przez dramatyczny rozumiem tylko to, że ciało nie jest tylko materią, ale ciągłym i nieustannym materializowaniem się możliwości. Człowiek nie jest po prostu ciałem, ale w pewnym bardzo kluczowym sensie robi swoje ciało i rzeczywiście robi swoje ciało inaczej niż jego rówieśnicy, a także od swoich wcielonych poprzedników i następców.[ 10 ] (str. 521)
Rozróżnienie między ekspresją a performatywnością jest dość istotne, ponieważ jeśli atrybuty i działania związane z płcią, różne sposoby, w jakie ciało pokazuje lub wytwarza swoje znaczenie kulturowe, są performatywne, to nie ma wcześniej istniejącej tożsamości, za pomocą której można by zmierzyć akt lub atrybut; nie byłoby prawdziwych ani fałszywych, rzeczywistych ani zniekształconych aktów związanych z płcią, a postulat prawdziwej tożsamości płciowej zostałby ujawniony jako fikcja regulacyjna.[ 10 ] (s. 528)
Fenomenologia jest pozornie oddana immanencji dociekań filozoficznych; jednak, o ile jest również oddana metodzie transcendentalnej, szeroko rozumianej jako badanie warunków tego, co przejawia się w domenie immanencji, fenomenologia jest pozornie oporna na myślenie o różnicy (tj. inny, przygodny, Nowa). Oznacza to, że według swoich materialistycznych krytyków badanie fenomenologiczne nieuchronnie oswaja różnicę, o ile potwierdza istnienie relacji heterogeniczności i tożsamości między zjawiskami a warunkami ich pojawiania się. W wyniku tego gestu badanie fenomenologiczne wydaje się nieuchronnie dokooptować i zawrzeć wyłonienie się różnicy w zakresie identyczności lub tożsamości.[ 12 ] (str. 475)
Przechodnia forma „istnieć” nie jest bardzo odległa od jej rozbrajającego użycia słowa „stać się”, a stawanie się płcią u Simone de Beauvoir wydaje się zarówno przedłużeniem, jak i konkretyzacją sartryjskiego sformułowania. Przenosząc identyfikację cielesnej egzystencji i „stawania się” na scenę seksu i płci, przywłaszcza sobie ontologiczną konieczność paradoksu, ale napięcie w jej teorii nie tkwi między byciem „w” i „poza” ciałem, ale w przejście od ciała naturalnego do akulturowanego.[ 15 ] (str. 39)
Jeśli Simone de Beauvoir twierdzi, że jest przekonująca, jeśli prawdą jest, że „stajemy się” naszymi płciami poprzez pewien rodzaj aktów wolicjonalnych i zawłaszczających, to musi ona mieć na myśli coś innego niż niesytuowany akt kartezjański. To, że osobista podmiotowość jest logicznym warunkiem przyjęcia płci, nie oznacza, że ta podmiotowość sama w sobie jest bezcielesna; w rzeczywistości stajemy się naszymi płciami, a nie naszymi ciałami. Jeśli teoria Simone de Beauvoir ma być rozumiana jako wolna od kartezjańskiego ducha, musimy najpierw zwrócić się do jej poglądu na ciała i do jej rozważań na temat możliwości bezcielesnych dusz”.[ 14 ] (str. 37)
2. Egzystencjalistyczne wymiary etyki Butlera
2.1. Wrażliwość i wzajemne powiązania
W tym samym duchu Butler wyjaśnia również przemoc i opresję. Pisze ona, że: [ … ] jesteśmy bezbronni wobec tych, dla których jesteśmy zbyt młodzi, by ich poznać i osądzić, a więc bezbronni wobec przemocy; ale także bezbronni wobec innego zakresu dotyku, zakresu, który obejmuje likwidację naszego bytu na jednym krańcu, a fizyczne wsparcie dla naszego życia na drugim [33] (s. 31).
Ta nieunikniona współzależność między istotami ludzkimi została w pełni wyartykułowana w „Etyce nieoznaczoności” Beauvoir oraz w „Pyrrusie i Cinei”. W „Pyrrusie i Cinei” stwierdza ona, że przemoc nie jest ani koniecznie złem, ani nie można jej całkowicie wyeliminować; „jesteśmy skazani na porażkę, ponieważ jesteśmy skazani na przemoc” [34] (s.138). Nigdy nie możemy uniknąć bycia poddanym jakiejś przemocy lub bycia traktowanym jako przedmiot, chociaż doświadczamy siebie również jako podmioty. Relacje z innymi zawsze niosą ze sobą możliwość sprzeciwu i przemocy. W tym sensie zło jest nieodwołalną częścią ludzkiej egzystencji. Jak mówi Beauvoir: „Jeśli podział i przemoc definiują wojnę, to świat zawsze był w stanie wojny i zawsze będzie; jeśli człowiek czeka na powszechny pokój, aby uprawomocnić swoje istnienie, to będzie czekał w nieskończoność: nigdy nie będzie innej przyszłości” [32] (s. 119). Jednym sposobem radzenia sobie z tą rzeczywistością jest jej zaprzeczenie, a innym – zaakceptowanie tej tragicznej kondycji bycia człowiekiem; jest to nasza nieunikniona dwuznaczność. Etyka egzystencjalistyczna przyznaje „realną rolę złu” i idzie drugą drogą [32] (s. 34).
W Precarious Life Butler rozważa popieraną przez Beauvoir współzależność w kontekście globalnym, pomiędzy wspólnotami i narodami. Analizuje nową globalną formę przemocy politycznej, która przedstawiła nowe formy ekonomicznej i społecznej eksploatacji, nadużywające współzależności globalnych społeczności. Kontekst społeczny, który wyłonił się z neoliberalnego globalnego kapitalizmu, radykalnie przekształcił społeczne, polityczne i kulturowe doświadczenie odległych społeczności na całym świecie, zmniejszając ich poczucie lokalnego bezpieczeństwa. Intensywność globalnego handlu i interakcji niemalże wymazuje samowystarczalne gospodarki lokalne i tworzy znacznie bardziej współzależną strukturę gospodarczą. Cała ta struktura skupia się na dominacji globalnego kapitału i sprawia, że wiele społeczności na świecie jest potencjalnie zagrożonych. Butler stwierdza, że: „Mindfulness of this vulnerability can become the basis of claims for non-military political solutions, just as denial of this vulnerability through a fantasy of mastery (an institutionalized fantasy of mastery) can fuel the instruments of war” [33] (s. 29). Praca Butler mówi o etyce i polityce razem i nie traktuje ich jako odrębnych domen. Chociaż Beauvoir w swojej pracy skupia się głównie na etyce, czytelnik może łatwo wykryć między wierszami jej program polityczny.
2.2. Przemoc i nieuchronna porażka etyczna
Współczesne debaty na temat przemocy politycznej w feminizmie ignorują bogate zasoby, jakie dzieło Beauvoir oferuje na ten temat. Kimberly Hutchings słusznie zauważa, że jednym z powodów odrzucenia Beauvoir w tych dyskusjach jest szerokie postrzeganie jej prac jako egzystencjalistycznych, a nie feministycznych [35]. Beauvoir jest z pewnością filozofką egzystencjalistyczną, ale jest również filozofką feministyczną. Co więcej, praca Beauvoir może pomóc w budowaniu ważnych partnerstw między etyką egzystencjalistyczną a etyką feministyczną.
Istotnym punktem przecięcia między etycznymi ujęciami Butler i Beauvoir jest ich rozumienie przemocy jako zjawiska uniwersalnego, co prowadzi je do sformułowania etyki domagającej się uniwersalnej troski o drugiego. Obie twierdzą, że mamy obowiązek walczyć z opresją innych, nawet jeśli tych „innych” w ogóle nie znamy. Na przykład w rozmowie z Wenzlem Beauvoir deklaruje, że obrzezanie kobiet jest kwestią praw człowieka, która dotyczy wszystkich na całym świecie. Jak stwierdza Margaret Simons, Beauvoir skierowała wiele swojej energii na kwestię przemocy wobec kobiet [36] (s. 5). Jednak jej opis przemocy i opresji w The Ethics of Ambiguity pokazuje, że dotyczy ona wszystkich form opresji. Podobnie Butler w Frames of War utrzymuje, że jesteśmy zależni od „ludzi, których znamy, ledwo znamy lub nie znamy wcale. [Nie są to koniecznie relacje miłości czy nawet troski, ale konstytutywne zobowiązania wobec innych, których w większości nie potrafimy nazwać i nie znamy, i które mogą, ale nie muszą nosić znamiona znajomości ustalonego poczucia tego, kim „my” jesteśmy” [37] (s. 14).
Przemoc może pojawić się w różnych formach. W myśli Beauvoir widzimy dwie różne formy przemocy; jedna to przemoc w postaci opresji, a druga to przemoc w postaci oporu wobec opresji. Jak stwierdza Hutchings, możemy mówić o dwóch głównych obozach w obrębie myśli feministycznej dotyczących ich podejścia do przemocy [35]. Choć oba obozy mają poważne zastrzeżenia co do stosowania przemocy politycznej, jeden obóz widzi znaczące rozróżnienie między przemocą opresyjną a przemocą, która zwalcza opresję. Takie podejście daje uzasadnioną podstawę do stosowania przemocy, gdy ma ona na celu zniesienie jakiegoś opresyjnego stanu. Drugi obóz nie akceptuje takiego rozróżnienia i wyklucza każdy rodzaj przemocy jako godny potępienia. Uważają, że przemoc jest nie do pogodzenia z etyką feministyczną. Beauvoir i Butler zdecydowanie należą do pierwszego obozu. Dla Butler i Beauvoir możliwość przemocy jest konstytutywnym aspektem bycia człowiekiem ze względu na naszą fundamentalną podatność wynikającą ze współzależności. Kiedy jesteśmy narażeni na przemoc, zwłaszcza systemowe formy przemocy wspierane przez dobrze ugruntowane instytucje, jak w przypadku przemocy kolonialnej w Algierii, użycie kontrprzemocy w celu zakończenia przemocy byłoby dla Butler i Beauvoir etycznie uzasadnione.
Tak jak egzystencjalistyczna etyka Beauvoir opiera się na nieuchronności porażki, tak samo konto etyki Butler opiera się na akceptacji porażki. Podmiot Beauvoir, który zawsze już przekracza siebie poprzez swoje projekty, nigdy nie pokrywa się z samym sobą. Butler również rozważa podmiot jako stający się i argumentuje, że oczekiwanie pozostania sobą w czasie jest normą bardzo trudną do spełnienia. Podmiot Butler również staje przed dylematem zmiany w czasie, podczas gdy musi prezentować się jako taki sam. Kiedy podmiot przestrzega normy bycia sobą w każdej chwili i zmaga się z przedstawianiem siebie jako takiego, oczekuje, że inni również będą robić to samo. Butler uważa, że norma ta jest źródłem etycznej przemocy wobec podmiotów, ponieważ:
Dla podmiotów, które niezmiennie żyją w horyzoncie czasowym, jest to norma trudna, jeśli nie niemożliwa do spełnienia. Zdolność podmiotu do rozpoznania i zostania rozpoznanym jest spowodowana przez normatywny dyskurs, którego czasowość nie jest taka sama jak perspektywa pierwszoosobowa. Ta czasowość dyskursu dezorientuje własną. Wynika z tego, że można dawać i brać uznanie tylko pod warunkiem, że zostanie się zdezorientowanym od siebie przez coś, co nie jest sobą, że ulegnie się de-centracji i „nie osiągnie” samoidentyczności.[ 38 ] (s. 41–42)
2.3. Usytuowana etyka: nieprzejrzystość i niejednoznaczność
Idea art de vivre w Mandarynkach Beauvoir wyraża etykę bez odwoływania się do abstrakcyjnych zasad moralnych, etykę, która próbuje przezwyciężyć nieświadomość wrażliwości i niejednoznaczności [39]. Ponieważ jaźń jest zawsze usytuowana w różnych warunkach świata, które nie dopuszczają prostych rozwiązań, uniwersalna moralność jest według Beauvoir bezużyteczna. Stąd niejednoznaczny charakter ludzkiej kondycji musi być źródłem wartości moralnych. Etyka jest sposobem bycia w świecie. Składa się z wartości, które przypisujemy światu poprzez nasze wybory, które wspierają nie tylko naszą wolność, ale także wolność innych w dwuznacznych warunkach. Bycie etycznym dla Beauvoir nie oznacza podążania za zestawem z góry ustalonych, abstrakcyjnych, uniwersalnych zasad. Wręcz przeciwnie, jest to odrzucenie wszystkich takich zasad i ciągłe tworzenie własnych oraz branie odpowiedzialności za stworzone przez siebie kodeksy moralne; ponieważ „[ … ] jedną z konkretnych konsekwencji etyki egzystencjalistycznej jest odrzucenie wszystkich dotychczasowych uzasadnień, które można było zaczerpnąć z cywilizacji, epoki i kultury; jest to odrzucenie każdej zasady autorytetu” [32] (s. 142). Główną trudnością związaną z takim aktem odrzucenia jest rezygnacja z komfortu i pewności, jakimi cieszymy się dzięki ignorowaniu bezbronności i niejednoznaczności. Staramy się czuć i prezentować siebie jako kompletnych i spójnych, aby uniknąć uczucia dyskomfortu i niepokoju. Praktyka etyczna wymaga ciągłego kwestionowania siebie, praktyki, która nigdy nie pozwala podmiotowi czuć się stabilnym, kompletnym i spójnym. Myślimy, że nasze działania i wartości powinny przedstawiać spójny obraz i ignorujemy fakt, że ten obraz nigdy nie jest skończony, ale zawsze się zmienia. Jak ujmuje to Bergoffen „nie mogę zamknąć się w sobie” [26] (s. 48).
Beauvoir przedstawia pojęcie dwuznaczności w sposób opisowy, jako nieuchronną kondycję człowieka. Przedstawienie prekariatu przez Butler wykazuje istotne podobieństwa do Beauvoirowskiego pojęcia dwuznaczności. Butler definiuje prekarność jako „niezbicie generalizujący się stan”; jest to po prostu to, na co każdy jest narażony z racji bycia człowiekiem. [37] (p. 22). Butler angażuje się jednak w głęboką analizę nierównej dystrybucji prekarności na całym świecie i wzywa do jej równiejszej redystrybucji. Utrzymuje ona, że ” … istnieją radykalnie różne sposoby, w jakie ludzka fizyczna podatność na zagrożenia jest dystrybuowana na całym świecie. Pewne życia będą bardzo chronione, a uchylenie ich roszczeń do świętości wystarczy, by zmobilizować siły wojenne. Inne życia nie znajdą tak szybkiego i wściekłego wsparcia i nie będą się nawet kwalifikować jako „godne pożałowania”” [33] (s. 32). Nasze ograniczenia są obecne także w naszych projektach dotyczących innych. Kiedy podejmujemy projekt polegający na pomocy grupie uciskanej, nie znamy z całą pewnością rezultatów naszego projektu. Projekt, który ma na celu wyzwolenie pewnej grupy, może skończyć się pogłębieniem jej cierpienia. Rzucamy się w taki projekt, kierując się naszymi wartościami etycznymi na ten temat i dostępnymi informacjami. Nasz projekt może nie uwzględniać możliwych negatywnych konsekwencji, takich jak krzywda wyrządzona innym stronom podczas pomagania pewnej grupie. Możliwości te nigdy nie powinny być traktowane jako czynniki zniechęcające do działania. Dla Beauvoir są one nieuniknionymi elementami każdego etycznego działania. Odpowiedzialność etycznej jednostki polega na zaakceptowaniu i uznaniu tej dwuznaczności.
W Giving an Account of Oneself Butler omawia pojęcie „ja” jako centrum dyskursu etycznego u Adorna i kwestionuje możliwość istnienia „ja”, „które może w pełni oddzielić się od społecznych warunków jego powstania” [38] (s. 7). Następnie przechodzi do przedstawienia relacji „ja” w ramach matrycy warunków społecznych. Jednym z głównych twierdzeń książki Giving an Account of Oneself jest to, że niemożliwe jest przedstawienie pełnego opisu siebie, ponieważ jakikolwiek opis siebie musiałby być uformowany w ramach matrycy norm społecznych, a każdy opis wymaga odwołania się do struktury normatywnej jako punktu odniesienia. Oto jak Butler wyjaśnia warunki niemożności pełnego rozliczenia:
Istnieje (1) niepodlegająca narracji ekspozycja, która ustanawia moją wyjątkowość, oraz (2) pierwotne, nieodwracalne relacje, które tworzą trwałe i powtarzające się wrażenia w historii mojego życia, a więc (3) historia, która ustanawia moją częściową nieprzejrzystość dla siebie. Wreszcie istnieją (4) normy, które ułatwiają mi opowiadanie o sobie, ale których nie jestem autorem, i które czynią mnie zastępowalnym w momencie, gdy staram się ustalić historię mojej wyjątkowości. To ostatnie wywłaszczenie w języku jest spotęgowane przez fakt, że składam komuś relację o sobie, tak że struktura narracyjna mojej relacji zostaje zastąpiona (5) strukturą zwracania się, w której się to odbywa.[ 38 ] (str. 39)
Etyka Beauvoir jest również ugruntowana na pojęciu hojności. Hojność polega na zachowaniu dwóch wolności jednocześnie w spotkaniu z drugim. Implikuje uznanie drugiego pomimo jego wieloznaczności i jako podobnego do mnie. Osoba hojna akceptuje siebie jako podmiot i przedmiot w swojej relacji do drugiego, a także uważa i traktuje drugiego jako takiego. Jak mówi Beauvoir: „W oświeconej, zgodnej wdzięczności trzeba być zdolnym do zachowania twarzą w twarz tych dwóch wolności, które wydają się wzajemnie wykluczać: wolności drugiego i mojej” [34] (s. 123).
Butler bada pojęcie odpowiedzialności, sięgając po Althusserowskie pojęcie odpowiedzialności jako interpelacji [40] (s. 33). Oczekuje się ode mnie, że gdy zostanę wezwany, zdam sprawę z siebie. Biorąc pod uwagę trudności z przedstawieniem spójnej relacji o sobie, uważam, że jestem wystawiony na wielkie ryzyko, ryzyko, które skłania mnie do udawania, jakbym był w pełni świadomy swoich czynów i mógł przedstawić racjonalną opowieść o tym, dlaczego działałem w określony sposób. Co więcej, moja relacja jest oparta na założeniu mojej pełnej wiedzy o właściwych sposobach postępowania. Oczekuje się, że przedstawię jasną, jednoznaczną, spójną i racjonalną relację o sobie. Butler twierdzi, że to wymuszanie na podmiocie, by przedstawiał siebie tak, jakby był przezroczysty, jest rodzajem etycznej przemocy. Przedstawianie tego rodzaju relacji jest z pewnością łatwiejsze dla tych, którzy już dostosowali się do norm społecznych i kulturowych. Dlatego też system polityczny oparty na tym rodzaju odpowiedzialności uprzywilejowuje tych, którzy są zgodni z normami, a tych, którzy już są zmarginalizowani, stawia w sytuacji nieuprzywilejowanej. Butler stwierdza, że,
Tym, co uderza w takich ekstremach samoobwiniania, jest pełne rozmachu pojęcie przejrzystego „ja”, które zakłada się jako etyczny ideał. Nie jest to przekonanie, w którym akceptacja siebie (pokora wobec własnych konstytutywnych ograniczeń) lub hojność (nastawienie na ograniczenia innych) mogłyby znaleźć miejsce na rozkwit. [38] (p. 80)[ 38 ] (s. 80)
Jedna z zawiłości Butlerowskiego ujęcia „ja” nieprzejrzystego, którą sama Butler dostrzega, polega na ograniczeniach dotyczących odpowiedzialności za swoje działania. Jej opis nieprzejrzystego „ja” zdaje się nie dostarczać teoretycznej podstawy dla odpowiedzialności i uzasadnienia dla działania. Jeśli „ja” nigdy nie jest w pełni przejrzyste, czy oznacza to, że „ja” nigdy nie może być w pełni odpowiedzialne za swoje działania? Choć Butler nie odpowiada na to pytanie bezpośrednio, jej opis nieprzejrzystego „ja” wydaje się stwarzać problemy dla jej etyki. Pyta ona „Czy nalegając na coś nie-narratywnego, nie ograniczyliśmy stopnia, w jakim możemy pociągnąć siebie lub innych do odpowiedzialności za ich działania?” [38] (p. 83). Butler tworzy teorię odpowiedzialności ze swojego pojęcia nieprzejrzystości „ja”. W Precarious Life, Butler powraca do kwestii odpowiedzialności i argumentuje, że nie potrzebujemy w pełni rozwiniętego pojęcia sprawstwa, aby poruszyć nas do działania. Twierdzi ona: „Gdybyście zobaczyli mnie na takiej linii protestu [zapewniającej i broniącej praw rdzennych kobiet do opieki zdrowotnej, technologii reprodukcyjnej, godziwych zarobków, ochrony fizycznej, praw kulturowych, wolności zgromadzeń], czy zastanawialibyście się, jak postmodernistka była w stanie zgromadzić niezbędną „sprawczość”, by dotrzeć tam dzisiaj? Wątpię. Założylibyście, że poszłam pieszo lub pojechałam metrem” [33] (s. 48).
Beauvoir natomiast pokonuje tę trudność dzięki krytyce złej wiary i pojęcia autentyczności. Powołując się na predyskursywną rzeczywistość dla ucieleśnionego podmiotu, Beauvoir zabezpiecza podmiotowi domenę, w której może się on rozliczyć z samym sobą. Pojęcie wieloznaczności u Beauvoir w żaden sposób nie umniejsza czyjejś odpowiedzialności wobec opresji. Wręcz przeciwnie, osoba bierze na siebie odpowiedzialność pomimo niejednoznaczności otaczających zarówno ją samą, jak i sytuację, w której ma działać. W przeciwieństwie do koncepcji nieprzejrzystego „ja” Butler, koncepcja wieloznacznego „ja” Beauvoir wydaje się łatwiejsza do samoanalizy i krytyki. Chociaż literatura wtórna dotycząca feminizmu, egzystencjalizmu i etyki rzadko łączy je ze sobą, rachunki Beauvoir i Butler dotyczące etyki przedstawiają wyraźne linie powiązań. Zarówno Beauvoir, jak i Butler sytuują dwuznaczność i wrażliwość jako nieodwołalne warunki ludzkiej egzystencji i obie podkreślają potrzebę etyki, która uznaje te warunki, a nie takiej, która się od nich uchyla lub im zaprzecza. Każdy z nich dostrzega potencjał przemocy w ludzkich interakcjach i zamiast zaprzeczać temu potencjałowi, opowiadają się za etyką, która go dopuszcza. Etyka egzystencjalistyczna nie ukrywa niepowodzeń, przemocy i zła, które leżą u podstaw naszej egzystencji; przeciwnie, podkreśla je i szuka sposobów radzenia sobie z nimi. Dla Beauvoir właśnie dlatego jest ona „jedyną filozofią, w której etyka ma swoje miejsce” [32] (s. 34). Ten egzystencjalistyczny wymiar obecny jest również w pracach Butler. Zarówno u Butler, jak i u Beauvoir rachunki etyczne zmierzają do odkrycia naszej odpowiedzialności w świecie, w którym niemożliwe jest wyeliminowanie opresji, zła i przemocy. Jak pokazuje moja analiza pracy Butler, możliwości etyki egzystencjalistycznej nie zostały jeszcze wyczerpane, a dalsze zaangażowanie w nią feministek kontynentalnych może okazać się bardzo produktywne.
Finansowanie
Oświadczenie instytucjonalnej komisji rewizyjnej
Oświadczenie o świadomej zgodzie
Oświadczenie o dostępności danych
Konflikt interesów
Notatki
1. |
Można to częściowo wytłumaczyć tym, że Butler przeczytał Beauvoir w problematycznym tłumaczeniu Parshleya, które było niekompletnym, niedokładnym i niewrażliwym głosem Beauvoir. Dziękuję anonimowemu recenzentowi za zwrócenie mi uwagi na tę kwestię.
|
2. |
Należy zauważyć, że Olkowski nie twierdzi, że Prawo Wykluczonego Środka jest płciowo męskie. Reguła mogłaby być stosowana przez każdego, ale „[…] na ogół w ich życiu i codziennych obowiązkach kobiety nie uważają jej za użyteczną, ponieważ jest nieadekwatna do ich rzeczywistości”. [ 20 ] (s. 225) Co więcej, jak błyskotliwie artykułuje Olkowski, nawet reakcje, jakie otrzymują kobiety, gdy protestują lub krytykują mężczyzn stosujących myślenie binarne, są mocno dualistyczne i paradoksalnie oparte na myśleniu binarnym [ 20 ] (s. 226 ) .
|
3. |
Dziękuję anonimowemu recenzentowi za zwrócenie mi uwagi na tę kwestię.
|
Bibliografia
- Vintges, K. Simone de Beauvoir: feministyczna myślicielka naszych czasów. Hypatia 1999 , 14 , 133–144. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
- Mussett SM; William S.; Wilkerson (red.) Beauvoir i zachodnia myśl od Platona do Butlera ; State University of New York Press: Albany, NY, USA, 2012. [ Google Scholar ]
- Altman, M. Beauvoir w czasie ; Brill Rodopi: Leiden, Holandia, 2020. [ Google Scholar ]
- Dallery, AB; Scott, CE; Roberts, PH Etyka i niebezpieczeństwo: eseje o Heideggerze i myśli kontynentalnej ; SUNY Press: Albany, NY, USA, 1992. [ Google Scholar ]
- Ferguson, A. Odpowiedzialność moralna i zmiana społeczna: nowa teoria jaźni. Hypatia 1997 , 12 , 116–141. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
- Alcoff, L. Feminizm kulturowy a poststrukturalizm: kryzys tożsamości w teorii feministycznej. W feminizmie i filozofii: podstawowe odczyty z teorii, reinterpretacji i zastosowania ; Nancy, T., Rosemarie, T., wyd.; Westview Press: Boulder, CO, USA, 1995; s. 434–456. [ Google Scholar ]
- Hekman, SJ Private Selfs, Public Identities: Reconsidering Identity Politics ; Penn State Press: University Park, PA, USA, 2004. [ Google Scholar ]
- Frye, M. Polityka rzeczywistości: eseje z teorii feministycznej ; Crossing Press: Trumansburg, NY, USA, 1983. [ Google Scholar ]
- MacKinnon, Kalifornia Feminizm, marksizm, metoda i państwo: w kierunku orzecznictwa feministycznego. Znaki 1983 , 8 , 635–658. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
- Butler, J. Akty performatywne i konstytucja płci: esej z fenomenologii i teorii feministycznej. Teatr J. 1988 , 40 , 519–531. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
- Lawlor, L. Koniec fenomenologii: ekspresjonizm u Deleuze’a i Merleau-Ponty’ego. Kont. Filoz. Obj. 1998 , 31 , 15–34. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
- Van Leeuwen, A. Beauvoir, Irigaray i możliwości fenomenologii feministycznej. J. Specul. Filoz. 2012 , 26 , 474–484. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
- Olkowski, D. Koniec fenomenologii: interwał Bergsona w Irigaray. Hypatia 2000 , 15 , 73–91. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
- Butler, J. Płeć i płeć w drugiej płci Simone de Beauvoir. Yale ks. Stadnina. 1986 , 72 , 35–49. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
- Butler, J. Gender Trouble: Feminism and Subversion of Identity ; Routledge: Nowy Jork, NY, USA, 2011. [ Google Scholar ]
- Butler, J. Undoing Płeć ; Routledge: Nowy Jork, NY, USA, 2004. [ Google Scholar ]
- Beauvoir, Sd Druga płeć ; Random House LLC.: Nowy Jork, NY, USA, 2012. [ Google Scholar ]
- Gatens, M. Beauvoir i biologia: drugie spojrzenie. W The Cambridge Companion to Simone de Beauvoir ; Claudia, C., wyd.; Cambridge University Press: Cambridge, Wielka Brytania, 2003; s. 266–285. [ Google Scholar ]
- Moi, T. Czym jest kobieta? I inne eseje ; Oxford University Press: Oxford, Wielka Brytania, 1999. [ Google Scholar ]
- Olkowski, D. Beauvoir, Irigaray i filozofia. W różnicach: czytanie Beauvoir i Irigaray ; Anne Parker, E., van Leeuwen, A., wyd.; Oxford University Press: Nowy Jork, NY, USA, 2018; s. 216–248. [ Google Scholar ]
- Probyn, E. Lesbijki w kosmosie: płeć, płeć i struktura zaginionych. płeć Kult miejsca. J. Fem. Geograf. 1995 , 2 , 77–84. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
- Kirby, V. Judith Butler: teoria na żywo ; A & C Black Publishing: Edynburg, Wielka Brytania, 2006. [ Google Scholar ]
- Heinämaa, S. Czym jest kobieta? Butler i Beauvoir o podstawach różnicy seksualnej. Hypatia 1997 , 12 , 20–39. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
- Butler, J. Wariacje na temat płci i płci: Beauvoir, Wittig i Foucault. Praks. Int. 1986 , 5 , 505-516. [ Google Scholar ]
- Le Doeuff, M. Simone de Beauvoir: Wpadanie w (niejednoznaczną) linię. W feministycznych interpretacjach Simone de Beauvoir ; Margaret, AS, wyd.; The Pennsylvania State University Press: University Park, PA, USA, 1995; s. 59–65. [ Google Scholar ]
- Bergoffen, DB Filozofia Simone de Beauvoir: fenomenologie związane z płcią, hojność erotyczna ; SUNY Press: Albany, NY, USA, 1997. [ Google Scholar ]
- Heinämaa, S. Ku fenomenologii różnic seksualnych: Husserl, Merleau-Ponty, Beauvoir ; Rowman & Littlefield Publishers: Lanham, MD, USA, 2003. [ Google Scholar ]
- Butler, J. Psychiczne życie władzy: teorie podporządkowania ; Stanford University Press: Stanford, Kalifornia, USA, 1997. [ Google Scholar ]
- Reddy, V.; Judith, B. Kłopotliwe płcie, podważanie tożsamości: wywiad z Judith Butler. Porządek obrad 2004 , 18 , 115–123. [ Google Scholar ]
- Butler, J. Siła fantazji: feminizm, Mapplethorpe i dyskursywny nadmiar. Różnice 1990 , 2 , 105–125. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
- Butler, J. Siła niestosowania przemocy: więź etyczno-polityczna ; Verso Books: Nowy Jork, NY, USA, 2021. [ Google Scholar ]
- Beauvoir, Sd Etyka niejednoznaczności ; Citadel Press: Secaucus, NJ, USA, 1976. [ Google Scholar ]
- Butler, J. Precarious Life: The Powers of Mourning and Violence ; Verso Books: Nowy Jork, NY, USA, 2006. [ Google Scholar ]
- Beauvoir, Sd Pisma filozoficzne ; University of Illinois Press: Champaign, IL, USA, 2004. [ Google Scholar ]
- Hutchings, K. Simone de Beauvoir i niejednoznaczna etyka przemocy politycznej. Hypatia 2007 , 22 , 111–132. [ Google Scholar ] [ CrossRef ][ Wersja zielona ]
- Simons, MA Beauvoir i druga płeć: feminizm, rasa i początki egzystencjalizmu ; Rowman & Littlefield: Lanham, MD, USA, 1999. [ Google Scholar ]
- Butler, J. Ramy wojny: kiedy życie jest żałosne? Verso Books: Nowy Jork, NY, USA, 2009. [ Google Scholar ]
- Butler, J. Zdać sprawę z siebie ; Fordham University Press: Nowy Jork, NY, USA, 2005. [ Google Scholar ]
- Beauvoir, Sd Mandarynki ; Wydawnictwo WW Norton & Company: Nowy Jork, NY, USA, 1999. [ Google Scholar ]
- Butler, J. Excitable Speech: Polityka performatywna ; Psychology Press: Londyn, Wielka Brytania, 1997. [ Google Scholar ]
Uwaga wydawcy: MDPI pozostaje neutralne w odniesieniu do roszczeń jurysdykcyjnych w opublikowanych mapach i powiązań instytucjonalnych.
|
Śledzenie wpływu Simone de Beauvoir na twórczość Judith Butler
Judith Butler (ur. 24 lutego 1956 w Cleveland) – amerykańska filozofka feministyczna, profesor literatury porównawczej i retoryki University of California amerykańskim Berkeley, zajmuje się teoriami władzy, tożsamości i płci. Współtwórczyni teorii queer. Jej najbardziej znaną publikacją jest wydana w 1990 roku książka Gender Trouble: Feminism and The Subversion of Identity, która przyczyniła się do rozkwitu studiów genderowych w latach 90. XX wieku oraz do wyłonienia się teorii queer. Butler zakwestionowała prosty podział na płeć biologiczną i kulturową. Posłużyła się w tym celu pojęciem performatywności płci.
Obraz wyróżniający: Simone de Beauvoir z Jean-Paul Sartrem. Autorstwa Unknown. Copyright holder is Archives Gallimard at Paris, Archives Gallimard no longer exists – Schwarzer, Alice: Simone de Beauvoir, Reinbek, Rowohlt, 2007, ISBN: 978-3-498-06400-6, S. 68, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4241763