Obraz April Bryant z Pixabay
Streszczenie
Internet, jako miecz obosieczny, z jednej strony jest podatny na szerzenie cyberprzemocy i znęcania się, z drugiej może sprzyjać szerzeniu się zachowań altruistycznych w cyberprzestrzeni. Zbadanie mechanizmu generowania altruistycznych zachowań w Internecie może pomóc w poprawie adaptacyjnego rozwoju nastolatków i zbudowaniu harmonijnego środowiska online. W świetle tego w niniejszym badaniu skonstruowano hipotetyczny model ciepła emocjonalnego rodziców i altruistycznych zachowań nastolatków w Internecie, z cechą wdzięczności jako zmienną pośredniczącą i wiarą w sprawiedliwy świat jako zmienną moderującą, aby zbadać, w jaki sposób osobiste doświadczenia, osobowość i poznanie społeczne wpływają na praktykę internetowych zachowań altruistycznych. Do badania wybrano 1004 nastolatków z dwóch gimnazjów w Chinach. Wyniki pokazały, że rodzicielskie ciepło emocjonalne znacząco i pozytywnie wpływa na altruistyczne zachowania nastolatków w Internecie, podczas gdy wdzięczność pośredniczyła w tej ścieżce między nimi, przy czym efekt mediacyjny stanowił 27,07% i 24,27% całkowitego efektu w modelu ojcowskiego i matczynego ciepła emocjonalnego odpowiednio. Co więcej, w modelu ojcowskiego ciepła emocjonalnego ten pośredni efekt był łagodzony przez wiarę w sprawiedliwy świat, a efekt pośredni był silniejszy w przypadku nastolatków z niższą wiarą w sprawiedliwy świat w porównaniu z młodzieżą z wyższymi przekonaniami. W porównaniu z ojcowskim ciepłem emocjonalnym wiara w sprawiedliwy świat nie miała istotnego znaczenia w łagodzeniu pośredniego wpływu matczynego ciepła emocjonalnego na altruistyczne zachowania w Internecie poprzez wdzięczność. Celem tego badania jest dostarczenie bardziej empirycznych badań nad mechanizmami altruistycznych zachowań nastolatków w Internecie oraz dostarczenie większej wiedzy na temat promowania odpowiedzialnego i odpowiedniego korzystania z Internetu wśród nastolatków.
Wstęp
Internet może być wylęgarnią przemocy, na przykład narażenie na przemoc w witrynach internetowych i innych mediach internetowych, a narażenie na interaktywne gry online zawierające przemoc może prowadzić do wzrostu przemocy osobistej i agresji; jednocześnie anonimowość i interaktywność Internetu w czasie rzeczywistym mogą ułatwiać interakcje online o zabarwieniu agresywnym, w tym cyberprzemoc oraz nagabywanie i wiktymizację seksualną w Internecie (Subrahmanyam i in., 2011 ). Niemniej jednak Internet zapewnia również platformę zachowań altruistycznych. W obliczu rosnących obaw o harmonijne środowisko online i zdrowie psychospołeczne zbadanie mechanizmów, dzięki którym pojawiają się altruistyczne zachowania w Internecie, może pomóc nam lepiej stawić czoła wyzwaniom związanym z cyberprzemocą. Co ważniejsze, w świetle najnowszych oficjalnych doniesień mediów, że liczba nieletnich użytkowników Internetu w Chinach przekroczyła 193 miliony i w zasadzie osiągnęła nasycenie, głębsze i szersze znaczenie edukacyjne ma zbadanie, w jaki sposób promować altruistyczne zachowania nastolatków w Internecie w celu wzmocnienia edukacja w zakresie umiejętności korzystania z Internetu i poprowadzenie młodzieży do pozytywnego i zdrowego surfowania po Internecie.
Altruistyczne zachowania internetowe, znane również jako cyberaltruizm, obejmują działania życzliwości i bezinteresowności okazywane przez jednostki w sferze online, zachowania proaktywne, które przynoszą korzyści zarówno innym, jak i całemu społeczeństwu (Zheng i Gu, 2012 ). Osoby często wykazują altruistyczne zachowanie w Internecie za pomocą różnych środków, takich jak między innymi zapewnianie wsparcia, wskazówek, udostępniania i przypomnień. Na przykład wsparcie internetowe odnosi się do potwierdzania działań innych osób w Internecie, w tym pozytywnych reakcji na posty, polubienia, słowa zachęty i życzenia; Udostępnianie Internetu polega na swobodnym rozporządzaniu w Internecie swoim majątkiem i zasobami, których potrzebują inni, bez jakiejkolwiek formy wynagrodzenia. W porównaniu z zachowaniami altruistycznymi w świecie rzeczywistym, zachowania altruistyczne w Internecie nie są ograniczone ograniczeniami czasowymi ani fizycznymi, obejmują szerszy zakres i wykazują większą elastyczność w swoich przejawach, dzięki czemu występują ze zwiększoną częstotliwością i różnorodnością (Bosancianu i in., 2013; Yang i in., 2013 ; Yang i in. in., 2022 ). Zjawisko to przyciągnęło uwagę badaczy z zakresu psychologii społecznej, szczególnie w ramach psychologii pozytywnej (Amichai-Hamburger, 2008 ; Cox i in., 2018 ; Erreygers i in., 2017 ).
Promowanie altruistycznych zachowań w Internecie ma wyjątkowe znaczenie dla młodzieży żyjącej w epoce Internetu. Dojrzewanie to krytyczny okres dla człowieka, w którym rozwija się zdolności społeczne i poznawcze oraz dochodzi do kształtowania osobistych zestawów wartości (Tian i in., 2019 ). W tym okresie nastolatki, które angażują się w zachowania bardziej altruistyczne, są w stanie lepiej zrozumieć uczucia i doświadczenia innych, kultywować tendencje do empatii i współczucia oraz rozwijać pozytywne relacje międzyludzkie w celu lepszej adaptacji społecznej (Leontopoulou, 2010 ). Dodatkowo doświadczenie skutecznego pomagania innym może zwiększyć poczucie własnej wartości nastolatków, zwiększyć ich pewność siebie i zwiększyć ich subiektywne szczęście (Post, 2005 ). Jako rozszerzenie zachowań altruistycznych w prawdziwym życiu na cyberprzestrzeń, zachowania altruistyczne w Internecie nie tylko reprezentują prospołeczną skłonność do docierania do innych, ale mają także istotne znaczenie dla adaptacyjnego rozwoju nastolatków. Jako teoria skupiająca się na zdrowym rozwoju nastolatków, a nie na problematycznych zachowaniach, perspektywa pozytywnego rozwoju młodzieży uwzględnia rozwój nastolatków z bardziej holistycznej i zrównoważonej perspektywy, podkreślając plastyczność rozwoju nastolatków i argumentując, że każdy nastolatek ma potencjał do pozytywnego i zrównoważonego rozwoju. zdrowy rozwój, wspierany własnymi mocnymi stronami nastolatka i zewnętrznymi zasobami rozwojowymi (Chang i Zhang, 2013 ; Shek i in., 2019 ). Pozytywna teoria rozwoju młodzieży zapewnia nowe ramy i ścieżkę badań nad promowaniem rozwoju młodzieży. Ramy zasobów rozwojowych, jeden z najczęściej stosowanych modeli, odnoszą się do zestawu odpowiednich doświadczeń, relacji, umiejętności i wartości, które skutecznie promują zdrowe wyniki rozwojowe wszystkich nastolatków (Benson i in., 1998 ). Syntetyzując wyniki badań z wielu dziedzin, naukowcy z Instytutu zaproponowali ramy składające się z 40 zasobów rozwojowych, 20 dla zasobów zewnętrznych i 20 dla zasobów wewnętrznych (Benson i in., 2007 ). Dlatego też, w oparciu o teorię pozytywnego rozwoju młodzieży, niniejsze badanie ma na celu zbadanie, w jaki sposób osobiste doświadczenia nastolatków, cechy osobowości i poznanie społeczne wpływają na praktykowanie altruistycznych zachowań internetowych, zarówno pod względem zewnętrznych, jak i wewnętrznych zasobów rozwojowych.
Doświadczenia z dzieciństwa kształtują usposobienie i wzorce zachowania, na które reakcje emocjonalne rodziców mogą wywierać głęboki wpływ. Rodzicielskie ciepło emocjonalne odnosi się do pochwał, bezwarunkowej miłości oraz wsparcia i koordynacji zapewnianych przez ojców i matki w odpowiedzi na prośby i wymagania dzieci, mających na celu pielęgnowanie ich osobowości, samoregulacji i zdolności do potwierdzania siebie (Arrindell i in., 1999 ). ; Liu i Wang, 2021 ) stanowi kluczowy aspekt wymagający zbadania w kontekście stylu rodzicielskiego. Pozytywna teoria rozwoju młodzieży podkreśla, że na rozwój zachowań nastolatków wpływa połączenie czynników zewnętrznych i wewnętrznych (Benson i in., 2011 ). Bez wątpienia rodzina stanowi kluczowe mikrośrodowisko zewnętrzne, a w obrębie jednostki rodzinnej ciepło emocjonalne rodziców jest konsekwentnie pokazywane jako konstruktywny atut zewnętrzny, który odgrywa kluczową rolę we wspieraniu pozytywnych zachowań nastolatków. Osoby wychowane w środowisku charakteryzującym się rodzicielskim ciepłem emocjonalnym częściej kultywują życzliwe podejście do otoczenia, rozwijają silną zdolność do empatii oraz wykazują zwiększoną świadomość i chęć pomagania innym (Feng i in., 2021 ). Ostatnie badania potwierdziły, że styl rodzicielski może służyć jako pozytywny predyktor altruistycznych zachowań internetowych. Zhang i in. ( 2021 ) sprawdzili, że ciepło emocjonalne rodziców odgrywa znaczącą i pozytywną rolę w przewidywaniu altruistycznych zachowań w Internecie. Rodzice, którzy zapewniają swoim dzieciom większe wsparcie i opiekę, prowadzą do zwiększonego przejawu internetowych zachowań altruistycznych u ich dzieci. W związku z tym proponujemy następującą hipotezę (H1): ciepło emocjonalne ojca i ciepło emocjonalne matki działają jako istotne pozytywne predyktory altruistycznego zachowania nastolatków w Internecie.
Jednak wkład rodzicielstwa w altruistyczne zachowania w Internecie jest wieloaspektowy i obejmuje rozwój nawyków, zdolności i cech osobowości. W szczególności rodzice o ciepłym stylu rodzicielskim zwykle wychowują potomków o szanowanych osobowościach. Badania wykazały ścisły związek między altruistycznymi zachowaniami internetowymi a pozytywnymi cechami osobowości (Zhang i in., 2021 ). Wdzięczność wiąże się z uznawaniem i docenianiem korzyści, jakie inni nam dają, i jest powiązana z ugodowością, empatią i przebaczeniem (McCullough i in., 2002 ). Skłonność do wdzięczności odgrywa ważną rolę w rozwijaniu i utrzymywaniu zaangażowania społecznego poprzez motywowanie ludzi do zachowań, które przynoszą korzyść także innym (McCullough i in., 2008 ). Poprzednie badania wykazały, że wsparcie emocjonalne rodziców jest pozytywnie powiązane z wdzięcznością nastolatków, podczas gdy odległa relacja rodzic–dziecko jest ujemnie powiązana z wdzięcznością (Quan i in., 2022 ). Jako główne zewnętrzne środowisko rozwojowe nastolatków, czynniki rodzicielskie mogą wpływać na rozwój cech wdzięczności (Hoy i in., 2013 ). Ciepło emocjonalne zapewniane przez ojców i matki może zmniejszyć dystans między nimi a dziećmi, zapewniając nastolatkom większe wsparcie emocjonalne, co przyczynia się do kształtowania wdzięczności.
Przy okazji kultywowanie cechy wdzięczności będzie motywować dzieci do częstszego angażowania się w działania prospołeczne. Zgodnie z teorią poszerzania i budowania dzieci wykazujące cechę wdzięczności mają bardziej otwarty umysł i potrafią patrzeć na innych i ich pomoc z pozytywnej perspektywy (Fredrickson, 2001 ), co może sprzyjać rozwojowi silniejszych relacji społecznych . Jednocześnie cechy wdzięczności mogą zapewniać nastolatkom dostęp do bardziej pozytywnych zasobów, w tym zachęty i uznania ze strony innych, a także dzielenie się zasobami i możliwościami, co zachęca nastolatków do wykazywania bardziej altruistycznych zachowań, zarówno w Internecie, jak i w prawdziwym życiu (Bartlett i DeSteno, 2006 ). Dlatego ciepło emocjonalne rodziców może pozytywnie przewidywać altruistyczne zachowania nastolatków w Internecie, wzmacniając cechy wdzięczności jednostek. W związku z tym proponujemy następującą hipotezę (H2): wdzięczność odgrywa rolę mediacyjną w powiązaniu ciepła emocjonalnego ojcowskiego i matczynego z altruistycznym zachowaniem internetowym.
Oprócz osobistych doświadczeń i cech osobowości, poznanie społeczeństwa będzie modulować również realizację działań prospołecznych. Na przykład, jeśli ludzie wierzą, że żyją w społeczeństwie, w którym obowiązują sprawiedliwe normy i które ceni sprawiedliwość na wysokim poziomie, mogą swobodnie pomagać innym, nie obawiając się ryzyka (Bègue i in., 2008 ). Wiara w sprawiedliwy świat, w sensie subiektywnym, reprezentuje jednostki wierzące, że świat zewnętrzny działa w sprawiedliwy sposób i że ich działania ostatecznie przyniosą sprawiedliwe rezultaty lub nagrody (Kong i in., 2021 ). Jako wartość pozytywna wiara w sprawiedliwy świat może motywować młodzież do patrzenia na świat z bardziej proaktywnymi postawami, co w konsekwencji ułatwia rozwijanie wdzięczności (Benson i in., 2011 ). Badania konsekwentnie wykazały, że osoby o wyższym poziomie wiary w sprawiedliwy świat mają również wyższy poziom wdzięczności (Huston i Bentley, 2010 ; Strelan, 2007 ; Liu i in., 2023 ). Chociaż postrzeganie społeczeństwa pełni wyjątkową funkcję w konstruowaniu postaw, może współdziałać z doświadczeniami mikroosobistymi, wpływając na sposób ustanawiania wdzięczności. Jak sugeruje teoria pozytywnego rozwoju młodzieży, pozytywne zasoby wewnętrzne jednostki współpracują z zasobami zewnętrznymi, aby promować holistyczny rozwój i efektywne funkcjonowanie nastolatków (Shek i in., 2019 ). Dlatego ważne jest zbadanie, w jaki sposób wiara w sprawiedliwy świat, jako postrzeganie społeczeństwa zewnętrznego, oraz rodzicielskie ciepło emocjonalne, odzwierciedlające unikalne osobiste doświadczenia, oddziałują na siebie, wpływając na poziom wdzięczności jednostki, co z kolei wpływa na występowanie internetowych zachowań altruistycznych . Wiara w sprawiedliwy świat może działać jako moderator na ścieżce pomiędzy rodzicielskim ciepłem emocjonalnym a wdzięcznością.
Jednakże łagodzące mechanizmy przekonań o sprawiedliwym świecie mogą różnić się pod względem postrzeganego przez nastolatków ciepła emocjonalnego ojcowskiego i matczynego. W szczególności w różnych kulturach od ojców i matek oczekuje się przyjmowania różnych ról i przyjmowania różnych stylów rodzicielskich w kontaktach z dziećmi (Shwalb i in., 2012 ; Roopnarine, 2015 ; Selin, 2014 ), co jest szczególnie istotne w chińskim kontekście kulturowym (Li i Lamb, 2015 ). Opierając się na wartościach konfucjańskich, tradycyjna chińska kultura wyznacza odrębne role ojcom i matkom, przy czym od chińskich ojców oczekuje się przewodzenia rodzinie i emocjonalnej odmowy okazywania jawnego ciepła, podczas gdy od matek oczekuje się większej odpowiedzialności za opiekę nad dziećmi i zapewniania więcej ciepła emocjonalnego , wsparcie i miłość (Shek, 2000 ; Xiao i in., 2021 ; Xu i in., 2018 ). Badania empiryczne przeprowadzone w różnych regionach Chin potwierdzają, że nastolatki postrzegają matki jako osoby dostarczające więcej ciepła emocjonalnego niż ojcowie (Deater-Deckard i in., 2011 ; Wang, 2019 ). Metaanaliza wykazała również, że chińska młodzież postrzegała cechy rodzicielskie ze strony matki bardziej pozytywnie niż cechy rodzicielskie ze strony ojca (Dou i in., 2020 ). Co więcej, postrzegane ciepło emocjonalne matki w większym stopniu przyczyniło się do promowania pozytywnego rozwoju osobowości u nastolatków w porównaniu z postrzeganym ciepłem emocjonalnym ojca (Yang i in., 2022 ). Zatem możemy postawić hipotezę, że u nastolatków mających wysokie lub niskie przekonania o sprawiedliwym świecie matczyne ciepło emocjonalne utrzymuje silny i stabilny wpływ na rozwój cechy wdzięczności, podczas gdy w przypadku ojcowskiego ciepła emocjonalnego istnieją różne mechanizmy wiary w sprawiedliwy świat. W przypadku nastolatków wierzących, że świat jest niesprawiedliwy, mogą żywić do niego wrogość i negatywne nastawienie. Jednakże, gdy otrzymują zachętę, wsparcie i uściski od ojców, jest bardziej prawdopodobne, że przeżyją pozytywne doświadczenia emocjonalne, które mogą złagodzić negatywne wpływy i zwiększyć poziom ich wdzięczności, promując w ten sposób altruistyczne zachowania internetowe. Z kolei w przypadku nastolatków z wyższym przekonaniem o sprawiedliwym świecie wpływ emocjonalnego ciepła ojcowskiego na ich cechę wdzięczności był stosunkowo niewielki. Podsumowując, proponujemy dwie hipotezy: wiara w sprawiedliwy świat moderuje relację pomiędzy ojcowskim ciepłem emocjonalnym a wdzięcznością (H3a); łagodzący wpływ wiary w sprawiedliwy świat na związek pomiędzy matczynym ciepłem emocjonalnym a wdzięcznością jest nieistotny (H3b).
Podsumowując, zgodnie z teorią pozytywnego rozwoju młodzieży, niniejsze badanie ma na celu zbadanie roli ciepła emocjonalnego ojcowskiego i matczynego w przewidywaniu altruistycznych zachowań internetowych wśród nastolatków w chińskim kontekście kulturowym. Bada także mechanizmy leżące u podstaw tej relacji, biorąc pod uwagę zarówno czynniki poznawcze, jak i cechy osobowości, w tym moderującą rolę wiary w sprawiedliwy świat i pośredniczącą rolę wdzięczności. Konstruując dwa modele moderowanej mediacji (patrz ryc. 1 ), badanie to przyczynia się do zrozumienia mechanizmów i różnic leżących u podstaw wpływu ciepła emocjonalnego rodziców na zachowania nastolatków w Internecie. Ponadto zapewnia empiryczne wsparcie w zakresie kierowania altruistycznym zachowaniem nastolatków w Internecie w sposób oparty na wiedzy naukowej.
Metodologia
Uczestnicy
W niniejszym badaniu przyjęto metodę doboru próby klastra wygodnego, w celu zebrania danych od października do listopada 2022 r. od 1100 uczniów z dwóch gimnazjów, przy wykorzystaniu ankiety papierowej. W sumie pobrano 1004 próbki po wykluczeniu nieważnych próbek ze względu na nieprzekazanie elementów połowowych lub schemat odpowiedzi był nieuzasadniony; zatem odsetek prawidłowych odpowiedzi wyniósł 91,27%. Spośród prawidłowych próbek 484 i 520 stanowili odpowiednio studenci i studentki. Uczestnicy byli w wieku 11–17 lat [średnia ± odchylenie standardowe (SD): 13,36 ± 1,00]. Wszystkie próby pochodziły z różnych klas, w tym 341 (34,0%) w pierwszej klasie gimnazjum, 450 (44,8%) w drugiej klasie gimnazjum i 213 (21,2%) w trzeciej klasie gimnazjum .
Środki
Skala ciepła emocjonalnego rodziców
Skala rodzicielskiego ciepła emocjonalnego jest podskalą Egna Minnen Beträffande Uppfostran (EMBU), której uproszczona chińska wersja została poprawiona przez Jianga i in. ( 2010 ). Skala obejmuje dwa wymiary: ojcowski i matczyny, przy czym każdy wymiar zawiera 7 pozycji. Uczestnicy udzielali odpowiedzi na 4-stopniowej skali, gdzie 1 oznacza „nigdy”, a 4 „zawsze”. Dla każdego uczestniczącego ucznia stworzyliśmy wynik matki i ojca, obliczony jako średnia z odpowiadających im wyników z 7 pozycji; im wyższy wynik, tym wyższe ciepło emocjonalne ojcowskie lub ciepło emocjonalne matczyne. W tym badaniu wewnętrzna zgodność wymiaru ciepła emocjonalnego ojcowskiego i wymiaru ciepła emocjonalnego matki wyniosła 0,924 i 0,920. Konfirmacyjna analiza czynnikowa przeprowadzona na potrzeby niniejszego badania wykazała, że ciepło emocjonalne ojca ( χ 2 /df = 3,886, RMSEA = 0,054, CFI = 0,992, TLI = 0,987, SRMR = 0,014) i ciepło emocjonalne matki ( χ 2 /df = 4,462, RMSEA = 0,059, CFI = 0,992, TLI = 0,987, SRMR = 0,014) wskaźniki dopasowania modelu były akceptowalne.
Kwestionariusz wdzięczności
Kwestionariusz Wdzięczności (GQ-6) zastosowany w tym badaniu został opracowany przez McCulougha (2002) i został dobrze zweryfikowany wśród chińskiej młodzieży (Wei i in., 2011 ). Kwestionariusz Wdzięczności składa się z 6 pozycji. Zastosowano 7-punktową skalę punktacji, gdzie 1 oznacza „zdecydowanie się nie zgadzam”, a 7 oznacza „zdecydowanie się zgadzam”. Pozycja trzecia i szósta są punktowane odwrotnie, natomiast pozostałe pozycje są punktowane w kierunku do przodu. Wyniki skali są uśredniane dla wszystkich pozycji. Wyższy średni wynik wskazuje na wyższy poziom cechy wdzięczności. Współczynnik rzetelności α Cronbacha w tym badaniu był akceptowalny (0,710). Konfirmacyjna analiza czynnikowa przeprowadzona na potrzeby niniejszego badania wykazała, że skala modelu dobrze pasuje: χ 2 /df = 2,189, RMSEA = 0,034, CFI = 0,996, TLI = 0,991, SRMR = 0,015.
Wiara w sprawiedliwą skalę świata
Wiara w sprawiedliwą skalę świata, rozwinięta przez Dalberta w 1999 r. i przetłumaczona przez Su i in. ( 2012 ) zawiera 13 pozycji. Skala obejmuje dwa wymiary: osobistą wiarę w sprawiedliwy świat i ogólną wiarę w sprawiedliwy świat. Zastosowano 5-punktową skalę Likerta (1 = „zdecydowanie się nie zgadzam”, 5 = „zdecydowanie się zgadzam”). Wiarę w sprawiedliwy świat przedstawiono jako średni wynik każdego ucznia w 13 pozycjach, przy czym wyższy wynik wskazuje na wyższy poziom przekonań o sprawiedliwym świecie. W niniejszym badaniu wewnętrzna zgodność skali ogólnej, osobistej wiary w sprawiedliwy wymiar świata i ogólnej wiary w sprawiedliwy wymiar świata wyniosła odpowiednio 0,905, 0,864 i 0,824. Konfirmacyjna analiza czynnikowa przeprowadzona na potrzeby niniejszego badania wykazała, że wskaźniki dopasowania modelu w skali były akceptowalne: χ 2 /df = 5,916, RMSEA = 0,070, CFI = 0,944, TLI = 0,931, SRMR = 0,037.
Internetowa skala zachowań altruistycznych
Internetowa Skala Zachowań Altruistycznych zaprojektowana przez Zhenga i in. ( 2011 ) przyjęto w tym badaniu, które, jak udowodniono, ma zastosowanie w przypadku chińskiej młodzieży. Skala ta zawiera 26 pozycji w czterech wymiarach: wsparcie internetowe (9 pozycji), poradnictwo internetowe (6 pozycji), przypomnienia internetowe (5 pozycji) i udostępnianie Internetu (6 pozycji). Uczestnicy oceniali każdą pozycję w 5-punktowej skali Likerta (1 = „nigdy”; 5 = „zawsze”). Wynik altruistycznego zachowania w Internecie uzyskano poprzez uśrednienie wyników każdego ucznia w 26 pozycjach; im wyższy wynik, tym częściej u nastolatka występowały altruistyczne zachowania internetowe. W niniejszym badaniu zgodność wewnętrzna ogólnej skali wyniosła 0,943, a czterech wymiarów mieściła się w przedziale od 0,801 do 0,887. Konfirmacyjna analiza czynnikowa przeprowadzona na potrzeby niniejszego badania wykazała, że wskaźniki dopasowania modelu w skali były akceptowalne: χ 2 /df = 4,771, RMSEA = 0,061, CFI = 0,914, TLI = 0,902, SRMR = 0,044.
Analiza danych
Do wstępnego przetwarzania danych, statystyki opisowej, wiarygodności i analizy korelacji pomiędzy zmiennymi wykorzystano program IBM SPSS 26.0. Model 4 i Model 7 w makroprogramie PROCESS ( http://www.afhayes.com ) zostały wykorzystane do analizy mediacyjnej roli wdzięczności i moderującej roli wiary w sprawiedliwy świat pomiędzy rodzicielskim ciepłem emocjonalnym a wdzięcznością.
Wspólna metoda testu stronniczości
Aby przetestować powszechne błędy w metodach spowodowane gromadzeniem wszystkich danych w kwestionariuszu samooceny, w badaniu wykorzystano jednoczynnikowy test Harmana (Harman, 1976 ), a eksploracyjną analizę czynnikową przeprowadzono dla wszystkich pozycji składających się na cztery waga. Wyniki pokazały, że dziesięć czynników miało wartości własne > 1. Pierwszy czynnik wyjaśnił 24,90% całkowitej wariancji, czyli poniżej kryterium progu 40% zaproponowanego przez Podsakoffa i in. ( 2003 ). Sugeruje zatem, że jest mało prawdopodobne, aby powszechny błąd metody zakłócał interpretacje wyników analizy danych.
Wynik
Analiza opisowa i korelacyjna
Tabela 1 zawiera wyniki średnich, odchyleń standardowych i analizy korelacji pomiędzy wszystkimi zmiennymi. Wyniki analizy korelacji wykazały, że ciepło emocjonalne ojców było istotnie i dodatnio skorelowane z altruistycznymi zachowaniami internetowymi, wdzięcznością i wiarą w sprawiedliwy świat ( r = 0,253, p < 0,001; r = 0,374, p < 0,001; r = 0,348, p < 0,001). Podobnie matczyne ciepło emocjonalne było również istotnie i dodatnio skorelowane z internetowymi altruistycznymi zachowaniami, wdzięcznością i wiarą w sprawiedliwy świat ( r = 0,272, p < 0,001; r = 0,410, p < 0,001; r = 0,330, p < 0,001). Internetowe zachowania altruistyczne istotnie i dodatnio korelowały z wdzięcznością i wiarą w sprawiedliwy świat ( r = 0,240, p < 0,001; r = 0,284, p < 0,001). Wdzięczność była istotnie i dodatnio skorelowana z wiarą w sprawiedliwy świat ( r = 0,451, p < 0,001). Dodatkowo zmienna wiek wykazała także istotną korelację ze zmienną zależną altruistyczne zachowania internetowe ( r = 0,106, p = 0,001), i ta jedna zmienna będzie dodawana jako zmienna kontrolna wraz z płcią w kolejnych analizach.
Testowanie moderowanej mediacji
Jak wynika z analizy korelacji, związki ciepła emocjonalnego ojcowskiego i ciepła emocjonalnego matki z zachowaniami altruistycznymi w Internecie, wdzięcznością i wiarą w sprawiedliwy świat spełniły wymogi przeprowadzenia testu moderowanej mediacji. Aby zminimalizować problemy związane z wieloliniowością, wszystkie predyktory były wycentrowane na średniej. Warto zauważyć, że wszystkie predyktory miały współczynniki inflacji wariancji poniżej dwóch, co wskazuje na brak wielowspółliniowości w badaniu. Test moderowanych efektów mediacyjnych przeprowadzono przy użyciu makroprogramu SPSS przygotowanego przez Hayesa. W szczególności, ładowanie percentylowe, a także ładowanie percentylowe z korekcją odchylenia z 5000 ponownych próbek wykorzystano do skonstruowania 95% przedziałów ufności dla efektów pośrednich.
Testowanie umiarkowanego pośrednictwa ojcowskiego ciepła emocjonalnego
Model 4 PROCESU został wykorzystany do przetestowania pośredniczącego efektu wdzięczności pomiędzy ciepłem emocjonalnym ojcowskim a altruistycznym zachowaniem w Internecie. W tabeli 2 przedstawiono wyniki tego testu. Wyniki częściowo potwierdzają H1, że ciepło emocjonalne ojców znacząco i pozytywnie przewidywało altruistyczne zachowania w Internecie po uwzględnieniu wpływu płci i wieku ( B = 0,181, SE = 0,022, p < 0,001). Ponadto analizy wykazały pozytywny związek między ciepłem emocjonalnym ojców a wdzięcznością ( B = 0,461, SE = 0,036, p < 0,001). Następnie wdzięczność weszła do równania jako zmienna pośrednicząca. Moc predykcyjna ojcowskiego ciepła emocjonalnego została osłabiona, ale nadal znacząco i pozytywnie przewidywała altruistyczne zachowanie nastolatków w Internecie, a wdzięczność była istotnym i pozytywnym predyktorem altruistycznych zachowań nastolatków w Internecie ( B = 0,131, SE = 0,024, p < 0,001; B = 0,107, SE = 0,019, p < 0,001). Sugeruje to, że wdzięczność częściowo pośredniczy w wpływie ojcowskiego ciepła emocjonalnego na altruistyczne zachowania w Internecie. Aby dokładniej ocenić pośredni efekt wdzięczności, przeprowadziliśmy bootstrap z 5000 powtórzeniami w 95% przedziałach ufności. Wyniki wykazały istotność pośredniczącego efektu wdzięczności przy wartości efektu pośredniego 0,049 i 95% przedziale ufności (CI) z wyłączeniem 0 (SE = 0,011, [0,030, 0,071], p < 0,001). Efekt pośredni stanowił 27,07% efektu całkowitego. Zatem H2 był częściowo wspierany. Zostały one szczegółowo pokazane w Tabeli 3 .
Model 7 PROCESU został wykorzystany do ustalenia, czy efekt mediacji jest moderowany przez wiarę w sprawiedliwy świat. H3a stwierdziła, że wiara w sprawiedliwy świat moderuje relację pomiędzy ojcowskim ciepłem emocjonalnym a wdzięcznością. Dlatego wprowadziliśmy efekt interakcji pomiędzy wiarą w sprawiedliwy świat a ojcowskim ciepłem emocjonalnym, aby przewidzieć wdzięczność. W tabeli 4 przedstawiono niestandaryzowane oszacowania modelu dla H3a. Wyniki przedstawione w Tabeli 4 pokazują, że istotnym predyktorem wdzięczności był czynnik interakcji (ojcowskie ciepło emocjonalne × wiara w sprawiedliwy świat) ( B = −0,080, p = 0,017), co wskazuje, że wiara w sprawiedliwy świat moderowała pierwszą połowa mediacji w wpływie ojcowskiego ciepła emocjonalnego na altruistyczne zachowania w Internecie poprzez wdzięczność. Dlatego też poparto H3a. Aby wyraźnie zidentyfikować efekt interakcji na różnych poziomach moderatora, przeprowadziliśmy prosty test nachylenia (patrz rys. 2 ). Zgodnie z oczekiwaniami, ojcowskie ciepło emocjonalne jest stosunkowo silnie powiązane z wdzięcznością na niskim poziomie (1 SD poniżej średniej) wiary w sprawiedliwy świat (nachylenie proste = 0,376, t = 8,101, p < 0,001). Ponadto ojcowskie ciepło emocjonalne jest istotnie powiązane z wdzięcznością na wysokim (1 SD powyżej średniej) wierze w sprawiedliwy świat, choć stosunkowo słabym (nachylenie proste = 0,230, t = 4,860, p < 0,001).
Ryc. 2: Interakcyjny wpływ wiary w sprawiedliwy świat i ojcowskiego ciepła emocjonalnego na wdzięczność.
Następnie przetestowano moderowany model mediacji ojcowskiego ciepła emocjonalnego. Wyniki, jak przedstawiono w Tabeli 5 , porównały warunkowy pośredni wpływ ojcowskiego ciepła emocjonalnego na altruistyczne zachowania internetowe poprzez wdzięczność na różnych poziomach wiary w sprawiedliwy świat. Wskaźnik umiarkowanej mediacji (indeks = −0,009, SE = 0,004, 95% CI = [−0,018, −0,002]) był istotny. Wyniki pokazują, że pośredni wpływ ojcowskiego ciepła emocjonalnego na wdzięczność jest istotny przy niskim poziomie wiary w sprawiedliwy świat (1 SD poniżej średniej) (warunkowy efekt pośredni = 0,040, SE = 0,009, 95% CI = [0,024, 0,060] ); Co więcej, przy wysokim poziomie wiary w sprawiedliwy świat zaobserwowano znaczący efekt pośredni (1 SD powyżej średniej) (warunkowy efekt pośredni = 0,025, SE = 0,007, 95% CI = [0,013, 0,041]). Niemniej jednak w przypadku nastolatków z mniejszą wiarą w sprawiedliwy świat pośredni wpływ ojcowskiego ciepła emocjonalnego poprzez wdzięczność na altruistyczne zachowania w Internecie był stosunkowo silniejszy, natomiast w przypadku nastolatków z wyższą wiarą w sprawiedliwy świat pośredni wpływ ojcowskiego ciepła emocjonalnego poprzez wdzięczność w Internecie zachowania altruistyczne były stosunkowo słabsze. Podsumowując, wpływ ojcowskiego ciepła emocjonalnego wynikającego z wdzięczności jako mediatora na altruistyczne zachowania w Internecie był łagodzony przez wiarę nastolatków w sprawiedliwy świat (patrz ryc. 3 , po lewej). Obsługiwany był H3a.
Testowanie umiarkowanego pośrednictwa matczynego ciepła emocjonalnego
Wykorzystaliśmy także Model 4 PROCESU, aby przetestować pośredniczący efekt wdzięczności pomiędzy matczynym ciepłem emocjonalnym a altruistycznym zachowaniem w Internecie. W tabeli 6 przedstawiono wyniki tego testu. Wyniki ponownie potwierdzają H1, że matczyne ciepło emocjonalne znacząco i pozytywnie przewidywało altruistyczne zachowania w Internecie po uwzględnieniu wpływu płci i wieku ( B = 0,206, SE = 0,023, p < 0,001). Wykazano pozytywny związek pomiędzy matczynym ciepłem emocjonalnym a wdzięcznością ( B = 0,516, SE = 0,036, p < 0,001). Następnie do równania włączono wdzięczność jako zmienną pośredniczącą. Moc predykcyjna matczynego ciepła emocjonalnego została osłabiona, ale nadal znacząco i pozytywnie przewidywała altruistyczne zachowania nastolatków w Internecie, podczas gdy wdzięczność znacząco i pozytywnie przewidywała altruistyczne zachowania nastolatków w Internecie ( B = 0,156, SE = 0,024, p < 0,001; B = 0,096, SE = 0,019, p < 0,001). Sugeruje to, że wdzięczność częściowo pośredniczy w pewnym stopniu nad wpływem matczynego ciepła emocjonalnego na altruistyczne zachowania w Internecie. Co ważne, pośredniczący efekt wdzięczności był istotny, z wartością efektu pośredniego 0,050 i 95% przedziałem ufności (CI) z wyłączeniem 0 (SE = 0,011, [0,027, 0,073], p < 0,001). Efekt pośredni stanowił 24,27% efektu całkowitego. Dlatego też wsparto H2. Tabela 3 precyzuje te dane.
W podobny sposób przetestowaliśmy model moderowanej mediacji matczynego ciepła emocjonalnego, korzystając z Modelu 7 PROCESU. W tabeli 7 przedstawiono niestandaryzowane szacunki modelu ciepła emocjonalnego matki. Wyniki pokazane w Tabeli 7 pokazują, że termin interakcji (matczyne ciepło emocjonalne × wiara w sprawiedliwy świat) nie był istotnym predyktorem wdzięczności ( B = −0,053, p = 0,122), co sugeruje, że moderujący wpływ wiary w po prostu świat nie był znaczący. Wynik ten nie był spójny z modelem umiarkowanej mediacji ojcowskiego ciepła emocjonalnego. W tabeli 8 porównano warunkowy pośredni wpływ matczynego ciepła emocjonalnego na altruistyczne zachowania internetowe poprzez wdzięczność na różnych poziomach wiary w sprawiedliwy świat, z indeksem mediatora moderującego (indeks = −0,005, SE = 0,004, 95% CI = [−0,013, 0,001]) zawierający 0, co nie było istotne. Sugerowało to, że ciepło emocjonalne matki może odgrywać szczególną rolę predykcyjną. Wyniki potwierdziły, że H3b łagodzący wpływ wiary w sprawiedliwy świat na związek pomiędzy matczynym ciepłem emocjonalnym a wdzięcznością nie był znaczący (patrz ryc. 3 , po prawej).
Dyskusja
W kontekście chińskim w niniejszym badaniu zbadano związek między ciepłem emocjonalnym rodziców a altruistycznym zachowaniem nastolatków w Internecie, a także mechanizmy leżące u podstaw tej zależności. Wyniki potwierdzają, że ciepło emocjonalne rodziców nie tylko bezpośrednio wpływa na altruistyczne zachowania w Internecie, ale także wywiera na nie pośredni wpływ poprzez wdzięczność. Warto zauważyć, że związek między ojcowskim ciepłem emocjonalnym a wdzięcznością był moderowany przez wiarę w sprawiedliwy świat, a związek ten był szczególnie wyraźny u nastolatków o niższych przekonaniach o sprawiedliwym świecie. Jednakże tego łagodzącego efektu nie zaobserwowano w przypadku matczynego ciepła emocjonalnego. Odkrycia te ujawniły, że może istnieć inny mechanizm ciepła emocjonalnego matki i ojca.
Ciepło emocji rodziców i altruistyczne zachowanie w Internecie
Zaobserwowaliśmy, że zarówno ciepło emocjonalne rodziców, jak i ciepło emocjonalne matki pozytywnie przewidywały altruistyczne zachowanie nastolatków w Internecie, a odkrycie to jest zgodne z wynikami poprzednich badań (Zhang i in., 2021 ). Oznacza to, że osoby, które doświadczają większego ciepła emocjonalnego ze strony rodziców, są bardziej skłonne do pomagania innym w Internecie. Styl rodzicielstwa może bezpośrednio wpływać na rozwój psychiczny nastolatków. W rodzinach zapewniających dzieciom większą opiekę relacje między rodzicami są bardziej harmonijne, a spokojne środowisko rodzinne w połączeniu z harmonijnymi relacjami między rodzicami a dziećmi przyczynia się do ogólnego dobrostanu dzieci w trakcie ich rozwoju. To z kolei sprzyja pozytywnemu podejściu do życia i zachęca do okazywania większej troski i zrozumienia innym (Alba i María, 2023 ; Renzaho i in., 2013 ).
Mediacyjna rola wdzięczności
Oprócz odkrycia, że rodzicielskie ciepło emocjonalne i wdzięczność pozytywnie przewidują altruistyczne zachowania w Internecie, nasze badanie ujawniło pośredniczącą rolę wdzięczności w związku między emocjonalnym ciepłem rodziców a altruistycznym zachowaniem w Internecie, potwierdzając w ten sposób naszą drugą hipotezę. Odkrycie to jest zgodne z wcześniejszymi badaniami wskazującymi, że osoby, które doświadczają wysokiego poziomu ciepła emocjonalnego ze strony ojca i matki, zwykle kultywują wyższy poziom cech wdzięczności (Luo i in., 2021 ). Jako istotny składnik wewnętrznych zasobów psychologicznych jednostki, wdzięczność odgrywa rolę pośredniczącą w powiązaniu między ciepłem emocjonalnym ojcowskim i matczynym a altruistycznym zachowaniem w Internecie. Ciepłe środowisko rodzinne sprzyja silniejszej chęci niesienia pomocy i wsparcia innym poprzez skuteczne pomaganie nastolatkom w rozwijaniu pozytywnych cech charakteru, takich jak wdzięczność. Co więcej, młodzież dorastająca w takim środowisku często ma więcej pozytywnych doświadczeń, cieszy się lepszym samopoczuciem psychicznym i wykazuje większą satysfakcję z życia. W związku z tym są bardziej skłonni do odczuwania wdzięczności za to, co posiadają, co wpływa na ich altruistyczne zachowanie (Tsang i Martin, 2019 ; van Kleef i Lelieveld, 2022 ).
Moderujący wpływ wiary w sprawiedliwy świat
Nasze badanie ujawniło ponadto, że wiara nastolatków w sprawiedliwy świat miała łagodzący wpływ na związek między emocjonalnym ciepłem ojcowskim a wdzięcznością. W szczególności związek między ojcowskim ciepłem emocjonalnym a wdzięcznością był silniejszy w przypadku nastolatków z niższą wiarą w sprawiedliwy świat w porównaniu z nastolatkami z większą wiarą w sprawiedliwy świat. Ten wzorzec umiaru wspiera hipotezę wykluczającą „Modelu Ochronno-Ochronnego”, która stwierdza, że jeden czynnik ochronny może zmniejszać wpływ predykcyjny innego czynnika ochronnego na zmienną wynikową (Bao i in., 2013 ). Wyciągając się z tej hipotezy, można wywnioskować, że jeśli młodzież utrzymuje przekonanie, że świat jest sprawiedliwy, jest bardziej skłonna do priorytetowego traktowania osobistego wysiłku i autonomii (Furnham, 2003 ). Chociaż wsparcie emocjonalne i czułość ze strony ojca mogą zaszczepić u nastolatków poczucie uznania, mogą również skłonić je do położenia większego nacisku na korzyści wynikające z ich własnej pracowitości i możliwości (Boudreault-Bouchard i in., 2013 ; Li i Cheng, 2022) . ). I odwrotnie, gdy nastolatki postrzegają świat jako niesprawiedliwy, ojcowskie ciepło emocjonalne może zapewnić im poczucie bezpieczeństwa i motywacji, dając im poczucie siły w trudnym środowisku. W tym kontekście ojcowskie ciepło emocjonalne funkcjonuje jako źródło stabilności i pewności, pomagając nastolatkom w pokonywaniu różnorodnych przeszkód. To doświadczenie może zwiększyć świadomość nastolatków na temat wsparcia, jakie otrzymują od innych (Bandura, 1978 ), ostatecznie sprzyjając usposobieniu wdzięczności i promując zachowania altruistyczne wśród nastolatków.
W naszym badaniu sprawdziliśmy również, czy istnieją różnice w modelach moderowanych mediatorów ciepła emocjonalnego ojcowskiego i ciepła emocjonalnego matki. Co ciekawe, odkryliśmy, że łagodzący wpływ na przekonania o sprawiedliwym świecie nie był istotny statystycznie, pomimo faktu, że matczyne ciepło emocjonalne wykazywało tę samą tendencję wpływu, co wspomniane wcześniej ciepło emocjonalne ojcowskie. To odkrycie sugeruje, że matczyne ciepło emocjonalne może mieć specyficzne cechy, które subtelnie odróżniają je od ojcowskiego ciepła emocjonalnego. Z kolei matki są często postrzegane jako główne źródło emocjonalnego bezpieczeństwa i opieki, a ich wsparcie jest postrzegane przez dzieci jako bardziej stabilne i trwałe, niezależnie od ich wiary w sprawiedliwy świat (Li i in., 2023 ; Li i Meier, 2017 r.). W konsekwencji matczyne ciepło emocjonalne konsekwentnie kształtuje rozwój osobowości wdzięcznych i promuje internetowe zachowania altruistyczne u nastolatków, niezależnie od tego, jak postrzegają one sprawiedliwość lub niesprawiedliwość w świecie. Co więcej, w kontekście kultury chińskiej, gdzie tradycyjnie od matek oczekuje się zapewnienia emocjonalnego wsparcia i opieki, to społeczne oczekiwanie może jeszcze bardziej wzmocnić wpływ matczynego ciepła emocjonalnego na dorastające dzieci, zmniejszając w ten sposób łagodzący wpływ wiary w sprawiedliwy świat (Hou i in. in., 2018 ). Krótko mówiąc, badanie to pogłębia i poszerza badania nad związkiem między ciepłem emocjonalnym rodziców a altruistycznym zachowaniem w Internecie.
Znaczenie i ograniczenia badań
Badanie to ma dwie ważne implikacje teoretyczne i praktyczne. Po pierwsze, nasze badanie potwierdza teorię pozytywnego rozwoju młodzieży. Zewnętrzne środowisko rozwojowe będzie oddziaływać z osobistymi mocnymi stronami nastolatków, aby wspólnie wpłynąć na rozwój ich altruistycznych zachowań w Internecie, co zapewnia nowy wgląd w promowanie prawidłowego korzystania z Internetu przez młodzież. W edukacji na temat altruistycznych zachowań nastolatków w Internecie należy zwrócić większą uwagę na badanie pozytywnych czynników środowiskowych, które sprzyjają indywidualnemu rozwojowi i wzmacnianiu pozytywnego związku emocjonalnego między rodzinami, szkołą i młodzieżą. Po drugie, należy zwrócić większą uwagę na promowanie wewnętrznych mocnych stron i potencjałów nastolatków, takich jak kultywowanie pozytywnych wartości i cech wdzięczności. Na nowo zinterpretowaliśmy znaczenie rodziców poprawiających ich filozofię edukacyjną oraz rolę rodziców pełniących różne role w rodzinie w pielęgnowaniu rozwoju dobrego charakteru u nastolatków. Badania te dostarczają praktycznych propozycji edukacyjnych z różnych perspektyw, przyczyniając się do praktyki edukacyjnej. Dzieciom wierzącym w niesprawiedliwy świat opieka i edukacja ojca mogą zapewnić poczucie bezpieczeństwa i siły, co znacząco pozytywnie wpływa na rozwój cech wdzięczności. W kulturze chińskiej rola matki jest jeszcze bardziej szczególna, ciepło emocjonalne zapewniane przez matkę jest silne i stabilne dla dziecka, a znaczenie wpływu matki na pozytywne cechy osobowości dziecka jest oczywiste.
Chociaż badanie to dostarczyło cennych spostrzeżeń, ma pewne ograniczenia. Po pierwsze, istnieją ograniczenia dotyczące zakresu badania. Badanie przeprowadzono wśród uczniów tylko dwóch gimnazjów z regionu Chin. Ta ograniczona próbka może wprowadzić regionalną stronniczość i wpłynąć na możliwość uogólnienia wyników. Przyszłe badania powinny mieć na celu zwiększenie wielkości próby i zróżnicowanie tła kulturowego, aby zwiększyć wiarygodność i zastosowanie wniosków. Po drugie, zdecydowaliśmy się przeprowadzić prostą analizę nachylenia z M ± 1 SD. Rzeczywiście, ta definicja wysokiego i niskiego poziomu wiary w sprawiedliwy świat może prowadzić do subiektywnych szacunków, które odbiegają od prawdy i mają tendencję do utraty ważnych informacji na temat zmiennej moderatora przy innych wartościach. W związku z tym można przeprowadzić przyszłe badania w celu zidentyfikowania progów mających większe znaczenie teoretyczne i praktyczne w odpowiednich kontekstach w celu potwierdzenia lub rozszerzenia wyników naszego badania. Po trzecie, w przyszłych badaniach można rozważyć włączenie interwencji, połączenie wyników badań z praktycznym nauczaniem oraz wykorzystanie różnorodnych metod badawczych, w tym eksperymentów, obserwacji i wywiadów, w celu głębszego zgłębienia tematu. Wreszcie, badania podłużne i ankiety uzupełniające mogą korzystnie wpłynąć na kompleksowość i wiarygodność wniosków. W późniejszych badaniach można zastosować podejście podłużne do śledzenia związku między ciepłem emocjonalnym rodziców a altruistycznym zachowaniem nastolatków w Internecie, oferując bardziej dynamiczne i wszechstronne zrozumienie wzajemnych zależności między czterema zmiennymi.
Wniosek
Na podstawie analizy danych badawczych w niniejszym badaniu wyciągnięto następujące wnioski. Po pierwsze, ciepło emocjonalne rodziców uczniów gimnazjów pozytywnie prognozuje altruistyczne zachowania internetowe. W środowisku rodzinnym, które zapewnia więcej ciepła i zachęty, uczniowie gimnazjów wykazują tendencję do angażowania się w bardziej altruistyczne zachowania internetowe. Następnie wdzięczność częściowo pośredniczy w związku między ciepłem emocjonalnym rodziców a altruistycznym zachowaniem nastolatków w Internecie. Osoby o wyższym poziomie cech wdzięczności chętniej angażują się w internetowe zachowania altruistyczne. Osoby, które odczuwają wdzięczność, zwykle wykazują bardziej altruistyczne zachowania. Dodatkowo wiara w sprawiedliwy świat moderuje związek między ojcowskim ciepłem emocjonalnym a wdzięcznością, a ten wpływ ojcowskiego ciepła emocjonalnego na rozwój cechy wdzięczności u dzieci był silniejszy wśród osób o niższych przekonaniach o sprawiedliwym świecie. Jednakże wyniku tego nie zaobserwowano w przypadku matczynego ciepła emocjonalnego. Moderujący wpływ wiary w sprawiedliwy świat na związek pomiędzy matczynym ciepłem emocjonalnym a wdzięcznością nie jest znaczący.
Dostępność danych
Zbiory danych wygenerowane podczas bieżącego badania są dostępne w repozytorium Harvard Dataverse, https://doi.org/10.7910/DVN/5QECBX .
Bibliografia
-
Alba GM, María (2023) Moderująca rola funkcjonalności rodziny w zachowaniach prospołecznych i klimacie szkolnym w okresie dojrzewania. Int J Environ Res Zdrowie Publiczne 20(1):590
-
Amichai-Hamburger Y (2008) Potencjał i obietnice wolontariatu internetowego. Comput Hum Behav 24 (2): 544–562
-
Arrindell WA, Sanavio E, Aguilar G, Sica C, Hatzichristou C, Eisemann M, van der Ende J (1999) Opracowanie krótkiej formy EMBU: jego ocena ze studentami w Grecji, Gwatemali, na Węgrzech i we Włoszech. Osobista różnica indywidualna 27 (4): 613–628
-
Bandura A (1978) System jaźni w determinizmie wzajemnym. Am Psychol 33(4):344–358
-
Bao ZZ, Zhang W, Li DP, Li DL, Wang YH (2013) Klimat szkoły i osiągnięcia w nauce wśród nastolatków: moderowany model mediacji. Psychol Dev Educ 29:61–70
-
Bartlett MY, DeSteno D (2006) Wdzięczność i zachowania prospołeczne: pomaganie, gdy cię to kosztuje. Psychol Sci 17(4):319–325
-
Bègue L, Charmoillaux M, Cochet J, Cury C, De Suremain F (2008) Zachowanie altruistyczne i dwuwymiarowa wiara w sprawiedliwy świat. Am J. Psychol 121(1):47–56
-
Benson PL, Leffert N, Scales PC, Blyth DA (1998) Poza retoryką „wiejską”: tworzenie zdrowych społeczności dla dzieci i młodzieży. Appl Dev Sci 2 (3): 138–159
-
Benson PL, Scales PC, Syvertsen AK (2011) Wkład struktury aktywów rozwojowych w teorię i praktykę pozytywnego rozwoju młodzieży. Adv Child Dev Zachowanie 41: 197–230
-
Benson PL, Scales PC, Hamilton SF, Sesma A Jr (2007) Pozytywny rozwój młodzieży: teoria, badania i zastosowania. W: Damon W, Lerner RM (red.) Handbook of Child Psychology, wyd. 6. Wiley, Nowy Jork, s. 894–941
-
Bosancianu CM, Powell S, Bratović E (2013) Kapitał społeczny i zachowania prospołeczne online i offline. Int J. Internet Sci 8(1):e1025 – e1036
-
Boudreault-Bouchard AM, Dion J, Hains J, Vandermeerschen J, Laberge L, Perron M (2013) Wpływ rodzicielskiego wsparcia emocjonalnego i kontroli przymusu na samoocenę i cierpienie psychiczne nastolatków: wyniki czteroletniego badania podłużnego. J. Adolesc 36(4):695–704
-
Chang S, Zhang W (2013) Ramy aktywów rozwojowych pozytywnego rozwoju człowieka: ważne podejście i dziedzina w badaniu pozytywnego rozwoju młodzieży. Adv Psychol Sci 21(1):86–95
-
Cox J, Oh EY, Simmons BD, Graham G, Greenhill A, Lintott CJ, Masters KL, Woodcock J (2018) Doing good online: zmieniające się relacje między motywacją, aktywnością i utrzymaniem wśród wolontariuszy internetowych. Sekta wolontariatu non-profit Q 47(5):1031–1056
-
Deater-Deckard K, Lansford JE, Malone PS, Alampay LP, Sorbring E, Bacchini D, Al-Hassan SM (2011) Związek między ciepłem rodzicielskim a kontrolą w trzynastu grupach kulturowych. J Fam Psychol 25(5):790–794
-
Dou D, Shek DT, Kwok KHR (2020) Postrzegane cechy rodzicielskie ze strony ojca i matki wśród chińskich nastolatków: metaanaliza. Int J Environ Res Public Health 17(23):8741
-
Erreygers S, Vandebosch H, Vranjes I, Baillien E, De Witte H (2017) Ładny czy niegrzeczny? Rola emocji i wykorzystania mediów cyfrowych w wyjaśnianiu prospołecznych i aspołecznych zachowań nastolatków w Internecie. Media Psychol 20(3):374–400
-
Feng L, Zhang L, Zhong H (2021) Postrzegane style rodzicielskie a zdrowie psychiczne: wielokrotny efekt mediacji perfekcjonizmu i zachowań altruistycznych. Psychol Res Behav Manag 14: 1157–1170
-
Fredrickson BL (2001) Rola pozytywnych emocji w psychologii pozytywnej: teoria poszerzania i budowania pozytywnych emocji. Am Psychol 56(3):218–226
-
Furnham A (2003) Wiara w sprawiedliwy świat: postęp badań w ciągu ostatniej dekady. Indywidualna różnica 34 (5): 795–817
-
Harman HH (1976) Nowoczesna analiza czynnikowa. University of Chicago Press, Chicago, IL, USA
-
Hou F, Xinchun WU, Zou S, Liu C, Huang B, Education SO (2018) Związek między zaangażowaniem rodziców a zachowaniem prospołecznym nastolatków: mediacyjna rola przywiązania rodzic–dziecko. Psychol Dev Educ 4: 417–425
-
Hoy BD, Suldo SM, Mendez LR (2013) Powiązania między poziomem wdzięczności, zadowolenia z życia i nadziei u rodziców i dzieci. J. Szczęście Stud 14: 1343–1361
-
Huston AC, Bentley AC (2010) Rozwój człowieka w kontekście społecznym. Annu Rev Psychol 61: 411–437
-
Jiang J, Lu ZR, Jiang BJ, Xu Y (2010) Wersja skróconej formy Egna Minnenav Barndoms Uppfostran dla języka chińskiego. Psychol Dev Educ 26(1): 94–99
-
Kong Y, Cui L, Yang Y, Cao M (2021) Trójpoziomowa metaanaliza wiary w sprawiedliwy świat i antyspołeczność: różnice między typami próbek i skalami. Osobista różnica indywidualna 182:111065
-
Leontopoulou S (2010) Eksploracyjne badanie altruizmu u greckich dzieci: relacje z empatią, odpornością i klimatem w klasie. Psychologia 1(05):377
-
Li M, Lan R, Ma P, Gong H (2023) Wpływ pozytywnego rodzicielstwa na satysfakcję z życia nastolatków: mediacyjna rola przywiązania rodzic-nastolatek. Przód Psychol 14:1183546
-
Li X, Lamb ME (2015) Ojcostwo w kulturze chińskiej: tradycje i przejścia. W: Roopnarine JL (red.) Ojcowie w różnych kulturach: znaczenie, role i różnorodne praktyki ojców. Praeger/ABC-CLIO, Kalifornia, s. 273–306
-
Li X, Meier J (2017) Miłość ojca i miłość matki: wkład akceptacji rodziców w przystosowanie psychiczne dzieci. J. Teoria Fam Rev 9 (4): 459–490
-
Li YI, Cheng CL (2022) Profile celów wśród chińskich nastolatków: powiązanie z cechami osobistymi, wsparcie rodziców i przystosowanie psychologiczne. J Posit Psychol 17(1):102–116
-
Liu AC, Chen ZJ, Wang SC, Guo JP, Lin L (2023) Związki między wiarą studentów w sprawiedliwy świat a ich satysfakcją z nauki: łańcuchowe pośredniczące efekty wdzięczności i zaangażowania. Psychol Res Behav Manag 16: 197–209
-
Liu Q, Wang Z (2021) Powiązania między ciepłem emocjonalnym rodziców, przywiązaniem rodzicielskim, przywiązaniem do rówieśników i mocnymi stronami charakteru nastolatków. Dziecięca służba młodzieżowa Rev 120:105765
-
Luo H, Liu Q, Yu C, Nie Y (2021) Ciepło rodzicielskie, wdzięczność i zachowania prospołeczne wśród chińskich nastolatków: moderujący wpływ klimatu szkolnego. Int J Environ Res Zdrowie publiczne 18(13):7033
-
McCullough ME, Emmons RA, Tsang JA (2002) Wdzięczna dyspozycja: topografia konceptualna i empiryczna. J Personal Soc Psychol 82(1):112
-
McCullough ME, Kimeldorf MB, Cohen AD (2008) Adaptacja do altruizmu: przyczyny społeczne, skutki społeczne i społeczna ewolucja wdzięczności. Curr Dir Psychol Sci 17(4):281–285
-
Podsakoff PM, MacKenzie SB, Lee JY, Podsakoff NP (2003) Powszechne błędy metodologiczne w badaniach behawioralnych: krytyczny przegląd literatury i zalecane środki zaradcze. J Appl Psychol 88(5):879–903
-
Post SG (2005) Altruizm, szczęście i zdrowie: Dobrze jest być dobrym. Int J Behav Med 12(2):66–77
-
Quan S, Li M, Yang X, Song H, Wang Z (2022) Postrzegane rodzicielskie ciepło emocjonalne i zachowania prospołeczne wśród wschodzących dorosłych: osobista wiara w sprawiedliwy świat i wdzięczność jako mediatorzy. J Child Fam Stud 31: 1019–1029
-
Renzaho AM, Mellor D, McCabe MP, Powell MB (2013) Funkcjonowanie rodziny, cierpienie psychiczne rodziców i zachowania dzieci: dowody z badania Victorian Child Health and Wellbeing Study. Aust Psychol 48(3):217–225
-
Roopnarine JL (red) (2015) Ojcowie w różnych kulturach: znaczenie, role i różnorodne praktyki ojców: znaczenie, role i różnorodne praktyki ojców. ABC-CLIO
-
Selin H (red) (2014) Rodzicielstwo w różnych kulturach: wychowywanie dzieci, macierzyństwo i ojcostwo w kulturach niezachodnich. Springer Nauka i media biznesowe
-
Shek DT (2000) Różnice między ojcami i matkami w traktowaniu i relacjach z nastoletnimi dziećmi. Dorastanie 35(137):135-146
-
Shek DT, Dou D, Zhu X, Chai W (2019) Pozytywny rozwój młodzieży: aktualne perspektywy. Adolesc Health Med Ther 10: 131–141
-
Shwalb DW, Shwalb BJ, Lamb ME (2012) Końcowe przemyślenia, porównania i wnioski. W: Shwalb DW, Shwalb BJ, Lamb ME (red.) Ojcowie w kontekście kulturowym. Routledge, Nowy Jork, s. 385–399
-
Strelan P (2007) Prospołeczne, adaptacyjne cechy przekonań o sprawiedliwym świecie: implikacje dla relacji między sprawiedliwością a przebaczeniem. Indywidualna różnica osobista 43 (4): 881–890
-
Su ZQ, Zhang DJ, Wang XQ (2012) Rewizja wiary w sprawiedliwą skalę świata oraz jej wiarygodności i aktualności wśród studentów. Chin J Behav Med Sci 21 (06): 561–563
-
Subrahmanyam K, Smahel D (red.) (2011) Cyfrowa młodzież: rola mediów w rozwoju. Springera w Nowym Jorku
-
Tian LL, Jiang SY, Huebner ES (2019) Dwie najważniejsze cechy osobowości i pełne zdrowie psychiczne nastolatków: Mediacyjna rola postrzeganego stresu szkolnego. Szkoła Psychol 34(1):32–42
-
Tsang JA, Martin SR (2019) Cztery eksperymenty dotyczące dynamiki relacyjnej i prospołecznych konsekwencji wdzięczności. J Posit Psychol 14(2):188–205
-
van Kleef GA, Lelieveld GJ (2022) Poruszanie siebie i innych do czynienia dobra: emocjonalne podstawy zachowań prospołecznych. Curr Opin Psychol 44:80–88
-
Wang M (2019) Surowe rodzicielstwo i agresja nastolatków: pełna wysiłku kontrola nastolatków jako mediatora i ciepło rodziców jako moderatora. Znęcanie się nad dziećmi Negl 94:104021
-
Wei C, Wu HT, Kong XN, Wang HT (2011) Wersja kwestionariusza wdzięczności-6 u chińskiej młodzieży oraz jego ważność i wiarygodność. Chin J. School Health 32(10):1201–1202
-
Xiao B, Bullock A, Coplan RJ, Liu J, Cheah CS (2021) Badanie relacji między praktykami rodzicielskimi, nieśmiałością dzieci i problemami internalizacyjnymi w kulturze chińskiej. J Fam Psychol 35(6):833–843
-
Xu L, Liu L, Li Y, Liu L, Huntsinger CS (2018) Relacje rodzic-dziecko i adaptacje społeczne chińskich dzieci: różnica płci w diadach rodzic-dziecko. Relacje osobiste 25(4):462–479
-
Yang MQ, Qu CY, Guo HX, Guo XC, Tian KX, Wang GF (2022) Makiawelizm i subiektywny dobrostan związany z nauką wśród chińskich uczniów szkół średnich: moderowany model mediacji. Przód Psychol 13:915235–915235
-
Yang J, Wu Q, Zhou J, Huebner ES, Tian L (2022) Procesy transakcyjne wśród postrzeganego ciepła rodzicielskiego, pozytywności i objawów depresyjnych od średniego dzieciństwa do wczesnej adolescencji: rozplątanie skojarzeń międzyludzkich i wewnątrzosobowych. Soc Sci Med 305:115090
-
Zheng XL, Gu HG (2012) Cechy osobowości i altruistyczne zachowanie w Internecie: pośredniczący efekt samooceny. Chin J Spec Educ 2: 69–75
-
Zheng XL, Zhu CL, Gu HG (2011) Opracowanie internetowej skali zachowań altruistycznych dla studentów. Chin J. Clin Psychol 19: 606–608
-
Zhang Y, Chen L, Xia Y (2021) Wiara w sprawiedliwy świat i osobowość moralna jako role pośredniczące między rodzicielskim ciepłem emocjonalnym a altruistycznym zachowaniem w Internecie. Przód Psychol 12:670373
Deklaracje etyczne
Konkurencyjne interesy
Autorzy nie deklarują żadnych konkurencyjnych interesów.
Zatwierdzenie etyczne
Kwestionariusz i metodologia tego badania zostały zatwierdzone przez Komisję Etyczną Uniwersytetu Fujian Normal (numer zatwierdzenia ds. etyki: 20210310).
Świadoma zgoda
Od wszystkich osób biorących udział w badaniu uzyskano świadomą zgodę oraz zgodę rodziców lub opiekunów prawnych.
Dodatkowe informacje
Nota wydawcy Springer Nature pozostaje neutralna w odniesieniu do roszczeń jurysdykcyjnych dotyczących publikowanych map i powiązań instytucjonalnych.
Prawa i uprawnienia
Otwarty dostęp Ten artykuł jest objęty licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, która pozwala na używanie, udostępnianie, adaptację, dystrybucję i reprodukcję na dowolnym nośniku lub w dowolnym formacie, pod warunkiem odpowiedniego podania oryginalnego autora (autorów) i źródła, podaj link do licencji Creative Commons i wskaż, czy wprowadzono zmiany. Obrazy lub inne materiały stron trzecich zawarte w tym artykule są objęte licencją Creative Commons artykułu, chyba że w linii kredytowej dotyczącej materiału wskazano inaczej. Jeśli materiał nie jest objęty licencją Creative Commons artykułu, a zamierzone użycie jest niezgodne z przepisami ustawowymi lub przekracza dozwolone użycie, konieczne będzie uzyskanie zgody bezpośrednio od właściciela praw autorskich. Aby wyświetlić kopię tej licencji, odwiedź http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ .
O tym artykule
Zacytuj ten artykuł
Zhou, S., Leng, M., Zhang, J. i in. Rodzicielskie ciepło emocjonalne i zachowanie altruizmu internetowego nastolatków: moderowany model mediacji. Humanit Soc Sci Commun 11 , 446 (2024). https://doi.org/10.1057/s41599-024-02870-4
Link do artykułu: https://www.nature.com/articles/s41599-024-02870-4