Proroctwo czy przestroga? Australijski dramat gotycki klimatyczny i mutujące krajobrazy klimatyczne / Linda Hassall

0
418

Abstrakt

W australijskim teatrze trudno oddzielić przedstawienia o charakterze ekologicznym od tematycznych badań nad wpływem zmian klimatycznych na kraj. Zmiana klimatu staje się popularnym narzędziem refleksji i krytyki ideałów, wartości, sposobu życia australijskiego społeczeństwa, historii konsumpcji materiałów oraz napięć między indywidualną samorealizacją a szacunkiem wobec tego, co inne niż człowiek. Klimat jako zjawisko daje wyraz niepokojowi współczesnego narodu przed niepewną przyszłością ekologiczną, którą możemy pozostawić przyszłym pokoleniom. Australijscy dramaturdzy odpowiadają na historię klimatyczną, badając, w jaki sposób ostrzegawcze opowieści o nadmiarze lub prorocze opowieści o katastrofie i zagładzie mogą promować pytania o nasze położenie ekologiczne. Opierając się na dwóch unikalnych przykładach australijskiego dramatu gotyckiego klimatycznego, w tej dyskusji nakreślono rozwijającą się formę i przyznano, że starożytna kraina, która przekazała reszcie świata popularny australijski krajobraz kulturowy, obecnie przekształca się w nieznany krajobraz klimatyczny.

Słowa kluczowe: dramat australijski, gotyk klimatyczny, performance, dramatopisarstwo

Wprowadzenie

Współczesna australijska dramaturgia i produkcja teatralna (zwana dalej dramatem australijskim) zajmuje centralne miejsce w często niestabilnym narodowym dyskursie na temat zmian klimatycznych. Wielki jałowy kontynent australijski, jego odległe tereny i związane z nimi wyobrażenia przestrzenne szybko stają się mutującą sceną psychologiczną, na której pamięć historyczna, różnice kulturowe, zjednoczenie społeczne i debata rasowa są performatywnie wpisane. Wraz ze zmianami klimatycznymi znajdującymi się obecnie w centrum debaty na krajowym froncie politycznym, przerażające i nasilające się ekstremalne zjawiska pogodowe, których wielu Australijczyków doświadczyło w ostatnim czasie, stymulują dramatyczną reprezentację, która jest niesamowicie prorocza lub przynajmniej ostrzegawcza.
Stephen Carleton i Chris Hay sugerują, że w ostatnim dziesięcioleciu pojawiło się wiele sztuk teatralnych, które koncentrują się na „dramatyzowaniu skutków globalnego ocieplenia w wielu różnych trybach i gatunkach” (80), w tym ekokrytycznych i gotyckich eksploracjach. The Turquoise Elephant Stephena Carletona bada ideały, wartości i sposób życia współczesnego społeczeństwa australijskiego poprzez katastrofalne wydarzenie klimatyczne w kraju. Spektakl otrzymał prestiżową nagrodę Griffin Theatre za najlepszą nową sztukę australijską w 2015 r., a w 2016 r. został wyprodukowany przez Browns Mart Theatre na Terytorium Północnym, a w 2018 r. ponownie wyprodukowany przez Browns Mart Theatre. Inne, takie jak Salvation, jedna z moich własnych prac postdramatycznych, kwestionują historię konsumpcji materialnej w tym kraju i badają napięcia między indywidualną samorealizacją a szacunkiem dla innych niż ludzie. Spektakl Salvation, opracowany we współpracy z wschodzącymi artystami współczesnego teatru z Uniwersytetu Griffitha i wystawiony w Brisbane Powerhouse Visy Theatre w 2013 roku, zdobył nagrodę Del ARte Chart za całokształt koncepcji estetycznych. Zarówno The Turquoise Elephant, jak i Salvation oferują mutującą scenografię wpływającą na klimat, poprzez którą popularne cechy krajobrazu, wyświetlane szerszemu światu przez ostatnie dwa i pół wieku, przekształcają się w znajome przestrzenie, a miejsca mutują w przerażające i nierozpoznawalne krajobrazy klimatyczne (Hassall, Mutating the Australian Gothic 11).

Współczesny australijski krajobraz klimatyczny

Jako koncepcja teatralna, „klimat-krajobraz rozpoznaje naukowe zmienne klimatyczne w języku, materialności i wyobraźni teatru” (Hassall, „Theatres of Dust” 2). W dramatyczny sposób łączy krajobraz kulturowy[1] z niszczejącym krajobrazem i proponuje dyskurs analizy między ziemią, środowiskiem, a także zarządzaniem siedliskami i gatunkami. Ponadto uznaje „wpływ etosu ekonomicznego, który rezonował w narodowej ideologii australijskiej od czasu kolonizacji” (2). Krajobraz klimatyczny jest istotny dla rozwijającego się australijskiego gatunku Climate Gothic Drama (zwanego dalej Climate Gothic), który promuje niektóre australijskie dramaty jako ostrzegawcze opowieści o katastrofie klimatycznej. Omówiona poniżej jako rozszerzenie gatunku australijskiego gotyku klimatycznego, koncepcja ta na nowo wyobraża sobie „trwałe dziedzictwo australijskiego krajobrazu przez pryzmat zmian klimatycznych” (1), w którym „egzystencjalna estetyka” [staje się] „daną formą w panicznej atmosferze czasów” (Carleton i Hay 81). Analiza dramaturgiczna jest ponadto odpowiedzią na perspektywę historyczną, która od czasu kolonizacji uporczywie obejmowała australijskie mity na temat naszej tożsamości i miejsca.
Mity te wypełniają narodowy kanon literacki i artystyczny, który nie tylko kultywował, ale także był nadmiernie dumny z promowania epickich przedstawień krajobrazu i naszego (białego[2]) miejsca w nim. Przedstawienia te stały się kanwą dla natarczywej narodowej obsesji na punkcie tego, kim jesteśmy i reprezentują naszą próbę zdefiniowania „australijskości” dla reszty świata. Zamiast dawać wgląd w historyczne zachowania i działania, które ostatecznie wpłynęły na współczesne środowisko i nasze relacje z nie-ludzką naturą, krajobraz przedstawiany był jako przeciwstawny symbol naszej wyimaginowanej relacji z nim, a zatem brakowało jakiejkolwiek racjonalnej reprezentacji jego prawdziwego istnienia (Hassall, „Contemporary Theatrical Landscapes”). Gloryfikacja ludzi – włóczęgów, bitników i włóczęgów[3] – oraz miejsc – plaż, spalonych słońcem pustyń i nawiedzających lasów eukaliptusowych – tworzyła mityczną przestrzeń, kraj graniczny, paradoksalnie zmieniającą się przestrzeń piękna i brutalności, aż do końca XX wieku (Hassall, „Contemporary Performance and Climate Change 270-95). Podział na przeszły mit i obecne dziedzictwo bada trwające konflikty wokół społecznych domysłów, politycznej histerii i zaprzeczania cechom tamtych czasów, w tym eskalacji zmian klimatycznych i ich wpływu na psychikę narodową.
Psychika narodowa i budowanie narodu
Psychika narodowa wyłoniła się z australijskiej tradycji osadniczej i wywodzi się z niemal histerycznej projekcji mitycznej ideologii człowieka przeciwko ziemi. Jako doświadczalny stan bycia, można powiedzieć, że rozwinęła się jako sposób na ukształtowanie bardziej odkażonej alternatywy dla białej historii (Hassall, „Contemporary Performance and Climate Change” 270-95; Carleton, „Australian Gothic Theatre” 51-66). Historia Australii pełna jest heroicznych opowieści osadników i kolonistów o potędze bezlitosnego krajobrazu, w którym biały człowiek (a w australijskich narracjach kolonialnych zawsze był to biały człowiek) musi walczyć o swoje miejsce w buszu lub na pustyni. Opowiadając o iluzorycznym miejscu w ogromnych odległościach i izolujących przestrzeniach kraju, mały Aussie Battler[4] znosił skrajne cierpienie i niedostatek; ostatecznie pokonał nie-ludzką naturę, pokonując bezlitosną ziemię, a tym samym przywłaszczając ją i wielkie odległości jako własne. Surowa rzeczywistość budowania narodu opiera się jednak na działaniach kolonizacyjnych szkodliwych dla dobrobytu rodzimego australijskiego krajobrazu.
Przez ponad dwa stulecia w ograniczonym stopniu zdawano sobie sprawę ze strat, jakie poniosła ziemia w wyniku rozprzestrzeniania się osadnictwa europejskiego oraz skutków hodowli owiec i bydła. Artyści, poeci, pisarze i dramaturdzy w niewielkim stopniu starali się przedstawić wpływ ogrodzeń i rolnictwa, górnictwa i wykopalisk na relacje i troskę Pierwszych Narodów o kraj. The White Earth autorstwa Shauna Charlesa i Andrew McGahana, wyprodukowana w La Boite Theatre w 2009 roku, jest dramatyczną adaptacją nagradzanej powieści McGahana i bada powstanie „drobnych farmerów” lub „hodowców bydła”[5]. „Sztuka ta, choć nie została w pełni omówiona w tej dyskusji, jest znaczącym dziełem, ponieważ krytykuje inwazję hodowli bydła i owiec na ziemię jako część okupacji, która pozbawiła ludy Pierwszych Narodów ich kraju i która w znacznym stopniu przyczyniła się do eskalacji zasolenia gleby, erozji gleby i niszczenia siedlisk, co jest widoczne dzisiaj. Sugeruje ponadto, że ramy społeczeństwa osadniczego, w którym narodziły się mity, były kolonizacyjną metodą ustanawiania eurocentrycznych praw do zawłaszczania i własności ziemi (Hassall, „The Mythic Space” 73). Ignorując wgląd w przeszłe działania, które miały szkodliwy wpływ na środowisko, krajobraz osadników utrwalił się w psychice narodowej aż do XX wieku. Jest on symbolem ekstremalnego związku kolonizatora z krajobrazem w dążeniu do stworzenia miejsca, które można nazwać domem. Taka reprezentacja jest obecnie przedmiotem dramatycznej analizy poprzez zbiór australijskich sztuk, które w Theatres of Dust klasyfikuję jako Climate Gothic. Jako podgatunek gotyku, bada on paradoks przeciwieństw między wyobrażeniami z przeszłości a obecną rzeczywistością.
Zbawienie. Przybywa WYSOKI STATEK. Ebony Taylor jako BOW SPRITE. Elektrownia Brisbane i Uniwersytet Griffith. Zdjęcie: Obraz marketingowy autorstwa Benjamina Braya
Australijski klimatyczny dramat gotycki
W czasach przyspieszających zmian klimatycznych, wymierania gatunków, szerzących się infekcji, niestabilności politycznej, kryzysu gospodarczego i prawicowego ekstremizmu, reprezentacja gotycka może odkryć i rozwiązać niestabilne współczesne problemy. Odrodzenie się wrażliwości gotyckiej na scenie narodowej spopularyzowano pod nazwą dramatu współczesnego gotyku australijskiego [6] i zdefiniowano jako gatunek, który nakłada historyczne okrucieństwa na współczesną psychologię narodową, aby ujawnić narodową winę za kolonizację i kolonizacyjne zachowania z przeszłości. Obejmując podobne elementy tematyczne, gotyk klimatyczny odbiega od popularnej formy, ponieważ często uosabia krajobraz klimatyczny jako symbolicznego antagonistę (Hassall, „Mutating the Australian Gothic”).
Climate Gothic wykorzystuje atmosferę teatralną, obrazy scenograficzne i wyobrażenia geograficzne dotyczące planety dotkniętej zmianami klimatycznymi jako prowokację do dyskursu i/lub edukacji, a czasem nawet do sugerowania zmian. Widzowie przedstawień Climate Gothic, a także czytelnicy i badacze opublikowanej literatury dramatycznej mają okazję być świadkami wyzwań ekologicznych związanych ze zmieniającym się krajobrazem klimatycznym i odpowiedzieć na nie. Wyobrażając sobie na nowo krajobraz jako krajobraz klimatyczny, eksploracja gotyku klimatycznego oferuje przestrzeń do przyjęcia, udoskonalenia i kwestionowania popularnych i tradycyjnych koncepcji siebie, rodziny, narodu i przywiązania do miejsca w zmieniającym się świecie. Dramatyczne światy są miejscami oddzielenia się człowieka od natury nieludzkiej, a fabuła odsłania przemoc, zakłócenia i traumy, których doświadcza się we współczesnym krajobrazie klimatycznym, przez niego i poprzez niego. Ostatecznie Climate Gothic kwestionuje australijskie europocentryczne historie, aby zbadać tematy obejmujące nierówności rasowe, nierówny podział bogactwa, konsumpcyjny i przemysłowy proces kolonialny, działania, które przyczyniły się do niszczenia siedlisk, wymierania i zmiennych zjawisk pogodowych, w tym rosnących powodzi, susz i pożarów buszu. Co istotne, Climate Gothic kwestionuje nasze epickie dziedzictwo i odkrywa kłamstwa osadzone w spopularyzowanej w przeszłości mitologii australijskiej.
W poniższej dyskusji omówiono dwa przykłady australijskiego dramatu napędzanego ekologią, mieszczącego się w przestrzeni gotyku klimatycznego, „ Turkusowy słoń” Stephena Carletona i moją własną pracę, „Salvation”. Obie sztuki badają wyzwania, jakie stwarza antropocen, w szczególności to, jak ochrona ludzi i zwierząt staje się coraz większym problemem, i obie są opowieściami ostrzegawczymi, oferującymi prorocze ostrzeżenie, że czas na zmiany musi nadejść teraz.
Proroctwo czy przestroga?
Turkusowy słoń i Zbawienie badają okoliczności związane ze zmianami klimatycznymi z dramatycznej pozycji. Co istotne, sztuki te można opisać jako ostrzegawcze opowieści o nadmiarze ( Turkusowy słoń ) lub prorocze wyobrażenia o katastrofie i zagładzie ( Zbawienie) i promują pytania o nasze położenie ekologiczne poprzez kulturową platformę dramaturgów i produkcji teatralnych. Turkusowy słoń ponownie ocenia tradycyjne i polityczne australijskie wartości, analizując uprzywilejowane i nieodparte zglobalizowane systemy (post)nowoczesności, nadmiernej nadmiernej konsumpcji w czasach zmian klimatycznych. Salvation bada chorobę [7] związaną z upolitycznionym dyskursem i argumentami zaprzeczającymi nauce o klimacie, a także bierze pod uwagę emocjonalny niepokój i niepewność związaną z ociepleniem planety. Należy zauważyć, że oba spektakle próbują wywołać rozmowy ekologiczne, przedstawiając ostrzegawcze opowieści o zmianach klimatycznych, których akcja rozgrywa się w mitologicznej przeszłości, niestabilnej teraźniejszości i niepewnej przyszłości kraju.
Turkusowy słoń [8] świadczy o rosnącej widoczności ekokrytyki w dramacie gotyckim klimatycznym, ponieważ negocjuje wzajemne powiązania między współczesnymi dramatami jako ostrzegawczą opowieść o środowisku. Zaprzeczanie zmianom klimatycznym to główny temat tej sztuki, w której pięcioosobowa obsada, której nie da się lubić, wykorzystuje spektakl zmian klimatycznych dla własnych korzyści. Spektakl ponownie ocenia australijskie wartości poprzez analizę luksusów nieodpartej (post)nowoczesnej rodziny pierwszych osadników, której akcja rozgrywa się w przerażających czasach, gdy Australia stoi na krawędzi wydarzenia klimatycznego o epickich proporcjach. Lektura Climate Gothic zawiera ostrą krytykę uprzywilejowanych systemów zglobalizowanych, jako satyryczną nadmierną konsumpcję współczesnego społeczeństwa. Jest to przestroga przed nadmiarem, ukazująca to, co Ursula Heise opisuje jako eko-kosmopolityczny ekologizm (3–16). Widzowie są świadkami szeregu absurdalnych, futurystycznych, operowych i przerażających okoliczności.
Niepokojąco prorocze w tej sztuce jest to, że fabuła wpisuje się w dyskusję kulturową toczącą się w dwóch głównych australijskich kosmopolitycznych miastach – Sydney i Melbourne. Spektakl przedstawia niepokojący krajobraz klimatyczny, w którym znane miejsca sztuki i kultury narodowej przekształcają się w niegościnne pustkowia, które sami stworzyliśmy. Wstrętne postacie debatują nad zasadami związanymi z klimatem, które uważają za niewygodne dla ich status quo, a robiąc to, satyryzują toczące się debaty klimatyczne, których podstawą jest utrzymanie status quo kraju pierwszego świata. Ich oburzające argumenty odzwierciedlają szerszy australijski podział pomiędzy sprawami osobistymi a większymi siłami kultury, społeczeństwa i polityki związanymi ze środowiskiem; na przykład:
AUGUSTA: Musimy wrócić do paliw kopalnych. Węgiel. Uran. Teraz!
To odnawialne źródła energii wpędziły nas w ten bałagan. Panele słoneczne są bezużyteczne, jeśli grozi nam epoka lodowcowa. Brak słońca. Brak mocy.
BASRA: To szaleństwo.
AUGUSTA: Nie, kochanie. Doskonale rozsądne.

I.vi

Nielogiczna reakcja AUGUSTY na groźbę wpadnięcia w następną epokę lodowcową jest przykładem tego, jak Turkusowy słoń łączy swoje tematyczne badanie z szerszym, eko-globalnym badaniem. AUGUSTA jest potomkiem pierwszej rodziny osadniczej zajmującej się hodowlą owiec, a jej egocentryzm związany z klimatem jest dalej osadzony w szerszym rozumieniu proroczych okoliczności światopoglądowych; na przykład:
AUGUSTA: Gdzie jest pokojówka?
BASRA: Filipiny.
AUGUSTA: Cecylia?
BASRA: Wyjechał w niedzielę.
AUGUSTA: To nie kolejny z tych histerycznych katolickich festiwali?
BASRA: Jej matka-
AUGUSTA: Widziano Dziewicę Marię na górze śmieci.
BASRA: Jej rodzinę właśnie zniszczył tajfun szóstej kategorii.
AUGUSTA: Nie znowu.
BASRA: Stracili wszystko.
AUGUSTA: Kiedy wróci?

I.ii

W ramach przestrogi sztuka stanowi satyrę na uprzywilejowaną pozycję Australii poprzez trudną sytuację „pokojówki” i w ten sposób zgadza się z teoriami Alexandry Hauke ​​na temat tego, jak ekokrytyczna i ekologiczna analiza przedstawia obrazy ogólnoświatowej katastrofy ekologicznej i zanikających idei domu. Akcja rozgrywa się w niedalekiej przyszłości i dowiadujemy się, że podnoszący się poziom mórz zalewa rurociągi kanalizacyjne w Melbourne. System kolei podziemnej zostaje zalany i panuje masowa panika, gdy ewakuowani mieszkańcy Melbourni przewidują zagrażającą życiu epidemię cholery. Temperatury wzrosły do ​​wysokich 40 i niskich 50 stopni Celsjusza. Gubernator Generalny proponuje, aby wszystkie społeczności miast przybrzeżnych przeniosły się na wyżej położone tereny. Perspektywa globalna jest diabelska. Wieczna zmarzlina na Grenlandii całkowicie zniknęła, na Kilimandżaro topnieją ostatnie śniegi, a w Kairze Sfinks wkrótce zanurzy się pod podnoszącą się wodą powodziową. Powiązanie tematyczne z zagrożeniem eskalacją zmian klimatycznych w świecie rzeczywistym jest niepokojące.
Na Czwartej Międzynarodowej Konferencji na temat Historii i Cywilizacji Literatury Językowej Mohammadreza Dabrina omówił ekodramat i zasugerował, że w sztukach opartych na ekokrytyce istnieje bardzo znajome i autentyczne połączenie z prawdziwym światem. Założenia mówiące, że te okoliczności faktycznie mają miejsce w Melbourne, są niesamowicie prorocze, ponieważ flirtują z naukowymi spekulacjami na temat zasięgu, szybkości i wpływu ciągłego tempa wzrostu poziomu mórz na australijskie wybrzeże do 2050 r. (Lane; Maxwell 15–26). Osiemdziesiąt procent australijskiej populacji mieszka w promieniu 50 kilometrów od wybrzeża kraju, a raporty sugerują, że podnoszący się kryzys poziomu morza będzie wymagał od ludzi przyjęcia nowych strategii społecznych, osadniczych i egzystencjalnych (Ulm, Williams, Turney i Lewis). Jak omawiam w rozdziale zatytułowanym „Romantyczne dziedzictwo w teatrach kurzu”, rząd i społeczeństwo mierzą się z zagrożeniem za pomocą spekulacji, zaprzeczeń i ironii, mimo że władze Melbourne otrzymują poradę, że konieczna jest znaczna adaptacja, aby zrównoważyć przewidywania dotyczące katastrofalna przyszła powódź (89–92).
Turkusowy słoń, jako dramat ku przestrodze, zwraca uwagę na realność problemów środowiskowych, które coraz częściej występują w tym kraju. Jako absurdalna krytyka kultury klimatycznej, sztuka obnaża niedoskonałości naszej obecnej polityki i prosi widzów o rozważenie alternatywnych sposobów myślenia o ich relacjach ze środowiskiem innym niż człowiek.
Obsada absurdalnych i niesympatycznych postaci: Nicky Fearn jako Olympia, Ciella Williams jako Basra, Merrilee Mills jako Augusta, El Ibo jako Visi i Vika. Turkusowy słoń , 8–19 maja 2021 r. Fot. Browns Mart Theatre, zbiory Kedtheatre
Opisany przez Carletona i Haya jako dzieło absurdalne, Turkusowy słoń wyraża „wyłaniające się poczucie niepokoju ekologicznego i środowiskowego, które dziś stało się namacalne” (81). Bada związek między zmianą klimatyczną a ludzkością w kategoriach psychologicznych i na pierwszy plan wysuwa fakt, że zmiany klimatyczne nie tylko pojawiają się na marginesie myśli społeczno-politycznej, ale są potworem pustoszącym naszą wewnętrzną i zewnętrzną świadomość. Spektakl kończy się konfrontacją ruin dwóch najbardziej rozpoznawalnych ikon narodowych Australii, zatonięciem mostu Sydney Harbour Bridge i powolnym zanurzeniem Opery w Sydney w porcie Sydney. Jednoczesne zniszczenie obu symboli narodowych jest konfrontacyjnym świadectwem zaprzeczenia klimatowi i sceptycyzmu we współczesnym krajobrazie klimatycznym. Obserwujemy, jak te symbole zanurzają się we wznoszącym się morzu, gdy organizacja ekoterrorystyczna przeprowadza skoncentrowany atak na elektrownie, nadajniki, banki, duże firmy i wszystko, co skorumpowało i/lub zanieczyściło Australię. Jednakże, podobnie jak zniknięcie Sfinksa i ostateczne stopienie czap lodowych na Grenlandii, jak wyjaśniono w sztuce, katastrofa w Australii jest kolejnym wydarzeniem rozrywkowym, sportem widowiskowym o imponujących proporcjach:
OLYMPIA: Opera upadnie.
Znikanie na zawsze.
Podczas Burzy.
Czy to nie ekscytujące?
Usiądziesz ze mną i obejrzysz, Basro, kochanie?
. . .
Och, głupia ja. Nigdy nie wychodzisz, prawda?
Nie przez lata. Nie, odkąd byłaś małą dziewczynką.
Jesteś obserwatorem. Jak ja.
Jesteśmy obserwatorami, ty i ja.
Och! Tam! Patrzeć! Już teraz możesz to zobaczyć!
Woda.
Jest na hali.
Gdzie zniknął Most Harbour Bridge?
. . .
Weź krzesło i usiądź obok mnie.
To będzie najlepsze jak dotąd!
Lepiej niż w Melbourne.
Lepsze niż Kilimandżaro.
To będzie nawet lepsze niż Sfinks.
Kiedy Olympia patrzy na rzeź przez swoją lorgnetę, turkusowy słoń roni łzy, a jego obraz wypełnia pokój. . . KONIEC ].

II.Lxx

Bardzo odmienne w stylu i formie Salvation[9] jest również niepokojącym dziełem, ponieważ przepowiada przyszłą Australię jako naród duchów; nawiedzoną, opustoszałą przestrzeń. W swej istocie sztuka bada, w jaki sposób eskalacja białej kultury w ciągu ostatnich 250 lat jest odpowiedzialna za postępującą degradację australijskiego krajobrazu w umierający krajobraz klimatyczny. Jako przestroga, sztuka bada (białe) dziedzictwo kulturowe i środowiskowe w australijskim krajobrazie, w tym transport i osadnictwo skazańców, rolnictwo, górnictwo i wydobycie zasobów, niszczenie siedlisk i budowanie narodu. Przedstawiona jako postdramatyczny współczesny spektakl, produkcja sztuki oferowała chór 22 inspirowanych gotykiem eterycznych postaci zidentyfikowanych jako nakładające się GŁOSY, które dryfują, nawiedzają i uosabiają przeszłość, teraźniejszość i przyszłość Australii. Celowe nakładanie się ram czasowych czerpie z tradycyjnych elementów gotyckich, które badają, w jaki sposób okrucieństwa z przeszłości zakłócają lub zakłócają współczesne krajobrazy fizyczne i psychologiczne.
Bohaterowie Salvation ostrzegają, że przeszłość nie tylko nawiedza teraźniejszość, ale nawiedzanie to będzie kontynuowane, zakłócając wszelkie nadzieje na przyszłe zdrowie i dobrobyt narodu. Salvation analizuje, w jaki sposób w przeszłości „działania fiskalne wspierały wydobycie zasobów, a masowa ekspansja potrzeb pasterskich spowodowała ogromny wzrost gospodarczy w raczkującym białym narodzie, ale te same działania są przyczyną degradacji środowiska” (Hassall, „The Monstrous Gothic” 34). Z perspektywy TERAŹNIEJSZOŚCI działania te są obecnie związane z eskalacją ekstremalnych warunków pogodowych, w tym rozległych okresów suszy, nasilających się powodzi, niszczycielskich i pochłaniających pożarów buszu oraz nasilających się wiatrów, które przyczyniają się do coraz słabszych warunków erozji gleby. PRZYSZŁOŚĆ oferuje klimatyczno-gotyckie odwrócenie fortuny, agresor/osadnik stał się ofiarą samospełniającej się przepowiedni narodu przemysłowego.
Zbawienie. Samospełniająca się przepowiednia. Penny jako PRZYSZŁOŚĆ. Październik 2013, Brisbane Powerhouse i Griffith University. Zdjęcie: Benjamin Bray
Salvation sugeruje, że Australijczycy zależni od przemysłu znajdują się w stanie liminalnym, polegającym na pozostawaniu w przeważnie nieuniknionych, wyprodukowanych strukturach, które rozwinęli i których dopuszczają się w danym miejscu, jednocześnie będąc w nich i poza nimi z powodu napięć między przeszłymi krajobrazami a obecnymi krajobrazami klimatycznymi (Hassall , „Potworny gotyk”, s. 31–36). Historyczna mutacja przestrzeni i miejsc stanowi przykład rozprzestrzeniania się ludzkich zachowań zależnych od kultury materialnej oraz ludzkich wartości i standardów, które składają się na przejście od krajobrazu do krajobrazu kulturowego i krajobrazu klimatycznego. Od samego początku Salvation twierdzi, że Europejczycy przybyli i nie przewidując możliwości utrwalenia zrównoważonego krajobrazu, ścinają drzewa, uprawiają tereny, które wcześniej nie były uprawiane, eksploatują ziemię w celu uzyskania zasobów i przeszczepiają modele eurocentrycznej architektury i kultury. Zbawienie , jak poniższy fragment przedstawia eksploatację siedlisk innych niż ludzkie jako ciągły proces budowania narodu:
(Mężczyźni poruszają się brutalnie, głośno, pijani po krajobrazie. Mężczyźni wykonują liczne prace fizyczne, które przesuwają się w czasie. Uznają tę ziemię za swoją. Są zdeterminowani, aby ją oswoić. Obejmuje to wycinkę drzew, piłowanie , młotkowanie, wycinanie trzciny, górnictwo – każda branża, która zgwałciła krajobraz w poszukiwaniu zasobów naturalnych. Aktorzy niosący blaszane wiadra, które przekształcają się w różne mechanizmy przemysłowe lub zastosowania, tworzą przemysłowy krajobraz dźwiękowy. Krajobraz krwawi. Mężczyźni męczą się – upadają i idą dalej zapić się do otępienia. PRZESZŁOŚĆ i teraźniejszość nakładają się na siebie)
PRZESZŁOŚĆ: List Strona główna 5 : Droga Wstrzemięźliwości. Byłeś cierpliwy w obliczu mojej nieobecności. To drańskie miejsce zmusza mnie do okrutnej pracy. Moje plecy są prawie kaleką; moje ręce są pokryte pęcherzami i płaczą. Nieważne, jak ciężko pracuję, wydaje się, że jest jeszcze wiele do zrobienia. Słońce doprowadza mnie do szału. Przywodzi mi to na myśl morderstwo. (XVI–XVII)
Letter Home 5 analiza Climate Gothic czerpie z wrażliwości dramatu gotyckiego z XX wieku, zgodnie z którą wzmocnienie wypierania bieli przez ekstremalne warunki pogodowe jest zjawiskiem ciągłym. Spektakl bada dalej, jak OBECNE przemieszczenie ma związek z ciągłą degradacją środowiska; Na przykład:
PRZESZŁOŚĆ: List do domu 6:   Moja najdroższa wiara. Z pewnością jesteśmy potępieni. Nie można tu znaleźć zbawienia. Nawet jeśli pokutujemy. Jest susza. Jest przerażająca odległość…
CHÓR: Terror Australis (terror) Terror Nullius (terror).

w

Ostateczne potępienie białego doświadczenia kolonialnego widoczne pod koniec sztuki przepowiada moment, w którym PRZYSZŁOŚĆ uświadomi sobie, choć zdecydowanie za późno, konsekwencje budowania narodu bez uwzględnienia środowiska:
PRZYSZŁOŚĆ: Ktoś inny jej pragnie. Nie mogłem jej zatrzymać. Nie zawsze. Głupiec, jakim byłem. Kochałem ją zbyt okrutnie. Za długo. Nie wybaczyła mi. Jej kolory wyblakły. W jej smutku migocze dawny blask. Jej hojne piaszczyste wzgórza są pokryte bliznami. Głębokie otchłanie pustki tam, gdzie kiedyś było jej piękno. Zabrałem jej wszystko, co miała do zaoferowania. Ona mnie odrzuca. A moje serce pęka. Serce wyrywa mi się z piersi. . . Czerwone wiatry wiejące z Zachodu nie szepczą już mojej nadziei, ale krzyczą o mojej zdradzie. Ciska we mnie suszą, ogniem i powodzią i gardzi moim strachem. Ona chce innego. Kochanek, który będzie czuły. W ciemnych oczach starożytnych widzę swoją bladą porażkę.

xvii

Duchy przeszłości. Nieostrożnie stąpając po tych, którzy byli wcześniej. CHÓR. Październik 2013 Zbawienie , Brisbane Powerhouse i Griffith University. Zdjęcie: Shaun Charles
Salvation oferuje apokaliptyczną wrażliwość, w której wszelka nadzieja na ekologicznie zdrowe środowisko PRZYSZŁOŚCI już dawno minęła, ponieważ działania i wybory dokonane w PRZESZŁOŚCI (i które są kontynuowane w TERAŹNIEJSZOŚCI) przynoszą destrukcyjne owoce. Praktyki kolonizacyjne i (post)kolonizacyjne obraziły starożytny krajobraz, a przedstawienia jej bogatej czerwonej gleby, pofałdowanych równin i wspaniałych plaż są bajkami należącymi do kwestionowanej przeszłości. Analiza gotyku klimatycznego w Salvation wskazuje na ograniczenia i, co istotne, skutki (białych) męskich sposobów myślenia i zachowania, które tradycyjnie łączą się z mitycznymi reprezentacjami ziemi, miejsca, przestrzeni i tożsamości w australijskim dramacie. Jest to ostrzegawcza opowieść, która zaprzecza tym przestarzałym mitycznym przedstawieniom krajobrazu, w których zmiany klimatu nie są już przepowiednią, ale rzeczywistością.
Sztuki przedstawione w tym eseju sugerują, że doświadczenie antropogeniczne wpływa na codzienne australijskie środowisko społeczno-kulturowe. Ekstremalne zjawiska pogodowe, takie jak powodzie, pożary, susze i cyklony, niegdyś przewidywane jako jedno na sto wydarzeń, teraz zdarzają się co miesiąc, co tydzień, codziennie. Stephen Carleton i Chris Hay krytykują negacjonizm związany z wydarzeniami pogodowymi związanymi z globalnym ociepleniem o skali często doświadczanej w tym kraju jako „ostro rozgrywany na australijskiej arenie politycznej [i] prowadzący do narodowego kryzysu egzystencjalnego bezczynności” (79-80). Turkusowy słoń i Zbawienie analizują wpływ ocieplającej się planety zarówno na ludzkie, jak i pozaludzkie doświadczenia i argumentują, że niegdyś ostrzegawcze opowieści związane z globalnym ociepleniem są dziś pewnikiem. Prorocze ostrzeżenia związane z ociepleniem są teraz alarmującymi powodami do natychmiastowego działania. Jako rozwijająca się dziedzina dramatopisarstwa, produkcji i badań, dramat gotycki wspiera analizę społeczno-kulturową, ponieważ sztuki te analizują ludzkie i nieludzkie doświadczenia związane z klimatem.
Australijczycy w dużej mierze zawsze akceptowali wyzwania środowiskowe i klęski żywiołowe jako jedną z kompensacji życia w tym pięknym, brutalnym i nawiedzającym krajobrazie. The Turquoise Elephant i Salvation wykorzystują ekstremalne i katastrofalne zjawiska pogodowe jako mechanizmy obronne przed tymi, którzy bezmyślnie zabrali wszystko, co ziemia miała do zaoferowania. Salvation sugeruje, że od czasu kolonizacji nasze narodowe (białe) narracje wzmacniają to, jak ciężko pracowaliśmy, aby zwalczyć trudności środowiskowe w suchym i bezlitosnym kraju, który ciężko walczył, aby nas pokonać, nawet gdy brutalnie niszczyliśmy ziemię, nie myśląc o zdrowym dziedzictwie ekologicznym. Turkusowy Słoń nie ukrywa, że globalne ocieplenie jest jednym z największych wyzwań stojących przed ludzkością. Podtekst zawarty w obu sztukach sugeruje, że Australijczycy muszą pogodzić się z rzeczywistością nadchodzącej bitwy. Rzucając w nas swoimi ekstremalnymi warunkami pogodowymi, planeta robi wszystko, co w jej mocy, aby ostrzec nas, że musimy działać teraz, że jeśli to zrobimy, jest nadzieja. Jej krzyki są widoczne w rosnących temperaturach i poziomach mórz, w siedliskach niszczonych w alarmującym tempie, w przyspieszającym wymieraniu gatunków, w rzeczywistości niedoborów żywności i wody oraz w nieprzewidywalnych zjawiskach pogodowych.

Przypisy końcowe

[1] Krajobraz kulturowy jest identyfikowany przez całość lub część geografii oraz miejsce, architekturę, środowisko i grupy społeczne; zobacz dyskusję Uny Chaudhuri na temat land/scape/teatr z Elinor Fuchs.

[2] Dyskusja prowadzona jest z perspektywy historii kolonizacji Australii oraz rozprzestrzeniania się eurocentrycznych ludzi i kultury w całym kraju.

[3] Odnosi się do pokolenia bezrobotnych mężczyzn, którzy włóczyli się po krajuziemi w czasie Wielkiego Kryzysu.

[4] Potoczne określenie australijskiego mężczyzny z klasy robotniczej, który walczy z krajobrazem, aby ostatecznie zdobyć swoje miejsce w kraju.

[5] Krowa zarozumiała i pasący się to potoczne terminy i/lub tytuły rolników, którzy są właścicielami i ogrodzeniami ogromnych połaci pastwisk przeznaczonych do hodowli bydła lub owiec.

[6] Australijski gotyk sytuuje gotowy, dramatyczny język, pozwalający ukazać społeczno-kulturowe i ekonomiczne skutki praktyk kolonizacyjnych we współczesnym australijskim porządku świata. Co więcej, australijski gotyk analizuje wpływ doświadczeń historycznych na krajobraz geograficzny i psychologiczny, a następnie wyobraża sobie, jak te doświadczenia wpływają na współczesną świadomość. Tradycyjne perspektywy australijskiego gotyku są postrzegane poprzez tematyczne eksploracje (narodowej) winy związanej z kolonialnymi zachowaniami terra nullius , osadnictwem, zawłaszczaniem i ogradzaniem ziemi przez cywilizowane społeczeństwo oraz z traktowaniem Ludu Pierwszych Narodów.

[7] Choroba (rzeczownik), o której mowa w tym artykule, jest powiązana z zaburzeniem struktury lub funkcji człowieka, zwierzęcia lub rośliny, zwłaszcza takim, które wywołuje określone objawy lub wpływa na określone miejsce i nie jest po prostu bezpośrednim skutkiem obrażeń fizycznych

[8] Obszerna dyskusja i analiza gotyku klimatycznego turkusowego słonia tworzy rozdział 8 Romantic Legacies: Ecocriticism in Australian Performance of Theatres of Dust: Climate Gothic Analysis in Contemporary Australian Drama and Performance Landscapes (2021). Ta dyskusja łączy analizę gotyku klimatycznego z dyskursami ekokrytycznymi i (post)romantycznymi.

[9] Rozszerzona analiza Salvation w stylu gotyckim klimatycznym znajduje się w rozdziale 3 w Theatres of Dust. Ta rozszerzona dyskusja bada gotyk klimatyczny i jego związek z gotykiem australijskim poprzez dogłębną analizę zachowań osadników, które wpłynęły na zdrowie środowiska i dobrostan australijskiego krajobrazu.

                    Linda Hassall *

Bibliografia

Carleton, Stephen i Chris Hay. „Globalne dziwactwo: australijskie absurdalne sztuki cli-fi”. Badania wydajnościowe , tom. 25, nie. 2, 2020, s. 79–86, doi:  10.1080/13528165.2020.1752580 .

Carleton, Stephen. Turkusowy Słoń . Brisbane Playlab Press, 2016.

—. „Australijski teatr gotycki i zwrot północny”. Australijskie Studia Literackie , tom. 27, nie. 2, 2012, s. 51–66

Charlesa, Shauna i Andrew McGahanów. Biała Ziemia . Prasa walutowa 2009.

Chaudhuri, Una. W E. Fuchs i U. Chaudhuri (red.), Kraina/pejzaż/teatr . Wydawnictwo Uniwersytetu Michigan 2002, 12.

Goodbody, Axel i Adeline Johns-Putra. „Powieść o zmianie klimatu”. Cambridge Critical Concepts: Climate and Literature , pod redakcją Adeline Johns-Puta, Cambridge UP, 2019 , s. 229–45.

Hassall, Linda. „Współczesne osiągnięcia i zmiany klimatyczne: nowa definicja australijskiej narracji o krajobrazie”. Australazjatyckie studia nad dramatem (ADS), 76 , 2020, 270–95.

—. „ Współczesne krajobrazy teatralne: dziedzictwo romantyzmu w dwóch przykładach współczesnego australijskiego dramatu gotyckiego ”. TEKST Wydanie specjalne Seria stron internetowych: Romantyzm i pisarstwo współczesne — dziedzictwo i opór , pod redakcją Stephanie Green i Paula Hetheringtona, tom. 41, 2017.

—. „Mutowanie gotyku australijskiego w gotyk klimatyczny”. Theatres of Dust: Climate Gothic Analysis in Contemporary Australian Drama and Performance Landscapes, Singapore Palgrave Pivot, 2021, 11–29.

—. „Romantyczne dziedzictwo: ekokrytyka w australijskim wykonaniu”. Theatres of Dust: Climate Gothic Analysis in Contemporary Australian Drama and Performance Landscapes , Singapore Palgrave Pivot, 2021, s. 87–104.

—. „ Zbawienie ”. TEKST Wydanie specjalne 19: Pisanie scenariuszy jako badania nad kreatywnym pisaniem, tom 1, październik 2013 r.

—. „Teatry kurzu”. Theatres of Dust: Climate Gothic Analysis in Contemporary Australian Drama and Performance Landscapes , Singapore Palgrave Pivot, 2021, 1-134.

—. „Potworny gotyk”. Theatres of Dust: Climate Gothic Analysis in Contemporary Australian Drama and Performance Landscapes, Singapore Palgrave Pivot, 2021, s. 31–50.

—. „Mityczna przestrzeń”. Theatres of Dust: Climate Gothic Analysis in Contemporary Australian Drama and Performance Landscapes, Singapore Palgrave Pivot, 2021, s. 69–86.

Hauk, Aleksandra. „Kobieta z natury? Matka Darrena Aronofsky’ego! Amerykański gotyk ekofeministyczny”. Humanistyczne wydanie specjalne Uwikłane narracje: historia, płeć i gotyk , tom. 9, nie. 2. 2020, doi: 10.3390/h9020045 .

Hej, Urszula. Poczucie miejsca i poczucie planety: wyobraźnia środowiskowa globalności . Oxford UP, 2008.

Lane, Isabelle. „ Indeks miast związanych ze zmianą klimatu: według przewidywań Melbourne będzie jednym z najbardziej dotkniętych do 2050 r .”. Nowy Dziennik , 29 stycznia 2020 r.

Marquet, Katarzyna. Martwe diabły z Cockle Creek . Playlab Press, 2018.

Maxwell, Anna. „Krytyka postkolonialna i ekokrytyka a zmiany klimatyczne: opowieść o podwodnym Melbourne w 2035 roku”. Journal of Postcolonial Writing, tom. 45, 2009, s. 15–26.

Mohammadreza, Dabirinia. „Od „Innego” do „Ja” w przyszłości ekodramatu”.

IV Międzynarodowa Konferencja Język Literatura Historia i Cywilizacja, 15 września 2020, Thilisi, Gruzja. Prezentacja konferencyjna.

Ulm, Sean, Allen Williams, Chris Turney i Stephen Lewis. „ Jak poziom mórz może zmniejszyć Australię i wywołać exodus wybrzeży ”. Rozmowa: ABC News , 16 stycznia 2018 r.


Linda Hassall  ma 30-letnie doświadczenie jako reżyserka, dramatopisarka i dramaturżka w branży teatralnej. Jej artystyczna uwaga skupia się na opracowywaniu nowych dzieł w australijskim wykonaniu. Prowadzi badania nad performansem, a swoją praktykę artystyczną łączy z krajobrazem i perspektywą ekokrytyczną we współczesnym performansie. Jest wielokrotnie nagradzaną dramatopisarką  Post Office Rose  (2008) i reżyserką  Salvation  (2013), a niedawno napisała książkę łączącą jej praktykę artystyczną i naukową:  Theatres of Dust: Climate Gothic Analysis I Contemporary Australian Drama and Performance Landscapes  (2021).

Prawa autorskie © 2022 Linda Hassall
Critical Stages/Scènes critiques e-ISSN: 2409-7411

Międzynarodowa licencja Creative Commons Uznanie autorstwa

Ten utwór jest objęty licencją
Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY-NC-ND 4.0.

Link do artykułu:

Prophecy or Cautionary Tales? Australian Climate Gothic Drama and Mutating Climate-Scapes