Zmiany w formacie tegorocznego turnieju Ligi Mistrzów UEFA były szeroko omawiane przez fanów i ekspertów. Najbardziej prestiżowe klubowe rozgrywki piłkarskie na świecie, w których biorą udział takie drużyny jak Real Madryt, Manchester City i Inter Mediolan, będą teraz funkcjonować jako tabela ligowa, a nie seria faz grupowych.
Znacznie mniej powiedziano o innym ważnym ogłoszeniu przed turniejem – w którym ogłoszono, że nowym oficjalnym globalnym partnerem UEFA została duża brytyjska firma hazardowa.
Dokładna wartość umowy UEFA z bet365 nie została ujawniona publicznie. Wiadomo jednak, że koszty społeczne hazardu są wysokie.
Niedawne duże badanie wykazało, że skala szkód wyrządzonych przez hazard w Wielkiej Brytanii może być osiem razy większa niż wcześniej sądzono. Oznacza to, że około 1,3 miliona osób zmaga się z negatywnymi skutkami hazardu, co może obejmować zadłużanie się, zwracanie się ku przestępstwu w celu sfinansowania swojego nałogu, utratę domu i rozpad związków.
Szkody te są szczególnie powszechne wśród mężczyzn i ludzi młodych. Ponad jedna na dziesięć osób biorących udział w badaniu stwierdziła, że rozważała samobójstwo.
Oczywiście UEFA nie jest pierwszą organizacją sportową, która zaangażowała się w firmy bukmacherskie. Sponsorowanie hazardu gwałtownie wzrosło w angielskiej Premier League, pomimo obaw o jego wpływ na zdrowie publiczne.
Badania wskazują również, że piłka nożna odgrywa ważną rolę w umożliwianiu reklamy i marketingu zakładów hazardowych – szczególnie, że transmisje sportowe nie przestrzegają wytycznych obowiązujących po przełomie, jeśli chodzi o dotarcie do dużej widowni składającej się z dzieci i młodzieży.
W przypadku bet365 zasięg ten będzie obejmował cenne ekspozycje na tłach medialnych, wyświetlaczach LED na obwodzie boiska i kanałach cyfrowych. Sponsoring będzie obejmował rozdawanie biletów dla fanów, odzwierciedlając taktykę stosowaną do promowania hazardu i angażowania fanów w Premier League.
Firma powiedziała, że jest zachwycona partnerstwem . Według UEFA, 1,7 miliarda ludzi ogląda Ligę Mistrzów, a sponsorzy z dużymi kieszeniami często chcą połączyć się z globalną publicznością piłki nożnej.
Tymczasem UEFA, która w latach 2022-2023 osiągnęła przychód w wysokości 4,3 mld euro (3,6 mld funtów), głównie ze sprzedaży praw do transmisji, musi nadal zarabiać pieniądze. A bet365 może zapewnić ich mnóstwo. Szefowa firmy, Denise Coates, jest podobno najbogatszą kobietą w Wielkiej Brytanii.
Mądre pieniądze?
Ale piłka nożna zawodowa wydaje się przekazywać mieszane – i bardzo mylące – przesłanie na temat hazardu. Podczas gdy UEFA współpracuje z bet365, Premier League zakazuje klubom umieszczania sponsorów hazardowych na koszulkach zawodników od sezonu 2026-2027.
Jest to kontynuacja podobnych zakazów obowiązujących w Serie A (Włochy) od 2019 r. i w La Liga (Hiszpania) od 2021 r. I choć zakaz ten jest mile widziany, stanowi on tylko niewielką część reklam hazardowych, którymi obecnie przesycona jest piłka nożna.
Do zamieszania dochodzą przypadki, jak ten, gdy napastnik Ivan Toney otrzymał ośmiomiesięczny zakaz od Football Association w maju 2023 r. za złamanie przepisów dotyczących hazardu, a następnie wrócił do gry w Brentford FC z napisem „Hollywoodbets” na przodzie koszulki.
Więc UEFA położyła karty na stole, dodając dowody, które pokazują, jak działalność hazardowa i biznes są mocno osadzone w sporcie. Betano było partnerem UEFA w męskim turnieju Euro 2024 i właśnie zostało ogłoszone sponsorem rozgrywek Europa i Europa Conference.
Wszystko to przyczynia się do zjawiska określanego mianem „hazardyzacji” sportu. Polega ono na stosowaniu obrazów i języka marketingowego mających na celu stworzenie emocjonalnego związku między sportem a hazardem.
Hazard polega na promowaniu idei, że obstawianie zakładów sportowych jest zabawne i dodaje emocji do bycia fanem. Wykorzystuje fakt, że każdy, kto ma telefon, ma w kieszeni sklep bukmacherski, co pozwala mu obstawiać w dowolnym momencie wszystko, od końcowego wyniku meczu po czas pierwszego rzutu rożnego.
„Zakłady na żywo” – hazard zawierany po rozpoczęciu meczu – zostały spopularyzowane przez bet365 i według doniesień generują około 80% przychodów firmy.
Oczywiście, zarówno UEFA, jak i bet365 oddają hołd koncepcji „odpowiedzialnego hazardu”. Nawet komunikat prasowy firmy hazardowej o połączeniu z UEFA nawiązuje do tego.
Ale termin ten jest mylący, biorąc pod uwagę, że każdy hazard wiąże się z pewnym stopniem ryzyka. I obarcza całą winą za szkodliwe korzystanie z produktów hazardowych jednostkę.
Tymczasem UEFA twierdzi, że wykorzystuje widoczność i popularność piłki nożnej do promowania zdrowia i dobrego samopoczucia. W rzeczywistości organ zarządzający europejską piłką nożną aktywnie przyczynia się do zysków z hazardu – ryzykując jednocześnie zwiększenie szkód spowodowanych hazardem wśród oddanych fanów tego sportu.
Autor
Powyższy tekst publikowany był pierwotnie na stronie The Conversation.
Link do artykułu: https://theconversation.com/champions-league-2024-uefas-decision-to-team-up-with-a-gambling-giant-will-come-at-a-high-social-cost-238273
Wierzymy w swobodny przepływ informacji
Publikuj nasze artykuły bezpłatnie, online lub w wersji drukowanej, na podstawie licencji Creative Commons.
Obraz wyróżniający: Autorstwa Kieran Lynam, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2806373