Ideologia obiektywnego dramaturga: wywiad z Femi Osofisan / Oyewumi Olatoye Agunbiade

0
55
Większość wywiadów z Femim Osofisanem koncentrowała się na jego marksistowskiej ideologii, jego zadłużeniu w brechtowskiej tradycji epickiej i technice alienacji oraz jego rdzennych afrykańskich trybach performatywnych, a nie na jego krytyce mas. W tym wywiadzie Femi Osofisan odpowiedział jednak na konkretne pytania dotyczące jego spojrzenia na społeczeństwo jako obiektywnego dramaturga.Opisuje swoją przewodnią filozofię i stosunek do sztuki, jakim jest tworzenie równego społeczeństwa, w którym wszyscy są szczęśliwi; takie przedsięwzięcie; wymaga jednak obiektywizmu, który nie oszczędza ani rządzącego, ani rządzonych. Na przykład, jaka jest jego obiektywna koncepcja państwa postkolonialnego, handlarzy, klasy robotniczej i biednych? Co zaskakujące, Osofisan odrzuca etykietę marksistowską, wyjaśniając, co go motywuje. Dzieli się ekskluzywnymi szczegółami na temat swojej bardzo krytykowanej sztuki Esu and the Vagabond Minstrels, koncentrując się na okolicznościach jej pierwszego przedstawienia. Zatem ten wywiad wprowadza nas w mniej poznaną stronę Osofisana, który krytycznie ocenia masy i państwo postkolonialne oraz doradza pisarzom w zakresie obiektywizmu w procesie twórczym.
Femi Osofisan. Zdjęcie: dzięki uprzejmości Femi Osofisan
Agunbiade: Profesorze, pozwól, że wyrażę radość z możliwości porozmawiania z tobą o twojej ideologii, twoich sztukach i miejscu obiektywizmu w teatrze.
Osofisan : To dla mnie przyjemność.

Bliższe spojrzenie na badania nad twoimi pracami ujawnia ogólną opinię, że piszesz, aby walczyć o prawa mas. Jest jednak oczywiste, że w swoich pracach karcisz również masy w odpowiedzi na ich rosnącą moralną dekadencję i uskoki. Ponieważ krytycy rzadko skupiają się na tym aspekcie twojej twórczości, jak scharakteryzowałbyś ten element?
Myślę, że to całkiem oczywiste, że celem nie jest tylko uwolnienie mas, ale także stworzenie równego społeczeństwa, w którym wszyscy są szczęśliwi, a jeśli chcesz to zrobić, oczywiście konieczne jest opowiedzenie historii tak, jak ją widzisz , że wina nie leży tylko po stronie władców; jasne, że wina leży po stronie nas wszystkich. Myślę, że państwo postkolonialne również przeszło przez doświadczenia kolonialne, zwłaszcza kolonializm brytyjski. Byłoby zbyt wiele oczekiwać, że tylko jedna klasa ludzi potrzebuje reorientacji. Jest także oczywiste, że tego rodzaju mentalna alienacja, jaką Brytyjczycy/kolonialiści zwykle narzucają skolonizowanemu narodowi, wpłynie na wszystkich, nie tylko na władców; robotnicy i władcy odczują to w równym stopniu. I dlatego, na przykład w wyniku życia pod władzą kolonialną, ludzie rozwijają wszelkiego rodzaju postawy wobec pracy, rządu i urzędników państwowych. Taka postawa często szkodzi rozwojowi, ponieważ obywatele sprzeciwiają się współpracy z rządem i jego projektami. Rząd, ujęty tutaj w cudzysłów, jest wrogiem, wiesz! Nie jest to oczywiście coś, czego nie można zmienić, ale zmieni się to tylko wtedy, gdy przyszły rząd przyjmie inną postawę niż jego poprzednik.
Niestety, okazuje się, że nowy rząd przestrzega norm kolonialistów, a polityka, którą wdrożyli, jest taka sama, jak polityka białych, którzy byli tam wcześniej. Dlatego też, ponieważ nie ma zasadniczej zmiany nastawienia pomiędzy odchodzącym rządem a nowym, który przejmuje władzę, postawa robotników pozostaje taka sama. Postrzegają rząd jako wroga, dlatego robią wszystko, co w ich mocy, aby sabotować projekty tego rządu. Jak to się dzieje, widać, gdy patrzy się na ludzi w ich indywidualnym życiu, którzy w pracy prywatnej są bardzo zaangażowani, a potem, gdy porównuje się to z tym, co robią, gdy są zatrudnieni w służbie cywilnej, widać różnicę. Nie wiem, czy to przysłowie nadal istnieje, ale kiedy dorastaliśmy, istniało przysłowie jorubskie, które mówiło: „Nie wykonujesz pracy rządowej i nie pocisz się” (A kii se ise ijoba ka lagun).
Femi Osofisan na ceremonii wręczenia nagród Thalia. Zdjęcie: dzięki uprzejmości Femi Osofisan
Rząd oznacza wroga i dlatego, jeśli nie poprawisz tego sposobu myślenia, nie będziesz mógł osiągnąć żadnego rozwoju, oczywiście nie wyłącznie poprzez programy sponsorowane przez rząd. Zatem jeśli chcecie zmian, wasze plany muszą być dwukierunkowe i patrzeć zarówno na tych, którzy przewodzą, jak i na tych, którzy przewodzą, ale założenie, że masy są po prostu niewinne, jest moim zdaniem błędne. I to właśnie staram się w tych pracach podkreślać. Być może wskazuję bardziej na władców lub klasę rządzącą, ale nie idealizowałem klasy robotniczej, tak jak nie celowo jej kryminalizuję. Trzeba jednak wykazać, że robotnik nie jest dobrym pracownikiem tylko dlatego, że jest robotnikiem, ani że chłop-rolnik jest dobry fizycznie tylko dlatego, że jest rolnikiem. Jeśli doświadczysz takich traum, skończysz inaczej, niż się spodziewałeś. Szkoda, że ​​tyle lat po uzyskaniu niepodległości wciąż mówi się o kolonializmie i tym podobnych, ale problemem jest mentalność ludzi. Nie zajęto się tą mentalnością świadomie i wyraźnie potrzebna jest zmiana mentalności.
Okładka najważniejszych sztuk Femi Osofisan
Fires Burn and Die Hard widzimy cierpienie mas z powodu destrukcyjnych działań Alhaji, która spalił swój sklep wraz z całym rynkiem, gdy jej syn Leke zaalarmował policję o jej udziale w przemycie towarów. Profesorze, czy w tym przypadku próbuje pan zastosować przysłowie jorubskie „Kòkòrò tó ń j’ẹ̀fọ́ ara èfọ́ ló wà” (istoty ludzkie są same w sobie wrogami)? Czy w tym przypadku może być tak, że przyczyną ich nieszczęść są sami ludzie, wbrew poglądowi, że za ich problemy odpowiadają ich przywódcy?
Po pierwsze, nie piszę, aby udowodnić, że którekolwiek przysłowie jest słuszne lub błędne; Nie przejmuję się zbytnio przysłowiami. I myślę, że czuję się trochę nieswojo ze słowem „ masy” . To bardzo duże i ogólne określenie. Powiedzmy, że kobiety na rynku i cierpią. Na początek, zanim przejdę do Twojego pytania, chcę powiedzieć, że nie musisz jechać na rynek, widzisz, co się stało z brakiem paliwa. Sprzedawałem na rynku wcześniej i blisko kobiet na rynku. Na naszym rynku obowiązuje zasada, że ​​tworzy się niedobory, aby osiągnąć zysk. A kiedy zabraknie, ludzie będą ustalać ceny. Wydaje się, że jest to ogólne prawo obowiązujące na rynku i nie było kwestionowane, więc po prostu piszę. Traderzy robią to, ponieważ nie interesuje ich, kto ucierpi, a kto nie. Jest to dobre dla indywidualnego przedsiębiorcy, ale co z tymi, którzy kupują? Wydaje się, że i tak wszyscy to akceptują; ogólnie rzecz biorąc, tak właśnie dzieje się z handlowcami, którzy próbują stworzyć sztuczny niedobór tam, gdzie go nie ma. Wycofują towary, ukrywają je i zarabiają pieniądze.
To właśnie ujawniam na rynku, a nie to, że Alhaja chce zniszczyć rynek, ale że istnieje prymitywne stosowanie zasady osiągania wulgarnych zysków nie z podaży, ale z celowego ograniczenia podaży. Mówiąc bardziej szczegółowo w odniesieniu do Twojego pytania, kontrabanda jest obecnie szeroko rozpowszechniona na rynku. Wielu bogatych ludzi w kraju jest w to zaangażowanych. Wiesz, jak to mówimy: „ìsàlẹ̀ ọrọ̀, ó lẹ́gbin” (mury bogactwa są brudne); wygląda na to, że to zaakceptowaliśmy. Oto, co się wydarzyło. Sprzedaje kontrabandę i w większości przypadków policja o tym wie, ale dopóki przekazuje im gotówkę, nikt się tym nie przejmie. Niestety, teraz zostanie złapana i odkryta, a chcąc się zatuszować, pali cały rynek. Musicie także wiedzieć, że spektakl należy do serii detektywistycznej, w której pisałem o wszelkiego rodzaju przestępczych działaniach społecznych, jakie mają miejsce do dziś. To są ciągłe historie.
Femi Osofisan reżyseruje własną twórczość w Ghanie. Zdjęcie: dzięki uprzejmości Femi Osofisan
Jaki jest twój pogląd na ludzi, którzy początkowo byli biedni, pochodzili ze skromnych środowisk i choć obiecujący, ostatecznie wykazali się z brakiem uczciwości, gdy zdobyli władzę, jak widzimy w The Inspector and the Hero i Altine’s Wrath? I jak można to odnieść do wysokich oczekiwań ludzi wobec byłego prezydenta Good Luck Jonathana?
Myślę, że nie ma w tym nic niezwykłego, ponieważ bycie bogatym nie oznacza bycia moralnie dobrym. W rzeczywistości powiedziałbym, że większość procesu wzbogacania się odbywa się poprzez dokonywanie niemoralnych czynów: tych, którzy potrafią szybko działać na giełdzie i kraść inwestycje innych ludzi. A odnosząc swoje pytanie do hasła kampanii byłego prezydenta. Powodzenia, Jonathanie. Tak, wiesz, że szukając głosów, stosujesz wszelkie metody, aby je zdobyć. Dorastał w biedzie i niektórzy z tego powodu na niego głosowali, ale nie sądzę, żeby większość głosowała na niego. Nie jesteśmy nawet pewni, czy większość na niego głosowała. To, że pochodził z ubogiego środowiska, nie jest gwarancją prawości moralnej. Błędem jest kojarzenie biedy i moralności. To właśnie próbuję powiedzieć, że jeśli ktoś jest biedny, nie musi to koniecznie oznaczać, że będzie sprawiedliwy lub że będzie umiał posługiwać się władzą.
Jedna legenda, wiele sezonów w wykonaniu studentów sztuk performatywnych i kultury w ramach warsztatów produkcyjnych na Uniwersytecie Lead City w Ibadanie w Nigerii
Bez wątpienia głównym tematem One Legend Many Seasons jest niegodziwość wśród ludzi. Czy próbujesz pokazać, jak stało się to nieuniknione, nawet wśród kierowanej, rządzonych i klasy robotniczej, używając postaci Alowoloduna i Makona?
Istoty ludzkie są nadal jednostkami, niezależnie od tego, czy są biedne, czy bogate, ponieważ każdy z nich ma charakterystyczne cechy. To pytanie klasy rządzącej nie jest matematyczne. W klasie rządzącej są ludzie, z którymi z przyjemnością będziesz przebywał; są niezwykle dobrzy i lepsi od niektórych ludzi, których znasz z niższych klas, którzy z powodu swojego ubóstwa zostali dotknięci i wypaczeni psychicznie. Ludzie nadal są jednostkami i nadal musisz obserwować ich zachowanie, zanim dowiesz się, kto jest kim. A konkretnie bohaterowie nie są pracownikami rządowymi. Jak widać, gdy ludzie zarobią pieniądze, ich bóg lub priorytet, Jezus Chrystus, odleci, niezależnie od tego, czy są urzędnikami publicznymi, czy nie. Tracą równowagę moralną.
Jedną z Twoich najbardziej krytykowanych sztuk jest „Esu and the Vagabond Minstrels” . Co tak naprawdę zainspirowało Cię do napisania sztuki?
Femi Osofisan’s  Esu and the Vagabond Minstrels,  wyprodukowany przez Wydział Sztuk Twórczych (Dział Teatralny), w reżyserii Felixa Emoruwy, Uniwersytet w Lagos (z okazji 60. rocznicy jego powstania i 53. ceremonii zwołania), 17 stycznia 2023 r. Fot. UNILAG Convocation
Przede wszystkim jest oczywiście poziom teatralności. Trwają debaty na temat tego, dlaczego teatr w języku angielskim nie kwitł, podczas gdy kwitł teatr joruba. To był czas, kiedy Ogunde była nadal bardzo obecna. Zauważyliśmy, że za każdym razem, gdy przyjeżdżały tu objazdowe teatry, cała sala była wypełniona, a mimo to nasze angielskie sztuki wystawialiśmy przy mniejszej liczbie widzów. Pojawiło się zatem pytanie, czy mieliśmy mniejszą widownię, ponieważ prezentowaliśmy nasze sztuki po angielsku. Argumentowałem, że to nie język decyduje o popularności lub niepopularności teatru; to raczej rodzaj teatru, który uprawiasz. Znasz ten rodzaj argumentacji, możesz go udowodnić jedynie wykonując to. I postanowiłem napisać sztukę, która by to udowodniła. Powodem tego było m.in. to, że zanim dotarło do nas Bollywood, najpopularniejszą aktywnością kulturalną było oglądanie filmów indyjskich. Wszyscy kochali filmy indyjskie, choć filmów też nie było w języku joruba. Były w języku hindi i kilku innych językach indyjskich, a mimo to ludzie je uwielbiali. Oczywiście były napisy, ale napisy były po angielsku.
Premierowa produkcja Esu i Vagabond Minstrels . Uniwersytet w Ife (obecnie OJA) w 1984 r. Zdjęcie: dzięki uprzejmości Femi Ofofisan
Ilekroć szedłeś do kina, obok ciebie siedział ktoś, kto prawdopodobnie oglądał film dwadzieścia razy i który tak naprawdę w ogóle nie mówił po angielsku, ale mógł ci opowiedzieć całą historię. Dlaczego? Widzowie nie mówili ani po angielsku, ani w hindi, a mimo to obejrzeli film i bardzo mu się podobał. To był mój punkt wyjścia, aby napisać kolejną sztukę, która byłaby popularna, więc taki był sens teatralności, czyli napisania sztuki po angielsku, która również byłaby popularna. Po prostu spojrzałem na to, co sprawiło, że indyjskie filmy stały się popularne, no wiesz, muzykę, piosenki, taniec i prostą fabułę, i umieściłem to wszystko razem na scenie. Pojawiła się również kwestia Esu, która wywołała wiele dyskusji. Wiesz, że Esu w Jorubie Panteon zostało błędnie przetłumaczone w Biblii jako Szatan, ale Esu nie jest Szatanem. W Panteonie Joruba nie mamy tak złego boga, dlatego wielu ludzi nosiło nawet imię Esubiyi, Esugbami itp., ale kiedy chrześcijanie zaczęli tłumaczyć je jako Szatan, wszyscy chcieli go unikać. To był więc jeden z punktów, który chciałem pokazać.
Minstrele Esu i Vagabond wystąpili na Uniwersytecie w Lagos w Nigerii z okazji 60. rocznicy i 53. zgromadzenia w 2023 r.
Jeśli pozwoli pan, że w tym miejscu przerwę, profesorze, czy mogę zapytać, jakie jest prawdziwe znaczenie słowa Esu w kontekście joruba?
Cóż, Joruba to Joruba, a hebrajski to hebrajski. Nie mamy dokładnie tej samej koncepcji w obu kulturach. Ale myślę, że podczas tłumaczenia Biblii po prostu musieli znaleźć odpowiedniki dla hebrajskich słów. W kontekście Joruby Esu może być bardzo życzliwy. W rzeczywistości podczas pisania scenariusza maszynistka modliła się za niego około czterech chrześcijan z Biblią. Potem po kampusie zaczęła krążyć plotka, że ​​nikt nie powinien tego oglądać. Było to dla nas ogromne wyzwanie, bo kierownik działu trochę się zaniepokoił i przyszedł do mnie z pytaniem, dlaczego nie zmienimy tytułu. Ale powiedziałem nie, nie zmienilibyśmy tego; woleliśmy poczekać, jak to pójdzie. Co ciekawe, występowaliśmy przez trzy noce z rzędu, bez przerwy.
Femi Osofisan’s  Esu and the Vagabond Minstrels,  wyprodukowany przez Wydział Sztuk Twórczych (Dział Teatralny), w reżyserii Felixa Emoruwy, Uniwersytet w Lagos (z okazji 60. rocznicy jego powstania i 53. ceremonii zwołania), 17 stycznia 2023 r. Fot. UNILAG Convocation
Starzec występujący w sztuce ostatecznie opisał Omele, który łaskawie użył swojej mocy wobec kobiety w ciąży i trędowatego, jako „jedynego godnego miana człowieka?” Czy masz na myśli masę krytyczną Nigeryjczyków, która utraciła ducha człowieczeństwa?
To w każdym razie twój subiektywny pogląd, ale z pewnością bez większego dowodu widzisz, że wielu z nich go utraciło, ale nie zapominaj, że inni rzucali mu wyzwanie i chociaż jest to przypowieść, opowieść ludowa, istnieje ważna lekcja dla każdego. Jak widzimy w przypadku Omele, staje się on bohaterem, ale jeśli nim jesteś, czy postąpiłbyś tak, jak zrobił to Omele? Gdyby ktoś dał Ci jedną szansę na odniesienie sukcesu w swoim życiu, dałbyś ją komukolwiek? Zatem łatwo jest podjąć decyzję, siedząc z boku i po prostu obserwując, ale załóżmy, że to ty jesteś aktywnie zaangażowany. Zdecydowanie, są jeszcze na świecie życzliwi ludzie. Na przykład niedawno widzieliśmy przypadek kobiety, która znalazła na lotnisku blisko dziesięć milionów dolarów i zwróciła je właścicielowi.
Czy w Pożegnaniu z wściekłością kanibala mówisz, że nasi tradycyjni władcy również przyczyniają się do problemów narodu? Mam na myśli rolę, jaką odegrali w sztuce tradycyjni władcy, wywołując urazę między dwoma przyjaciółmi, doprowadzając do ich ostatecznej śmierci, a wszystko to w imię oddania swojej ziemi białym ludziom, którzy poprosili o ziemię pod uprawę.
Są to tradycyjni władcy, ale nie powinniśmy narzucać im zakazu posiadania swoich preferencji politycznych. Jest oczywiste, że tradycyjni władcy mają swoje preferencje, a ja jestem jednym z tych, którzy to poprzeją. Ale jeśli podejmiesz jakąś decyzję, musisz przygotować się na konsekwencje. Nie można z całą pewnością stwierdzić, że za wszystkie nasze problemy odpowiadają tradycyjni władcy. Niektóre z nich z pewnością tak, ale nie generalizuję w takim stopniu. A jeśli chodzi o tych dwóch przyjaciół, artykuł w zasadzie stara się pokazać, że wiele z naszych praw nie działa ze względu na złą infrastrukturę, co niewątpliwie jest, ale także dlatego, że nasze spostrzeżenia, przekonania i dziedzictwo, które chcemy przekazać, są różne. .
W książce Aringindin i nocni stróżowie Ayinde, nauczycielka, nie współczuła handlarzom, których towary zostały wywiezione przez rabusiów, lecz zamiast tego skarciła ich, mówiąc: „handlarze stworzyli niedobory i inflację, w związku z czym pęczniejące banknoty mogą stale zapychają ich wzdęte żołądki” (142). Czy chcesz przez to powiedzieć, że niektórzy handlarze to sępy żerujące na innych ludziach?
To, że jeden trader taki jest, nie oznacza, że ​​inni traderzy tacy są; pokazuje to tylko, że niektórzy handlowcy są chciwi. Należy naprawdę wziąć pod uwagę uczciwość każdej osoby. Tak więc, jak wspomniałem wcześniej, nie próbowałem w żaden sposób uogólniać.
Μedaye, performance na Uniwersytecie Adekunle Ajasin. Zdjęcie: Abiola Adumati
Mimo to w Aringindin i nocni stróże widzimy Aringindina, szanowanego byłego żołnierza, który w końcu zostaje odkryty jako źródło problemów wioski. Jakie przesłanie próbujesz przekazać swoim słuchaczom i czy w Nigerii wciąż jest nadzieja na dobrego przywódcę?
Tak, myślę, że to pokazuje, jak musimy zachować ostrożność. Chcę powiedzieć jedno: tytuły i pozory nie zawsze mówią prawdę. Czyli profesor taki a taki jest powszechnie znany i właśnie dlatego naiwnie daje się mu wszystko, wychodząc z założenia, że ​​skoro osiągnął pewien poziom naukowy, to tym samym osiągnął ten sam poziom moralności czy mądrości. Myślę, że właśnie to robiliśmy. Nie monitorujemy dobrze ani nie sprawdzamy wiarygodności ludzi. Po prostu automatycznie umieszczamy ich na kluczowych stanowiskach jako wybawicieli, tylko dlatego, że narzekają. Nie pytamy, dlaczego narzekają? Być może narzekają, ponieważ nie należą do osób cieszących się ilabe ( czerpiących korzyści z korupcji) lub nie ma ich współmałżonków lub z innego powodu, a gdy tylko otrzymają władzę, pokazują swoje prawdziwe oblicze.
Femi Osofisan, Midnight Hotel na Uniwersytecie Adekunle Ajasin. Egzamin praktyczny studentów ostatniego roku studiów, 23 grudnia 2022 r. Fot. Dr Abiola Adumati
Powtórzę jeszcze raz, że pozory mylą, nawet jeśli są prawdziwe. Kiedy ludzie są autentyczni w swoich wypowiedziach lub postawach, mogą nie podjąć właściwych kroków, a jest to ważne w tym przypadku, ponieważ od czasu uzyskania niepodległości mieliśmy tak wiele problematycznych przypadków: byli radykałami lub marksistami, a kiedy wkroczyli w rządu, odwracają się i stają się przeciwieństwem tego, czym byli wcześniej. Musimy więc naprawdę dokładnie zbadać tego rodzaju sytuacje.
W No More the Wasted Breed badana jest uległość ludzi i ich niechęć do kwestionowania przywódców i władzy. Czy dzisiaj, czterdzieści dwa lata po napisaniu tego tekstu, nadal postrzegasz masy nigeryjskie w tym świetle? To znaczy, czy kwestionujesz ich niezdolność do kwestionowania swoich przywódców, tak jak zrobił to Saluga, namawiając Biokuna, aby rzucił wyzwanie bogom, którzy sprowadzili na nich zło?
Nie nazwę tego łagodnością; są indoktrynowani, żeby tacy byli. Po prostu nie zadają wystarczającej liczby pytań. Powtarzałem to wielokrotnie; ludzie zwykle nie zadają pytań i po prostu przyjmują rzeczy za oczywiste, co kończy się źle. Dlatego nie poczyniliśmy tak dużych postępów.
Femi Osofisan wykonujący poezję w Abudży podczas wieczoru na jego cześć podczas karnawału w Abudży. Zdjęcie: dzięki uprzejmości Femi Osofisan
Które ze sztuk Szekspira zaadaptowałeś w „Love’s Different Lading” ? Przesłanie miłości jest nieuniknionym tematem sztuki. Jak opisałbyś miejsce miłości w naszym kraju, Nigerii, szczególnie wśród zwykłych ludzi?
Połączyliśmy elementy „ Snu nocy letniej” i „Kupca weneckiego”, więc nie wykorzystaliśmy tylko jednej sztuki; te dwa są mieszane. A jeśli chodzi o temat miłości, to są sztuki Szekspira, które mówią o miłości, ale tak naprawdę nie próbowałem skupiać się na miłości jako takiej. Powiem jednak, że na wsi jest miłość; w przeciwnym razie jak możemy się utrzymać? Jak wszędzie indziej, część tej miłości jest obłudna. Część z nich służy wyłącznie celom biznesowym i zdobywaniu kontraktów. Ale miłość powinna być wieczna.
Dziękuję bardzo za odpowiedź na te pytania.
Osofisan: To była przyjemność. Również dziękuję.

autor: Oyewumi Olatoye Agunbiade *

Podziękowania: Jestem bardzo wdzięczny emerytowanemu profesorowi Femi Osofisanowi za znalezienie czasu na udzielenie odpowiedzi na te pytania w ramach moich wysiłków zmierzających do udokumentowania zmiany paradygmatu w badaniach nad jego dziełami.


Bibliografia

Osofisan, Femi. Jedna legenda, wiele sezonów. Concept Publications Ltd, 2001.

——— . Główne sztuki 2: Esu i włóczędzy Minstrele, Aringindin i nocni stróże, Czerwona jest droga wolności . Czytelnicy Opona Ifa, 2002.

——— . Najważniejsze sztuki 1: Wiele kolorów tworzy Króla Gromów, Pożegnanie z wściekłością kanibala, Oriki konika polnego . Ibadan: Czytelnicy Opon Ifa, 2003.

——– .  Miłość różni się od Ladingu. Concept Publications Ltd, 2012.


* Oyewumi Olatoye Agunbiade  posiada tytuł doktora uzyskany na Uniwersytecie w Ibadanie. Pracował jako główny redaktor/reporter w Radio Nigeria, wiodącej federalnej agencji nadawczej w Nigerii. Obecnie przebywa na stażu podoktorskim na Uniwersytecie Waltera Sisulu w Republice Południowej Afryki. Jego zainteresowania badawcze skupiają się na literaturze i kulturze Afryki, badaniach nad naśladowcami, rozczarowaniach po odzyskaniu niepodległości, literaturze i mediach informacyjnych (dziennikarstwo literackie). Intensywnie pracował nad badaniami nad dramatem Femi Osofisan. W jego obecnych badaniach proponuje koncepcję odwróconego rozczarowania jako alternatywny paradygmat zaangażowania w lekturę literatury afrykańskiej epoki postkolonialnej.

Prawa autorskie © 2023 Oyewumi Olatoye Agunbiade
Sceny krytyczne/krytyki scen e-ISSN:2409-7411

Międzynarodowa licencja Creative Commons Uznanie autorstwa

Ten utwór jest objęty licencją
Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY-NC-ND 4.0.

Poglądy i opinie wyrażone w Critical Stages/Scènes critiques są poglądami autorów i niekoniecznie odzwierciedlają oficjalną politykę lub stanowisko czasopisma.

Link do artykułu: https://www-critical–stages-org.translate.goog/27/the-ideology-of-an-objective-dramatist-interview-with-femi-osofisan/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=sc