TRANSPORT: Wizjonerzy tuneli / Kathleen Lusk Brooke i Zoe G. Quinn

0
270

Podwodne tunele, takie jak tunel pod kanałem La Manche i nowy japoński tunel pod cieśniną Tsugaru, to osiągnięcia inżynieryjne. Tutaj, „Podwodny tunel w akwarium Mandalay Bay”, zdjęcie: Daniel Ramirez, 2014. Creative Commons 2.0. Załączone z wyrazami uznania.

Chodzenie po wodzie wymaga cudu, ale przechodzenie przez wodę wymaga doskonałego planowania. Kiedy po raz pierwszy zaprojektowano tunel pod kanałem La Manche, podczas spotkania przy obiedzie w Nowym Jorku w 1959 roku, którego gospodarzami byli Frank P. Davidson, Thomas Lamont oraz przedstawiciele firm Bechtel, Brown & Root i Morrison Knudsen Company, podjęto decyzję, która uratowała życie wielu ludzi w 2022 roku. Grupa zaangażowała Charlesa Dunna z International Engineering Company z San Francisco w Kalifornii do zaprojektowania projektu tunelu serwisowego. Nie było to obowiązkowe, ale okazało się trafne.

Tunel pod kanałem La Manche składa się z trzech tuneli – dwóch linii kolejowych i tunelu serwisowego pomiędzy nimi. Projekt Charlesa Dunna uratował życie. Zdjęcie: „Przekrój poprzeczny z tunelem serwisowym pomiędzy dwiema liniami kolejowymi” – autorzy: komandor Keane i Arz. Wikimedia Commons. Domena publiczna. Załączone z wyrazami uznania.

Trzy tunele pod kanałem La Manche (po francusku „La Manche”) to tunel biegnący na północ, tunel biegnący na południe i – pomiędzy nimi – tunel serwisowy. Podczas incydentu w sierpniu 2022 r. w pociągu włączył się alarm, zatrzymano go i zatrzymano do oceny. Pasażerowie szli przez 15 minut od wahadłowca do pociągu towarowego, który przewoził ich przez tunel serwisowy i z niego. Ten pociąg towarowy nie miał typowego zakwaterowania dla pasażerów: żadnych eleganckich posiłków, nawet miejsc. Jednak dzięki projektowi Dunna tunel serwisowy i znajdujący się w nim pociąg towarowy zapewniały bezpieczeństwo. Kiedy pasażerowie przybyli do Folkestone, restauracje na terminalu powitały ich darmowym jedzeniem i napojami.

Cieśnina Dover między Anglią a Francją. Zdjęcie: NASA, 2000. Domena publiczna. Załączone z wyrazami uznania.

Tunel serwisowy w tunelu pod kanałem La Manche sprawdził się już wcześniej. W 1996 roku w tunelu pod kanałem La Manche wybuchł pożar, kiedy zapalił się pociąg przewożący pojazdy ciężarowe (są pociągi osobowe i towarowe przewożące ciężarówki). Pociąg został doprowadzony do kontrolowanego zatrzymania w pobliżu wejścia do tunelu serwisowego. Chociaż nie zgłoszono żadnych ofiar śmiertelnych, niektóre osoby ucierpiały na skutek zatrucia dymem. Pożar gasiły zespoły angielskie i francuskie, które po sporym wysiłku ugasiły płomienie. Naprawę tunelu wykonała francuska firma inżynieryjna Freyssinet. Dwunarodowy organ ds. bezpieczeństwa w tunelu pod kanałem La Manche (CTSA) przewodniczył jednemu z trzech dochodzeń: w rezultacie powstały regularne ćwiczenia praktyczne dwunarodowego zespołu i wspólne procedury operacyjne. W 2008 r. pożar w Chunnel wzniecony przez ciężarówkę, który rozprzestrzenił się na inne pojazdy, spowodował szkody, ale nie było ofiar śmiertelnych ani poważnych obrażeń. Warto zauważyć, że kiedy rozpoczynał się projekt tunelu pod kanałem La Manche, jako pierwszy zbudowano tunel serwisowy.

„Tsugaru Srait” autorstwa Kyoyaku , adaptacja: Bourrichon , 2019. Creative Commons 4.0. Załączone z wyrazami uznania.

W jaki sposób projekt tunelu pod kanałem La Manche może zainspirować przyszłość? Japonia, będąca domem dla wielu tuneli łączących naród składający się z czterech głównych wysp – Hokkaido, Honshu, Kiusiu i Sikoku – planuje obecnie budowę nowego tunelu przez Cieśninę Tsugaru dla ruchu samochodowego między Honsiu i Hokkaido. Tunel miałby długość 31 kilometrów (19,26 mil) i kosztowałby około 7 miliardów dolarów (720 miliardów jenów). W nowym tunelu w Cieśninie Tsugaru znajdować się będą dwa pokłady: górny dla pojazdów autonomicznych, takich jak samochody autonomiczne; niższa dla pociągów towarowych . Korzyści ekonomiczne obejmują zwiększoną możliwość transportu produktów rolnych z Hokkaido, szacowaną na 34 miliardy jenów (249 milionów dolarów). Budowa projektu zajmie 15 lat; Koszty budowy zwrócą się w ciągu 32 lat. Opłaty za przejazd samochodami szacuje się na 9 000 jenów (65 dolarów).

„Platooning” to metoda łączenia kontroli linii i grup pojazdów autonomicznych. Czy można to zastosować w nowym tunelu w Cieśninie Tsugaru? Zdjęcie: „Platooning Back” Departament Transportu Stanów Zjednoczonych, 2019. Domena publiczna. Załączone z wyrazami uznania.

W Cieśninie Tsugaru znajduje się także japoński tunel Seikan, obsługujący wyłącznie pociągi; nie został zbudowany z oddzielnym tunelem ewakuacyjnym lub serwisowym, ale z dwoma punktami ewakuacji awaryjnej w systemie, stacją Tappi-Kaitei i stacją Toshioka-Kaitei. Pociągi Shinkansen w japońskiej sieci kolei dużych prędkości korzystają z systemu Seikan. Codziennie przez tunel Seikan przejeżdża pięćdziesiąt pociągów, a pociągi nocne oferują miejsca do spania. Podczas budowy Seikan uległ wypadkom powodziowym, ale nie było ofiar śmiertelnych.

„Pożar mostu tunelowego Cross-Harbour”, Hongkong, 2019. Zdjęcie: Studio Incendo . Wikimedia. Załączone z wyrazami uznania.

Inne tunele na całym świecie doświadczyły wypadków, pożarów i powodzi. W Hongkongu jako pierwszy zbudowano tunel krzyżowy do transportu podwodnego; w 2019 r. protestujący podpalili punkty poboru opłat, powodując zamknięcie tunelu, ale unikając ofiar śmiertelnych. W 1991 r. dwa pociągi zderzyły się w tunelu Severn łączącym Anglię i Walię; 185 pasażerów zostało rannych, ale nikt nie zginął. W 1999 r. pożar w tunelu Mont Blanc łączącym Francję, Włochy i Szwajcarię spowodował śmierć 39 osób, a 14 osób zostało rannych. Te przykłady wskazują na mądrość projektu Dunna dotyczącego dodatkowego tunelu serwisowego dla tunelu pod kanałem La Manche.

„Przykład tunelu Shadertoy”, autor: Inigo Quilez , 2016. Creative Commons, wikimedia. Załączone z wyrazami uznania.

W czasach cięć budżetowych, a także zwiększonego nacisku na infrastrukturę transportową, problem z tunelem pod kanałem La Manche w tym tygodniu i jego udane rozwiązanie może służyć podkreśleniu znaczenia bezpieczeństwa oraz jego wsparcia przez budżet i planowanie. W nowej erze, w której środki bezpieczeństwa dla pojazdów autonomicznych i samochodów bez kierowcy są na pierwszym planie, nowy japoński tunel może stanowić ważny przykład dla infrastruktury transportu tunelowego dla pojazdów autonomicznych, jakie środki bezpieczeństwa należy uwzględnić?

Bove, Tristan. „Pasażerowie zmuszeni przejść przez „przerażający” tunel awaryjny pod powierzchnią morza po awarii pociągu Francja–Anglia”. 24 sierpnia 2022. Fortuna . https://fortune.com/2022/08/24/eurotunnl-evacuation-passengers-walk-terrifying-service-tunnel-between-france-england /

Davidson, Frank P. i K. Lusk Brooke. „Tunel pod kanałem La Manche”, strony 761–804, Building the World (2006) ISBN: 0313333742.

Baza wiedzy o błędach. „Pociąg Fie w tunelu Hokuriku.” http://www.shippai.org/fkd/en/cfen/CA1000605.html

Rosenberg, Jennifer. „Jak zbudowano i zaprojektowano tunel pod kanałem La Manche”. 12 sierpnia 2019. ThinkCo . https://www.thoughtco.com/the-channel-tunnel-1779429

Takahashiego, Toru. „Plan budowy nowego tunelu podmorskiego w Japonii o wartości 7 miliardów dolarów rozgrzewa się po latach spędzonych na lodzie: projekt umożliwi ruch samochodowy między Honsiu a Hokkaido”. 3 stycznia 2021. Nikkei Azja . https://asia.nikkei.com/Business/Engineering-Construction/7bn-plan-for-new-Japan-undersea-tunnel-warms-up-after-years-on-ice

Blog Building the World autorstwa Kathleen Lusk Brooke i Zoe G. Quinn jest objęty licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Un

Kategorie: Shinkansen – Krajowe Szybkie Koleje: Japonia , Tunel pod kanałem La Manche: Anglia i Francja , Tunel Mont Blanc: Włochy, Francja i Szwajcaria | Tagi:  ,  ,  | Bezpośrednie łącze.

Link do artykułu:

TRANSPORT: Tunnel Visionaries