Status kobiet w starożytnej Grecji / Zhulduz Amangelidyevna Seitkasimova

0
45
Dwie kobiety z archaicznych Aten przygotowujące się do ślubu, pokazane na malarstwie ceramicznym z V wieku pne. Z Wikimedia Commons, bezpłatnego repozytorium multimediów.

Streszczenie.

W artykule przeanalizowano status, pozycję i role kobiet w starożytnej Grecji. Na podstawie dostępnych źródeł historycznych można jasno stwierdzić, że kobiety w starożytnej Grecji miały niższą pozycję niż mężczyźni. Były postrzegane przede wszystkim jako „istoty przedłużające gatunek”. W żadnym z greckich miast-państw kobiety nie miały praw politycznych i nie były uważane za obywateli. Status kobiet w starożytnej Grecji, pod względem roli, pozycji, możliwości itp. różnił się w zależności od miasta-państwa. Status ten jest dobrze znany w starożytnych Atenach, w oparciu o dużą liczbę źródeł historycznych, które mogą udokumentować podstawowe cechy statusu kobiet w tym państwie.

Słowa kluczowe: status kobiet, starożytna Grecja, społeczeństwo, rodzina, dyskryminacja ze względu na płeć.

Status_of_Women_in_Ancient_Greece (1)

1. Wprowadzenie

Jaki był status i pozycja kobiet w starożytnej Grecji i jakie były główne cechy tego statusu? Kobiety w świecie starożytnej Grecji nie posiadały wszystkich praw, jakie posiadali mężczyźni i miały niewiele praw w porównaniu z obywatelami płci męskiej. Kluczowymi ograniczeniami dla kobiet było to, że nie mogły głosować w różnych sprawach publicznych, a także nie mogły posiadać ani dziedziczyć ziemi. W społeczeństwie uważano, że miejsce kobiety powinno być w domu, a jej kluczową rolą i celem w domu, a także celem w życiu powinno być wychowywanie dzieci, opieka nad nimi i ich edukacja, zgodnie z przyjętym społecznym systemem wartości. Cartwright (2016) szczególnie podkreśla fakt, że jest to opis ogólny, a rozważając rolę kobiet w starożytnej Grecji należy pamiętać, że często brakuje informacji dotyczących konkretnych miast-państw, są one prawie zawsze generowane przez autorów płci męskiej, a także, że tylko w Atenach ich status i rola mogą być opisane bardzo szczegółowo. Co więcej, autor uważa, że „nie mamy też pewności co do praktycznego i codziennego stosowania zasad i praw, które przetrwały ze starożytności” (tamże). Ze źródeł historycznych wiadomo również, że spartańskie kobiety zajmowały określone pozycje i były traktowane nieco inaczej niż kobiety w innych miastach-państwach. Kobiety spartańskie regularnie uczestniczyły w niektórych aspektach edukacji wojskowej, na przykład musiały wykonywać trening fizyczny jak mężczyźni, aby być gotowym wraz z mężczyznami do obrony ojczyzny. Było jeszcze kilka innych szczegółów, takich jak to, że kobiety w Sparcie mogły posiadać ziemię i pić wino. Specyfika ta jest bardzo istotna ze względu na fakt, że w Sparcie nie było demokracji, która była praktykowana w starożytnych Atenach i ich skolonizowanych miastach-państwach.
Cartwright (2016) wspomina również, że istniały także kategorie kobiet, które są mniej udokumentowane niż inne, takie jak kobiety pracujące zawodowo w sklepach oraz jako prostytutki i kurtyzany; zasady społeczne i zwyczaje stosowane wobec nich są jeszcze bardziej niejasne niż w przypadku członkiń rodzin obywatelskich. Wreszcie, w przeciwieństwie do losu większości kobiet, niektóre wyjątkowo wzniosły się ponad ograniczenia greckiego społeczeństwa i zyskały trwałe uznanie jako poetki (Safona z Lesbos), filozofki (Arete z Cyreny), przywódczynie (Gorgo ze Sparty i Aspazja z Aten) i lekarki (Agnodice z Aten).

2. Historyczny i społeczny kontekst starożytnej Grecji

Nie ma konkretnych lub ogólnie przyjętych dat dla początku i końca okresu starożytnej Grecji. W powszechnym użyciu okres ten odnosi się do całej historii Grecji przed założeniem Cesarstwa Rzymskiego, ale historycy używają tego terminu bardziej precyzyjnie. Tak więc niektórzy autorzy włączają do tego okresu okresy cywilizacji minojskiej i mykeńskiej (od około 1600 pne do około 1100 pne) (Bagnall i in., 2012), podczas gdy inni kwestionują to, uważając, że cywilizacje te, choć pochodzą z obszaru greckojęzycznego, różnią się znacznie od późniejszych kultur greckich, więc powinny być klasyfikowane osobno.
Zgodnie z tradycją okres starożytnej Grecji rozpoczyna się wraz z pierwszymi igrzyskami olimpijskimi w 776 r. p.n.e., ale większość współczesnych historyków rozszerza ten termin do około 1000 r. p.n.e.. Za tradycyjną datę końcową okresu starożytnej Grecji uważa się śmierć Aleksandra Wielkiego w 323 r. p.n.e., a okres, który po niej nastąpił, nazywany jest epoką hellenistyczną. Daty te zostały uzgodnione przez historyków, ale niektórzy autorzy uważają cywilizację starożytnej Grecji za nieprzerwany okres, który trwał do początku chrześcijaństwa w III wieku naszej ery.
Starożytna Grecja jest uważana przez niektórych historyków za kamień węgielny kultury cywilizacji zachodnioeuropejskiej (McKeown, 2018). Kultura grecka wywarła silny wpływ na Imperium Rzymskie, które przekazało jej formę w wielu częściach Europy (Cartwright, 2014). Cywilizacja starożytnej Grecji miała ogromny wpływ na język, politykę, edukację, filozofię, sztukę i architekturę współczesnego świata, zwłaszcza w okresie renesansu w Europie Zachodniej i ponownie w okresie rozkwitu neoklasycyzmu w XVIII i XIX wieku w Europie i obu Amerykach.

Greckie miasta-państwa były początkowo monarchiami, chociaż wiele miast było bardzo małych, więc nazwa „król” dla ich władców mogła być łatwo myląca ze względu na obecne znaczenie tego słowa (Bagnall i in., 2012). W głębi lądu, zawsze blisko gruntów ornych, władzę sprawowała niewielka warstwa właścicieli ziemskich. Ukształtowali oni wojowniczą arystokrację, często walcząc w małych wojnach między miastami w całym kraju. Jednak powstanie klasy kupieckiej (które nastąpiło wraz z wprowadzeniem monet około 680 r. p.n.e.) wywołało konflikt klasowy w głównych miastach. Od 650 r. p.n.e. arystokracje zostały obalone i zastąpione przez przywódców ludowych zwanych tyranami (τγρρανοι), słowo, które dziś ma znaczenie okrutnych dyktatorów.

W VI wieku p.n.e. w greckiej sferze pojawiło się kilka dominujących miast. Były to miasta Ateny, Sparta, Korynt i Teby. Każde z nich podporządkowało sobie okoliczne obszary wiejskie i mniejsze miasta, a Ateny i Korynt stały się głównymi siłami morskimi i handlowymi.

W Sparcie władzę sprawowała arystokracja, a konstytucja Likurga (około 650 r. p.n.e.), która jeszcze bardziej umocniła jej władzę, dała Sparcie stały militarystyczny reżim w ramach podwójnej monarchii. Sparta zdominowała inne miasta na Peloponezie, tworząc sojusz z Koryntem i Tebami.

W Atenach, przeciwnie, monarchia przestała istnieć od 683 r. p.n.e., a reformy Solona wprowadziły półkonstytucyjny skład rządów arystokratycznych. Arystokraci zostali zastąpieni przez tyranię Peisistratosa i jego synów, którzy uczynili miasto wielką potęgą morską i handlową. Po obaleniu Peisistratydów Klejstenes założył pierwszą na świecie demokrację (500 p.n.e.), w której władza należała do rady złożonej ze wszystkich obywateli płci męskiej.
Bogactwo Aten przyciągnęło wielu utalentowanych ludzi ze wszystkich części Grecji, powstała wówczas klasa zamożnych, niepracujących ludzi, którzy stali się mecenasami sztuki (Boys-Stones et al., 2009). Państwo ateńskie wspierało również naukę i sztukę, a zwłaszcza architekturę. Ateny stały się centrum greckiej literatury, filozofii i sztuki. Niektóre z największych nazwisk w zachodnioeuropejskiej historii kultury i intelektu żyły w Atenach w tym okresie: dramatopisarze Ajschylos, Arystofanes, Eurypides i Sofokles, filozofowie Sokrates, Platon i Arystoteles, historycy Herodot, Tukidydes i Ksenofont, poeta Simonidus i rzeźbiarz Fidiasz. Miasto stało się, według słów Peryklesa, „szkołą helleńską”.
Inne państwa greckie początkowo zaakceptowały ateńskie przywództwo w kontynuacji wojny z Persami, ale po upadku konserwatywnego polityka Kimona w 461 r. p.n.e., Ateny stały się bardziej wyraźną siłą imperialistyczną (Bagnall i in., 2012). Po greckim zwycięstwie w bitwie pod Eurymedontem w 466 r. p.n.e. Persowie nie stanowili już zagrożenia, więc niektóre państwa, takie jak Naksos, próbowały wycofać się z sojuszu, ale zostały zmuszone do posłuszeństwa. Nowi ateńscy przywódcy, Perykles i Efialtes, pozwolili na pogorszenie stosunków między Atenami a Spartą, więc w 458 r. p.n.e. wybuchła wojna. Po kilku latach niekończącej się wojny podpisano 30-letni pokój między sojuszami Delijskim i Peloponeskim (Spartą i jej sojusznikami).

3. „Status” kobiet w mitach greckich

Obecność kobiet w mitach greckich jest wyraźnie bardziej znacząca niż ich pozycja w starożytnym społeczeństwie greckim, gdzie oczywiście miały ograniczoną rolę. Jest to trochę sprzeczne. Biorąc pod uwagę ich ograniczoną rolę w społeczeństwie starożytnej Grecji, istnieje zaskakująco silna obsada postaci kobiecych w greckiej religii i mitologii (Cartwright, 2006).
Atena była boginią mądrości, tkactwa, rzemiosła i bardziej trzeźwej strony wojny (przemoc i krwiożerczość były cechami Are). Była również patronką miasta Ateny. Mądrość Ateny podąża za wiedzą techniczną wymaganą w tkactwie, metalurgii, ale obejmuje także przebiegłość (metis) postaci takich jak Odyseusz. Ma świętą sowę i drzewo oliwne. Pierwsze opowieści o Atenie mówią o niej jako o bogini ptaków. Pierwotnie wyobrażano ją sobie jako boginię ze skrzydłami, a nawet w niektórych mitach sama była ptakiem – sową. Dlatego nie jest zaskakujące, dlaczego w mitach, które powstały później, przesłanie Ateny pojawiło się nad orłem, sokołem itp. Najlepszą przyjaciółką Ateny jest Nike, bogini zwycięstwa. Atena pojawia się jako patronka wielu greckich bohaterów, w tym Heraklesa, Odyseusza i Jasona. Jest również ulubioną córką Zeusa, zrodzoną z jego głowy.
Wspólne dla większości starożytnych kultur, w których rolnictwo było kluczowe dla społeczności, żeńskie boginie płodności były niezwykle ważne i szczególnie czczone – Demeter i Persefona były najbardziej czczone przez Greków. W mitologii greckiej Demeter (Δημήτηρ) jest córką Kronosa i Rhei, boginią zboża i płodności, opiekunką młodej i zielonej ziemi, strażniczką małżeństwa i świętego prawa. W hymnach homeryckich nazywana jest „przynoszącą wiek”, co jest uważane za znak, że była czczona na długo przed tym, jak stała się jednym z Olimpijczyków. Persefona (Περσεφόνη) jest córką najwyższego boga Zeusa i bogini Demeter, żoną boga podziemi Hadesu. W tym podziemnym imperium zajmowała taką samą pozycję jak Hera na Olimpie. Była władczynią Hadesu nad duszami zmarłych i bogami podziemi. Persefona była równie nieustępliwa i bezwzględna jak sam Hades. Rzuciła klątwę śmierci i dlatego w mitologii znamy cztery pory roku.
Podobnie jak w przypadku innej starożytnej literatury zdominowanej przez mężczyzn, kobiety są często obsadzane w roli wichrzycieli, od zazdrosnej Hery po Afrodytę wykorzystującą swoje wdzięki, by sprawić, że mężczyźni stracą rozum (Cartwright, 2016). Mity i literatura obfitują w postacie kobiece, które starają się pokrzyżować plany męskich bohaterów, od najwyższej wiedźmy Medei po śmiertelnie niebezpieczne, choć urocze, Syreny. W greckich mitach można je również przedstawić jako rządzone jedynie przez dziką pasję i ekstatyczne emocje, takie jak Maenady. Z drugiej strony, idealną czystą kobietę lojalną wobec nieobecnego męża uosabia Penelopa w Odysei Homera.
Muzy to kolejna pozytywna reprezentacja, celebrowana nie tylko ze względu na ich fizyczne piękno, ale także ich szerokie umiejętności w sztuce. Muzy w starożytnej mitologii greckiej to dziewięć starożytnych bóstw, córek Zeusa i Mnemosyne. Ich opiekunem był bóg Apollo. Pierwotnie bóstwa te były nimfami górskimi i wodnymi. Hezjod w Teogonii wspomina (Reeve, 2006): „Mnemosyne spała w Pierii (Góry Pieria) z synem Saturna i urodziła te dziewice, które sprawiają, że zapominamy o naszych cierpieniach i koją nasze bóle. Dziewięć nocy później rozważny Zeus wspiął się na swoje święte łoże, śpiąc obok Mnemosyne, z dala od wszystkich nieśmiertelnych. Po roku, kiedy skończyły się pory roku i miesiące, i kiedy minęło wiele dni, Mnemosyne urodziła dziewięć córek … z których wszystkie były zafascynowane muzyką …”. Ich imiona to: Cleo, Eutterpi, Thalea, Melpomeni, Terpsihori, Erato, Polymnia, Urania i Kalliopi.
Cartwright (2016) postawił pytanie dotyczące roli Muz, czy te fikcyjne postacie miały jakikolwiek wpływ na rolę kobiet w prawdziwym życiu, jest kwestią otwartą, podobnie jak bardziej intrygujące jest to, co same greckie kobiety myślały o takich stworzonych przez mężczyzn wzorcach i doszedł do wniosku, że być może nigdy się tego nie dowiemy.

4. Status kobiet w rodzinie

W starożytnej Grecji od kobiet oczekiwano, że będą wychowywać dzieci i zarządzać codziennymi wymaganiami gospodarstwa domowego. W wypełnianiu tych obowiązków domowych korzystały z pomocy niewolników, jeśli mąż mógł sobie na nich pozwolić. Zniechęcano do kontaktów z mężczyznami spoza rodziny, a kobiety w dużej mierze poświęcały swój czas zajęciom domowym, takim jak obróbka wełny i tkanie. Kobiety mogły wychodzić i odwiedzać domy przyjaciół oraz uczestniczyć w publicznych ceremoniach religijnych i festiwalach. To, czy kobiety mogły uczestniczyć w przedstawieniach teatralnych, czy nie, jest nadal przedmiotem sporów wśród naukowców (Cartwright, 2016). Oczywiste jest, że kobiety nie mogły uczestniczyć w zgromadzeniach publicznych, głosować ani sprawować urzędów publicznych, a nawet imię kobiety nie mogło być wymieniane publicznie.
Jaki był status zamężnych kobiet w starożytnej Grecji? Kobiety zamężne były, przynajmniej w świetle prawa, pod całkowitą władzą swoich mężów. Można zauważyć, że pisarze tacy jak Arystoteles nie mieli wątpliwości, że kobiety były intelektualnie niezdolne do samodzielnego podejmowania ważnych decyzji (McKeown, 2018). Z dzisiejszego punktu widzenia stanowiło to wyraźną dyskryminację ze względu na płeć. W praktyce oczywiście poszczególne pary mogły dzielić swoje życie bardziej sprawiedliwie. Oczekiwano, że kobiety będą wierne swoim mężom, ale nie było odwrotnie, ponieważ mężowie mogli swobodnie korzystać z usług prostytutek, kochanek i kurtyzan (Cartwright, 2016). Prawo uznawało, że każda kobieta, która nie zachowała honoru rodziny, była winna poważnego przestępstwa moicheia, które prowadziło do zakazu uczestniczenia w publicznych ceremoniach religijnych. Mąż, który odkrył, że jego żona angażuje się w stosunki seksualne z innym mężczyzną, mógł zamordować kochanka bez obawy o oskarżenie i było to zgodne z prawem zwyczajowym. Fakt zdrady jest również dowodem na wyraźną dyskryminację statusu kobiet i mężczyzn w starożytnej Grecji.
Jeśli chodzi o możliwość dziedziczenia majątku po rodzicach, istniały również elementy dyskryminacji między mężczyznami i kobietami. Jeśli ojciec kobiety zmarł, zazwyczaj nie dziedziczyła ona niczego, jeśli miała braci. Jeśli była samotnym dzieckiem, kontrolę nad spadkiem przejmował jej opiekun lub mąż, przejmował kontrolę nad spadkiem. Na ten temat Cartwright (2016) pisze, co następuje: „W niektórych przypadkach, gdy samotna kobieta odziedziczyła majątek ojca, była zobowiązana do poślubienia najbliższego męskiego krewnego, zazwyczaj wuja. Kobiety mogły dziedziczyć po śmierci innych męskich krewnych, pod warunkiem, że nie było męskiego krewnego w kolejce. Kobiety posiadały pewną własność osobistą, zazwyczaj nabytą jako prezenty od członków rodziny, która zwykle miała postać ubrań i biżuterii. Kobiety nie mogły sporządzić testamentu, a po śmierci cały ich majątek przechodził na ich męża”. Jest oczywiste, że istniała dyskryminacja w prawach mężczyzn i kobiet, także w tym obszarze życia codziennego w starożytnej Grecji.

4. Pozycja dziewcząt

Starożytne społeczeństwo greckie było wyraźnie skoncentrowane na mężczyźnie, w wielu aspektach życia społecznego i rodzinnego (McKeown, 2018). Podobnie jak w wielu innych kulturach zdominowanych przez mężczyzn i agrarnych, dzieci płci żeńskiej były znacznie bardziej narażone na porzucenie po urodzeniu przez rodziców niż potomstwo płci męskiej. „Dzieci obywateli uczęszczały do szkół, w których program nauczania obejmował czytanie, pisanie i matematykę. Po opanowaniu tych podstaw, przechodziły do literatury (na przykład Homera), poezji i muzyki (zwłaszcza liry). Lekkoatletyka była również istotnym elementem edukacji młodego człowieka. Dziewczęta były kształcone w podobny sposób jak chłopcy, ale z większym naciskiem na taniec, gimnastykę i osiągnięcia muzyczne, które można było zaprezentować w konkursach muzycznych oraz na festiwalach i ceremoniach religijnych” (Cartwright, 2016). Opierając się na tym opisie roli edukacji dziewcząt, w społeczeństwie przyjęto, że ostatecznym celem edukacji dziewcząt było przygotowanie ich do roli w zakładaniu rodziny, a nie bezpośrednio do stymulowania rozwoju intelektualnego lub udziału w życiu publicznym.
Cartwright (2016) twierdzi również, że ważną częścią wychowania dziewcząt była pederastia (praktykowali ją nie tylko dojrzali mężczyźni i chłopcy). Był to związek między dorosłym a nastolatkiem, który obejmował stosunki seksualne, ale oprócz relacji fizycznej, starszy partner działał jako mentor dla młodzieży i edukował ją poprzez światowe i praktyczne doświadczenie starszego. Pederastia w starożytnej Grecji była społecznie uznanym romantycznym związkiem między dorosłym mężczyzną (erastes) a młodszym mężczyzną (eromenos), zwykle w wieku nastoletnim (Reeve, 2006). Był on charakterystyczny dla okresu archaicznego i klasycznego. Wpływ pederastii na kulturę grecką tych okresów był tak wszechobecny, że nazwano ją „głównym modelem kulturowym dla wolnych związków między obywatelami” (tamże).

5. Pozycja młodych kobiet

Powszechnie przyjętym zwyczajem w starożytnej Grecji było to, że od młodych kobiet oczekiwano, że wyjdą za mąż jako dziewice. Co więcej, małżeństwo było zwykle organizowane przez ich ojca, który wybierał męża i przyjmował od niego posag. Jeśli kobieta nie miała ojca, jej interesami (perspektywami małżeństwa i zarządzaniem majątkiem) zajmował się opiekun (kyrios lub kurios), być może wuj lub inny męski krewny (Cartwright, 2016). Małżeństwo zawierano najczęściej w wieku 13 lub 14 lat, miłość miała niewiele wspólnego z dopasowaniem męża i żony (damar). Oczywiście miłość mogła rozwinąć się między parą, ale najlepsze, na co można było liczyć, to philia – ogólna przyjaźń/ uczucie miłości; eros, miłość pożądania, była często poszukiwana przez męża gdzie indziej. Oczekiwano, że wszystkie kobiety wyjdą za mąż, w greckim społeczeństwie nie było miejsca ani roli dla samotnych dojrzałych kobiet.

6. Wnioski

Ogólny status i pozycja kobiet nie były równe we wszystkich miastach-państwach starożytnej Grecji. Chociaż Ateny były regulowane demokratycznie, nie dawały kobietom  takich samych praw, jakie posiadali mężczyźni. Co więcej, ich pozycja była znacznie gorsza niż kobiet spartańskich. Ateńki nie miały prawa uczestniczyć w życiu publicznym ani głosować. Kobiety spędzały większość czasu w domach, wychowując dzieci i wykonując różne codzienne czynności domowe. Tylko hetery były wypuszczane w świat, który zapewniał specjalne przyjemności dla mężczyzn. Niezależnie od tej postawy, niektóre kobiety, poza heterykami, były w stanie korzystać ze swojego prawa, by znaczyć więcej niż „istoty urodzone” (McKeown, 2018). Powszechnie wiadomo, że Pitagoras również przyjmował do swojej szkoły kobiety, które były równe mężczyznom. Ateńskie kobiety wychodziły za mąż w wieku osiemnastu lat. W przypadku śmierci małżonka, kobieta zazwyczaj poślubiała jego najbliższego krewnego. Nie miała prawa do dziedziczenia majątku po zmarłym mężu.

Bibliografia

Bagnall, R. S., Brodersen, K., Champion, C. B., Erskine, A., & Huebner, S. R. (Eds.) (2012). The encyclopedia of ancient history. Wiley-Blackwell.
Boys-Stones et al. (2009). The Oxford handbook of Hellenic studies. Oxford University Press.
Cartwright, M. (2014). The role of women in the Roman world. Retrieved 10 July 2019, from https://www.ancient.eu/article/659/the-role-of-women-in-the-roman-world/.
Cartwright, M. (2016). Women in ancient Greece. Retrieved 10 July 2019, from
https://www.ancient.eu/article/927/women-in-ancient-greece/.
Reeve, C. D. C. (2006). Plato on Love: Lysis, Symposium, Phaedrus, Alcibiades with Selections from Republic and Laws. Hackett Publishing Co.
McKeown, M. (2018). Women through history: Women’s experience through the ages. Retrieved 10 July 2019, from https://owlcation.com/humanities/Women-Through-History.

Zhulduz Amangelidyevna Seitkasimova

M. Auezov Uniwersytet Państwowy Południowego Kazachstanusyty, KAZACHSTAN. Wydział Pedagogiki i Kultury, Szymkent

Badania te nie otrzymały żadnego konkretnego grantu od agencji finansujących w sektorze publicznym, komercyjnym lub non-profit.

Autor nie deklaruje żadnych sprzecznych interesów.

Otrzymano 18 października 2019 r. ▪ Poprawiono 12 grudnia 2019 r▪ Przyjęto 21 grudnia 20
  • Styczeń 2020
  • Open Journal for Anthropological Studies 3 (2): 49-54
© Authors. Terms and conditions of Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) apply.
Correspondence: Zhulduz Amangelidyevna Seitkasimova (PhD student), M. Auezov South Kazakhstan State University, Faculty of Pedagogy and Culture, Shymkent, KAZAKHSTAN.
E-mail: zhulduz_as001@yahoo.com.