NADEZDA NIKOLOVA – Prace unikatowe (Z cyklu: Z galerii świata) / HackelBury Fine Art, Londyn

0
210
Formy żywiołów, Krajobraz no. 183, 2023

 

NADEZDA NIKOLOVA – Prace unikatowe

4 lutego – 1 kwietnia 2023 r.
HackelBury Fine Art, London miał przyjemność zaprezentować Unique Works, indywidualną wystawę prac Nadiezdy Nikolovej, w której artystka stara się uchwycić wyjątkowe poczucie jedności i uniwersalnej łączności w swojej pracy poprzez wielowarstwowe kompozycje.
Głęboka miłość Nikolovej do natury i troska o szkodliwy wpływ człowieka na środowisko to powracający temat. W jej pracach wyczuwalne jest poczucie straty i kruchości, w których wyraża desperacką prośbę o zmianę i „radykalną zmianę wspólnych wartości w sposobie, w jaki żyjemy i współistniejemy na tej planecie”.
„Wierzę, że musimy stworzyć nowe szablony tego, jak odnosimy się do siebie, do siebie nawzajem, do żywej planety”. — Nadiezda Nikołowa
Jednak wiara Nikolovej w ludzkość i głębokie poczucie duchowości dają nadzieję, wyrażoną przez jej pragnienie ponownego wyobrażenia sobie krajobrazu. Dekonstruuje krajobraz, tworząc „ramy percepcji” – ponowne wyobrażenie sobie nowych możliwości wyartykułowanych poprzez kompozycyjne wykorzystanie otworów, portali i drzwi.
„Moja praca staje się portalem do umieszczenia poza przestrzenią i czasem… praca ma na celu wywołanie tajemnicy i podziwu, zachęcając do kontemplacji i bezruchu, tak aby na pewnym poziomie przemawiała do piękna i nadziei”. — Nadiezda Nikołowa
W jej pracach widoczna jest fascynacja równowagą i harmonią kontrastów – równowagą między przestrzenią pozytywną i negatywną, ruchem i bezruchem, definicją i gestem, solidnością i miękkością, statyką i płynnością kształtów itp.
„Zawsze intrygowała mnie idea znajdowania piękna i równowagi w pozornie przeciwstawnych, odmiennych lub kontrastujących zjawiskach…. Wierzę, że uznanie piękna i nasze poszukiwania piękna przemawiają za naszą tęsknotą za nadzieją”. — Nadiezda Nikołowa
Poszukiwanie przez Nikolovą piękna we wszystkich jego postaciach jest głęboko odczuwalne. Fraza Johna Keatsa „Piękno jest prawdą, prawdą jest piękno”. – to wszystko. Wiecie na ziemi wszystko, co powinniście wiedzieć” w jego Odie o greckiej urnie silnie z nią rezonuje. Poprzez swoją twórczość poszukuje tego, co jest zawsze prawdziwe, istoty życia, tego, co pozostaje i jest trwałe, jest wrodzone i święte.
„W mojej pracy staram się zbliżyć do tej esencji, gdy doświadczam i zastanawiam się nad krajobrazami, siłami, które je kształtują, energetycznymi połączeniami i odciskami, w grze między światłem a ciemnością”. — Nadiezda Nikołowa
Używając chemii mokrej płyty kolodionowej, papierowych masek i światła, Nikolova tworzy sylwetki fotogramów, korzystając ze złożonego zestawu zmiennych i precyzyjnego czasu naświetlania i wywoływania – czynników, które zasadniczo determinują wynik. Jej kompozycje są budowane stopniowo, przy użyciu wielu ekspozycji, tworząc warstwy, w których czas jest zawieszony i staje się niemal elastyczny. Świadczy to o jej zainteresowaniu pojęciem wszystkiego, co istnieje w ciągłym ruchu – cyklach natury i elastyczności form, które przekształcają się i metamorfizują w czasie. Jej proces i kompozycje można postrzegać jako metaforę rozświetlania ciemności. „Pomysł, że nic nie może się zmienić, jeśli nie zostanie najpierw wystawione na działanie światła”. — Nadiezda Nikołowa
Gdy pejzaże Nikolovej stają się coraz bardziej abstrakcyjne, jej spojrzenie kieruje się bardziej na zewnątrz i staje się bardziej ezoteryczne i duchowe, aby rozważać kosmos, ucieleśnienie i alchemię.
Formy immanentne, Fale: Transpozycja , 2023

„Przez ostatnie pięć lat byłam pogrążona w naukach metafizycznych i mistycznych, a te spostrzeżenia w naturalny sposób wpływają na moją twórczość i sposób, w jaki tworzę, ponieważ przenikają każdy inny aspekt mojego życia”. „Moja praca polega na trenowaniu dostrzegania tego liścia, jakości światła, kształtu góry”. — Nadiezda Nikołowa

O Nadiedzie Nikołowej

Nadezda Nikolova (ur. 1978, była Jugosławia) to chorwacko-bułgarsko-amerykańska artystka fotograficzna, która pracuje z fotogramami kolodionowymi na mokrej płycie – historyczną techniką sięgającą lat 50. światło w ciemni. Jej praktyka opiera się na eksperymentalnym podejściu do wczesnych procesów fotograficznych i zainteresowaniu obrazem jako przedmiotem.
Urzeczona płynnością kolodionu mokrej płyty, manipuluje medium, jednocześnie zabiegając o szansę nieodłącznie związaną z ręcznie robioną fotografią:
„Spryskuję, wcieram i pędzlem chemię w performatywnym odgrywaniu, a nie w przechwytywaniu obrazu. (Czasami pociągnięcia pędzla pozostawiają fizyczne ślady na emulsji.) Zasadniczo negocjuję z chemią, kieruję nią. Ale tylko do pewnego momentu. Chemia ma wpływ na końcowy obraz”. — Nadiezda Nikołowa
Seria abstrakcyjnych pejzaży Elemental Forms, Landscapes and Elemental Forms, Landscape Rearticulated pojawiła się jako bezpośrednia odpowiedź artystki na jej otoczenie oraz poczucie dobrego samopoczucia i bezpieczeństwa w krajobrazie. Wierzy, że każde miejsce ma swoją specyficzną tożsamość, historię i piętno emocjonalne.
Nadezda Nikolova studiowała XIX-wieczne procesy drukowania fotograficznego na Uniwersytecie Kentucky iw Muzeum George’a Eastmana. Ma tytuł licencjata w dziedzinie nauk o środowisku i amp; Konserwacja i tytuł magistra analizy polityki. Obecnie mieszka i pracuje w Oakland w Kalifornii.

O sztuce HackelBury

Założona w 1998 roku londyńska galeria przy Launceston Place jest zaangażowana w pielęgnowanie długotrwałych relacji zarówno z artystami, jak i klientami. Nadal ewoluuje i rozwija się poprzez rozszerzający się program wystaw galeryjnych, projektów muzealnych i przedsięwzięć wydawniczych.
Niewielka grupa artystów, z którymi współpracuje HackelBury, reprezentuje różnorodność praktyk, przesuwając granice różnych mediów. Twórczość i praktyka tych artystów obejmuje świat fotografii, malarstwa, rysunku, rzeźby, architektury i performansu. Każdy artysta, zarówno wschodzący, jak i uznany, tworzy prace określone przez głębię myśli, szerokość i spójność podejścia.

W RAZIE WSZELKICH PYTAN PRASOWYCH PROSIMY O KONTAKT

Camilla Cañellas – doradztwo artystyczne i PR
E: camilla@culturebeam.com M:+34 660375123

Phil Crook – HackeklBury Fine Art
E: phil@hackelbury.co.uk T: +44 20 7937 8688

Instagram @hackelburyfineart

HACKELBURY FINE ART LTD 4 LAUNCESTON PLACE, LONDYN W8 5RL T: 020 7937 8688 www.hackelbury.co.uk

Link do artykułu:

“Beauty is Truth, Truth is Beauty” – Nadezda Nikolova’s homage to John Keats

Publikowanie w  Art Style, Art & Culture International Magazine  jest bezpłatne dla każdego. Nie ma opłat za przetwarzanie artykułów, esejów ani wkładów ani innych opłat za publikację. Magazyn Art Style jest niezależny i wspiera Ruch Otwartego Dostępu. Jest także zgodny z zaleceniami zawartymi w międzynarodowych wytycznych Deklaracji Berlińskiej w sprawie otwartego dostępu do wiedzy w naukach ścisłych i humanistycznych . Wszystkie obrazy, eseje i artykuły publikowane przez Art Style, Art & Culture International Magazine są dostępne na licencji Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-SA 4.0).