Life after life / Cezary Paszkowski

0
67

„Life after life”, nie wiem, czy to tłumaczenie tytułu libretta „Życie za życiem” jest najszczęśliwsze. Może lepszym tłumaczeniem, bardziej oddającym sens, byłoby: life following life – życie idące za życiem. Pisząc to libretto chciałem ukazać trwającą pokolenia walkę o takie wartości jak demokracja, wolność, własność, solidarność. W alegoryczny sposób ukazać zmagania społeczeństw „Wiosny”, a później „Jesieni Ludów”.

 

 

 

Życie za życiem”

Jest to historia, którą opowiada artysta – muzyk i tancerz, w młodości żyjący w systemie dyktatury. Poznał i pokochał z wzajemnością dziewczynę – tancerkę. Łączył ich świat wartości. Razem występowali w obronie wolności, jedności, równości i prawa do własności.

Walka przez nich podejmowana, niestety, zakończyła się przegraną. Manifestacja, w której uczestniczyli zostaje rozbita przez milicję ale wspólna walka wzmocniła wzajemne uczucia muzyka i dziewczyny. Pobrali się i mieli dziecko – Dziewczynkę. W oddali czaiło się jednak zło. Oni i ich rodzina byli śledzeni przez tajną milicję. W czasie jednego ze spacerów Rodziców z dzieckiem doszło do sprowokowanej zaczepki ze strony młodocianych gangsterów, wśród których znajdował się tajniak. Przypadkowo potrącona, a wcześniej molestowana Dziewczyna nieszczęśliwie upadła. Ginie. Załamany Chłopak chciał odejść za nią, powstrzymał go jednak obowiązek, miłość do córki i konieczność wychowania dziecka,

Dziewczynka wychowana przez ojca, przejmując doświadczenia od rówieśników i ze świata kultury dorasta. Od Ojca przejęła również świat wartości. Ojciec zostaje aresztowany za działalność opozycyjną, milicja znajduje w jego mieszkaniu powielacz i ulotki. Córka poznała i pokochała młodzieńca, który podobnie jak rodzice walczył o idee wolności, jedności, prawa własności. W czasie kolejnej manifestacji, młodzi łączą się.

Tym razem walka kończy się zwycięstwem. Następuje pojednanie. Policja przechodzi na stronę demonstrantów. Ojciec widząc szczęście córki i zwycięstwo wartości swego życia cieszy się wraz z parą młodych. Spełniony odchodzi w stronę widma swojej żony, kobiety którą kochał.

                        © Piotr Kotlarz

Libretto to powstało już bardzo dawno temu, w 2007 roku. Od tego czasu próbuję, współpracując z różnymi artystami realizować w oparciu o nie różne projekty. Ostatnim był koncert z okazji 41 rocznicy „Solidarności”, który Fundacja Kultury „WOBEC” zrealizowała z z sukcesem w Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku (relację można znaleźć na YouTube). Sukces artystyczny nie przełożył się niestety na finansowy. Na tym polu ponieśliśmy klęskę i długi z tego tytułu będę spłacać jeszcze przez jakieś kilka miesięcy. Sytuacja ta opóźnia plany wystawienia musicalu, do którego scenariusz i większość piosenek już napisałem, ale co się odwlecze, to nie uciecze.

 

Jednym z pierwszym utworów, dzieł, które powstało w oparciu o to libretto była muzyka i tzw. żywe obrazy autorstwa Cezarego Paszkowskiego. Utwór ten powstał w związku z 30. rocznicą powstanie NSZZ „Solidarność”, w hołdzie tym, którzy walczyli o idee wolności, równości, solidarności.

Pierwsze wydanie na płycie CD: Wydawnictwo Artline na zlecenie Gdańskiego Stowarzyszenia Twórców i Animatorów Kultury w Gdańsku, Artline, Gdańsk 2011.

Obrazy, kompozycje muzyczne, aranżacja, wybór instrumentów: CEZARY PASZKOWSKI Według Libretta: PIOTRA KOTLARZA.

 

 Cezary Paszkowski – Urodzony w 1948 roku. Absolwent PWSSP (obecnie ASP) w Gdańsku. Profesor tytularny. Bierze udział w wystawach indywidualnych, zbiorowych, okręgowych, ogólnopolskich i międzynarodowych. Jest laureatem ponad 40 nagród i wyróżnień uzyskanych na wystawach i konkursach graficznych, takich jak Balticum Biennale ’87, Rauma, Finlandia; International Art Conterporary Exhibition in Monte Carlo ’88; International Independent Exhibition of Kanagawa ’89, ’90, Japonia; International Print Triennial Kraków ’97. Wiele lat występował na jazzowych scenach muzycznych grając na perkusji. Zajmuje się grafiką warsztatową, specjalizuje się w technikach metalowych i cyfrowych. Ostatnio pracuje nad obrazem ruchomym łącząc go z dźwiękiem, do scen animowanych komponuje własną muzykę. Movie pictures jest jego inspiracją do wielu grafik. Jest honorowym obywatelem Nowego Orleanu.

Moja działalność artystyczna, droga ku nowemu, inspiruje mnie, wymaga odwagi, poświęcenia, ma wiele cech niepokoju i chęci eksperymentowania. Łączę wirtuozerię warsztatową z inwencją poetycką i improwizowaniem na temat zdarzeń zachodzących we współczesnym świecie. Twórczość moja jest budowaniem kompozycji połączonej z inwencją poetycką i improwizowaniem na temat zdarzeń zachodzących we współczesnym świecie. Twórczość moja jest budowaniem kompozycji połączonej z wyszukaniem dróg ich osiągnięcia.
Cezary Paszkowski

 

Szerzej o okolicznościach powstania tego utworu i perypetiach związanych z pierwszymi projektami artystycznymi w oparciu o libretto „Życie za życiem” piszę w powieści „Opowieść o psach z widmem wojen w tle”. W książce tej znajdą też Państwo wiele odniesień do życia artystycznego środowiska gdańskiego drugiej połowy pierwszej dekady XXI wieku.

                                                                          Piotr Kotlarz

https://e-bookowo.pl/self-publishing/opowiesc-o-psach-z-widmem-wojen-w-tle.html