O sukcesach jednego z dziś najwybitniejszych dyrygentów w świecie pisaliśmy na łamach WOBEC już wcześniej (proszę feministki, by nie poprawiały tu formy, gdyż sądzę, że użycie w tym wypadku formy żeńskiej nieco umniejszałoby skalę jej osiągnięć). Na ogromny talent tej dyrygentki zwróciliśmy uwagę już wcześniej, nawet przed jej współpracą z Orchestre Philharmonique de Radio France. Dążąc do realizacji koncertu symfonii „Odrzućmy maski zła” Piotra Słopeckiego (dziś już profesora Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku) już w 2015 roku zaproponowaliśmy dyrygowanie chórem i orkiestrą właśnie pani Marzenie Diakun. Niestety, z powodu postawy władz politycznych i decydentów w sferze kultury tak Gdańska, jak i województwa pomorskiego do współpracy tej wówczas nie doszło. Zresztą podobnie było i w kolejnych próbach. Tu wspomnę o jeszcze jednej kwestii, pani Marzena Diakun jest nie tylko wielkim dyrygentem, ale i wielkim człowiekiem. Myślę zresztą, że jedno z drugim zawsze musi iść w parze. Aż dwukrotnie pani Marzena Diakun darowała organizatorom wspomnianych koncertów kary umowne, mało tego była i myślę, że będzie skłonna podjąć się tego wyzwania ponownie (o ile znajdzie w swym napiętym kalendarzu czas). Symfonia Piotra Słopeckiego jest dziełem wybitnym i mam nadzieję, że kiedyś będzie nią dyrygować dyrygent tej klasy.
Piotr Kotlarz
Od września 2021 roku pani Marzena Diakun jest dyrektorem artystycznym i głównym dyrygentem Orquestra de la Comunidad de Madrid (ORCAM) oraz głównym dyrygentem Orchester Symphonique de l’Opéra de Toulon. Międzynarodową uwagą zwracając na siebie w 2016 roku po kilku koncertach z Orchestre Philharmonique de Radio France. Była stypendystką Boston Symphony Orchestra Tanglewood Conducting Fellowship oraz stypendium Taki Concordia Fellowship.
Ostatnie występy zaprowadziły panią Marzenę do Orchestre de la Suisse Romande, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Praskiej Orkiestry Radiowej, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonii Narodowej, Orquesta Sinfónica del Principado de Asturias, Real Orquesta Sinfónica de Sevilla, Orchestre National de Lyon, Orquestra Sinfónica do Estado de São Paulo, Deutsche-Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Radia w Lubljanie, Orchestre de Chambre de Lausanne i Opery w Göteborgu.
27 stycznia 2023 pani Marzena Diakun będzie dyrygować Narodową Orkiestrą Walii, w BBC Hoddinott Hall, Cardiff. W programie utwory Claude’a Debussy’ego, Thierry’ego Pecou – współczesnego francuskiego kompozytora (urodzonego w 1965 roku w Boulogne-Billancourt) oraz Bohuslava Martinů – ( urodzonego w 1890 roku w Polička, zmarł w 1959 roku w Liestal w Szwajcarii) był czeskim kompozytorem muzyki klasycznej. Wraz z Bedřichem Smetaną, Antonínem Dvořákiem i Leošem Janáčkiem należy do najczęściej granych czeskich autorów.
Marzena Diakun: Tchaikovsky Fifth
P. Tchaikovsky V Symphony e-moll op. 64 – 1 mov. Marzena Diakun – conductor Orquesta de la Comunidad de Madrid dress rehearsal – Auditorio Nacional de Musica en Madrid 2022.
Obraz wyróżniający: Marzena Diakun w Meksyku w 2018. Autorstwa Araceli Gutierrez / Secretaría de Cultura CDMX – https://www.flickr.com/photos/culturacdmx/41050140940/, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=87055939