Powszechnie wiadomo, że zdrowie psychiczne dzieci i nastolatków ucierpiało podczas pandemii. Ale nowe badania sugerują, że w szczególności nastolatki cierpią w niespotykany dotąd sposób.
Ankieta przeprowadzona przez Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorobom, opublikowana na początku lutego 2023 r., wykazała, że w 2021 r. 57% licealistek zgłosiło „uporczywe uczucie smutku lub beznadziejności w ciągu ostatniego roku”, w porównaniu z 36% w 2011 r . To prawie dwa razy więcej niż 29% mężczyzn, którzy zgłosili takie uczucia w 2021 roku.
Co gorsza, w 2021 roku 30% ankietowanych dziewcząt poważnie rozważało samobójstwo, a 13% próbowało popełnić samobójstwo raz lub więcej. To więcej niż szokujące. To przerażające.
Jesteśmy zespołem badawczym, który bada dzieci oraz ich rozwój społeczny i emocjonalny, a podczas pandemii szczególnie skupiliśmy się na zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży. Od 2020 roku zaobserwowaliśmy ogólnie więcej zmian u dziewcząt, w tym wzrost depresji i myśli samobójczych.
Nie o najświeższych wiadomościach. Nie o bezpodstawnych opiniach.
Naszym zdaniem wiele kluczowych czynników zbiegło się, aby wywołać ten kryzys zdrowia psychicznego u nastoletnich dziewcząt.
Doskonała burza czynników
Poprzednie badania CDC wykazały, że pandemia COVID-19 nieproporcjonalnie dotknęła dziewczęta. W badaniu przeprowadzonym w 2021 roku przez nasz zespół na grupie 240 nastolatków 70% dziewcząt stwierdziło, że „bardzo” tęskni za spotkaniami z ludźmi podczas pandemii, w porównaniu z zaledwie 28% chłopców, którzy zgłaszają takie odczucia.
Drugim czynnikiem są media społecznościowe, które mogą być wspaniałym źródłem wsparcia, ale czasami także miażdżącym ciosem dla poczucia własnej wartości i dobrego samopoczucia psychicznego dziewcząt.
Wreszcie, uważamy, że wszyscy młodzi ludzie zmagają się z problemami takimi jak zmiana klimatu i wstrząsy społeczne. To nie są tylko abstrakcje dla wielu chłopców i dziewcząt: to ich przyszłość. Dzieci i młodzież zazwyczaj nie są ani obojętne, ani nieświadome realiów politycznych.
Jak więc rodzice, nauczyciele i przyjaciele mogą pomóc dziewczętom przejść przez ten kryzys?
Oto sześć strategii, które według badań mogą działać.
1. Większy nacisk na wsparcie społeczne
Łączność społeczna i emocjonalna między ludźmi jest prawdopodobnie jedną z najpotężniejszych broni, jaką mamy przeciwko znacznemu stresowi i smutkowi. Badania wykazały silne powiązania między brakiem wsparcia rodziców i rówieśników a depresją w okresie dojrzewania. Wsparcie ze strony przyjaciół może również pomóc złagodzić związek między skrajnym lękiem nastolatków a myślami samobójczymi. W jednym badaniu nastolatków wsparcie społeczne wiązało się z większą odpornością – na przykład lepszą odpornością na niektóre rodzaje okrucieństwa społecznego, takie jak zastraszanie.
2. Wspieranie się zamiast konkurowania
W latach 70. i 80. rywalizacja między kobietami była postrzegana jako coś, co je powstrzymuje. Niestety, wydaje się, że ta wiadomość zaginęła w tsunami doniesień medialnych o ciałach, wyglądzie i osiągnięciach społecznych. Badania wykazały, że media społecznościowe zachęcają dziewczęta do rywalizacji, zwłaszcza jeśli chodzi o ich wygląd fizyczny.
Uczenie dziewcząt w młodym wieku, by były dla siebie nawzajem cheerleaderkami – i modelowanie tego zachowania jako dorosłych – może pomóc złagodzić poczucie rywalizacji, z którym borykają się dzisiejsze nastolatki.
3. Prezentowanie osiągnięć
Myślenie o własnym wyglądzie jest naturalne i zrozumiałe. Ale nadmierne skupianie się na tym, jak wyglądasz, nie jest zdrowe i jest silnie związane z depresją i lękami, zwłaszcza u kobiet.
Dorośli mogą odegrać kluczową rolę w zachęcaniu dziewcząt do doceniania innych cech, takich jak zdolności artystyczne czy inteligencja. Dzieciństwo może być dla dzieci płótnem do odkrywania swoich talentów, co może być źródłem ogromnej satysfakcji w życiu.
Jednym ze sposobów, w jaki dorośli mogą pomóc, jest po prostu uznanie i docenienie tych cech. Na przykład w Massachusetts Aggression Reduction Center, organizacji, którą kierujemy i którą zarządzamy, która koncentruje się na zapobieganiu zastraszaniu i cybernękaniu, pracownicy publikują osiągnięcia kobiet — czy to intelektualne, artystyczne, naukowe, sportowe czy literackie — w kanałach mediów społecznościowych w każdy piątek, używając hashtagu #FridaysForFemales.
4. Wzmocnienie pozycji kobiet
Dziewczęta patrzą na dorosłe kobiety, szukając przykładów tego, jak mogą się zachowywać i co potrafią. Może nie jesteś dyrektorem naczelnym wielkiej korporacji, ale może jesteś wspaniałym nauczycielem, a może prowadzisz małą firmę, która dostarcza ważny produkt lub usługę. Modelowanie postaw prokobiecych oznacza docenianie wszystkich ról, jakie ludzie odgrywają w społeczeństwie.
Ponadto nauczanie historii stojącej za ruchami kobiecymi i innymi ważnymi krokami w kierunku równości, takimi jak prawo kobiet do głosowania, jest kluczem do wzmocnienia pozycji dziewcząt, aby doceniły siebie i swoje role. Kobiety odgrywały centralną rolę w wysiłkach wojennych podczas II wojny światowej. Kobiety przewodziły ruchom społecznym i walczyły o prawa ludzi. A kobiety były znanymi naukowcami, pisarkami, artystkami i ekspertkami w praktycznie każdym innym zawodzie, jaki można wymienić.
5. Uczciwe spojrzenie na media społecznościowe
Media społecznościowe reprezentują wyjątkową formę interakcji międzyludzkich, która odegrała ogromną rolę w życiu nastolatków. Jest to potęgowane w przypadku nastoletnich dziewcząt, dla których każda interakcja w mediach społecznościowych może wydawać się konsekwentna i potencjalnie katastrofalna.
Zabawna i pozytywna interakcja z rówieśnikami na platformach społecznościowych może być pozytywnym i potwierdzającym doświadczeniem. Z drugiej strony oglądanie rzeczy publikowanych przez innych i porównywanie ich z własnymi może sprawić, że ludzie w każdym wieku będą zaniepokojeni tym, jak się prezentują i czy zostaną włączeni lub wykluczeni społecznie. Ten niepokój dotyczy zarówno chłopców, jak i dziewcząt, ale potencjał emocjonalnego niepokoju wydaje się być wyższy w przypadku dziewcząt.
Świadomość tego, jak media społecznościowe mogą wpływać na twoje uczucia i zdrowie psychiczne, wydaje się pomagać ludziom zachować pewien dystans do interakcji w mediach społecznościowych. Dorośli mogą pomóc dziewczętom, rozmawiając z nimi o tym, jak media społecznościowe wpływają na ich uczucia, postrzeganie siebie, a nawet obraz ciała.
6. Uczenie dzieci rozpoznawania swoich uczuć
U wielu osób nauka rozpoznawania i nazywania uczuć nie przychodzi automatycznie. Dobrą wiadomością jest jednak to, że dzieci mogą nauczyć się, jak sobie pomóc, gdy doświadczają lęku lub depresji. Dzieci mogą nauczyć się doceniać, jak przytulanie psa, granie w grę planszową lub rozmowa z rodzicem (rodzicami) może pomóc zmniejszyć niepokój, gdy zrozumieją uczucia.
Uważamy, że warto zauważyć, że wszystko, co tutaj omówiono, może być również pomocne dla chłopców, którzy bynajmniej nie są odporni na problemy ze zdrowiem psychicznym. Zachęcanie do uznawania osiągnięć, zrozumienie, w jaki sposób media społecznościowe mogą wpływać na nastroje, oraz zwiększanie wsparcia zarówno dla chłopców, jak i dziewcząt to pozytywny krok w kierunku świata po pandemii.
Ten artykuł został zaktualizowany, aby poprawić miejsce urodzenia Marii Curie.
Jak pomóc nastolatkom zmagającym się ze zdrowiem psychicznym – 6 strategii opartych na badaniach dla rodziców, nauczycieli i przyjaciół
Oświadczenie o ujawnieniu
Autorzy nie pracują, nie konsultują się, nie posiadają udziałów ani nie otrzymują finansowania od żadnej firmy lub organizacji, która skorzystałaby z tego artykułu, i nie ujawnili żadnych istotnych powiązań poza ich powołaniem akademickim.
Ponownie publikuj nasze artykuły za darmo, online lub w formie drukowanej, na licencji Creative Commons.
Ten artykuł został ponownie opublikowany z The Conversation na licencji Creative Commons. Przeczytaj oryginalny artykuł .
Link do artykułu: https://theconversation.com/how-to-help-teen-girls-mental-health-struggles-6-research-based-strategies-for-parents-teachers-and-friends-200052
Obraz wyróżniający: teenager -204×300. Za czasopismem „Migyane”.