Globalne trendy w badaniach nad wczesną edukacją dziecka podczas pandemii COVID-19: analiza bibliometryczna / Jiahong Su, Davy Tsz Kit Ng , Weipeng Yang oraz Hui Li

0
1113

Abstrakt

Podczas pandemii COVID-19 szkoły i przedszkola na całym świecie zostały zawieszone, co stwarza wiele wyzwań dla uczniów, rodziców i nauczycieli. Dzięki nauczaniu w domu dzieci w wieku przedszkolnym mają trudności z zaakceptowaniem nowych (online) sposobów uczenia się. Nauczyciele muszą szybko zdobywać umiejętności cyfrowe, aby móc prowadzić nauczanie online, podczas gdy rodzice muszą przyjąć rolę korepetytora w domu, aby ułatwić dzieciom naukę. Niniejsze badanie ma na celu poznanie światowych trendów w badaniach nad wczesną edukacją dzieci (ECE) podczas pandemii COVID-19, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeby szybkiej reakcji na skutki pandemii. Zastosowaliśmy podejście bibliometryczne do badania badań ECE podczas pandemii, identyfikując kraje najczęściej cytowanych publikacji, najczęściej cytowane kategorie badań oraz metodologie badawcze stosowane w kwalifikujących się badaniach (N = 507). Analiza pokazuje, że integracja technologii w ECE szybko rosła, aby w odpowiednim czasie ułatwić nauczanie online i rozwiązać różnorodne wyzwania, takie jak stres rodziców, brak zasobów i jakość edukacji w tej dziedzinie. W oparciu o podejście bibliometryczne wyróżniliśmy badania koncentrujące się na kluczowych tematach, takich jak uczenie się i nauczanie online, aktywność fizyczna, stres i zdrowie psychiczne oraz rodziny we wczesnym dzieciństwie. Niniejsze badanie oferuje globalną perspektywę badań ECE podczas pandemii i zapewnia naukowcom, decydentom i praktykom przyszłe kierunki. zwróciliśmy uwagę na badania koncentrujące się na kluczowych tematach, takich jak uczenie się i nauczanie online, aktywność fizyczna, stres i zdrowie psychiczne oraz rodziny we wczesnym dzieciństwie. Niniejsze badanie oferuje globalną perspektywę badań ECE podczas pandemii i zapewnia naukowcom, decydentom i praktykom przyszłe kierunki. zwróciliśmy uwagę na badania koncentrujące się na kluczowych tematach, takich jak uczenie się i nauczanie online, aktywność fizyczna, stres i zdrowie psychiczne oraz rodziny we wczesnym dzieciństwie. Niniejsze badanie oferuje globalną perspektywę badań ECE podczas pandemii i zapewnia naukowcom, decydentom i praktykom przyszłe kierunki.
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) ogłosiła wybuch nowego koronawirusa w stanie zagrożenia zdrowia publicznego o zasięgu międzynarodowym (PHEIC) w dniu 30 stycznia 2020 r. [ 1 ]. Wkrótce potem 11 marca 2020 r. WHO ogłosiła epidemię COVID-19 globalną pandemią [ 1 ]. Od tego czasu szkoły i parki (np. tereny zielone, place zabaw) zostały zawieszone, co stwarza wiele wyzwań dla dzieci, rodziców i nauczycieli [ 2]. W ciągu dwóch lat nauczania w domu dzieci miały trudności z zaakceptowaniem nowych trybów uczenia się, takich jak nauczanie online/uczenie mieszane. Nauczyciele muszą podnieść swoje umiejętności informatyczne, aby przenieść swoje nauczanie z trybu offline do online, podczas gdy rodzice muszą przyjąć rolę nauczyciela podczas nauczania w domu. Aby zbadać wpływ COVID-19 na wczesną edukację, opracowano znaczną liczbę aktualnych badań, obejmujących krytyczne kwestie związane z uczeniem się online, zdrowiem psychicznym, nauczaniem w domu i wieloma innymi. Jednak biorąc pod uwagę potrzebę szybkiego reagowania na skutki pandemii, nadal brakuje systematycznej syntezy wiedzy wygenerowanej w tym niezwykłym okresie, aby kierować skutecznymi zmianami na poziomie polityki i praktyki.
Aby zrozumieć dorobek akademicki za pomocą metod statystycznych, w niniejszym badaniu przyjęto bibliometrię do ilościowego określenia dorobku akademickiego w celu wygenerowania trendów badawczych i spostrzeżeń [ 3 , 4 ]. Główne korzyści płynące z analizy bibliometrycznej obejmują ocenę czołowych badaczy naukowych lub publikacji [ 5 ], identyfikację głównych istotnych tematów [ 5 ] oraz przewidywanie przyszłego rozwoju [ 6 ]]. Dlatego w niniejszym artykule przedstawiono dogłębną analizę bibliometryczną z dwóch głównych baz danych publikacji naukowych, Web of Science (WoS) i Scopus, aby dowiedzieć się, w jaki sposób światowy kryzys zdrowotny związany z COVID-19 doprowadził do głębokich implikacji dla opieki i edukacji młodych ludzi. dzieci w placówkach ECE. W szczególności celem bieżącej analizy bibliometrycznej jest (1) zidentyfikowanie produktywnych źródeł publikacji, autorów, stowarzyszeń i krajów w dziedzinie ECE w odniesieniu do badań związanych z COVID-19; (2) pomagać naukowcom w nawiązywaniu współpracy; (3) przedstawiać sugestie dotyczące programu badań w zakresie ECE w pandemii COVID-19; oraz (4) pomagać WHO i innym organizacjom zdrowotnym lub społecznym w podsumowaniu kwestii dotyczących podejmowania decyzji i ustalania polityki dotyczącej obecnego kryzysu.

1. Analiza bibliometryczna

Analiza bibliometryczna jest użytecznym podejściem do oceny i ewaluacji wyników badań akademickich w celu aktualizowania postępów we wczesnym dzieciństwie na różne sposoby [ 7 , 8 ], na przykład identyfikując głównych naukowców zajmujących się edukacją, identyfikując ważne tematy badawcze dla bieżących zmian, realizacja sieci współpracy, profili autorów, opracowywanie indeksów bibliometrycznych w celu oceny dorobku naukowego, odkrywanie pojawiających się problemów badawczych i wyciąganie spostrzeżeń dla przyszłych kierunków badań [ 9 ].
Analiza bibliometryczna jest szeroko stosowana w badaniach edukacyjnych, aby zapewnić przegląd dziedziny. Na przykład metody bibliometryczne zostały przeprowadzone w celu zbadania trendów w badaniach nad niekorzystnymi doświadczeniami z dzieciństwa w celu opisania obserwowanych trendów w publikacjach pod względem kluczowych cech głównych wyników, poziomów analizy i populacji, na których skupiano się głównie w latach 1998-2018 [ 8 ]. Zebrano wpływowe artykuły z dziedziny edukacji, zbudowano sieci współwystępowania słów kluczowych przy użyciu tych artykułów, zbadano wartościowe tematy i ewolucję badań edukacyjnych [ 7]. Artykuł mający na celu zbadanie trendów badawczych ECE poprzez zastosowanie mapowania bibliometrycznego i analizy bibliometrycznej w celu zbadania głównych trendów w latach publikacji, obszarach badawczych i najbardziej płodnych autorach [ 10 ]. Mapowanie bibliometryczne może zidentyfikować gorące tematy badawcze, takie jak edukacja, program nauczania, zdrowie, bezpieczeństwo, odżywianie, aktywność fizyczna, płeć i problemy rodzinne. Inne podobne badania z zastosowaniem bibliometrii obejmują nauczanie języków obcych [ 11 ], wpływ zanieczyszczenia powietrza na dzieci [ 12 ] oraz badanie książek obrazkowych w ECE [ 13 ].

2. Cele badawcze i pytania

Jeśli chodzi o szybko rosnące potrzeby podczas pandemii, w ramach tego badania przeprowadzono analizę bibliometryczną, aby uzyskać wgląd w wartościowe tematy badawcze, strategie i polityki, aby jak najlepiej wspierać naukę i rozwój dzieci, przy użyciu metod statystycznych. Pytania badawcze (RQ) w naszej analizie bibliometrycznej koncentrowały się na publikacjach związanych z ECE podczas pandemii COVID-19 w latach 2020-2022, jak następuje:
Pytanie 1: Jaka była roczna częstotliwość badań ECE podczas pandemii COVID-19 w odniesieniu do artykułów i cytowań?
Pytanie 2: Które reprezentatywne czasopisma, kraje/regiony i instytucje związane z COVID-19 były powiązane z badaniami nad wczesnym dzieckiem?
Pytanie 3: Kto był najbardziej produktywnym badaczem w zakresie badań nad wczesnym dzieciństwem związanym z COVID-19?
Pytanie 4: Jakie były najczęściej cytowane kategorie, czasopisma, wydawcy, agencje finansujące i dziedziny badawcze ECE podczas pandemii COVID-19?
Pytanie 5: Jakie były najczęściej cytowane słowa kluczowe w badaniach nad ECE podczas pandemii COVID-19?

3. Metoda

Krytyczna recenzja służąca do analizy, oceny i syntezy badań związanych z pytaniem badawczym. Procedura została oparta na badaniu Galvana i Galvana, w którym wymieniono trzy główne etapy tworzenia przeglądu literatury (tj. wyszukiwanie, skanowanie, pisanie) [ 7 ].

4. Wyszukiwanie

Wyszukiwane hasła obejmują „wczesna edukacja” (lub terminy „wczesne dzieciństwo” LUB „małe dziecko*” LUB „przedszkole*” LUB „przedszkole*” LUB „przedszkole*” LUB „opieka nad dzieckiem” LUB „opieka nad dzieckiem” LUB „przedszkole”) ORAZ „COVID-19” LUB „COVID 19” LUB „Pandemia COVID-19” LUB „SARS-CoV-2”. Wyszukiwanie ograniczono do publikacji napisanych w języku angielskim. Wyszukiwanie artykułu przeprowadzono 6 marca 2022 r. Wyszukiwany ciąg znaków posłużył do wyszukiwania w bazach WoS i Scopus. W rezultacie terminy te zostały uwzględnione jako tytuły w ciągu wyszukiwania.

5. Skanowanie

W odpowiednich bazach danych zastosowano dwa kryteria wykluczenia (EC), aby wykluczyć nieistotną literaturę. Pierwszym kryterium wykluczającym (E1) był: dokument w innym języku (n = 29). Drugim kryterium wykluczenia (E2) były: inne typy dokumentów (n = 112).

6. Kodowanie i analiza

Zidentyfikowaliśmy 648 odpowiednich rekordów za pomocą protokołu wyszukiwania, uzyskując końcowe 507 artykułów do włączenia i dalszego kodowania, jak pokazano na rysunku 1 . Po zawężeniu wyszukiwania tylko do języka angielskiego zidentyfikowano odpowiednio 242 i 265 dokumentów z WoS i Scopus. Do zbadania trendów badawczych ECE w czasie pandemii COVID-19 wykorzystano metodę analizy treści z połączeniem wyszukiwania tytułu i słów kluczowych. Wstępna analiza artykułów zwróciła uwagę na roczną częstotliwość publikacji i cytowań, reprezentatywne czasopisma, kraje/regiony, instytucje oraz najczęściej badane tematy. Do przeprowadzenia analizy współwystępowania słów kluczowych wykorzystano oprogramowanie VOSviewer.
Rysunek 1. Diagram PRISMA artykułów włączonych do recenzji.

7. Wyniki

Pytanie 1: Jaka była roczna częstotliwość badań ECE podczas pandemii COVID-19 w odniesieniu do artykułów i cytowań?
Łącznie z bazy danych WoS znaleziono 242 kwalifikujące się artykuły, a z bazy Scopus znaleziono 265 kwalifikujących się artykułów. Roczna liczba publikacji na temat ECE w COVID-19 dramatycznie wzrosła z 42 w 2020 r. do 170 w 2021 r. (WoS) oraz z 39 w 2020 r. do 169 w 2021 r. (Scopus). Liczbę cytowań przedstawiono w tabeli 1 . Biorąc pod uwagę, że pandemia COVID-19 rozpoczęła się 31 grudnia 2019 r. [ 1 ], często można znaleźć artykuły na ten temat począwszy od 2020 r. Każdego roku najwyższa liczba cytowań artykułu ma miejsce zwykle 3–10 lat po publikacji [ 8 ] . . Dlatego oczekuje się, że bardziej odpowiednie cytaty pojawią się w 2022 r., a nawet później.
Pytanie 2: Które reprezentatywne czasopisma, kraje/regiony i instytucje związane z COVID-19 były powiązane z badaniami nad wczesnym dzieckiem?

7.1. Dzienniki reprezentatywne

Najbardziej reprezentatywne czasopisma przedstawiono w tabeli 2 . Ponadto z bazy danych WoS pokazano cztery reprezentatywne czasopisma. Główne tematy tych reprezentatywnych publikacji w czasopismach koncentrowały się na uczeniu się online podczas COVID-19, domowej opiece nad dziećmi podczas COVID-19, pracach domowych i opiece nad dziećmi przed i podczas COVID-19 oraz związanym z płcią obciążeniu pracą w opiece nad dziećmi podczas COVID-19.
Tabela 2. Najczęściej cytowane publikacje dotyczące badań ECE związanych z COVID-19.

7.2. Kraje/Regiony

W sumie odpowiednio 54 i 75 krajów/regionów przeprowadziło badania dotyczące ECE podczas pandemii COVID-19 z baz danych WoS i Scopus. Jednak sześć krajów opublikowało ponad piętnaście artykułów z baz danych WoS i Scopus, a mianowicie Stany Zjednoczone, Australia, Kanada, Niemcy, Wielka Brytania i Chiny, jak pokazano w tabeli 3 . Stany Zjednoczone i Kanada zajęły dwa pierwsze miejsca w obu bazach. W WoS Stany Zjednoczone i Kanada dostarczyły odpowiednio 85 (35,1%) i 25 (10%) publikacji, podczas gdy w Scopus odpowiednio 92 (34,7%) i 24 (9,1%).
Tabela 3. Kraje/regiony, w których przeprowadzono badania ECE związane z COVID-19.
Według obu baz, Stany Zjednoczone i Kanada były najważniejszymi krajami, które wykazały współpracę z innymi krajami ECE podczas badań nad pandemią COVID-19. W WoS Stany Zjednoczone miały 19 powiązań i siłę powiązań 14, a Kanada miała 8 powiązań i siłę powiązań 6 ( Rysunek 2 ). USA miały 12 linków i 24 siły linków, a Kanada miała 4 linki i 5 linków w Scopus ( Rysunek 3 ).
Rysunek 2. Kraje najczęściej współpracujące (WoS).
Rysunek 3. Kraje z największą liczbą współpracy (Scopus).
Wśród krajów azjatyckich największy udział miały Chiny, z 20 (8,3%) artykułami w WoS i 17 (5,7%) w Scopus. Większość badań przeprowadzono w krajach rozwiniętych, co pokazuje, że kraje rozwinięte są bardziej zainteresowane tym tematem. Jednak to odkrycie podlega stronniczości publikacji w stosunku do autorów z krajów słabiej rozwiniętych.

7.3. Instytucje

W sumie 536 i 833 instytucje przyczyniły się do powstania 507 kwalifikujących się publikacji podczas pandemii COVID-19, jak zarejestrowano odpowiednio w bazach danych WoS i Scopus. Najbardziej produktywnymi instytucjami z bazy danych WoS były Uniwersytet Harvarda, Centra Kontroli i Zapobiegania Chorobom, Uniwersytet Londyński, Uniwersytet Toronto i Uniwersytet Wollongong. Według Scopus najbardziej wpływowymi instytucjami były University of Melbourne, University of Wollongong, Columbia University, Yale University i University of British Columbia ( Tabela 4 ). Co więcej, Uniwersytet Harvarda był najbardziej płodny, z 10 publikacjami i 144 cytatami. Wszystkie instytucje wydawnicze wysokiego szczebla znajdowały się w krajach/regionach rozwiniętych.
Tabela 4. Najwyżej ocenione instytucje, które opracowały badanie ECE związane z COVID-19.
Pytanie 3: Kto był najbardziej produktywnym badaczem w zakresie badań nad wczesnym dzieciństwem związanym z COVID-19?
Łącznie 1232 i 1293 autorów przyczyniło się do powstania 507 publikacji na temat ECE podczas pandemii COVID-19 odpowiednio z WoS ( Rysunek 4 ) i Scopus ( Rysunek 5 ). Tabela 5 przedstawia najbardziej produktywnych autorów wraz z powiązanymi z nimi instytucjami i krajami. Może to pomóc naukowcom w znalezieniu odpowiednich współpracowników i instytucji do badań.
Rysunek 4. Autorzy, którzy mają największy wkład w ten temat (WoS).
Rysunek 5. Autorzy, którzy mają największy wkład w ten temat (Scopus).
Tabela 5. Autorzy, którzy wnieśli największy wkład w publikacje dotyczące ECE w czasie pandemii COVID-19 (WoS i Scopus).
Pytanie 4: Jakie były najczęściej cytowane kategorie, czasopisma, wydawcy, agencje finansujące i dziedziny badawcze ECE podczas pandemii COVID-19?

7.4. Kategorie w WoS

Istnieją 53 kategorie badań dotyczących ECE podczas pandemii COVID-19 z bazy danych WoS. Jednak cztery kategorie opublikowały ponad 13 artykułów, w tym (1) edukacja i badania edukacyjne, (2) zdrowie publiczne, środowiskowe i zawodowe, (3) ekonomia i (4) pediatria. Co więcej, badania edukacyjne były najbardziej owocne, z 66 publikacjami, wartością cytowań 90 i najwyższą wartością indeksu H 5. Ponadto w badaniach edukacyjnych najwięcej cytowań pochodzi z krajów najbardziej dotkniętych pandemią, takich jak: Szwecja, Norwegia i Stany Zjednoczone [ 14 , 15 ].

7,5. Czasopisma

W sumie 144 i 172 czasopisma opublikowały badania dotyczące ECE podczas pandemii COVID-19 odpowiednio z baz danych WoS i Scopus. Siedem czasopism opublikowało ponad pięć artykułów na ten temat, takich jak Early Childhood Education Journal , International Journal of Environmental Research and Public Health , MMWR Morbidity and Mortality Weekly Report , BMJ open , Jama network open , European Early Childhood Education Research Journal oraz Granice w psychologii . Dziennik edukacji wczesnoszkolnejbył najbardziej płodny, z 23 publikacjami i wartością cytowań 48 w bazie danych WoS. W Scopus ma 22 publikacje i 58 cytowań.

7.6. Wydawcy

W sumie 36 wydawców wyraziło zainteresowanie publikowaniem badań na temat ECE podczas pandemii COVID-19 w WoS. Pięciu wydawców opublikowało ponad 15 artykułów na ten temat, w tym Springer Nature, Taylor & Francis, Sage, Wiley i Frontiers Media. Co więcej, Springer Nature był najbardziej płodny, z 34 publikacjami, wartością cytowań 248 i najwyższą wartością indeksu H wynoszącą 7.

7.7. Agencje finansujące

Łącznie 129 i 159 agencji finansujących wykazało zainteresowanie inwestowaniem w badania nad ECE podczas pandemii COVID-19 odpowiednio w WoS i Scopus. Najwięcej projektów badawczych na ten temat sfinansowały dwie agencje finansujące, a mianowicie National Institutes of Health (NIH, USA) i United States Department of Health Human Service. W związku z tym Stany Zjednoczone są bardziej zaniepokojone wpływem COVID-19 w kontekście wczesnego dzieciństwa.

7.8. Pola badawcze

Według baz danych WoS i Scopus, pięć najbardziej krytycznych dziedzin w ECE podczas badań nad pandemią COVID-19 obejmowało „Edukację” (72 artykuły, 29,8%), „Środowisko publiczne w miejscu pracy” (41 artykułów, 17%), „Psychologię” (31 artykułów, 12,8%), „Pediatria” (23 artykuły, 9,5%) i „Ogólna medycyna wewnętrzna” (19 artykułów, 7,85%) dla dokumentów WoS ( ryc. 6 ). Ponadto „Medycyna” (121 artykułów, 45,7%), „Nauki społeczne” (111 artykułów, 41,9%), „Psychologia” (87 artykułów, 32,8%), „Nauka o środowisku” (21 artykułów, 7,9%) oraz „ Pielęgniarstwo” (14 artykułów, 5,3%) to dziedziny w Scopus ( Ryc. 7 ).
Rysunek 6. Top 5 obszarów badawczych (WoS).
Rysunek 7. Top 5 dziedzin badawczych (Scopus).
Pytanie 5: Jakie były najczęściej cytowane słowa kluczowe w badaniach nad ECE podczas badań nad pandemią COVID-19?

7.9. Słowa kluczowe

Słowa kluczowe pomagają zidentyfikować najważniejsze informacje związane z tematyką badań. Analiza współwystępowania słów kluczowych jest skutecznym narzędziem określania najpopularniejszych tematów publikacji z danej dziedziny [ 16 ]. Użyliśmy VOSviewer do przeprowadzenia analizy współwystępowania słów kluczowych. W dokumentach WoS zbadano łącznie 831 słów kluczowych. Czterdzieści dwa słowa kluczowe zostały wyświetlone ponad pięć razy na ten temat w bazie danych WoS, jak pokazano na rysunku 8. Pięć słów kluczowych zostało wyświetlonych ponad 20 razy we wczesnym dzieciństwie podczas badania pandemii COVID-19, w tym „COVID-19”, „opieka nad dzieckiem”, „dzieci”, „wczesna edukacja” i „pandemia COVID-19”. Ponadto stres był istotny przy rozważaniu ECE podczas pandemii COVID-19, o czym świadczy 12-krotne użycie go jako słowa kluczowego. Istotne okazało się również „Zachowanie” (osiem razy jako słowo kluczowe). Tymczasem w dokumentach Scopus zbadano 640 słów kluczowych. Dwadzieścia sześć słów kluczowych zostało wyświetlonych ponad pięć razy na ten temat w bazie danych Scopus, jak pokazano na rysunku 9. Cztery słowa kluczowe zostały wyświetlone ponad dwadzieścia razy we wczesnym dzieciństwie podczas badań nad pandemią COVID-19, w tym „COVID-19”, „opieka nad dziećmi”, „dzieci” i „wczesne dzieciństwo”. Zdrowie psychiczne i aktywność fizyczna były ważnymi tematami we wczesnym dzieciństwie podczas badań nad pandemią COVID-19, o czym świadczy użycie ich odpowiednio 12 i 10 razy jako słów kluczowych.
Wykres 8. Najczęściej używane słowa kluczowe badań nad ECE podczas pandemii COVID-19 (WoS).
Wykres 9. Najczęściej używane słowa kluczowe badań nad ECE podczas pandemii COVID-19 (Scopus).
Liczne badania potwierdziły wpływ COVID-19 na zdrowie dzieci [ 17 , 18 , 19 ]. W rezultacie słowa kluczowe „zdrowie” (siedem razy) i „zdrowie psychiczne” (pięć razy) były używane przez większość badaczy. Tymczasem aktywność fizyczna była istotna przy rozważaniu wczesnego dzieciństwa podczas pandemii COVID-19 [ 20 , 21 ] i została użyta pięć razy jako słowo kluczowe w dokumentach WoS.

7.10. Klastrowanie słów kluczowych

Aby lepiej zrozumieć trafność różnych słów kluczowych, następnie grupujemy słowa kluczowe, jak pokazano w tabeli 6 . Grupowanie słów kluczowych pozwala nam uzyskać szczegółowe zrozumienie rozwoju ECE podczas pandemii COVID-19. Miary centralności słowa kluczowego ujawniły, że COVID-19 był najbardziej centralnym słowem kluczowym i miał największy wpływ pod względem stopnia. Po pierwsze, słowa COVID-19 wpływają na wiele otaczających słów, w tym stres, przedszkole i rodziny. Ponadto wielu badaczy badało, w jaki sposób problemy ze stresem wśród rodziców w rodzinach w COVID-19 wpłyną na zarządzanie emocjami i zachowaniem dzieci [ 22 , 23]. Pandemia COVID-19 może wywierać różne obciążenia na rodziców w zakresie zatrudnienia i opieki nad dziećmi, wpływając pośrednio na zachowania dzieci. Na przykład badanie dotyczyło zaburzeń zachowania i emocji u dzieci podczas pandemii COVID-19 [ 24 ].
Tabela 6. Grupowanie słów kluczowych.
Po drugie, najczęściej wymienianym słowem kluczowym dotyczącym pandemii był „COVID-19”, a następnie „pandemia COVID-19”. Po trzecie, rzadziej pojawiają się słowa związane ze sportem, takie jak zabawa i aktywność fizyczna. Wiemy jednak również, że sport dla dzieci jest bardzo ważny i że COVID-19 wpływa na aktywność dzieci. Ponadto, biorąc pod uwagę zamknięcie szkół, wiele przedszkoli korzysta z nauczania na odległość, a naukowcy prowadzą więcej badań na ten temat [ 25 , 26 , 27]. Wreszcie, nauczyciele przedszkolni będą musieli stawić czoła licznym wyzwaniom podczas wdrażania nauki online, takim jak używanie i nauczanie. W wielu artykułach zwracano uwagę, że trudności napotykane przez nauczycieli wczesnoszkolnych w korzystaniu z ICT mogą wynikać z niedopasowania e-kursów, których uczą się w programach edukacyjnych, do poziomu ICT, z którego korzystają w praktyce [ 28 , 29 ]. Więcej szczegółów na temat tych ważnych tematów zostanie omówionych w następnej sekcji.

8. Dyskusja

W badaniu tym przeanalizowano zbiór najnowszych badań z wykorzystaniem baz danych WoS i Scopus w celu ujawnienia trendów badawczych w ECE związanych z pandemią COVID-19. Do zbadania włączonych badań wykorzystano statystyki opisowe i ilościowe. Technika bibliometryczna przeanalizowała artykuły badawcze pod względem liczby artykułów, liczby cytowań, płodnych krajów/regionów, instytucji, agencji finansujących, czasopism, wydawców, kategorii i dystrybucji słów kluczowych. Odkrycia te pomagają naukowcom lepiej zrozumieć potrzeby edukacyjne związane z ECE podczas pandemii COVID-19.

9. Ważne kwestie, które należy podkreślić

Analiza bibliometryczna ujawniła krytyczne tematy w badaniach nad wczesnym dzieckiem podczas pandemii COVID-19. W tej sekcji przeanalizowano najbardziej reprezentatywne prace badawcze w następujących czterech kategoriach.

9.1. Nauka i nauczanie online w ECE podczas pandemii COVID-19

Nauka online we wczesnym dzieciństwie obejmuje szeroki zakres tematów, takich jak ocena skuteczności polityki uczenia się online [ 27 ], identyfikacja potrzeby prowadzenia edukacji na odległość przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej podczas pandemii COVID-19 [ 30 ], przekonania rodziców i postawy wobec nauki online ich małych dzieci podczas blokady [ 31 ] oraz inne wyzwania związane z nauką online, przed którymi stoją dzieci, nauczyciele i rodzice podczas blokady.
Pedagodzy ECE stanęli w obliczu różnych wyzwań podczas pandemii, w tym dostępności do Internetu, braku przeszkolenia nauczycieli umożliwiającego przejście na kształcenie na odległość, wyzwań technologicznych związanych z nauczaniem na odległość i komunikacją z opiekunami, zasobów materiałów do nauki oraz jakości programów wczesnoszkolnych [ 32 , 33 ] . . W innym badaniu wzięło udział 1434 nauczycieli. Zaproponowano pięć ograniczeń uczenia się online: (1) trudności wspierające naukę i obawy dzieci, (2) trudności z zaangażowaniem rodziców, (3) kwestie technologiczne, (4) izolacja społeczna i poczucie odłączenia oraz (5) bariery związane z zasobami i przygotowanie do nauki online [ 34 ].
Ponadto w ECE konieczna jest dodatkowa dbałość o rozwój dzieci. Psychologowie zauważyli, że rozwój samoregulacji behawioralnej nastąpił w wieku od 3 do 7 lat [ 35 ], a znaczna stabilność motywacji miała miejsce w wieku około 5 lat [ 36 ]. Dlatego naukowcy uważali, że chociaż nauka online przyniosła dzieciom kreatywne i komunikacyjne zajęcia, przedłużona nauka online może również wiązać się z ryzykiem [ 37 , 38 ]. W związku z tym badacze muszą zaspokajać społeczne i poznawcze potrzeby dzieci, aby stymulować ich samoregulację [ 39 ], motywację podczas nauki online [ 40] oraz gotowość do korzystania z technologii cyfrowej i materiałów edukacyjnych [ 41 ]. Ważne jest, aby zwrócić uwagę nauczycieli na te obawy dotyczące oferowania skutecznych i zdrowych środowisk online, które są odpowiednie dla rozwijania przez dzieci wiedzy i umiejętności technologicznych w celu radzenia sobie z trudnościami w nauce online [ 42 ]. W badaniach zaproponowano ulepszenie zasobów cyfrowych, zaangażowanie i wsparcie rodziców, ulepszony program nauczania, komunikację i wytyczne dla rodziców oraz więcej szkoleń i współpracy dla nauczycieli, aby we właściwym czasie wspierać wychowawców małych dzieci w zmniejszaniu stresu związanego z nauczaniem i podnoszeniu jakości nauczania online [ 34 ] .
Ze względu na wyzwania związane z nauką online rodzice preferują nauczanie tradycyjne i mają negatywne przekonanie o korzyściach płynących z nauki online we wczesnym dzieciństwie [ 31 , 43 ]. Wśród badań najwięcej cytowań otrzymało badanie Donga i wsp. [ 31 ]. W tym badaniu 3275 chińskich rodziców zostało zapytanych o ich przekonania i stosunek do nauki online ich dzieci podczas pandemii. Wyniki pokazały, że rodzice preferują tradycyjne nauczanie w placówkach wczesnego dzieciństwa z trzech głównych powodów: niedociągnięć w uczeniu się online, niewystarczających zdolności samoregulacji małych dzieci oraz braku czasu i wiedzy, aby wspierać naukę online dzieci [ 31]. W innym badaniu zidentyfikowano trzy problemy z nauką online podczas pandemii w Indonezji, przeprowadzając wywiady z 12 nauczycielami i 25 rodzicami, w tym z nauczycielami, którzy nie opanowali w pełni umiejętności nauczania informatyki, dziećmi, które łatwo się nudzą, gdy uczą się w domu przez długi czas, oraz niechęcią rodziców do zmiany do roli korepetytora w domu [ 44 ].
Badania te są ze sobą powiązane i wskazują listę wyzwań i ograniczeń związanych z nauką online dla małych dzieci. Chociaż nauczanie online stawia przed młodymi uczniami wyzwania, dzieci i nauczyciele mogą poprawić swoje umiejętności w zakresie rozwijania wiedzy i umiejętności technicznych oraz pozytywnego nastawienia do uczenia się i nauczania online [ 45 ]. Na przykład wielu nauczycieli przyjęło narzędzia mediów społecznościowych (np. Twitter), aby budować i wymieniać wiedzę, a także szybko uzyskiwać dostęp do kursów doskonalenia zawodowego [ 46 ]. Nauczyciele stają się bardziej kreatywni i zwiększają swoją akceptację dla nowych technologii, stwarzając w ten sposób możliwości rozwijania działań edukacyjnych online przy użyciu narzędzi/platform technologicznych [ 47]. Ponadto nauczyciele i rodziny dzieci opracowali nowy sposób wzmacniania wzajemnego kontaktu, mimo że brakowało kontaktu twarzą w twarz. W przyszłości należy rozważyć wprowadzenie większej liczby programów kształcenia nauczycieli w celu aktualizacji wiedzy technologicznej i pedagogicznej nauczycieli w celu przyjęcia nowych sposobów nauczania [ 48 ].

9.2. Aktywność fizyczna w ECE podczas pandemii COVID-19

Ze względu na zamknięcie szkół i parków spowodowane przez COVID-19, a także odwołanie zajęć sportowych i zajęć ruchowych dla dzieci, wiele dzieci nie osiągnęło zalecanych poziomów aktywności fizycznej [ 20 ]. Badanie przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych wykazało spadek poziomu aktywności fizycznej dzieci podczas pandemii w porównaniu z okresem sprzed pandemii [ 20 ]. Inne badanie wykazało również, że pandemia skróciła czas spędzany na aktywności fizycznej, wydłużyła czas spędzany na ekranach rozrywkowych i pogorszyła jakość snu wśród dzieci [ 49 ]. Podobnie badanie Guan i wsp. pokazuje, że aktywność fizyczna dzieci zmniejszyła się w różnych krajach (np. w Australii, RPA, Chinach, Kanadzie i Korei Południowej) [ 50]. Mitra i in. przeprowadzili ankietę wśród 1503 dzieci i wykazali, że większość dzieci miała dłuższy czas siedzący przed ekranem, krótszy czas aktywności fizycznej i niższy zdrowy poziom ćwiczeń podczas pandemii [ 51 ]. Podobnie Okely przeprowadził ankietę wśród 948 dzieci w średnim wieku 4,4 lat i wykazał, że uczniowie mają dłuższy czas siedzący przed ekranem i niską aktywność fizyczną [ 52 ]. Jest to sprzeczne z globalnymi wytycznymi dotyczącymi ćwiczeń fizycznych, zgodnie z którymi przedszkolaki powinny mieć co najmniej 180 minut codziennej aktywności fizycznej [ 53 ]. Wszystkie powyższe badania wykazały, że małe dzieci angażowały się w mniejszą aktywność fizyczną podczas pandemii niż przed pandemią, co wymaga pilnej uwagi rodziców i innych interesariuszy.
W czasie pandemii stwierdzono, że dzieci tracą możliwości wzbogacenia programu nauczania (np. dzielenie się zdrowymi doświadczeniami żywieniowymi, rozwijanie umiejętności żywieniowych wśród dzieci) poprzez tryb nauki online [ 54]. Ponadto ograniczenia spowodowane pandemią pogorszyły codzienną rutynę i nawyki małych dzieci. Dlatego sugeruje się, że chociaż restrykcje społeczne są skuteczną metodą ograniczania przypadków pandemii, podkreślanie znaczenia promowania przez rodziców aktywnej zabawy z dziećmi jest niezbędne dla zachowania ich zdrowia i dobrego samopoczucia. Chociaż dzieci mogą nie być w stanie spędzać czasu jak zwykle na placu zabaw, terenach zielonych i parkach, rodzice i dzieci mogą nadal bawić się poprzez zajęcia w pomieszczeniach, które nie wymagają dużo sprzętu i zbudować domek do zabawy, taki jak koce, pudełka, ręczniki , bale i tańce do muzyki.

9.3. Stres i zdrowie psychiczne we wczesnym dzieciństwie podczas pandemii COVID-19

Poza zdrowiem fizycznym wielu badaczy zaczęło martwić się o aspekty psychologiczne, emocjonalne i psychiczne uczniów, takie jak depresja, stres i niepokój w okresie po pandemii [ 55 , 56 ]. Na przykład uczniowie doświadczyli różnych poziomów stresu, niepokoju i samotności z powodu stresujących sytuacji związanych z pandemią i uczenia się na odległość, na które składają się różne czynniki, takie jak przedłużające się okresy izolacji, wyższy odsetek osób porzucających naukę w szkole, brak kontaktu z rówieśnikami w szkole oraz brak wsparcia rodziny podczas nauczania domowego [ 57 , 58]. Ponadto małe dzieci (zwłaszcza te ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) mają zwykle więcej trudności w zachowaniu, takich jak nieuwaga, nadpobudliwość i impulsywność, które wymagają dodatkowego wsparcia ze strony rodziców i szkoły [ 59 ].
Środowisko rodzinne wydaje się łagodzić wpływ COVID-19 na dobrostan dzieci. Według badań Mochidy i wsp. z udziałem 1030 opiekunów, dzieci matek o niższym poziomie wykształcenia doświadczają istotnie wyższego poziomu stresu psychicznego niż dzieci o wyższym poziomie wykształcenia matek [ 55 ]. Ponadto dzieci z rodzin o niskich dochodach mają znacznie większy stres psychiczny niż dzieci z rodzin o wysokich dochodach [ 55 ]. Ponadto dzieci, które nie mogą uczęszczać do przedszkola lub żłobka z powodu pandemii, mają wyższy poziom stresu psychicznego niż te, które codziennie uczęszczają do przedszkola lub żłobka [ 55 ].]. Dlatego środowisko rodzinne dzieci oraz dostęp do przedszkola lub żłobka mają ogromny wpływ na poziom stresu dzieci w czasie pandemii.
Pandemia może mieć wpływ na ogólny stan zdrowia psychicznego dzieci. Na przykład Imran i in. odkryli, że dzieci są narażone na różne stresujące wydarzenia, w tym strach, niepewność, duże zmiany w życiu codziennym, izolację fizyczną i społeczną oraz wysoki poziom stresu rodziców, co ma negatywne konsekwencje dla ich zdrowia psychicznego [ 60 ]. Autorzy udzielają kilku praktycznych rad: Po pierwsze, wyłącz kanały informacyjne, gdy w pobliżu są dzieci. Po drugie, mniej mów o sytuacjach związanych z COVID w obecności innych dorosłych. Po trzecie, baw się z dzieckiem (zabawa w chowanego, bieganie, jazda na trójkołowym rowerku) [ 60 ].

9.4. Rodziny w badaniach nad wczesnym dzieckiem podczas pandemii COVID-19

Dzieci uczą się w domu z powodu zamknięcia szkół podczas pandemii. W konsekwencji zaangażowanie rodziców w ECE staje się jeszcze bardziej krytyczne. Badacze stwierdzili, że rodzice są bardziej zaangażowani w naukę i pracę szkolną swoich dzieci podczas pandemii COVID-19 [ 61 ]. Aktywne zaangażowanie rodziców może zmniejszyć negatywne zachowania dzieci związane z uczeniem się, takie jak nieuwaga, prokrastynacja i nadpobudliwość. Niektórzy badacze badali, w jaki sposób rodzice zapewniają swoim dzieciom edukację domową na poziomie przedszkola w czasie pandemii [ 62 ]. Kwestionariusz Skali Guttmana został wykorzystany jako narzędzie badawcze w badaniu Hapsari i wsp., które pokazuje, że zaangażowanie rodziców w ECE w czasie pandemii odbywa się poprzez następujące strategie [ 63]: wychowanie, dwukierunkowa komunikacja, strategie uczenia się w domu i podejmowanie decyzji. Podczas pandemii COVID-19 rodzice byli bardziej aktywni w zapewnianiu edukacji domowej swoim dzieciom; jednakże ograniczenia związane ze środowiskiem domowym mogą ograniczać możliwości wysokiej jakości nauczania w domu, zwłaszcza w rodzinach o niższych dochodach [ 43 ].
Wyzwania związane z pandemią polegały na pogłębianiu nierówności w dostępie do ECE i możliwościach przez inne czynniki, takie jak rasa, kultura, język, znajomość zagadnień technicznych, pochodzenie rodzinne i status ekonomiczny, co pogłębiłoby różnice w wynikach uczenia się między dziećmi uprzywilejowanymi i znajdującymi się w niekorzystnej sytuacji [ 64 , 65 ]. Na przykład uczenie się online wymaga stałej łączności z Internetem nawet na obszarach wiejskich, a dzieci znajdujące się w niekorzystnej sytuacji mogą nie mieć urządzeń technicznych [ 32 ].
Biorąc pod uwagę, że rodziny w niekorzystnej sytuacji mogą mieć ograniczenia w zapewnianiu edukacji domowej podczas zamknięcia szkół, bardziej interaktywne możliwości uczenia się online mogą być pomocne w ułatwianiu dzieciom nauki w domu [ 43 ]. Jednak członkowie rodziny mogą napotkać różne wyzwania, takie jak obawy emocjonalne, utrata pracy, trudności ekonomiczne, problemy z podwójną pracą i ciąża w trudnych czasach [ 59]. Ponadto pandemia zakłóciła praktyki rodzicielskie i rutynę rodzinną, a tym samym wpłynęła na zdrowie i rozwój dzieci. Dlatego Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju zaproponowała listę strategii wspierania rodzin przez całe dzieciństwo, takich jak oferowanie usług dodatkowych (np. wsparcie w domu, pomoc psychospołeczna, podstawowe potrzeby materialne, badania przesiewowe) [ 66], zasoby finansowe w celu zmniejszenia ich obciążeń oraz narzędzia cyfrowe w celu usprawnienia świadczenia usług w zakresie funkcjonowania rodziny. W zamian, gdy rodzice mogliby otrzymać większe wsparcie ze strony szkół i społeczności, bezbronne dzieci mniej cierpiałyby podczas nauki online. Jednak pozostaje do zbadania, w jaki sposób przedszkola lub inne organizacje społeczne mogą organizować zajęcia offline, aby wspierać rodziny w niekorzystnej sytuacji w ułatwianiu dzieciom nauki w domu podczas pandemii.

10. Propozycje programu badawczego

Na podstawie analizy bibliometrycznej zaproponowaliśmy program badawczy obejmujący nowe tematy badawcze (słowa kluczowe, które dopiero zaczynają być eksplorowane), rozwijające się tematy badawcze (słowa kluczowe będące obszarami rozwijającymi się) oraz nasycone tematy badawcze (problemy badawcze, które są krytyczne dla wczesnych dzieciństwo). W przypadku COVID-19 wykorzystaliśmy nasze klastry słów kluczowych, aby zaproponować program badań nad wczesnym dzieckiem. Przyjrzymy się bliżej tym trzem grupom, biorąc pod uwagę literaturę potwierdzającą status każdego tematu.

10.1. Nowe tematy badawcze

Płeć i status społeczno-ekonomiczny (SES) mają wpływ na ECE podczas COVID-19. SES rodziny wpływa na uczenie się i rozwój małych dzieci podczas pandemii COVID-19 [ 55 , 67 ]. Jednak w porównaniu z mężczyznami kobiety opiekowały się dziećmi znacznie częściej podczas pandemii [ 68 ]. Przeprowadzono niewiele badań w celu ustalenia, czy SES i płeć wpływają na uczenie się i rozwój małych dzieci w czasie pandemii. Innym potencjalnym kierunkiem badań są umiejętności informatyczne nauczycieli wymagane do nauczania online. Brak znajomości platform/narzędzi internetowych przez nauczycieli oraz brak wiedzy i umiejętności jest szczególnie zauważalny w krajach rozwijających się, takich jak Indie [ 69]. Przeprowadzono ograniczone badania w celu porównania jakości edukacji online w krajach rozwiniętych z jakością w krajach rozwijających się podczas COVID-19. Te dwa tematy badawcze są bardzo warte dalszych badań.

10.2. Opracowywanie tematów badawczych

Słowo kluczowe, aktywność fizyczna, pojawiło się w ECE pięć razy, udowadniając jego znaczenie jako kierunku badań nad COVID-19. Większość badań łączy aktywność fizyczną, sen i czas przed ekranem w celu przeprowadzenia badań [ 49 , 50 , 70 ]. Biorąc pod uwagę korzyści płynące z ćwiczeń dla zdrowia dzieci, aktywność fizyczna jest ostatecznie klasyfikowana jako rozwijający się temat badań. Temat ten jest również ściśle powiązany z nauką na świeżym powietrzu wśród małych dzieci podczas pandemii COVID-19 [ 71 ]. Poza zdrowiem fizycznym dzieci, więcej uwagi należy poświęcić zdrowiu psychicznemu i rozwojowi moralnemu dzieci, takie jak edukacja antydyskryminacyjna we wczesnych latach [ 72 ].

10.3. Nasycone tematy badawcze

Trzecia grupa słów kluczowych zawiera nasycone tematy badawcze i jest grupą najczęściej używaną. Słowa kluczowe, które braliśmy pod uwagę, takie jak nauka online dzieci podczas pandemii COVID-19, zostały szeroko omówione w poprzednich badaniach. W wyniku zawieszenia zajęć nauczanie w domu dotknęło nauczycieli, dzieci i rodziców, co również budzi duże zaniepokojenie wśród naukowców. Ten temat ma bardzo wysoki współczynnik cytowań, przekraczający 200 w Google Scholar [ 25 , 31 , 73 ].

11. Wkład tego badania

Nasze badanie wnosi następujący wkład. Po pierwsze, zawiera podsumowanie istotnych tematów we wczesnym dzieciństwie podczas pandemii COVID-19, aby pomóc naukowcom zidentyfikować nowe obszary dla przyszłych projektów badawczych. Po drugie, podzielił słowa kluczowe na kategorie na podstawie powyższej analizy. Badacze mogą przeprowadzać bardziej specjalistyczne analizy, takie jak metaanaliza, używając określonych słów kluczowych i dyskutować o zastosowaniu technik sztucznej inteligencji w celu poprawy uczenia się online dzieci podczas pandemii. Po trzecie, zawiera przegląd istotnych tematów, którymi należy się zająć w badaniach nad wczesnym dzieckiem w czasie pandemii, pomagając w ten sposób naukowcom lepiej zrozumieć stan rozwoju badań ECE podczas pandemii oraz sposób, w jaki będą one rozwijane w przyszłości. Po czwarte, przeanalizowaliśmy autorów, instytucje, i krajów, które mogą pomóc przyszłym naukowcom w znalezieniu odpowiednich współpracowników. Po piąte, nasza analiza najpopularniejszych cytowań może pomóc naukowcom w lepszym zrozumieniu, które tematy są najczęściej omawiane i cytowane przez badaczy. Po szóste, przeanalizowaliśmy najlepsze indeksowanie czasopism, które pomaga naukowcom znaleźć odpowiednie czasopisma. Wreszcie, badanie to pomaga WHO i innym organizacjom w podsumowaniu najbardziej niepokojących trendów badawczych i problemów w ECE związanych z obecną epidemią, poprawiając w ten sposób odporność ECE na szczególne okoliczności i przyszłe kryzysy.

12. Wnioski i ograniczenia

ECE podczas COVID-19 była gorącym tematem badań edukacyjnych mających na celu udokumentowanie skutecznych praktyk nauczania w celu utrzymania nauczania na dotychczasowym poziomie od 2020 r. [ 74]. Niniejsze badanie przedstawia przegląd stanu ECE podczas pandemii COVID-19 poprzez analizę 507 artykułów empirycznych na temat ECE podczas COVID-19 opublikowanych w okresie od 2020 r. do marca 2022 r. Analizując artykuły roczne, liczbę cytowań, czasopisma, agencje finansujące, wydawców, kategorie i słów kluczowych, niniejsze badanie ma na celu pomóc naukowcom w głębszym i bardziej zróżnicowanym zrozumieniu aktualnych gorących punktów badawczych. Ponadto niniejszy przegląd zapewnia naukowcom szczegółowy i kompleksowy obraz badań skoncentrowanych na ECE podczas pandemii COVID-19, co może pomóc im odkryć popularne tematy i przyszłe kierunki badań oraz zidentyfikować potencjalnych partnerów badawczych do współpracy.
Wreszcie, korzystając z bazy danych WoS i Scopus, wdrażamy zalecenia wynikające z wcześniejszych badań [ 75 ]. Niniejsze badanie opiera się na bazach danych WoS i Scopus ze względu na ich dobrze utrzymane, dobrze kontrolowane pod względem jakości i zweryfikowane źródła artykułów [ 76 ]. W rezultacie liczba cytowań i włączenie są prawdopodobnie niższe niż w innych bazach danych, takich jak Google Scholar [ 77 ]. Analizę bibliometryczną można przeprowadzić tylko w ramach każdej bazy danych, zamiast łączyć dwie bazy danych. Podobnie wiele analiz bibliometrycznych wykorzystywało w swoich raportach tylko bazy danych WoS i Scopus [ 75 , 78]. Przyszli badacze mogą rozważyć rozszerzenie swoich poszukiwań o dodatkowe bazy danych. Dzięki coraz bardziej zaawansowanej technologii analizy danych, przyszłe badania mogą badać kombinacje słów kluczowych i ich powiązania (analiza skupień) z krajami, czasopismami i cytatami.

Autorskie Wkłady

Konceptualizacja, JS i WY; metodologia, JS; oprogramowanie, JS; walidacja, JS, WY i DTKN; analiza formalna, JS; dochodzenie, JS; zasoby, DTKN; kuracja danych, JS; pisanie – opracowanie autorskie, JS i DTKN; pisanie — recenzja i redagowanie, WY i HL; wizualizacja, JS; nadzór, HL; administracja projektu, JS i WY Wszyscy autorzy przeczytali i zaakceptowali opublikowaną wersję manuskryptu.

Finansowanie

Badania te nie otrzymały żadnego zewnętrznego finansowania.

Oświadczenie instytucjonalnej komisji rewizyjnej

Nie dotyczy.

Oświadczenie o świadomej zgodzie

Nie dotyczy.

Oświadczenie o dostępności danych

Nie dotyczy.

Konflikt interesów

Autorzy deklarują brak konfliktu interesów.

Bibliografia

  1. Światowa Organizacja Zdrowia. COVID-19 Stan zagrożenia zdrowia publicznego o zasięgu międzynarodowym (PHEIC) Globalne Forum Badań i Innowacji. Dostępne w Internecie: https://www.who.int/publications/m/item/covid-19-public-health-emergency-of-international-concern-(pheic)-global-research-and-innovation-forum (dostępny w dniu 12 lutego 2020 r.).
  2. Marcin, A.; Partika, A.; Johnson, AD; Zamek, S .; Horm, D.; Zespół badawczy Tulsa SEED. Obie strony ekranu: predyktory depresji rodziców i nauczycieli oraz braku bezpieczeństwa żywnościowego podczas nauczania na odległość związanego z COVID-19. Wczesne dziecko. Rez. Q. 2022 , 60 , 237–249. [ Google Scholar ] [ CrossRef ] [ PubMed ]
  3. Cobo, MJ; Martínez, MA; Gutiérrez-Salcedo, M.; Fujita, H.; Herrera-Viedma, E. 25 lat w systemach opartych na wiedzy: analiza bibliometryczna. System oparty na wiedzy 2015 , 80 , 3–13. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  4. Cobo, MJ; López-Herrera, AG; Herrera-Viedma, E.; Herrera, F. Podejście do wykrywania, kwantyfikacji i wizualizacji ewolucji dziedziny badawczej: praktyczne zastosowanie w dziedzinie teorii zbiorów rozmytych. J. Informer. 2011 , 5 , 146–166. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  5. Ellegaard, O.; Wallin, JA Bibliometryczna analiza produkcji naukowej: jak duży jest wpływ? Naukometria 2015 , 105 , 1809–1831. [ Google Scholar ] [ CrossRef ][ Wersja zielona ]
  6. Boudry, C.; Mouriaux, F. Badania nowotworów oka: analiza bibliometryczna od 1966 do 2012. Eur. J. Oftalmol. 2015 , 25 , 357–365. [ Google Scholar ] [ CrossRef ] [ PubMed ]
  7. Huang, C.; Yang, C.; Wang S.; Wu, W.; Su, J.; Liang, C. Ewolucja tematów w badaniach edukacyjnych: przegląd systematyczny z wykorzystaniem analizy bibliometrycznej. Eduk. Obj. 2020 , 72 , 281–297. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  8. Uderzony, S .; Stewart-Tufescu, A.; Asmundson, AJ; Asmundson, GG; Afifi, TO Badanie niekorzystnych doświadczeń z dzieciństwa (ACE): analiza bibliometryczna trendów publikacji w ciągu pierwszych 20 lat. Znęcanie się nad dziećmi. Negl. 2021 , 112 , 104895. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  9. Chen, X.; Yu, G.; Cheng, G.; Hao, T. Tematy badawcze, profile autorów i sieci współpracy w najwyżej ocenianym czasopiśmie dotyczącym technologii edukacyjnych w ciągu ostatnich 40 lat: analiza bibliometryczna. J. Komputer. Eduk. 2019 , 6 , 563–585. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  10. Khodabandelou, R.; Mehran, G.; Nimehchisalem, V. Bibliometryczna analiza trendów badawczych XXI wieku w edukacji wczesnoszkolnej. ks. 2018 , 5 , 137–163. [ Google Scholar ]
  11. Yilmaz, RM; Topu, FB; Takkaç Tulgar, A. Badanie badań nad nauczaniem języków obcych w edukacji przedszkolnej: analiza mapowania bibliometrycznego. Oblicz. Wspierać. język. Uczyć się. 2019 , 35 , 270–293. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  12. Słońce, J.; Zhou, Z.; Huang, J.; Li, G. Bibliometryczna analiza wpływu zanieczyszczenia powietrza na dzieci. Int. J. Środowisko. Rez. Zdrowie publiczne 2020 , 17 , 1277. [ Google Scholar ] [ CrossRef ] [ PubMed ][ Green Version ]
  13. Wu, JF Bibliometryczna analiza badań nad książkami obrazkowymi w latach 1993-2015. Przeczytaj. psychol. 2018 , 39 , 413–441. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  14. Galwan, JL; Galvan, MC Pisanie recenzji literatury: przewodnik dla studentów nauk społecznych i behawioralnych ; Routledge: Nowy Jork, NY, USA, 2017. [ Google Scholar ]
  15. Pramling Samuelsson, I.; Wagnera, JT; Eriksen Ødegaard, E. Pandemia koronawirusa i wnioski wyciągnięte z przedszkoli w Norwegii, Szwecji i Stanach Zjednoczonych: forum polityki OMEP. Int. J. Wczesne dziecko. 2020 , 52 , 129–144. [ Google Scholar ] [ CrossRef ] [ PubMed ]
  16. Xing, D.; Zhao, Y.; Dong S.; Lin, J. Globalne trendy badawcze w komórkach macierzystych w chorobie zwyrodnieniowej stawów: badanie bibliometryczne i wizualizowane. Int. J. Rheum. Dis. 2018 , 21 , 1372–1384. [ Google Scholar ] [ CrossRef ] [ PubMed ]
  17. Ravens-Sieberer, U.; Kaman, A.; Erhart, M.; Devine, J.; Schlack, R.; Otto, C. Wpływ pandemii COVID-19 na jakość życia i zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży w Niemczech. Eur. Dziecko Adolesc. Psychiatria 2021 , 1–11. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  18. De Miranda, DM; da Silva Athanasio, B.; Oliveira, ACS; Simoes-e-Silva, AC W jaki sposób pandemia COVID-19 wpływa na zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży? Int. J. Zmniejszanie ryzyka klęsk żywiołowych. 2020 , 51 , 101845. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  19. Yeasmin, S.; Banik R.; Hossain S.; Hossain, Minnesota; Mahumud, R.; Salma, N.; Hossain, MM Wpływ pandemii COVID-19 na zdrowie psychiczne dzieci w Bangladeszu: badanie przekrojowe. Dziecko. Młody sługa. 2020 , 117 , 105277. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  20. Dunton, GF; Czy, B.; Wang, SD Wczesne skutki pandemii COVID-19 na aktywność fizyczną i siedzący tryb życia dzieci mieszkających w USA. BMC Public Health 2020 , 20 , 1351. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  21. Pavlovic, A.; DeFina, LF; Natale, BL; Thiele, SE; Walker, TJ; Craig, DW; Vint, GR; Leonard D.; Haskell, WL; Kohl, HW Dbanie o zdrowie dzieci podczas i po pandemii COVID-19: zaspokajanie potrzeb młodzieży w zakresie aktywności fizycznej. BMC Public Health 2021 , 21 , 485. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  22. Spinelli, M.; Lionetti, F.; Pastore, M.; Fasolo, M. Stres rodziców i problemy psychologiczne dzieci w rodzinach stojących w obliczu wybuchu COVID-19 we Włoszech. Przód. psychol. 2020 , 11 , 1713. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  23. Spinelli, M.; Lionetti, F.; Setti, A.; Fasolo, M. Stres rodzicielski podczas wybuchu COVID-19: społeczno-ekonomiczne i środowiskowe czynniki ryzyka oraz implikacje dla regulacji emocji dzieci. Fam. Proces 2021 , 60 , 639–653. [ Google Scholar ] [ CrossRef ] [ PubMed ]
  24. Jiao, WY; Wang, LN; Liu, J.; Fang, SF; Jiao, FY; Pettoello-Mantovani, M.; Somekh, E. Zaburzenia zachowania i emocji u dzieci w okresie epidemii COVID-19. J. Pediatr. 2020 , 221 , 264–266. [ Google Scholar ] [ CrossRef ] [ PubMed ]
  25. Kim, J. Uczenie się i nauczanie online podczas COVID-19: Doświadczenia osób przygotowujących się do zawodu nauczyciela podczas praktyki wczesnoszkolnej. Int. J. Wczesne dziecko. 2020 , 52 , 145–158. [ Google Scholar ] [ CrossRef ] [ PubMed ]
  26. Solekhah, H. Kształcenie na odległość indonezyjskiej wczesnej edukacji (PAUD) podczas pandemii COVID-19. Int. J. Emerg. Problemy Wczesne Dziecko. Eduk. 2020 , 2 , 105–115. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  27. Yuliejantiningsih, Y. Wdrażanie nauki online we wczesnej edukacji podczas pandemii COVID-19. J. Pendidik. Usia Dini 2020 , 14 , 247–261. [ Google Scholar ]
  28. Kalogiannakis, M. Trening z ICT dla ICT z perspektywy trenera. Lokalne doświadczenie w szkoleniu nauczycieli ICT. Eduk. Inf. Techno. 2010 , 15 , 3–17. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  29. Wetzel, K.; Wilhelm, L.; Williams, MK Wprowadzający kurs technologiczny: narzędzie do integracji technologii. pogarda Problemy techniczne. Uczyć. Eduk. 2004 , 3 , 453–465. [ Google Scholar ]
  30. Alan, U. Kształcenie na odległość podczas pandemii COVID-19 w Turcji: Identyfikacja potrzeb nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Wczesne dziecko. Eduk. J. 2021 , 49 , 987–994. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  31. Dong, C.; Cao, S.; Li, H. Nauka online małych dzieci podczas pandemii COVID-19: przekonania i postawy chińskich rodziców. Dziecko. Młody sługa. 2020 , 118 , 105440. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  32. Atiles, JT; Almodóvar, M.; Chavarría Vargas, A.; Diaś, MJ; Zúñiga León, IM Międzynarodowe reakcje na COVID-19: wyzwania stojące przed specjalistami ds. wczesnego dzieciństwa. Eur. Wczesne dziecko. Eduk. Rez. J. 2021 , 29 , 66–78. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  33. Andrzej, A.; Cattan, S.; Costa Dias, M.; Farquharson, C.; Kraftman, L.; Krutikowa S.; Phimister, A.; Sevilla, A. Nierówności w doświadczeniach dzieci z nauką w domu podczas blokady COVID-19 w Anglii. Skarb państwa. Stadnina. 2020 , 41 , 653–683. [ Google Scholar ] [ CrossRef ] [ PubMed ]
  34. Ford, TG; Kwon, KA; Tsotsoros, JD Kształcenie na odległość we wczesnym dzieciństwie w USA podczas pandemii COVID: wyzwania i możliwości. Dziecko. Młody sługa. 2021 , 131 , 106297. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  35. Montroy, JJ; Bowles, RP; Skibbe, LE; McClelland, MM; Morrison, FJ Rozwój samoregulacji we wczesnym dzieciństwie. Dev. psychol. 2016 , 52 , 1744. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  36. Gilmore, L.; Cuskelly, M. Podłużne badanie motywacji i kompetencji u dzieci z zespołem Downa: od wczesnego dzieciństwa do wczesnej młodości. J. Intelekt. niepełnosprawny Rez. 2009 , 53 , 484–492. [ Google Scholar ] [ CrossRef ] [ PubMed ][ Wersja zielona ]
  37. McPake, J.; Oracz, L.; Stephen, C. Dzieci w wieku przedszkolnym tworzą i komunikują się za pomocą technologii cyfrowych w domu. br. J. Eduk. Techno. 2013 , 44 , 421–431. [ Google Scholar ] [ CrossRef ][ Wersja zielona ]
  38. Oracz, L.; Stevenson, O.; McPake, J.; Stephen, C.; Adey, C. Rodzice, przedszkolaki i nauka z wykorzystaniem technologii w domu: pewne implikacje dla polityki. J. Komputer. Wspierać. Uczyć się. 2011 , 27 , 361–371. [ Google Scholar ] [ CrossRef ][ Wersja zielona ]
  39. Hautakangas, M.; Kumpulainen, K.; Uusitalo, L. Dzieci rozwijające umiejętności samoregulacji w programie interwencyjnym umiejętności dzieci w fińskiej wczesnej edukacji i opiece nad dzieckiem. Wczesne dziecko Dev. Opieka 2021 , 191 , 1–17. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  40. Nandan, NV; Sulaipher, DM Badanie empiryczne dotyczące motywacji nauczycieli szkolnych na Malediwach podczas pandemii COVID-19. Int. J. Wczesne dziecko. Specyfikacja Eduk. 2021 , 13 , 645–653. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  41. Koran, N.; Berkmen, B.; Adalıer, A. Wykorzystanie technologii mobilnych we wczesnym dzieciństwie: przed COVID-19 i krajowy okres blokady na Cyprze Północnym. Eduk. Inf. Techno. 2022 , 27 , 321–346. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  42. Edwards, S.; Nolan, A.; Henderson, M.; Mantilla, A.; Oracz, L.; Skouteris, H. Codzienne koncepcje Internetu dla małych dzieci: platforma edukacji w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego we wczesnych latach. br. J. Eduk. Techno. 2018 , 49 , 45–55. [ Google Scholar ] [ CrossRef ][ Wersja zielona ]
  43. Lau, EYH; Lee, K. Poglądy rodziców na temat nauczania na odległość małych dzieci i czasu spędzanego przed ekranem podczas zawieszenia zajęć w Hongkongu w związku z COVID-19. Wczesna edukacja. Dev. 2021 , 32 , 863–880. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  44. Munastiwi, E. Kolorowy problem nauki online w edukacji wczesnoszkolnej w czasie pandemii COVID-19. Al-Ta Lim J. 2020 , 27 , 227–235. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  45. Shamir-Inbal, T.; Blau, I. Ułatwianie awaryjnego zdalnego nauczania K-12 w wirtualnych środowiskach edukacyjnych wspomaganych komputerowo podczas błogosławieństwa czy przekleństwa pandemii COVID-19? J. Eduk. Oblicz. Rez. 2021 , 59 , 1243–1271. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  46. Staudt Willet, KB Ponowne spojrzenie na to, jak i dlaczego nauczyciele używają Twittera: typy i cele tweetów w #Edchat. J.Rez. Techno. Eduk. 2019 , 51 , 273–289. [ Google Scholar ]
  47. Bubb, S.; Jones, MA Uczenie się na podstawie doświadczeń z nauczaniem domowym w związku z COVID-19: słuchanie uczniów, rodziców/opiekunów i nauczycieli. improwizacja Sch. 2020 , 23 , 209–222. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  48. Leon-Nabal, B.; Zhang-Yu, C.; Lalueza, JL Wykorzystanie mediacji cyfrowej w relacji szkoła-rodzina podczas pandemii COVID-19. Przód. psychol. 2021 , 12 , 687400. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  49. Aguilar-Farias, N.; Toledo-Vargas, M.; Miranda-Marquez, S.; Cortinez-O’Ryan, A.; Cristi-Montero, C.; Rodriguez-Rodriguez, F.; Fuentealba, P.; Okely, A.; del Pozo Cruz, B. Socjodemograficzne predyktory zmian aktywności fizycznej, czasu spędzanego przed ekranem i snu wśród małych dzieci i przedszkolaków w Chile podczas pandemii COVID-19. Int. J. Środowisko. Rez. Zdrowie publiczne 2021 , 18 , 176. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  50. Guan, H.; Okely, AD; Aguilar-Farias, N.; del Pozo Cruz, B.; Draper, CE; El Hamdouchi, A.; Florindo, A.; Jauregui, A.; Katzmarzyk, P.; Koncewaja, A.; i in. Promowanie zdrowych zachowań ruchowych wśród dzieci w okresie pandemii COVID-19. Lancet Child Adolesc. Zdrowie 2020 , 4 , 416–418. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  51. Mitra, R.; Moore, SA; Gillespie, M.; Faulkner, G.; Vanderloo, LM; Chulak-Bozzer, T.; Rodos, ER; Brussoni, M.; Tremblay, MS Zdrowe zachowania ruchowe dzieci i młodzieży podczas pandemii COVID-19: badanie roli środowiska sąsiedzkiego. Health Place 2020 , 65 , 102418. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  52. Okely, AD; Kariippanon, KE; Guan, H.; Taylor, EK; Suesse, T.; Krzyż, PL; Chong, K.; Sukerman, A.; Turab, A.; Staiano, A.; i in. Globalny wpływ pandemii COVID-19 na aktywność fizyczną, siedzący tryb życia i sen wśród dzieci w wieku od 3 do 5 lat: badanie podłużne obejmujące 14 krajów. BMC Public Health 2021 , 21 , 940. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  53. Światowa Organizacja Zdrowia. Aktywność fizyczna. Dostępne w Internecie: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity (dostęp: 26 listopada 2020 r.).
  54. Lafave, L.; Webster, AD; McConnell, C. Wpływ COVID-19 na perspektywy i praktyki wychowawców małych dzieci w zakresie żywienia i aktywności fizycznej: badanie jakościowe. Wczesne dziecko. Eduk. J. 2021 , 49 , 935–945. [ Google Scholar ] [ CrossRef ] [ PubMed ]
  55. Mochida, S.; Sanada, M.; Shao, Q.; Lee, J.; Takaoka, J.; Ando S.; Sakakihara, Y. Czynniki modyfikujące stres dzieci podczas pandemii COVID-19 w Japonii. Eur. Wczesne dziecko. Eduk. Rez. J. 2021 , 29 , 51–65. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  56. Newlove-Delgado, T.; McManus, S.; Sadler, K.; Thandi, S.; Vizard, T.; Cartwright, C.; Ford, T. Zdrowie psychiczne dzieci w Anglii przed i podczas blokady COVID-19. Lancet Psychiatry 2021 , 8 , 353–354. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  57. Jalongo, MR Wpływ COVID-19 na wczesną edukację i opiekę nad dzieckiem: badania i zasoby dla dzieci, rodzin, nauczycieli i osób kształcących nauczycieli. Wczesne dziecko. Eduk. J. 2021 , 49 , 763–774. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  58. Spiteri, J. Jakość wczesnej edukacji dla wszystkich i kryzys COVID-19: punkt widzenia. Perspektywy 2021 , 51 , 143–148. [ Google Scholar ] [ CrossRef ] [ PubMed ]
  59. Wendel, M.; Ritchie, T.; Rogers, MA; Ogg, JA; Santuzzi AM; Shelleby, WE; Menter, K. Związek między objawami ADHD u dzieci a zmianami w zaangażowaniu rodziców w naukę dzieci w wieku przedszkolnym podczas COVID-19. Sch. psychol. Obj. 2020 , 49 , 466–479. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  60. Imran, N.; Zeshan, M.; Pervaiz, Z. Zagadnienia dotyczące zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w czasie pandemii COVID-19. pak. J. Med. nauka 2020 , 36 , S67–S72. [ Google Scholar ]
  61. Sabates, R.; Carter, E.; Stern, JM Wykorzystanie zmian edukacyjnych do oszacowania strat w nauce spowodowanych zamknięciem szkół z powodu COVID-19: przypadek uzupełniającej edukacji podstawowej w Ghanie. Int. J. Eduk. Dev. 2021 , 82 , 102377. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  62. Daulay, N. Edukacja domowa dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu podczas pandemii COVID-19: doświadczenia indonezyjskich matek. Rez. Dev. niepełnosprawny 2021 , 114 , 103954. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  63. Hapsari, SM; Sugito, S.; Fauziah, PY Zaangażowanie rodziców w edukację wczesnoszkolną w okresie pandemii COVID-19. J. Pendidik. Wałówka. 2020 , 10 , 298–311. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  64. Diaś, MJ; Almodóvar, M.; Atiles, JT; Vargas, AC; Zúñiga León, IM Rising to the challenge: Innowacyjni nauczyciele małych dzieci dostosowują się do ery COVID-19. Dziecko. Eduk. 2020 , 96 , 38–45. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  65. Rumak, EA; Leech, N. Przejście na nauczanie zdalne podczas COVID-19: różnice dla nauczycieli wczesnoszkolnych i wczesnoszkolnych. Wczesne dziecko. Eduk. J. 2021 , 49 , 789–798. [ Google Scholar ] [ CrossRef ] [ PubMed ]
  66. OECD. Patrząc poza COVID-19: wzmacnianie usług wspierania rodzin w krajach OECD ; Polityki Zatrudnienia, Pracy i Spraw Socjalnych; OECD: Paryż, Francja, 2021; Dostępne w Internecie: http://oe.cd/fss2021-brief-covid (dostęp 1 stycznia 2022 r.).
  67. Zhang, L.; Carter, RA, Jr.; Qian, X.; Yang, S.; Rujimora, J.; Reakcje Wen, S. Academia na kryzys: analiza bibliometryczna literatury na temat uczenia się online w szkolnictwie wyższym podczas COVID-19. br. J. Eduk. Techno. 2022 , 53 , 620–646. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  68. Power, K. Pandemia COVID-19 zwiększyła obciążenie związane z opieką nad kobietami i rodzinami. Podtrzymywać. nauka ćwiczyć. Polityka 2020 , 16 , 67–73. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  69. Hassan, MM; Mirza T.; Hussain, MW Krytyczna recenzja nauczycieli na temat nauczania-uczenia się online podczas COVID-19. Int. J. Eduk. Manag. inż. 2020 , 10 , 17–27. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  70. Abid, R.; Ammar, A.; Maaloul, R.; Souissi, N.; Hammouda, O. Wpływ izolacji domowej związanej z COVID-19 na jakość snu, czas przed ekranem i aktywność fizyczną u tunezyjskich chłopców i dziewcząt: ankieta. Int. J. Środowisko. Rez. Zdrowie publiczne 2021 , 18 , 3065. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  71. Jasnobrązowy, XR; Yang, W. Dokumentacja pedagogiczna jako narzędzie programowe: Uwidacznianie nauki dzieci na świeżym powietrzu w ośrodku opieki nad dziećmi w Singapurze. Eur. Wczesne dziecko. Eduk. Rez. J. 2022 , 30 , 281–295. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  72. Kok, XW; Yang, W. „Pikowanie”, oparty na zabawie program nauczania przeciwdziałający uprzedzeniom dla bardzo małych dzieci: podejście mozaikowe. Eur. Wczesne dziecko. Eduk. Rez. J. 2021 , 1–25. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  73. Fauzi, I.; Khusuma, szkoła podstawowa dla nauczycieli IHS w nauczaniu online warunków pandemii COVID-19. J. Iqra’ Kaji. Ilmu Pendidik. 2020 , 5 , 58–70. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  74. Ng, TK; Reynolds, R.; Chan, MYH; Li, XH; Chu, SKW Biznes (nauczanie) jak zwykle w obliczu pandemii COVID-19: studium przypadku praktyki nauczania online w Hongkongu. J. Inf. Techno. Eduk. Rez. 2021 , 19 , 775. [ Google Scholar ]
  75. Cretu, DM; Morandau, F. Początkowe kształcenie nauczycieli dla edukacji włączającej: analiza bibliometryczna badań edukacyjnych. Zrównoważony rozwój 2020 , 12 , 4923. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  76. Li, K.; Rollins, J.; Wykorzystanie Yan, E. Web of Science w opublikowanych pracach badawczych i przeglądowych 1997–2017: Selektywna, dynamiczna, międzydomenowa analiza oparta na treści. Naukometria 2018 , 115 , 1–20. [ Google Scholar ] [ CrossRef ] [ PubMed ][ Wersja zielona ]
  77. Harzing, AW; Alakangas, S. Google Scholar, Scopus and the Web of Science: porównanie podłużne i interdyscyplinarne. Naukometria 2016 , 106 , 787–804. [ Google Scholar ] [ CrossRef ]
  78. Ali, A. Analiza bibliometryczna opracowań z zakresu nauczania matematyki. Eduk. Rez. Obj. 2018 , 13 , 723–734. [ Google Scholar ] [ CrossRef ][ Wersja zielona ]
Uwaga wydawcy: MDPI pozostaje neutralne w odniesieniu do roszczeń jurysdykcyjnych w opublikowanych mapach i powiązań instytucjonalnych.

Udostępnij i cytuj

Styl MDPI i ACS

Su, J.; Ng, DTK; Yang, W.; Li, H. Globalne trendy w badaniach nad wczesną edukacją dziecka podczas pandemii COVID-19: analiza bibliometryczna. Eduk. nauka 2022 , 12 , 331. https://doi.org/10.3390/educsci12050331

Wydział Edukacji, Uniwersytet w Hongkongu, Hongkong SAR, Chiny
Wydział Wczesnej Edukacji, The Education University of Hong Kong, Hong Kong SAR, Chiny
Szanghajski Instytut Wczesnej Edukacji, Shanghai Normal University, Szanghaj 201418, Chiny
*
Autor, do którego należy kierować korespondencję.
Eduk. nauka 2022 , 12 (5), 331; https://doi.org/10.3390/educsci12050331
Otrzymano: 12 kwietnia 2022 r / Zaktualizowano: 1 maja 2022 r / Przyjęto: 5 maja 2022 r / Opublikowano: 9 maja 2022 r
(Ten artykuł należy do Sekcji Wczesnej Edukacji )
Uwaga wydawcy: MDPI pozostaje neutralne w odniesieniu do roszczeń jurysdykcyjnych w opublikowanych mapach i powiązań instytucjonalnych.
Obraz wyróżniający: pexels-photo-5212364