Baron Antoine-Jean Gros, Napoleon Bonaparte odwiedzający Dom Zarazy w Jaffie

0
243

Antoine-Jean Gros, Napoleon w Pesthouse w Jaffie (11 marca 1799), 1804, olej na płótnie, 5,32 x 7,15 m (Musée du Louvre)

Gros był uczniem neoklasycystycznego malarza Jacquesa-Louisa Davida. Jednak ten obraz, czasami zatytułowany również Napoleon odwiedzający Pest House w Jaffie, jest obrazem proromantycznym, który wskazuje na późniejszy styl Gericault i Delacroix. Gros był szkolony w pracowni Davida w latach 1785-1792 i jest najbardziej znany z nagrywania kampanii wojskowych Napoleona, które okazały się idealnymi tematami do odkrywania egzotyki, przemocy i heroizmu. Na tym obrazie, który mierzy ponad 17 stóp wysokości i 23 stopy szerokości, Gros przedstawił legendarny epizod z kampanii Napoleona w Egipcie (1798-1801).
21 marca 1799 roku, w prowizorycznym szpitalu w Jaffie, Napoleon odwiedził swoich żołnierzy dotkniętych dżumą. Gros przedstawia Napoleona próbującego uspokoić rosnącą panikę związaną z zarażeniem, nieustraszenie dotykając ran jednej z ofiar dżumy. Podobnie jak wcześniejsze obrazy neoklasyczne, takie jak Śmierć Marata Davida, Gros łączy ikonografię chrześcijańską, w tym przypadku Chrystusa uzdrawiającego chorych, ze współczesnym tematem. Czerpie również ze sztuki klasycznego antyku, przedstawiając Napoleona w tej samej pozycji, co starożytna grecka rzeźba, Apollo Belwederski. W ten sposób nadaje Napoleonowi boskie cechy, jednocześnie ukazując go jako bohatera wojskowego. Jednak w przeciwieństwie do Davida, Gros używa ciepłych, zmysłowych kolorów i skupia się na zmarłych i umierających, którzy zajmują pierwszy plan obrazu. To samo podejście widzimy później w obrazie Delacroix Wolność prowadząca lud (1830).
Napoleon był mistrzem w wykorzystywaniu sztuki do manipulowania swoim publicznym wizerunkiem. W rzeczywistości nakazał śmierć więźniom, których nie było stać na utrzymanie i wyżywienie, a także otruł swoje wojska, które umierały na dżumę, gdy wycofywał się z Jaffy.

 

Powyższy materiał publikujemy za stroną Smarthistory. Jej twórcy piszą o sobie:  W Smarthistory wierzymy, że sztuka ma moc przekształcania życia i budowania zrozumienia między kulturami. Wierzymy, że wspaniałe historie sztuki należą do każdego, bez względu na pochodzenie. Bezpłatne, wielokrotnie nagradzane treści cyfrowe Smarthistory udostępniają wiedzę setek czołowych naukowców, dzięki czemu historia sztuki staje się dostępna i angażuje większą liczbę osób w większej liczbie miejsc niż jakikolwiek inny wydawca.

This work is licensed under a Creative Commons
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License

Obraz wyróżniający: Plik Antoine-Jean Gros – Wizyta Bonapartego w les pestiférés de Jaffa.jpg. Z Wikimedia Commons, bezpłatnego repozytorium multimediów