Ten skecz, monodram, wydarzenie artystyczne… konceptualne… Nie nazwa gatunkowa jest tu najważniejsza… pozostańmy więc przy określeniu zamieszczonym prze autorów na You Tube, to wystąpienie Cezarego Staniszewskiego i Andrzeja Mitana miało swoją premierę w czasie Seminarium Naukowego w Łucznicy w roku 1992.
Mógłbym pozostawić ten wpis w tej formie, myślę jednak, że warto tu kilka spraw sprostować i dopowiedzieć. Zamieszczona realizacja została nagrana kilka lat później. Faktycznie autorem wydarzenia był Cezary Staniszewski i to tylko on był jego wykonawcą w czasie wspomnianego Seminarium (jego prapremiery). Organizatorem tego Seminarium, jak i całej serii podobnych spotkań w Łucznicy, była prof. Maria Szyszkowska, wówczas kierownik Zakładu Filozofii Polityki w Instytucie Studiów Politycznych PAN, jedna z najwybitniejszych polskich filozofów. Nagrana wersja nadaje tamtemu wydarzeniu szerszy kontekst… skłania do refleksji odnośnie do relatywizmu naszych ocen dotyczących prawie wszystkich wydarzeń. W innej interpretacji wystąpienie to: sygnalizuje zarówno dystans, jak i uwikłanie artystów i artystek w aspiracje do bycia wyniesionym ponad codzienność. Nie bez znaczenia są również uwarunkowania geopolityczne – w performansie twórcy wykorzystali zdjęcie architektów konferencji jałtańskiej z 1945 roku, porządkującej globalne strefy wpływów po II Wojnie Światowej1.
Cezary Staniszewski (1951-2000); studiował na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim w Lublinie. W latach 1983-1989 prowadził Galerię RR w Warszawie. W 1987 roku wraz z Andrzejem Mitanem i Emmettem Williamsem zorganizował Międzynarodowe Seminarium Sztuki ETC w Warszawie. Od 1987 roku współpracował z wydawnictwami książek Rainer Verlag i Stop Over Press w Berlinie. Swoje prace artystyczne prezentował na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych m.in. w Galerii Remont, Warszawa, Galerii Wielka 19, Poznań, Galerii RR, Warszawa, Galerii Działań, Warszawa, Galerie Giannozzo, Berlin, Galerii GR, Grójec, Galerii Sztuki Najnowszej, Legionowo, Galerii Aspekty, Warszawa, oraz brał udział w l i II Biennale Sztuki Nowej w Zielonej Górze, Międzynarodowym Seminarium Sztuki ETC w Warszawie, „Broken Musie”, Daadgalerie, Berlin, „Książka i co dalej” w Poznaniu, „Łucznica 90”, Galeria Rzeźby, Warszawa, „Der Raum der Worte”, Herzog August Bibliothek, Wolfenbüttel, Niemcy, „Książki i strony”, Zamek Ujazdowski, Warszawa, „United United”, Granary Books w Nowym Yorku, USA, „Sztuka Książki”, Galeria ZPAP, Warszawa, „Współczesna polska sztuka książki”, Leipziger Messe w Lipsku, Niemcy, „Second Hand”, Galeria Dziekanka, Warszawa, „Na orbicie dryfującej książki”, Kassel, Budapeszt, Stockholm, „Lekkość rzeczy”, Bunkier Sztuki, Kraków. Zrealizował m.in. następujące książki: „Podstawy ekonomii malarstwa”, „All Pages are Blue but some more than others” /druk Stop Over Press, Berlin/, „Spięcie Stron – próba syntezy”, „Cięcie Stron – próba analizy”, „Spięcie Cięcia – Cięcia Spięcia”, „Zmierzch Bożyszcz”, „Diagnosis” /druk Rainer Vertag, Berlin/, „Krajobraz i legenda”, „Pusta przestrzeń”, „Bolero”, „Rondo”, „Kategorie”. Prace typu performance realizował razem m.in. z Andrzejem Mitanem, Tadeuszem Sudnikiem, Tomaszem Wilmańskim, Ireną Jarosińską, Emmettem Williamsem. Prace artysty znajdują się w kolekcji Muzeum Narodowego w Poznaniu i kolekcjach prywatnych na całym świecie.