Opinia: Wzmocnienie powiązań regionalnych w celu promowania współpracy klimatycznej między Chinami a USA / Liu Yuanlinga

0
85
Gubernator Newsom spotyka się z prezydentem Xi Jinpingiem jesienią 2023 r. (Zdjęcie: Biuro Gubernatora Kalifornii / CC BY-NC-ND )

Współpraca Kalifornii i Chin pokazuje, co można osiągnąć dzięki spójnej polityce i dialogowi

Dyplomacja klimatyczna między Chinami a Stanami Zjednoczonymi nabrała ostatnio tempa, a Kalifornia stała się jej sercem.
W październiku ubiegłego roku gubernator stanu Kalifornia Gavin Newsom odwiedził Chiny i został ciepło przyjęty. Utrzymanie i wzmocnienie tego rodzaju współpracy klimatycznej na szczeblu lokalnym przynosi korzyści zarówno stosunkom między obydwoma krajami, jak i globalnemu zarządzaniu klimatem jako całości. Należy cenić i wspierać takie działania.
Na początku listopada Xie Zhenhua, ówczesny specjalny wysłannik Chin ds. zmian klimatycznych, złożył wizytę w Kalifornii, gdzie spotkał się ze swoim amerykańskim odpowiednikiem Johnem Kerrym. Ostatniego dnia spotkania Chiny opublikowały swój plan działań na rzecz ograniczenia emisji metanu. Kilka dni później oba kraje wspólnie wydały oświadczenie Sunnylands w sprawie zacieśnienia współpracy w celu rozwiązania kryzysu klimatycznego.
Federalna polityka klimatyczna Stanów Zjednoczonych jest niespójna, ale Kalifornia od dawna znajduje się w czołówce podmiotów aktywnie reagujących na kryzys klimatyczny, zarówno w kraju, jak i za granicą. I pomimo problemów w stosunkach Chiny–USA Kalifornia kontynuuje współpracę z Chinami w sprawie klimatu. Jak Golden State to osiągnęło?

Pionierskie przepisy dotyczące ochrony środowiska

Rząd Kalifornii stanowi przepisy dotyczące polityki i działań w zakresie zmian klimatycznych od dwudziestu lat.
W 2006 r. ustawa o rozwiązaniach w zakresie globalnego ocieplenia ( AB 32 ) zobowiązała Kalifornię do ograniczenia do 2020 r. emisji gazów cieplarnianych do poziomu z 1990 r. Było to pierwsze na świecie prawo, które wykorzystało zarówno regulacje, jak i mechanizmy rynkowe do przeciwdziałania zmianom klimatycznym.
Pomimo ostrego sprzeciwu konserwatystów żądających ograniczenia regulacji w imię wzrostu gospodarczego, państwo osiągnęło swój cel cztery lata przed terminem. I chociaż dzięki temu osiągnięciu emisje spadły o 13% w ciągu 12 lat, gospodarka nadal rosła o 26%. To był zachęcający wynik.
W 2016 roku pierwotna ustawa została rozszerzona o cel polegający na ograniczeniu emisji w kraju o 40% do 2030 roku i 80% do 2050 roku, również przy zastosowaniu stanu bazowego z 1990 roku.
W 2017 r. ówczesny gubernator Jerry Brown podpisał kontynuację dwóch wcześniejszych ustaw, AB 398. To przedłużyło kalifornijski system handlu uprawnieniami do emisji, który ma na celu redukcję emisji, do 2030 roku.
mężczyzna trzymający kartkę papieru otoczony grupą ludzi
W 2017 r. gubernator Jerry Brown podtrzymuje projekt ustawy przedłużającej charakterystyczną dla Kalifornii politykę dotyczącą zmian klimatycznych – system handlu uprawnieniami do emisji „ograniczenia i handel” (Zdjęcie: Eric Risberg / Alamy)
Warto zauważyć, że podczas gdy pierwotna ustawa z 2006 r. otrzymała tylko jeden głos Republikanów, ustawa AB 398 otrzymała dziewięć – ustawy te nie tylko zapewniły wsparcie prawne dla walki Kalifornii ze zmianami klimatycznymi, ale pomogły w ustanowieniu działań klimatycznych w ekosystemie politycznym stanu.

Zarządzenia wykonawcze

Innym podejściem legislacyjnym stosowanym przez rząd stanowy są zarządzenia wykonawcze. Sprawiły one, że zarówno polityka, jak i działania stały się bardziej niezawodne i skuteczne, szczególnie w sektorach budownictwa i transportu. Poniżej przedstawiono cztery z najważniejszych takich zarządzeń.
W 2012 r. gubernator Brown podpisał rozporządzenie B-18-12, które nakazało agencjom rządowym, aby do 2025 r. 50% powierzchni istniejących budynków państwowych było neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla. Wymagało to również, aby nowe biura rządowe powyżej określonej wielkości wykorzystywały na miejscu czystą energię, taką jak energia słoneczna i wiatrowa.
W 2018 r. wydano szersze zarządzenie B-55-18, zgodnie z którym Kalifornia ma stać się neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla do 2045 r.
W tym samym roku opublikowano nowy kodeks budowlany, który ma wejść w życie w 2020 r., z bardziej rygorystycznymi wymogami dotyczącymi izolacji, okien i energii słonecznej na dachach. Przepisy te zmniejszyłyby zużycie energii w domach jednorodzinnych o 53% w porównaniu z poprzednim kodeksem, stwierdziła Rada Obrony Zasobów Naturalnych.
W międzyczasie B-16-12 nakazał państwu współpracę z sektorem prywatnym w celu wprowadzenia na drogi pięciu milionów pojazdów o zerowej emisji do 2030 r. oraz zbudowania 200 stacji tankowania wodoru i 250 000 ładowarek pojazdów o zerowej emisji.

Cele i standardy

Ustanowienie celów i standardów mających na celu zmniejszenie emisji również było bardzo ważne i ponownie Kalifornia jest liderem w USA w tej dziedzinie.
Najbardziej znanym przykładem są pojazdy. W kwietniu 2009 roku stan zatwierdził pierwszy w USA standard dotyczący paliw niskoemisyjnych, który miał wejść w życie w 2011 roku. Jego celem było zmniejszenie intensywności emisji dwutlenku węgla paliw stosowanych w kalifornijskich pojazdach osobowych o 10% do 2020 r. i o 20% do 2030 r., a także zapewnienie większej liczby niskoemisyjnych alternatyw dla paliw ropopochodnych.
W 2012 r. gubernator Brown wyznaczył kolejny ambitny cel: Kalifornia miałaby dążyć do 1,5 miliona zeroemisyjnych pojazdów (ZEV) na drogach do 2025 roku. Cel ten został osiągnięty w kwietniu ubiegłego roku, dwa lata przed planowanym terminem.
Rozporządzenie wykonawcze gubernatora Browna B-55-18 (zgodnie z którym Kalifornia ma być neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla do 2045 r.) obejmowało również cel zmniejszenia zużycia ropy naftowej w transporcie o 45% do 2030 r. oraz wykorzystania przez stan 100% czystej energii do 2045 r.
osoba stojąca przed polem wiatraków
Farma wiatrowa Tehachapi Pass w Kalifornii, sfotografowana tutaj w 2014 roku, była pierwszym obszarem farm wiatrowych na dużą skalę opracowanym w USA (Zdjęcie: Alamy)
Cele i standardy ustalone w Kalifornii często są przyjmowane w innych częściach Stanów Zjednoczonych, a nawet wpływają na standardy federalne: w marcu 2023 r. stany Massachusetts, New Jersey, Nowy Jork, Oregon, Waszyngton i Maryland zobowiązały się do położenia kresu spalaniu wewnętrznemu sprzedaży pojazdów silnikowych do 2035 r., po tym jak Kalifornia podjęła to samo zobowiązanie rok wcześniej.
W sierpniu 2019 r. gubernator Kalifornii, prokurator generalny i Rada ds. Zasobów Powietrznych pozwały nawet administrację Donalda Trumpa w związku z jej zasadami dotyczącymi wytwarzania czystej energii, ponieważ w stanie obowiązywały już znacznie wyższe standardy. To był 55. raz, kiedy Kalifornia pozwała rząd Trumpa.

Pracować razem

Kalifornia potrafi także dobrze wykorzystywać rynek, organizacje pozarządowe i sojusze z rządami innych stanów do pomocy w walce ze zmianami klimatycznymi. System handlu uprawnieniami do emisji (ETS) oparty na ograniczeniach i handlu stanowi kluczowy element tych działań klimatycznych. System składa się z limitu całkowitej dozwolonej emisji gazów cieplarnianych oraz zbywalnych uprawnień do emisji dla 330 podmiotów .
Według raportu o stanie 2022 International Carbon Action Partnership dotyczącego światowego handlu uprawnieniami do emisji, kalifornijski system ETS odpowiada za 74% emisji gazów cieplarnianych, obejmujących energię elektryczną, budownictwo, metale, ropę naftową i transport. Zapewnia wsparcie ochrony środowiska i elastyczność emitentów w ustalaniu własnych ścieżek redukcji emisji i jest regularnie aktualizowany.
W raporcie wymieniono kilka głównych zmian wprowadzonych przez Kalifornię w systemie ETS w 2021 r., w tym: wprowadzenie bezwzględnego górnego pułapu cenowego, ograniczenie wykorzystania jednostek kompensowanych emisją dwutlenku węgla oraz bardziej gwałtowne obniżenie górnego limitu uprawnień do 2030 r. W 2021 r. kalifornijski system ETS wygenerował Z raportu wynika, że ​​dodatkowe dochody budżetu państwa wyniosą 3,9 miliarda dolarów.
Kiedy administracja Trumpa ogłosiła wycofanie się z porozumienia paryskiego w 2017 r., gubernator Kalifornii Jerry Brown połączył siły z gubernatorami Nowego Jorku Andrew Cuomo i Jayem Inslee ze stanu Waszyngton, aby utworzyć ponadpartyjny sojusz mający na celu walkę ze zmianami klimatycznymi na szczeblu stanowym.
W tym samym roku Brown wraz z byłym burmistrzem Nowego Jorku Michaelem Bloombergiem wydali „America’s Pledge”, zobowiązanie do zestawienia i ilościowego określenia działań stanu, miasta i przedsiębiorstw na rzecz redukcji emisji zgodnie z Porozumieniem paryskim. Jesienią 2018 roku, gdy administracja Trumpa cofała się w kwestiach klimatycznych, Kalifornia zaprosiła światowych liderów na pierwszy szczyt klimatyczny zorganizowany przez państwo amerykańskie – pozostając w wyraźnym opozycji do ścieżki Trumpa.
Kalifornia współpracuje z szeregiem inicjatyw i organizacji, takich jak Program Polityki Klimatycznej i Energetycznej Uniwersytetu Stanforda oraz Centrum Prawa, Energii i Środowiska Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley. Zapewniają one naukowe zrozumienie i sugestie dotyczące polityki, a także pomagają ocenić wpływ i wyniki. Współpracuje także z największymi amerykańskimi firmami technologicznymi; Facebook, Google i Microsoft w pełni poparły stanowisko i działania państwa w sprawie zmian klimatycznych.
Organizacje non-profit i firmy również pomagają nadzorować politykę Kalifornii dotyczącą zmian klimatycznych. Na przykład Mary Creasman, dyrektor generalna California Environmental Voters, skarżyła się w 2019 r., że stan nie robi wystarczająco dużo, aby zmniejszyć zanieczyszczenie i zatrzymać globalne ocieplenie. Kalifornijscy wyborcy ekologiczni ocenili ogólne wysiłki stanu na C-minus (71%), gubernator otrzymał ocenę B, a ustawodawcy również ocenili słabo.

Stan inspiracji

Mary Nichols, była przewodnicząca stanowej Rady ds. Zasobów Powietrznych, zauważyła kiedyś, że nie powinniśmy pozwalać, aby „polityczna wykonalność ograniczała naszą wyobraźnię”. Istotnie, chociaż stosunki Chiny–USA znalazły się na trudnym etapie, punktem kontaktowym pozostaje zmiana klimatyczna.
W 2017 r., gdy administracja Trumpa zmieniła politykę klimatyczną USA, gubernator Brown udał się do Chin i tak powiedział o działaniach klimatycznych: „Kalifornia przewodzi. Lider Chin. To prawda, że ​​nie przyjechałem do Waszyngtonu. Przyjechałem do Pekinu.” W październiku 2023 r. biuro gubernatora Newsoma stwierdziło : „Przesłanie gubernatora w Chinach będzie proste : los świata zależy od działań klimatycznych w Kalifornii i Chinach”.
Gubernator Newsom nie jest wysłannikiem dyplomatycznym, ale nie ma wątpliwości, że jego zespół wykonywał pracę dyplomatyczną. Jego starszy doradca ds. klimatu, Lauren Sanchez, była wcześniej starszym doradcą Johna Kerry’ego, obecnego wysłannika prezydenta Bidena ds. klimatu. Pełniła także funkcję negocjatora Departamentu Stanu USA podczas rozmów klimatycznych w Paryżu w 2015 r.
Dwustronna współpraca klimatyczna ma ogromne znaczenie i wartość zarówno dla Kalifornii, jak i Chin. A Kalifornia ciągnie za sobą ciężar.
grupa osób siedzących przy długim stole na spotkaniu
W ramach dialogu klimatycznego pod Wielkim Murem, który odbył się w Pekinie jesienią 2023 r., gubernator Newsom spotkał się z ministrem ekologii i środowiska Chin Huang Runqiu oraz przywódcami prowincji. Wezwali do ściślejszej współpracy między Chinami a USA w walce ze zmianami klimatycznymi. (Zdjęcie: Biuro Gubernatora Kalifornii / CC BY-NC-ND )
Przede wszystkim Kalifornia dostarcza rzeczywistych dowodów na to, że redukcja emisji może towarzyszyć wzrostowi gospodarczemu. Oznacza to, że Chiny powinny utrzymać swoje stanowisko niskoemisyjne podczas rozwijania swojej gospodarki i zachować ostrożność w przypadku udzielania zgody projektom wysokoemisyjnym.
Po drugie, zwiększa się zrozumienie zmian klimatycznych. Wiodąca rola Kalifornii w tej kwestii wiąże się ze świadomością decydentów – zwłaszcza członków zgromadzenia stanowego i senatu oraz gubernatora. Rozumieją, że zmiany klimatyczne mają miejsce, że są spowodowane spalaniem paliw kopalnych przez człowieka i że mają katastrofalne skutki. Wierzą jednak również, że mogą wpłynąć na ten proces. Stanowi to podstawę nieustających wysiłków Kalifornii na rzecz rozwiązania tego problemu i główny powód, dla którego Kalifornia stała się krajowym i międzynarodowym liderem w zakresie zmian klimatycznych.
Wreszcie Kalifornia była w stanie trzymać się swoich założeń działań klimatycznych. Było to szczególnie widoczne w okresie administracji Trumpa, która wielokrotnie i otwarcie sprzeciwiała się prezydentowi i jego administracji. Podkreśla to autonomię, jaką cieszą się stany w amerykańskim systemie federalnym. Kalifornia była w stanie oprzeć się wpływom federalnym, a nawet przeciwstawić się im i trzymać się własnego programu. Pokazuje, że determinacja w walce ze zmianami klimatycznymi istnieje na wszystkich poziomach władz stanowych.

Pojazdy elektryczne i inne obszary współpracy klimatycznej między Kalifornią a Chinami

Świat nie będzie w stanie skutecznie zareagować na zmiany klimatyczne, jeśli Chiny i USA nie będą współpracować. Emisje gazów cieplarnianych z obu krajów stanowią 40%  całkowitej emisji gazów cieplarnianych na świecie; Sama Kalifornia odpowiada za 6% emisji CO2 związanych z energią w USA. Wartość dwustronnych stosunków handlowych między Chinami a Kalifornią wynosi 166 miliardów dolarów, a Chiny są największym partnerem handlowym tego stanu. Niedawna wizyta Newsoma kontynuuje tradycję współpracy sięgającą ponad 15 lat, aż do czasów gubernatorów Schwarzeneggera i Browna. Ta tradycja przynosi korzyści współpracy klimatycznej zarówno między Chinami i Kalifornią, jak i Chinami i USA.
Podczas spotkania z gubernatorem Newsomem prezydent Chin Xi Jinping powiedział : „Solidny rozwój stosunków Chiny–USA wymaga połączenia sił wszystkich stron. Podstawą i nadzieją stosunków chińsko-amerykańskich są ludzie, przyszłość leży w młodzieży, a witalność leży w podmiotach niższych niż krajowe”. W związku z tym dalsze energiczne wdrażanie Oświadczenia z Sunnylands zapewni nowe możliwości współpracy między rządami wszystkich szczebli w Chinach, Kalifornii i USA.
W październiku zeszłego roku gubernator Newsom skupiał się głównie na pojazdach elektrycznych (EV), kolei dużych prędkości i morskiej energii wiatrowej.
Widok z lotu ptaka na setki samochodów ustawionych w równych rzędach na parkingu
Pojazdy elektryczne w centrum dystrybucyjnym Chang’an Automobile w Chongqing, październik 2023 r. W pierwszych trzech miesiącach 2023 r. chiński eksport pojazdów elektrycznych wzrósł o 122% rok do roku. (Zdjęcie: Alamy)
Wydaje się, że pojazdy elektryczne będą kluczowym obszarem przyszłej współpracy. Według Global EV Outlook 2023 Międzynarodowej Agencji Energetycznej, Chiny zdominowały światową sprzedaż pojazdów elektrycznych w 2022 r., posiadając 60% rynku, a Kalifornia nadal miała więcej pojazdów elektrycznych na drogach niż w jakimkolwiek innym stanie USA. Jak wynika z raportu Global EV Outlook, w tym samym roku na całym świecie sprzedano 10 milionów pojazdów elektrycznych; 6,9 mln z nich kupiono w Chinach, a 346 tys. w Kalifornii. Zarówno Chiny, jak i Kalifornia dążą do znacznego wzrostu liczby pojazdów elektrycznych w najbliższej przyszłości. Jak wspomniano, Kalifornia planuje do 2030 r. wypuścić na drogi pięć milionów pojazdów ZEV. Tymczasem Chiny zamierzają sprzedać do 2025 r. siedem milionów pojazdów elektrycznych.
Doświadczenia i sukcesy Kalifornii na rynkach uprawnień do emisji mogą również pomóc w ciągłym udoskonalaniu Chin. Obydwa te rynki uprawnień do emisji mają na celu zachęcanie do inwestycji w odnawialną i czystą energię, a znalezienie nowych możliwości współpracy będzie zdecydowanym zaprzeczeniem mówienia o oddzieleniu Chin od USA.

Liu Yuanling jest asystentem w Instytucie Studiów Amerykańskich Chińskiej Akademii Nauk Społecznych.

Opublikuj ponownie ten artykuł

China Dialogue zachęca do ponownej publikacji artykułów China Dialogue, w Internecie lub w formie drukowanej, na licencji Creative Commons. Aby rozpocząć, przeczytaj nasze wskazówki dotyczące ponownego publikowania.

Link do artykułów: https://chinadialogue.net/en/climate/opinion-strengthen-local-links-to-promote-china-us-climate-cooperation/