Widok na Wisłę i ujście Sanny w rezerwacie Wisła pod Zawichostem.
Poniższy artykuł publikujemy za portalem Muzeum Historii Polski. Czynimy to nie bez powodu. Chcemy bowiem włączyć się w program udrożnienia (przywrócenia żeglowności) i rozbudowy infrastruktury turystycznej Wisły. Zapóźnienie gospodarcze naszego kraju, którego przyczyną były rozbiory, dotknęły również królową naszych rzek. Płynąc przez obszar trzech zaborów nie stała się w XIX wieku ważną arterią komunikacyjną. To zapóźnienie stało się dla nas dziś jednak wielką szansą. Dziś podstawowym środkiem transportu jest kolej i transport drogowy. Regulowanie Wisły mija się z celem, niemniej jednak powinniśmy pomyśleć o jej udrożnieniu, a tym by umożliwić dostęp do jej walorów jak najszerszej rzeszy turystów. To nasz skarb. Powinniśmy go wykorzystać.
W celu propagowania naszej inicjatywy już latem tego roku Redakcja WOBEC planuje organizację spływu kajakowego od jej źródeł aż do Gdańska.
Królowa polskich rzek słynie dzisiaj przede wszystkim ze swoich walorów krajobrazowych – nieuregulowane brzegi to rzadkość wśród wielkich rzek Europy. Na co dzień rzadko kto pamięta, że pięć wieków temu to właśnie Wisła odegrała olbrzymią rolę miastotwórczą i miała kapitalne znaczenie dla udziału Polski w międzynarodowym handlu zbożem. W jaki sposób wpływała na niego ówczesna światowa polityka? O tym, ale też o kulturze flisackiej i codzienności dawnych kupców opowiada prof. Andrzej Chwalba.
Prof. Andrzej Chwalba – historyk, wykładowca Uniwersytetu Jagiellońskiego, członek Rady Muzeum Historii Polski.
Historia dla każdego. Wykłady” to cykl, w którym najlepsi historycy przybliżają wybrane fragmenty dziejów Polski. Wykłady nie tylko pomogą uczniom i studentom w utrwaleniu wiedzy, lecz także pozwolą wszystkim odbiorcom na świeże, szersze spojrzenie na powszechnie znane wydarzenia i zjawiska. Wystąpienia trwają około 30 minut i są wzbogacone ilustracjami.