W jakim celu okłamuje nas Andrzej Ilków, prezes Polskich Portów Lotniczych i jemu podobni? / Piotr Kotlarz

0
99
CPK – Zdjęcie za: https://cpksolidarnosc.com/cpk-plany-na-2022-rok/
Temat największej polskiej inwestycji nie schodzi ze stron naszej prasy i mediów internetowych. Szkoda jednak, że głównym tematem jest wciąż kwestia decyzji czy budować, zamiast relacji z budowy, kolejnych jej etapów.
Dziś na łamach wp.pl ukazał się na temat CPK, a właściwie tylko jego części – lotniska, wywiad z prezesem Polskich Portów Lotniczych1. Wywiad zaczyna się od słów „Ktoś nas okłamywał”, tymczasem to właśnie on służy zakłamaniu, a odnosi się głównie do możliwego terminu zakończenia tej inwestycji. Wspomina pan Andrzej Ilków, że podobno jeszcze wtedy, gdy pracował radzie nadzorczej CPK: było wiadomo, że harmonogram budowy CPK jest nierealny i należy modernizować Lotnisko Chopina. Ta wiedza była u pracowników spółki i w dokumentach. Nie spotkałem się z takim przekazem „pracowników spółki” we wcześniejszych mediach, trudno też przypuszczać, by pojawiały się one w dokumentach tej spółki. Te ujawniane o takim opóźnieniu nie wspominały.  Moim zdaniem, to pan Ilków w tym wypadku wyraźnie kłamie, nie to kłamstwo jest jednak w tym wypadku najważniejsze.
Niestety, od czasu przejęcia rządów w naszym kraju przez nową koalicję rzeczywiście straciliśmy już dość sporo czasu na organizowanie wciąż nierozpoczętych „audytów” i w związku z tym opóźnienie zakończenia tej inwestycji możemy uznać za oczywiste, tym bardziej że zamiast kontynuować już zaczęte prace, wiele z nich zostało wstrzymanych i będą musiały być one prowadzone niejako od nowa. Mało tego, obecne władze spółki opóźniają nawet działania w kwestii decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę.
W październiku 2022 r. zgodnie z harmonogramem spółka złożyła w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie wniosek o tzw. decyzję środowiskową dla lotniska – CPK. Wniosek wraz z całą dokumentacją zawiera m.in. obszerny, liczący 20 tysięcy stron raport oceny odziaływania na środowisko dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. 10.07.2023 regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie wydał decyzję środowiskową dla budowy lotniska i węzła kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Od tego czasu spółka ma otwartą drogę do wnioskowania o decyzję lokalizacyjną, a w dalszej kolejności pozwolenia na budowę.
Należy dodać do tego, że wszelkie inne prace (w tym jedna z najbardziej kontrowersyjnych kwestii wykupywanie gruntów) przebiegały zgodnie z harmonogramem. W informacji przekazano, że w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) spółka pozyskała blisko 1100 hektarów terenu, a do PDN zgłosiło się ponad 1,3 tys. właścicieli posiadających prawie 3600 ha gruntów. „To ponad 80 proc. nieruchomości zabudowanych z terenu pierwszego etapu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego”.
Poprzednie władze spółki w swoim harmonogramie zakładały, że jest możliwość pozyskania decyzji lokalizacyjnej dla lotniska CPK w pierwszym kwartale 2024 r. Tak przekazał w piątek (3 listopada 2023 roku) rzecznik spółki Konrad Majszyk. Dodał, że uzyskanie decyzji pozwoli złożyć wniosek o pozwolenie na jego budowę2 .
Tymczasem, po zmianie rządu nowy Wojewoda mazowiecki zwrócił wniosek o decyzję lokalizacyjną do spółki, dając jej 60 dni na jego uzupełnienie.   Jeśli będzie decyzja o budowie CPK, to w tym roku będzie pozwolenie na budowę – zaznaczył wówczas Lasek informując o cofnięciu decyzji lokalizacyjnej 10 lutego 2024 r.3 Zwróćmy przy tym uwagę na sposób informowania opinii publicznej przez nieprzychylne budowie CPK media i pana Laska. Piszą o „cofnięciu” decyzji lokalizacyjnej, gdy tymczasem mamy do czynienia ze „zwrotem w celu uzupełnienia”.
Wydajemy na utrzymanie spółki każdego miesiąca grube miliony złotych, tymczasem pod koniec wskazanego terminu Spółka CPK poinformowała, że złożyła pismo do wojewody mazowieckiego o przedłużenie terminu uzupełnienia wniosku o decyzję lokalizacyjną dla lotniska o 30 dni4.  Ciekawe co wydarzy się w maju i jak długo jeszcze potrwa ta zabawa „w kotka i myszkę”?
To publikowane informacje i każdy je może sprawdzić, w przeciwieństwie do słów pana Andrzeja Ilków mówiących o jakichś rzekomych dokumentach. Podobnie z rzekomymi negatywnymi dla naszej inwestycji „audytami”, „opiniami”, na które powoływał się pan premier Tusk, a których nikt, łącznie z nim, nie potrafił znaleźć.
W ten oto sposób dziś z powodu swego rodzaju sabotażu naszej sztandarowej inwestycji wcześniejszy termin jej oddania jest już nierealny. Pozostaje tylko pytanie, o ile będzie on musiał być przesunięty? Tylko przesunięty, gdyż budowa nowego lotniska jest oczywiście konieczna. Z tym zgadzają się wszyscy.
Nie w kwestiach terminu widzę jednak kłamstwo prezesa PLL i jemu podobnych, choć oczywiście jego twierdzenie jakoby  „na świecie takie duże projekty realizowane są z opóźnieniem, mniejszym lub większym” jest półprawdą. Jedne są realizowane w terminie inne z różnych powodów bywają opóźniane; nawet bardzo znacznie (jak choćby lotnisko pod Berlinem), bywa że niektóre projekt zostają zarzucone mimo nawet zaczętych prac (wcześniejsza lokalizacja nowego lotniska w Meksyku)
Większym jednak zakłamaniem jest pominięcie najważniejszego powodu, który przyświeca konieczności budowy lotnika „Solidarności” w Baranowie – aspektu transportu towarów. Transport lotniczy reprezentuje 35% światowego handlu pod względem wartości, o wartości 6,8 biliona dolarów rocznie5.  Obroty branży transportu lotniczego w Niemczech wzrosły w 2022 roku o 9,7 mld euro (+46,5 proc.) w porównaniu do roku poprzedniego. Obroty wynoszące 30,51 mld euro osiągnęły tym samym najwyższą wartość w obserwowanym okresie (2011-2022)6.
Oczywiście kwestia przewozów pasażerów i zyski z tego tytułu są ważne7, niemniej jednak to nie najważniejszy element polskiej inwestycji CPK oraz Portu Lotniczego „Solidarność”. Najważniejszym aspektem tej inwestycji jest przyszły rozwój naszego kraju, wzrost wpływów z handlu międzynarodowego oraz pobudzenie naszej gospodarki. To jedyna droga do tego, by z czasem znacząco wzrastały dochody budżetowe naszego kraju, a wraz z nimi nasze płace i nasz poziom życia. Wszelkie dyskusje na temat ruchu pasażerskiego, skąd łatwiej jest latać panom Laskom i im podobnym, czy usłużnym im dziennikarzom, to w znacznej części okłamywanie naszego społeczeństwa. Okłamywanie, gdyż nie ukazuje wszystkich aspektów naszej inwestycji.

Oczywiście zarówno pan Ilków (specjalista w zakresie transportu lotniczego, czy pan Lasek doskonale wiedzą o wszelkich aspektach budowy Lotniska „SOLIDARNOŚĆ”. Z jakiego powodu nie informują o tym naszego społeczeństwa?

Piotr Kotlarz

1„Ktoś nas okłamywał”. Prezes Polskich Portów Lotniczych ostro o CPK, Oprac. Przemysław Średziński,  https://next.gazeta.pl/next/7,151003,30934751,ktos-nas-oklamywal-prezes-polskich-portow-lotniczych-ostro.html01.05.2024 08:10
2 Spółka CPK zakłada, iż w I kw. 2024 może otrzymać decyzję lokalizacyjną dla lotniska. https://dlapilota.pl/wiadomosci/spolka-cpk-zaklada-iz-w-i-kw-2024-moze-otrzymac-decyzje-lokalizacyjna-dla-lotniska

3 Co dalej z CPK? Lasek: wniosek o decyzję lokalizacyjną został zwrócony do uzupełnienia, https://polskieradio24.pl/artykul/3332917,co-dalej-z-cpk-lasek%C2%A0wniosek-o-decyzje-lokalizacyjna%C2%A0zostal-zwrocony-do-uzupelnienia

4 CPK: Wniosek o decyzje lokalizacyjną później, https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/cpk-wniosek-o-decyzje-lokalizacyjna-pozniej-20601.html

5 9 rodzajów ładunków lotniczych: przewodnik po transporcie towarów samolotem,  https://www.inboundlogistics.com/articles/types-of-air-cargo/

6 Roczne obroty branży transportu lotniczego w Niemczech w latach 2011-2022, https://www.statista.com/statistics/430394/turnover-air-transport-industry-germany/

7 Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy. Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r. Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany. Spółka CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa. Jak wynika z prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), w 2060 r. lotnisko może obsługiwać do 65 mln pasażerów.

Międzynarodowa licencja Creative Commons Uznanie autorstwa

Ten utwór jest objęty
licencją Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY-NC-ND 4.0.