-
W USA uruchomiono pierwszy pociąg napędzany wodorem, co stanowi wkład w światowe działania na rzecz dekarbonizacji transportu kolejowego.
-
Pociągi wodorowe oferują zalety, ale wiążą się z wyzwaniami związanymi z produkcją paliwa – zarówno technologie wodorowe, jak i elektryczne mają być kluczem do osiągnięcia zerowego bilansu emisji dwutlenku węgla w transporcie kolejowym.
-
Społeczność zaawansowanych rozwiązań energetycznych działająca przy Światowym Forum Ekonomicznym pracuje nad przyspieszeniem wdrażania na szeroką skalę czystych paliw, wodoru, zaawansowanej technologii jądrowej, magazynowania i węgla.
Stany Zjednoczone uruchomiły pierwszy bezemisyjny pociąg pasażerski, co może okazać się ważnym kamieniem milowym w światowych wysiłkach na rzecz dekarbonizacji transportu publicznego.
Zero Emission Multiple Unit (ZEMU) zadebiutował w San Bernardino w Kalifornii. Pociąg przewozi 108 pasażerów i ma zostać oddany do pełnej eksploatacji na początku 2025 r. ZEMU oferuje rzeczywisty test potencjału technologii wodorowej w codziennym transporcie publicznym.
Pierwszy w USA pociąg napędzany wodorem zadebiutował w Kalifornii. Zdjęcie: LA Times/San Bernardino County Transit Authority
Pociągi wodorowe na próbie
Podczas gdy Stany Zjednoczone dopiero rozpoczynają swoją przygodę z pociągiem wodorowym, inne kraje już poczyniły znaczące postępy.
Niemcy uruchomiły pierwszy na świecie pociąg napędzany wodorem w 2018 r ., ustanawiając precedens dla innych. Wielka Brytania testuje obecnie pociągi wodorowe w ramach swojego ambitnego planu wycofania pociągów spalinowych do 2040 r. Francja zamówiła pociągi wodorowe dla kilku linii regionalnych i planuje rozpocząć działalność w 2025 r . Te globalne inicjatywy podkreślają rosnącą świadomość potencjału wodoru w zakresie rewolucjonizowania transportu kolejowego.
Wodór kontra elektryczność
Minęło nieco ponad 200 lat od otwarcia pierwszej na świecie linii kolejowej w 1825 r ., z parowozami zasilanymi węglem łączącymi dwa miasta na północy Anglii. Dwa stulecia później przemysł kolejowy w dużej mierze odszedł od węgla, a nowoczesne pociągi ciągnięte są przez lokomotywy spalinowe i elektryczne.
Ponieważ zrównoważony rozwój jest teraz na pierwszym planie rozwoju, prawdopodobnie będziemy obserwować większy nacisk na elektryczność i wodór jako źródło zasilania silników kolejowych. Jakie są zatem względne zalety każdego z nich?
Punktem wyjścia tej debaty jest to, że zarówno pociągi elektryczne, jak i wodorowe są uważane za bezemisyjne w punkcie użytkowania. Jednak pociągi elektryczne polegają na energii wytwarzanej ze źródeł zewnętrznych, a jeśli ta energia nie jest wytwarzana ze źródeł odnawialnych, pociągi te przyczyniają się do ogólnej emisji dwutlenku węgla. Kanadyjskie badanie wskazuje również, że pociągi elektryczne wymagają kosztownej i złożonej infrastruktury, w tym napowietrznych suwnic do przenoszenia kabli energetycznych i podstacji do dostarczania energii.
Rozwój pociągów elektrycznych zasilanych bateriami mógłby wyeliminować tysiące kilometrów kabli, ale stworzyłby potrzebę stworzenia infrastruktury szybkiego ładowania lub obiektów umożliwiających wymianę rozładowanych baterii na nowo naładowane.
To samo badanie wykazało, że wodór ma wiele zalet jako źródło zasilania dla następnej generacji pociągów. Obejmują one znacznie wyższy poziom energii zawartej w wodorze, możliwość spalania go w silnikach spalinowych lub przekształcania w ogniwach paliwowych w celu wytwarzania energii elektrycznej oraz znacznie niższy poziom początkowych inwestycji w infrastrukturę w porównaniu z kolejami elektrycznymi.
Wyzwania dla wodoru
Jedną z głównych zalet kolei elektrycznych jest to, że infrastruktura i środki bezpieczeństwa do dostarczania i zarządzania ogromnymi obciążeniami mocy są już na miejscu. Wdrożenie wodoru jako paliwa kolejowego wymagałoby rozwoju infrastruktury na dużą skalę w celu jego bezpiecznego transportu, przechowywania i wdrażania. Wodór jest lotną i wysoce wybuchową substancją chemiczną, więc wymagane byłyby ścisłe środki bezpieczeństwa w każdym punkcie łańcucha dostaw.
Przechowywanie dużych ilości wodoru w szybko poruszającym się pociągu jest potencjalnie niebezpieczne. Brytyjska Rada ds. Bezpieczeństwa i Standardów Kolejowych opublikowała raport, który porusza kwestie bezpieczeństwa, norm technicznych i regulacji wymaganych do ułatwienia bezpiecznego wprowadzenia pociągów wodorowych do regularnej eksploatacji. Wskazuje pożar jako główny problem i bada kilka sposobów łagodzenia ryzyka, w tym lokalizację zbiorników wodoru w taborze kolejowym i wymogi konserwacyjne w celu zapewnienia bezpiecznej eksploatacji.
Przyszłość podróży koleją
Sukces pociągów wodorowych będzie zależał od równoległych postępów w produkcji zielonego wodoru i wspierającej go infrastruktury. Wraz z postępem technologicznym i ekonomią skali możemy spodziewać się, że na całym świecie pojawi się więcej pociągów napędzanych wodorem, co znacząco przyczyni się do osiągnięcia przyszłości zerowej emisji netto.
Wybór między pociągami wodorowymi a elektrycznymi prawdopodobnie zależeć będzie od wymagań konkretnej trasy, istniejącej infrastruktury, lokalnych metod produkcji energii i długoterminowych prognoz kosztów.
W wielu przypadkach połączenie obu technologii może okazać się najskuteczniejszym podejściem do stworzenia całkowicie bezemisyjnej sieci kolejowej.
Społeczność zaawansowanych rozwiązań energetycznych Światowego Forum Ekonomicznego stawia sobie za cel szybkie przyspieszenie wdrażania na skalę przemysłową zaawansowanych technologii – takich jak czyste paliwa, wodór, zaawansowana energia jądrowa, magazynowanie energii i usuwanie dwutlenku węgla – skracając terminy z dekad do lat poprzez współpracę z liderami w kluczowych sektorach energetycznych, którzy są motorem napędowym tej transformacji.
Simon Torkington
Starszy pisarz, Forum Agenda
23 wrzenia 2024
Powyższy artykuł publikowany był pierwotnie na stronie World Economic Forum.
Link do artykułu: https://www.weforum.org/agenda/2024/09/hydrogen-trains-sustainable-transport/
Licencja i ponowne publikowanie
Artykuły Światowego Forum Ekonomicznego mogą być publikowane ponownie zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe oraz zgodnie z naszymi Warunkami korzystania.
Poglądy wyrażone w tym artykule są poglądami autora i nie odzwierciedlają poglądów Światowego Forum Ekonomicznego.
Obraz wyróżniający: Debiut pociągu pasażerskiego Alstom Coradia iLint napędzanego wodorem na targach InnoTrans 2016. Z Wikimedia Commons, repozytorium wolnych mediów.