Site icon Miesięcznik internetowy WOBEC Piotr Kotlarz

Ogólnopolski Festiwal Teatrów Szkolnych podczas Powszechnej Wystawy Krajowej – Poznań 1929 / Piotr Kotlarz

[Nasz portal – Miesięcznik Społeczno-Kulturalny WOBEC adresujemy w szczególności do młodzieży licealnej, studentów oraz środowisk intelektualno-artystycznych. Jednym z zadań jakie sobie stawiamy jest kreowanie twórczych postaw naszego społeczeństwa. Stąd ogłaszane przez nasz portal konkursy literackie, plastyczne i (ostatni) – teatralne. Propagując ideę teatrów szkolnych często wracamy do czasów Dwudziestolecia Międzywojennego. Uważamy bowiem, że doświadczenia tamtego okresu są na tyle ważne, że istnieje konieczność ich przypominania. Wiele inicjatyw z tamtego okresu warto wznowić. Jedną z nich było organizowanie przeglądów teatrów szkolnych.]

Powszechna Wystawa Krajowa – Poznań 1929 była wielkim pokazem dziesięcioletniego wysiłku wyzwolonego narodu. Obok innych osiągnięć zaprezentowano na niej dorobek w zakresie oświaty i szkolnictwa. Przygotowane przez Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego wystawy umieszczono w salach Pałacu Rządowego. Organizatorem wystaw szkolnych były kuratoria[1]. Sale 30–34 poświęcono prezentacji administracji szkolnej, w salach 118 i 119 pokazano zdjęcia budynków szkolnych oraz zdjęcia i eksponaty umeblowania szkolnego. W innych salach zaprezentowano dział bibliotek (36), historię oświaty (37), archiwum państwowe (38), administrację wyznaniową (39), nauczanie w szkołach ogólnokształcących, powszechnych i średnich (46–47, 48, 49, 52, 54, 116 i 117), kształcenie pedagogiczne i dokształcanie (50), wychowanie przedszkolne (50 A) i szkolnictwo specjalne (53), następnych kilkanaście sal poświęcono szkolnictwu zawodowemu. Pięć sal (59–63) poświęcono ukazaniu pracy wychowawczej w szkole.

Szkołom wyższym i nauce poświęcono osiem sal, na prezentację sztuki i kultury artystycznej przeznaczono cztery sale. Poza Pałacem Rządowym temat szkolnictwa pojawił się w pawilonie Wychowania Fizycznego i Higieny Szkolnej (opieka lekarska w szkołach, sanatoria i kolonie dla młodzieży szkolnej), w pawilonie Polski Współczesnej (wiadomości z nauki o Polsce współczesnej) i w pawilonie Polonii (oświata polska i szkolnictwo na emigracji)[2].

Z okazji Powszechnej Wystawy Krajowej z inicjatywy Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego utworzono w Poznaniu oryginalną formę teatru szkolnego, którego kierownictwo powierzono poloniście, krytykowi literackiemu i teatralnemu – Stefanowi Papée[3]. Teatr umieszczono w Gimnazjum im. K. Marcinkowskiego, w którym za fundusze Ministerstwa wybudowano specjalną scenę. Twórcy tego teatru postanowili skorzystać z tego, że targi odwiedzać miała młodzież z całej Polski[4]. Postanowiono, że uczniowie, którzy przybędą zwiedzać wystawę, następnego dnia urządzą przedstawienie. Wycieczka spełniała więc dwa cele: poznawczy i twórczy[5]. Widowiska obejrzało ponad dwadzieścia pięć tysięcy przybyłych z wycieczkami do Poznania uczniów. Program przeglądu został opracowany przez wizytatora Papée, zawarty też jest w rozporządzeniu Kuratorium Okręgu Szkolnego Poznańskiego z dnia 25 września 1928 roku[6].

W Festiwalu Teatrów Szkolnych w auli Gimnazjum im. K. Marcinkowskiego wzięło udział czterdzieści siedem zespołów (z dwudziestu dziewięciu środowisk, szkoły średnie, powszechne i zawodowe), które zagrały pięćdziesiąt cztery przedstawienia. Pokazano także widowiska o charakterze rapsodycznym, adaptacje i montaże oraz sztuki folklorystyczne (łącznie osiemdziesiąt cztery przedstawienia)[7]. Zdzisław Kwieciński pisze o pięćdziesięciu sześciu zespołach szkolnych i kilku zespołach zakwalifikowanych jako „goście”[8] – czyli wspomina łącznie o ponad sześćdziesięciu zespołach, które przywiozły ze sobą własne kostiumy i dekoracje.

Stefan Papée (będąc radykalnym zwolennikiem tezy, że teatr szkolny powinien mieć swój własny repertuar) nie przyjmował zgłoszeń na wystawę[9] tych teatrów szkolnych, które przygotowały spektakle uznanych pisarzy współczesnych, grywane wówczas na scenach zawodowych. Papée, który wysoko cenił reformatorskie idee Komarnickiego, dążył do tego, aby każde wystawiane w czasie przeglądu przedstawienie było wynikiem twórczej pracy w laboratorium teatralnym, w którym uczono się żyć poezją i teatrem i zdobywano nowy, własny wyraz dla wspólnie opracowanego przedstawienia[10]. W przeglądzie przeważały przedstawienia pełnospektaklowe i inscenizacje regionalne. Większość spektakli wypełniały sztuki wieloaktowe i wieloodsłonowe. Nawet gdy inscenizowano zwyczaje i pieśni ludowe, łączono je w większe całości. Uczniowie i nauczyciele Państwowego Seminarium w Siennicy, przygotowując „Wesele mazurskie”, wzorowali się na rzeczywistym weselu mazurskim. Za wzór posłużył im obrzęd weselny z wioski pod Kołbielą – Kąty Królewskie; zachowali oryginalną muzykę, melodię, rytmikę, tańce, obrzędy i stroje. Jedynie tekst wiążący oparto na wierszu Teofila Lenartowicza „Do mojego grajka”. Dialogi, wyrażające pragnienia i cechy mieszkańców ówczesnej wioski mazurskiej, napisał jeden z uczniów seminarium.

Analizując repertuar poznańskiego festiwalu Zdzisław Kwieciński wyodrębnił w nim repertuar literacki klasyczny, literacki nowy, teatr regionalny i przedstawienia, które określił mianem „światek dzieci”. Jego zdaniem większość zespołów prezentowała przedstawienia o dużej wartości literackiej i pedagogicznej[11].

Jedną z ciekawszych propozycji repertuarowych była „Tragedia o polskim Scylurusie i trzech synach koronnych ojczyzny polskiej” Jana Jurkowskiego. Ten wydobyty z zapomnienia moralitet z 1604 roku grali uczniowie Gimnazjum im. B. Nowodworskiego w Krakowie w transkrypcji i reżyserii nauczyciela tej szkoły Antoniego Euzebiusza Balickiego. Muzykę do przedstawienia skomponował M. Świerzyński a balet ułożył J. Nowotarski. Wystawiano też sztukę Norwida „Krakus, książę niezłomny” przygotowaną przez młodzież z Gimnazjum im. Marcinkowskiego z Poznania. Młodzież z Łowicza zagrała „Turonia” Żeromskiego. Z krótkich form prozatorskich zainscenizowano „Księdza Piotra” Przerwy-Tetmajera i „Echa leśne” Żeromskiego. Wystawiono też „Pieśń świętojańską o sobótce”. Przedstawienie w oparciu o ten utwór Kochanowskiego zagrały uczennice seminarium nauczycielskiego z Tarnopola pod kierunkiem Klary Bietkowskiej (inscenizacja), Zofii Tureckiej (reżyseria), Mieczysława Kowalskiego (muzyka) i Heleny Janickiej (dekoracje i kostiumy). Próbę połączenia „Pieśni świętojańskiej…” z fragmentami „Starej baśni” Kraszewskiego w całość widowiskową podjęły uczennice Gimnazjum Żeńskiego w Kępnie[12]. W stylu proponowanym przez Komarnickiego młodzież opracowała wiersze Juliana Tuwima, Kazimierza Wierzyńskiego, Antoniego Słonimskiego i Marii Pawlikowskiej[13].

Wpływ teatrów ludowych dostrzec można było m.in. w utworach przygotowanych przez młodzież z dwóch gimnazjów warszawskich, reżyserowanych przez Jędrzeja Cierniaka: „Franusiowa dola”[14], bajecznie kolorowy „Rok Polski w zwyczaju i obrzędzie” i zamaszyste „Wesele Krakowskie”. W podobnym duchu utrzymane było przedstawienie przygotowane przez autora głośnego wówczas „Wesela na Kurpiach”, ks. Skórkowskiego, który tym razem przygotował widowisko dotyczące obrzędu przenosin – „Przenosiny na Kurpiach”. Młodzież z Siennicy przedstawiła „Wanisiele Mazurskie” [Wesele Mazurskie]; wilnianie obyczaje Wileńszczyzny w swoim „Weselu” i przedstawieniu zatytułowanym „Żytnie żniwa”; z dwoma inscenizacjami wystąpili również młodzi górale z Poronina[15].

Z repertuaru antycznego widzowie obejrzeli inscenizację fragmentów „Iliady” („Pomór”, „Gniew”), Sofoklesa „Antygonę”, Eurypidesa „Helenę”, Arystofanesa „Ptaki” oraz „Braci” Terencjusza. Przedstawieniami sztuk starożytnych Greków i Rzymian kierował zasłużony dla upowszechniania antyku prof. Michał Bogucki, twórca Koła Miłośników Dramatu Klasycznego na Uniwersytecie Jagiellońskim. „Helenę” Eurypidesa w przekładzie Jana Kasprowicza oraz „Ptaki” Arystofanesa w przekładzie Józefa Jedlicza przygotowała młodzież pod kierownictwem i w reżyserii Stefana Cybulskiego, wizytatora Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, zasłużonego propagatora teatru klasycznego wśród młodzieży warszawskiej. „Braci” Terencjusza w przekładzie wierszem i w reżyserii Bolesława Karpińskiego przywiozło Gimnazjum Klasyczne im. Komeńskiego z Leszna. W repertuarze pojawiły się także przedstawienia oparte na tekstach pisarzy polskich: fragmenty „Pana Tadeusza”, dwie komedie Aleksandra Fredry, „Krakus” Norwida, przeróbki nowel i powieści Kraszewskiego, Sienkiewicza, Tetmajera i Żeromskiego. W sumie przedstawiono aż dwadzieścia jeden widowisk opartych o literaturę nowożytną. Zdaniem Zdzisława Kwiecińskiego najciekawszą była – wspomniana wyżej – „Tragedia o polskim Scyrulusie i trzech synach koronnych ojczyzny polskiej” Jurkowskiego[16]. Niestety na wystawę nie dojechały uczennice Gimnazjum Żeńskiego E. Łubasiewicz-Majewskiej w Warszawie, które przygotowywały fragmenty „Heleny” Eurypidesa i młodzież warszawskiego Gimnazjum Męskiego im. Reytana z „Rhesosem” Eurypidesa[17].

Najskromniej przedstawiał się repertuar dla dzieci najmłodszych. Przygotowano dla nich osiem widowisk wypełnionych tańcami, śpiewami, baśniami i łatwymi obrazkami z historii ojczystej. Harcerze z Gimnazjum Gdańskiego w ramach Powszechnej Wystawy zaprezentowali w poznańskim Teatrze Szkolnym inscenizację piosenek legionowych[18]. Warto tu wspomnieć o wydarzeniu parateatralnym, w którym brały udział uczennice szkół kaliskich, jakim były tzw. „Żywe szachy” przygotowane przez nauczycielkę z Kalisza Marię Trzeciakową[19]. Wzbudziło ono sporą sensację w czasie PWK, a także przyczyniło się do popularyzacji szachów. Dydaktyczne znaczenie tego sportu doceniło dziś szkolnictwo wielu państw europejskich; w ponad trzydziestu szachy są ujęte w programach szkolnych.

Przegląd teatrów szkolnych w czasie Powszechnej Wystawy Krajowej ukazał, że w ówczesnej Polsce istniały sprzyjające warunki do rozwoju teatru szkolnego. Warty podkreślenia jest fakt pomocy w organizacji Przeglądu ze strony władz centralnych. Ministerstwa WRiOP (ministra Sławomira Czerwińskiego) i kuratorium w Poznaniu (kuratora Joachima Namysła)[20]. Festiwal pokazał, że teatr szkolny powinien posiadać własny repertuar, własny styl gry i oprawę sceniczną[21]. Repertuar festiwalu wskazuje, że w okresie tym w teatrze szkolnym dominowały koncepcje Lucjusza Komarnickiego, Jędrzeja Cierniaka i Stefana Cybulskiego. Organizatorzy uznali, że należy podjęte działania kontynuować, a ujawnione inicjatywy podchwycić, utrwalać i udoskonalać; postanowili przy współudziale kuratorium w Poznaniu utworzyć pierwszy stały teatr szkolny w Rzeczypospolitej (na scenie Auli Gimnazjum im. K. Marcinkowskiego). Nazwę „Teatr Szkolny na PWK” zmieniono na „Poznański Teatr Szkolny”. Zamiarem twórców tego teatru było prezentowanie kilku przedstawień scen młodzieżowych miesięcznie[22]. W rok po wystawie nauczyciele języka polskiego zgromadzeni na II Ogólnopolskim Zjeździe Polonistów w Krakowie jednogłośnie przyjęli wniosek, w którym podkreślali przydatność utworzenia stałych teatrów uczniowskich w poszczególnych okręgach szkolnych na wzór instytucji powstałej w Poznaniu. Uważali, że mogą one oddać znaczne usługi w nauczaniu języka polskiego i szerzej – kulturze narodowej[23].

                                                                    Piotr Kotlarz

Przypisy:

[7] Por.: S. Papée, Z zagadnień teatru szkolnego, „Scena Polska” 1938, z. 4, s. 915. Do udziału w konkursie zgłosiło się jeszcze kilkadziesiąt innych teatrów szkolnych, ale przypuszczalnie trudności finansowe lub niedopełnienie formalności uniemożliwiło ich uczestnictwo. Szczegółowy wykaz przedstawień zgłoszonych do udziału w wystawie można znaleźć w: Powszechna Wystawa Krajowa, Teatr szkolny, Poznań 1929.

[10] Powszechna Wystawa Krajowa. Teatr szkolny, Poznań 1929, s. 93; J. L. [Jan Lorentowicz], Teatr szkolny, „Teatr” 1930, nr 2, s. 33.

[12] Por.: Z. Kwieciński, Pisarze staropolscy na scenach ochotniczych, „Pamiętnik Teatralny” 1960, z. 3–4, s. 492; S. Papée, Teatr szkolny…, s. 118–119.

[18] Por.: Z. Ciesielski, Teatr polski w Wolnym Mieście Gdańsku 1920–1939, Gdańsk 1969,78; Por. też: Harcerze Gimnazjum Polskiego w Gdańsku na gościnnych występach w teatrze Szkolnym im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, „Gazeta Gdańska – Gazeta Morska” 1929, nr 139; Młodzież polska z Gdańska w Teatrze Szkolnym, „Kurier Poznański” 1929, nr 322; S. Papée, Drogi i cele teatru szkolnego, Poznań 1930.

Obraz wyróżniający: Opis obrazu: Teatry szkolne na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu. „Pieśń Świętojańska o Sobótce”. Lipiec 1929 r. [Zbiory NAC on-line.]

Exit mobile version