Site icon Miesięcznik internetowy WOBEC Piotr Kotlarz

Lotniska przyszłości: od węzłów pasażerskich po węzły energetyczne / Laia Barbara i Jennifer Desharnais

Inicjatywa „Lotniska jutra” zajmie się potrzebami portów lotniczych w zakresie energii, infrastruktury i finansowania w nadchodzących dziesięcioleciach. Zdjęcie: Oskar Kadaksoo/Unsplash
  • Lotniska znajdują się w centrum wyzwania związanego z dekarbonizacją i znajdują się na pierwszej linii frontu, jeśli chodzi o dostarczanie rozwiązań dla społeczności.

  • Poznaj pięć sposobów, dzięki którym lotniska stają się węzłami energetycznymi.

  • Światowe Forum Ekonomiczne we współpracy z Międzynarodową Radą Portów Lotniczych (ACI) World uruchamia inicjatywę „Lotniska jutra”, mającą na celu zaspokojenie potrzeb portów lotniczych w zakresie energii, infrastruktury i finansowania w nadchodzących dziesięcioleciach.

Porty lotnicze znajdują się w centrum wyzwań związanych z dekarbonizacją i na pierwszej linii frontu, jeśli chodzi o dostarczanie rozwiązań. Są to złożone infrastruktury, które opierają się na wzajemnych zależnościach między wieloma zainteresowanymi stronami. Działalność kontrolowana przez porty lotnicze odpowiada za ∼3% całkowitych emisji przemysłu lotniczego. Z tego powodu porty lotnicze zastanawiają się obecnie, w jaki sposób można zaprojektować i obsługiwać ich infrastrukturę, aby zmniejszyć ich ogólny wpływ na środowisko i zwiększyć ich pozytywny wpływ na gospodarkę.
Koncepcja portów lotniczych jako węzłów energetycznych odnosi się do budowania unikalnego ekosystemu portów lotniczych, który umieszcza produkcję energii odnawialnej w centrum swojej działalności, aby zdekarbonizować wszystkie działania związane z portami lotniczymi i ich okolicami. Uznając, że będzie to wymagało znacznego czasu i inwestycji, przedstawiamy pięć obszarów, w których niektóre lotniska mogą rozpocząć tę transformację:

1. Napędzanie wzrostu gospodarczego

Lotniska to nie tylko obiekty, na których lądują i startują samoloty. Mają one do odegrania kluczową rolę integracyjną. Są one również ośrodkami gospodarczymi, w których powstają firmy, gdzie gospodarka prosperuje i gdzie mieszkają ludzie. Ich rozwój jako węzłów energetycznych może stanowić podstawę możliwości wzrostu gospodarczego i dywersyfikacji, tworzenia zielonych miejsc pracy i uprzemysłowienia oraz możliwości edukacyjnych w tych sektorach zielonej energii. Porty lotnicze mogą również pomóc małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP) i zakładom przemysłowym w ich otoczeniu w dekarbonizacji, ponieważ firmy te prawdopodobnie miałyby trudności z samodzielnym sfinansowaniem przejścia na wodór lub równoważną technologię; ale gdy port lotniczy jest liderem, inni mogą skorzystać z okazji.

2. Elektryfikacja ekosystemu lotniska

Lotniska są małymi lub średnimi miastami i zużywają duże ilości energii. Aby zaspokoić potrzeby energetyczne lotnisk w czysty i stabilny sposób, konieczna jest całościowa elektryfikacja całego ekosystemu lotniska – począwszy od mobilności z, do i na lotnisku, zarówno po stronie powietrznej, jak i lądowej, a skończywszy na produkcji czystej energii. Odpowiednie połączenie tych rozwiązań może radykalnie zmniejszyć emisje z lotnisk.
Lotniska mają potencjał, aby stać się nośnikiem energii dla lądowej mobilności lotniczej, w tym ciężarówek, autobusów i naziemnego sprzętu pomocniczego, a także naziemnego dostępu do lotniska, takiego jak autobusy publiczne, wahadłowce, taksówki i pojazdy carpoolingowe. Aby tak się stało, lotniska muszą stać się węzłami energetycznymi zdolnymi do produkcji i dystrybucji obfitej, opłacalnej czystej energii. Oprócz redukcji emisji gazów cieplarnianych, elektryfikacja ekosystemu lotniska wiąże się również z istotnymi korzyściami, takimi jak poprawa lokalnej jakości powietrza, oszczędność kosztów energii, zwiększone bezpieczeństwo energetyczne i pozytywny wpływ na lokalną społeczność.

3. Lotniska jako węzły wodorowe

Dzisiejsze węzły lotnicze są przede wszystkim dużymi agregatorami zapotrzebowania na energię. W związku z tym mogą one generować korzyści skali w zakresie produkcji wodoru i skraplania na miejscu. Pozwoliłoby to nie tylko na dekarbonizację ich własnych operacji, ale także tych niższego szczebla – w tym emisji przemysłu i przedsiębiorstw zlokalizowanych wokół nich. Ponadto takie rozwiązanie wyeliminowałoby potrzebę transportu wodoru z zakładów produkcyjnych na lotnisko, unikając dodatkowych emisji.

4. Dostawcy zrównoważonych paliw lotniczych

Dzisiejsze węzły lotnicze są przede wszystkim dużymi agregatorami zapotrzebowania na energię. W związku z tym mogą one generować korzyści skali w zakresie produkcji wodoru i skraplania na miejscu. Pozwoliłoby to nie tylko na dekarbonizację ich własnych operacji, ale także tych niższego szczebla – w tym emisji przemysłu i przedsiębiorstw zlokalizowanych wokół nich. Ponadto takie rozwiązanie wyeliminowałoby potrzebę transportu wodoru z zakładów produkcyjnych na lotnisko, unikając dodatkowych emisji.

5. Praktyki efektywności energetycznej

Wreszcie lotniska wymagają ogromnych ilości energii do ogrzewania i chłodzenia budynków oraz terminali, zwykle dostarczanej przez zewnętrzne źródła energii elektrycznej. Operatorzy portów lotniczych w większości przypadków mają ograniczone możliwości zmiany sieci elektroenergetycznej, dlatego też ślad środowiskowy ogrzewania i chłodzenia można złagodzić za pomocą wodoru lub innych odnawialnych źródeł energii.

„Porty lotnicze Jutra” – nowa inicjatywa

W celu znalezienia odpowiedzi na te i inne pytania, Światowe Forum Ekonomiczne wraz z Międzynarodową Radą Portów Lotniczych (ACI) uruchomi Airports of Tomorrow. Inicjatywa ta zmobilizuje interesariuszy z ekosystemu lotnisk i spoza niego, aby odpowiedzieć na niektóre z kluczowych pytań, takich jak: jak wspierać globalną dekarbonizację sieci? W jaki sposób możemy zachęcić i ułatwić portom lotniczym dostęp do zielonego finansowania? Jakie są przewidywane potrzeby energetyczne i infrastrukturalne lotnisk przyszłości? Jak możemy skutecznie wspierać rozwój realnych przypadków biznesowych i partnerstw wspierających transformację portów lotniczych?
„To ekscytujący czas dla portów lotniczych: transformacja energetyczna daje im możliwość przewodzenia i zmiany przyszłości lotnictwa na lepsze. Nie można jednak lekceważyć znaczenia współpracy w całym ekosystemie lotniczym. Jest ona niezbędna dla wszystkich interesariuszy, a zwłaszcza podróżnych i społeczności. Właśnie dlatego partnerstwo między Światowym Forum Ekonomicznym a ACI World jest tak ważne. „Lotniska jutra” wyposażą porty lotnicze w odpowiednie narzędzia do przeprowadzenia zrównoważonej transformacji niezbędnej do dostosowania się do wzrostu ruchu pasażerskiego, który do 2041 r. ma osiągnąć 19,3 mld pasażerów.”
– Luis Felipe de Oliveira, Dyrektor Generalny, Airports Council International
Porty lotnicze przyjmują innowacje i zmiany, w tym nowe i przełomowe technologie, aby promować pozytywną transformację ekosystemu lotniczego i przejście na zerowy poziom emisji netto. Jest to jedyna droga naprzód. Wzmocni to rolę portów lotniczych w pozytywnym przyczynianiu się do zrównoważonego rozwoju regionów, którym służą, poprzez poprawę dobrobytu i kondycji finansowej lokalnych społeczności oraz przyczynienie się do globalnej i sprawiedliwej transformacji energetycznej.
Dzięki wsparciu ze strony rządów i współpracy interesariuszy w całym ekosystemie lotniczym, w tym producentów energii, decydentów politycznych i szeroko pojętej społeczności finansowej, razem możemy sprawić, że przejście lotnisk na zerową emisję netto będzie sukcesem, jednocześnie wzmacniając zrównoważoną i odporną przyszłość dla portów lotniczych jutra.
Laia Barbara

Ołów, Dekarbonizacja przemysłu, lotnictwo, Światowe Forum Ekonomiczne

Jennifer Desharnais

Dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju i środowiska, Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych (ACI)

16 marca 2023 r.
Licencja i ponowna publikacja
Artykuły Światowego Forum Ekonomicznego mogą być ponownie publikowane zgodnie z Międzynarodową Licencją Publiczną Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 4.0 oraz zgodnie z naszymi Warunkami użytkowania.
Poglądy wyrażone w tym artykule są poglądami samego autora, a nie Światowego Forum
Exit mobile version