Site icon Miesięcznik internetowy WOBEC Piotr Kotlarz

Wartości społeczne nowo przybyłych imigrantów w Szwecji / Tibajev A, Vartanova I, Puthoopparambil S, Essén B, Strimling P.

Abstrakt

Pojawiły się obawy, że imigranci przybywający do Europy wnoszą zasadniczo odmienne wartości społeczne, co negatywnie wpływa na bardziej liberalne społeczeństwa przyjmujące. Jednak temat wartości społecznych imigrantów jest niedostatecznie zbadany, a wiele badań ogranicza się do tylko jednego zagadnienia, brakuje systematycznego podejścia do porównywania imigrantów i osób urodzonych w danym kraju w różnych kwestiach. Badamy wartości społeczne imigrantów w Szwecji na dużej próbie nowo przybyłych imigrantów i ich opinie na temat 35 różnych kwestii moralnych. Nasze wyniki wskazują na dużą heterogeniczność w różnych kwestiach, przy przeciętnej ogólnej tendencji do liberalnych wartości społecznych wśród imigrantów. Stwierdzamy, że indywidualne cechy są ważniejsze niż cechy kraju pochodzenia w wyjaśnianiu zróżnicowania wartości społecznych między imigrantami. Religijność ma największy wpływ, przy czym bardziej religijne osoby mają bardziej konserwatywne postawy. Korzystając z zewnętrznych źródeł danych, porównujemy imigrantów z rodowitymi mieszkańcami zarówno pod względem średnich stanowisk w różnych kwestiach, jak i korelacji między stanowiskami w poszczególnych kwestiach. W porównaniu z rodowitymi mieszkańcami imigranci mają średnio bardziej konserwatywne wartości, ale struktura wartości leżąca u ich podstaw jest taka sama.

Wstęp

Postrzeganie wartości społecznych imigrantów

W ciągu ostatnich dziesięcioleci Europa doświadczyła dużej imigracji z krajów Bliskiego Wschodu, Afryki Północnej i Azji Środkowej [ 1 ]. W związku z tą imigracją pojawiły się obawy — zwłaszcza w przypadku uchodźców i imigrantów muzułmańskich [ 2 – 5 ] — co do tego, jak zmieni ona społeczeństwa przyjmujące. Szczególnie istotną cechą takich obaw jest obawa, że ​​ci imigranci wyznają zbyt odmienne lub fundamentalistyczne wartości społeczne [ 6 – 8 ].

W następstwie tych obaw niektórzy politycy w Europie ogłosili koniec wielokulturowości [ 9 ], a poprzednia ekspansja polityk wielokulturowych, tj. polityk uznających, zachęcających i wspierających różnorodność kulturową, uległa stagnacji [ 10 , 11 ]. Zamiast tego wiele krajów zachodnich zwiększyło środki integracji obywatelskiej, narzucając wymagania lub testy dotyczące prawa pobytu i obywatelstwa [ 12 ], opierając się na politycznej krytyce wielokulturowości i strachu przed nielojalnością wśród imigrantów [ 13 , 14 ]. Niezależnie od tego, czy został przyjęty jako ograniczenie i tak już restrykcyjnego systemu obywatelstwa, czy też jako przeciwwaga dla obywatelstwa włączającego [ 15] .], ten tak zwany zwrot obywatelski w integracji imigrantów opiera się na założeniu, że społeczeństwo potrzebuje wspólnych wartości wśród swoich członków, aby prawidłowo funkcjonować [ 16 , 17 ]. Imigranci są zatem automatycznie definiowani jako inni, potrzebujący edukacji i zobowiązani do udowodnienia swojej przynależności, zanim zostaną zaakceptowani jako pełnoprawni członkowie społeczeństwa.

Postrzegane zagrożenie wartości społecznych imigrantów zachęciło do powstania radykalnie prawicowych partii antyimigranckich, które nie opierają już swoich programów politycznych na imigrantach spoza Europy, którzy są genetycznie odmienni, ale raczej dlatego, że różnią się kulturowo [ 18 ]. Według tych partii imigranci mają zasadniczo inny system wartości w porównaniu z rdzenną ludnością europejską, która w większości rodzi się w Europie, a ponieważ zgodnie z tą perspektywą kultura jest uważana za podstawową i niezmienną cechę jednostek lub grup, duża liczba imigrantów jest postrzegana jako zagrażająca europejskiemu lub zachodniemu systemowi wartości, na którym zbudowane są społeczeństwa przyjmujące [ 19 , 20 ].

Około 20 procent szwedzkiej populacji to osoby urodzone za granicą, czyli imigranci [ 21 ]. Podobnie jak w pozostałej części Europy, Szwecja była świadkiem powstania antyimigranckiej radykalnej partii prawicowej, a także przyjęcia antyimigranckiej retoryki wśród partii głównego nurtu [22, 23] — retoryki skoncentrowanej na kulturze, wartościach i przynależności [ 24 , 25 ]. Szwecja zmierza również w kierunku wprowadzenia wymogów integracji obywatelskiej w postaci testu językowego i sprawdzającego wiedzę na potrzeby stałego pobytu [ 26 ].

Jednak pomimo tych obaw i środków politycznych istnieją wyraźne luki w wiedzy na temat wartości społecznych imigrantów i tego, czy w rzeczywistości różnią się one zasadniczo od wartości ludzi urodzonych w kraju przyjmującym. Chociaż temat ten był dość obszernie badany, poszczególne badania zwykle obejmują tylko kilka zagadnień [np. krótki indeks równości płci 27, 28] lub nawet tylko jeden problem [np. homoseksualizm 29–34]. Wierzymy, że twierdzenia dotyczące wartości społecznych imigrantów i ich porównania z wartościami osób urodzonych w kraju przyjmującym wymagają bardziej solidnych dowodów, wzywając do szerszego i bardziej systematycznego podejścia.

Pomiar wartości społecznych

Wartości społeczne definiujemy jako orientację normatywnego i moralnego punktu widzenia jednostki na społeczeństwo i zachowanie innych. Jest to podobne do użycia terminu „wartości kulturowe” przez Norrisa i Ingleharta [ 35 ], z naciskiem na społeczny aspekt tworzenia i kierowania wartościami [ 36 ]. Koncepcja jest operacjonalizowana i mierzona za pomocą pytań ankietowych dotyczących opinii lub stanowisk w 35 konkretnych kwestiach moralnych.

Porównując wartości społeczne pomiędzy dwoma różnymi populacjami, takimi jak imigranci i osoby urodzone w danym kraju, dodatkowo wyodrębniamy różnicę w średnich stanowiskach w danych kwestiach oraz różne struktury opinii. Na przykład, załóżmy, że rodzima populacja wyraża  60% poparcia dla aborcji i 80% poparcia dla rozwodów oraz trzy hipotetyczne populacje imigrantów ze średnim poparciem dla aborcji i rozwodów wynoszącym odpowiednio 20% i 40%, 30% i 30% lub 40% i 20%. We wszystkich trzech przypadkach średnia różnica między populacjami imigrantów i urodzonych w danym kraju wynosi 40% dla obu kwestii. Jednakże trzy populacje imigrantów wyraźnie nie są równe w stosunku do populacji rodzimej.

Używamy pojęcia struktur opinii jako terminu względnego, aby zrozumieć i porównać wartości różnych populacji. Mierzymy struktury opinii, korelując ze sobą średnie pozycje w dwóch populacjach. W pierwszej powyżej przedstawionej populacji imigrantów korelacja między imigrantami a urodzonymi w kraju wynosi jeden; obie grupy miałyby więc taką samą strukturę opinii (mimo że imigranci są średnio bardziej przeciwni zarówno aborcji, jak i rozwodom). W drugiej grupie populacji istnieje zerowa korelacja między średnimi pozycjami imigrantów i osób urodzonych w kraju, i możemy dojść do wniosku, że populacje mają niepowiązane struktury opinii. W trzecim przykładzie korelacja wynosi minus jeden, czyli całkowicie przeciwstawne struktury opinii.

Rozróżnienie między średnimi pozycjami a strukturami opinii jest ważne przy porównywaniu imigrantów i osób urodzonych w danym kraju (podobny argument dotyczący potrzeby analizy korelacji podczas badania różnych populacji i zastosowania bardziej złożonej miary w [37] ) . Z poprzednich badań wiemy, że wielu imigrantów i populacji imigrantów, którzy przybywają do krajów europejskich i zachodnich, różni się średnio stanowiskami w różnych kwestiach w porównaniu z populacją rdzennych mieszkańców [ 35] .]. Jednak różnica w średnich pozycjach nie jest wystarczająca, aby stwierdzić, że imigranci mają fundamentalnie różne wartości społeczne. Twierdzimy, że aby dojść do takiego wniosku, imigranci muszą albo mieć opozycyjne stanowiska w kilku kwestiach, albo mieć inną strukturę opinii niż rodowici mieszkańcy. To jest to, co zamierzamy badać dla szerokiego zestawu zagadnień.

Cel i pytania badawcze

Celem artykułu jest opisanie wartości społecznych nowo przybyłych imigrantów do Szwecji i porównanie ich z wartościami społecznymi rodowitych Szwedów. Szwecja jest zazwyczaj jednym z najbardziej skrajnych krajów pod względem wartości społecznych w porównaniach krajów, np. będąc w rogu na tak zwanej mapie kulturowej [ 38 ]. Sprawia to, że szwedzkie otoczenie jest szczególnie interesujące dla badania wartości społecznych populacji imigrantów oraz porównania tych wartości z wartościami osób urodzonych w kraju.

Wykorzystując zakrojone na szeroką skalę badanie nowo przybyłych imigrantów do Szwecji i porównując je z zewnętrznymi źródłami danych dla osób urodzonych w kraju, odpowiemy na trzy pytania badawcze:

  1. Jakie są wartości społeczne nowo przybyłych imigrantów?
  2. W jaki sposób ich wartości społeczne korelują z cechami kraju pochodzenia i cechami indywidualnymi?
  3. Jak ich wartości społeczne mają się do wartości społecznych rodowitych Szwedów?

Oprócz przedstawienia wartości społecznych dużej próby nowo przybyłych imigrantów w Szwecji, wnosimy dwa ważne elementy do istniejącej literatury na temat wartości społecznych imigrantów. Po pierwsze, badamy szeroki wachlarz zagadnień obejmujących wartości związane między innymi z prawami seksualnymi i reprodukcyjnymi, równością płci, ksenofobią, religią, przemocą. To uzupełnia wcześniejsze badania, które koncentrowały się głównie na kilku lub nawet tylko jednym zagadnieniu naraz. Po drugie, włączenie przez nas struktur opinii zapewnia nowy sposób analizowania korelacji wartości społecznych między dwiema populacjami i dodaje nowe zrozumienie tego, czy imigranci i osoby urodzone w danym kraju mają zasadniczo podobne lub różne wartości społeczne.

Wyjaśnianie różnic w wartościach społecznych imigrantów

Celem badania jest eksploracja, a nie hipoteza. Analizując zróżnicowanie wartości społecznych imigrantów (RQ2), uwzględniamy cechy wyróżniające się w debatach publicznych na temat wartości imigrantów, a także ważne wyniki wcześniejszych badań.

Wcześniejsze badania potwierdziły, że imigranci mają średnio inne wartości w porównaniu z ludnością urodzoną w kraju, często plasując się gdzieś pomiędzy ich starym a nowym krajem ojczystym [ 30 , 33 – 35 ]. Chociaż imigranci nie są w pełni reprezentatywni dla swoich krajów pochodzenia, kraje, w których dorastali, będą oczywiście miały wpływ na ich wartości [ 39 ]. Badanie nowo przybyłych imigrantów, którzy mieli ograniczony kontakt z wartościami w swoim nowym kraju, daje zatem możliwość zmierzenia wartości imigrantów przed akulturacją w ich nowym kraju i ewentualnymi późniejszymi zmianami wartości.

Aby zmierzyć wpływ pochodzenia, uwzględniamy trzy cechy na poziomie kraju pochodzenia, które poprzednie badania wykazały, że są ważne przy wyjaśnianiu różnic w wartościach na całym świecie: teoria modernizacji, teoria podstaw moralnych i specyficzna ścieżka krajów muzułmańskich. Po pierwsze, zgodnie z teorią modernizacji, poziom rozwoju społeczno-ekonomicznego w kraju wpłynie na wartości społeczne jego obywateli, odchodząc od dążenia do zaradzenia niedostatkowi ekonomicznemu lub przetrwaniu, do wyrażania siebie, pobudzając bardziej tolerancyjne wartości postmaterialistyczne [ 38 , 40 , 41 ]. Po drugie, w oparciu o teorię podstaw moralnych, zmiana opinii w kierunku bardziej liberalnych wartości następuje poprzez wymianę argumentów i opinii między jednostkami [ 42] .]. W społeczeństwie bez wolności słowa opinia publiczna będzie utrudniona w tej zmianie, co spowoduje średnio bardziej konserwatywne wartości społeczne. Po trzecie, uwzględniamy odsetek muzułmanów w populacji pochodzenia, po badaniach, które podkreślają różne tradycje kulturowe i podział wartości społecznych między krajami zachodnimi i muzułmańskimi, przy czym ludzie w tych drugich są bardziej konserwatywni, a także znaczenie tradycji kraju pochodzenia dla imigrantów „wartości społeczne” [ 35 , 43 , 44 ]. Uwzględnienie odsetka muzułmanów jest dodatkowo zgodne z literaturą podkreślającą różne bariery w rozpowszechnianiu informacji i norm między populacjami [ 45 ].

Na poziomie indywidualnym uwzględniamy płeć i poziom wykształcenia jako podstawowe cechy demograficzne, które, jak wykazano, są ogólnie skorelowane z wartościami społecznymi, a kobiety i osoby z wyższym wykształceniem wykazują bardziej liberalne wartości społeczne [ 46  48 ] .

Uwzględniamy również indywidualne podstawy pobytu, w szczególności uchodźców w stosunku do innych kategorii. Status uchodźcy można powiązać z wartościami społecznymi na co najmniej dwa sposoby. Po pierwsze, uchodźcy mogą być zmuszeni do opuszczenia kraju pochodzenia z powodów związanych z wartościami społecznymi, np. przynależności do mniejszości religijnej lub sprzeciwu wobec władzy. Po drugie, imigranci, którzy są dyskryminowani lub narażeni na wrogość w krajach docelowych – jak zauważono, uchodźcy należą do tego rodzaju imigrantów – mogą zareagować, trzymając się swoich pierwotnych, bardziej konserwatywnych wartości społecznych, a nawet rozwinąć kulturę sprzeciwu wobec główny nurtów [ 32 , 49 – 51]. Jednak ten drugi mechanizm opiera się na (względnych) zmianach w czasie, a ponieważ badamy tylko imigrantów niedawno przybyłych do Szwecji, może mieć mniejsze znaczenie.

Na koniec uwzględniamy religię jednostek, rozdzielając miary intensywności przekonań (religijności) i samookreślanej przynależności religijnej (religijności). Oba mogą mieć wpływ na wartości społeczne, ponieważ religie mogą określać określone normy i zasady moralne dotyczące zachowania, podczas gdy religijność określa stopień, w jakim jednostka praktykuje swoją religię, a tym samym przestrzega tych norm [52 ] . W poprzednich badaniach zarówno religia, jak i religijność okazały się silnymi predyktorami wartości społecznych imigrantów, przy czym osoby muzułmańskie i bardziej religijne są bardziej przeciwne równości płci [27 , 28 ], homoseksualizmowi [ 30–32 , 46 , 53], współżyciu przedmałżeńskiemu [ 52 ] i mają bardziej konserwatywne poglądy na temat praw seksualnych i reprodukcyjnych [ 35 , 54 ].

Materiały i metody

Badanie wartości szwedzkich imigrantów

Dane dotyczące wartości społecznych imigrantów pochodzą ze szwedzkiego badania wartości imigrantów (SIVS). Projekt badawczy, ankieta i gromadzenie danych przeszły weryfikację etyczną i zostały zatwierdzone przez Szwedzką Agencję ds. Przeglądu Etycznego (numery decyzji 2019–04146 i 2020–05269). Na początku ankiety cyfrowej wszyscy respondenci zostali poinformowani o celu projektu badawczego i ankiety, ich udziale i prawach, sposobie przetwarzania danych zgodnie z europejskim rozporządzeniem o ochronie danych oraz z kim można się skontaktować w celu uzyskania dodatkowych informacji. Przed rozpoczęciem ankiety wszyscy respondenci musieli wyrazić pisemną świadomą zgodę, w tym zgodę na udział w projekcie badawczym, że ich informacje zostaną zapisane i że skontaktujemy się z nimi w przyszłości w celu przeprowadzenia dalszych badań.

Odpowiedzi ankietowe zostały zebrane wśród uczniów języka szwedzkiego dla imigrantów (SFI) w latach 2020–2021. SFI to nauka języka szwedzkiego dla dorosłych prowadzona przez gminy. Jest zinstytucjonalizowaną częścią publicznego programu integracyjnego dla uchodźców i migrantów rodzinnych, a dodatkowo jest dostępna bezpłatnie dla prawie wszystkich pozostałych imigrantów posiadających zezwolenie na pobyt. Podczas projektowania badania populacji trudnej do zbadania, takiej jak nowo przybyli imigranci, kompromis między kosztami z jednej strony a zasięgiem i reprezentatywnością z drugiej staje się centralny [ 55]. Będąc zinstytucjonalizowanym punktem wejścia do szwedzkiego społeczeństwa, SFI jest dobrze przystosowanym miejscem do rekrutacji respondentów, obejmującym dużą część nowo przybyłych imigrantów za rozsądną cenę (podobne podejście do rekrutacji nowo przybyłych imigrantów, patrz [ 56 ] ) .

Ankieta była cyfrowa (online) i dostępna w języku arabskim, dari, angielskim, somalijskim, szwedzkim i tigrinia. Dane zbierano w dwóch trybach. Najpierw pięć gmin zebrało dane wśród swoich uczniów – początkowo w salach lekcyjnych przy użyciu tabletów, ale później przestawiło się na zaproszenia za pośrednictwem poczty elektronicznej i wewnętrznych systemów komunikacji ze względu na przejście na edukację online z powodu pandemii COVID-19. Po drugie, zebraliśmy adresy e-mail wszystkich uczniów, którzy uczęszczali do SFI w 2020 lub 2021 roku ze 101 gmin, po przeprowadzeniu oceny poufności przez każdą gminę i zgodnie z przeglądem etycznym zatwierdzonym przez Szwedzki Urząd ds. Kontroli Etycznej oraz Publiczny Dostęp do Informacji i Ustawa o tajemnicy (SFS 2009:400). Zaproszenie e-mail z linkiem do ankiety zostało wysłane na wszystkie zebrane adresy e-mail, łącznie 63 380 zaproszeń. Te dwa tryby obejmowały 37% wszystkich gmin w Szwecji, obejmujących około 71% wszystkich studentów SFI. Więcej na temat ankiety i zbierania danych można znaleźć w dokumentacji i książce kodów dla ankiety [57 ].

Chociaż tryby gromadzenia danych umożliwiły dużą wielkość próby populacji docelowej nowo przybyłych imigrantów, nakładają one ograniczenia dotyczące wnioskowania statystycznego. Rozpatrzyliśmy wszystkie wyniki — kalibrując je pod kątem płci, wykształcenia i regionu pochodzenia, w tym interakcji między wszystkimi zmiennymi — tak, aby próba była bardziej reprezentatywna dla nowo przybyłych imigrantów do Szwecji. Procedura ta opiera się na założeniu, że różne podgrupy w próbie będą miały podobne wyniki w zakresie zmiennych końcowych, jak ich odpowiedniki w populacji [ 58 ].

Grupa analityczna

Ponieważ celem badania są nowo przybyli imigranci, do próby analitycznej włączyliśmy tylko tych respondentów, którzy przebywali w Szwecji przez maksymalnie pięć lat, czyli łącznie 3360 respondentów. Ma to na celu uniknięcie osób, które uczęszczają do SFI po długim okresie pobytu w kraju, ponieważ osoby te mogą być samodzielnie wybierane na podstawie ważnych nieobserwowalnych zmiennych, które korelują z wartościami społecznymi. Wskaźnik braku odpowiedzi, czyli pomijania poszczególnych pytań przez respondentów, wynosi średnio tylko cztery procent. Jednak SIVS jest stosunkowo długim kwestionariuszem; Średni czas na jego ukończenie wyniósł 33 minuty. Respondenci mogli zrezygnować w dowolnym momencie i zgodnie z oczekiwaniami następował stopniowy wzrost liczby rezygnacji. Aby uniknąć porównywania różnych próbek w różnych problemach, zdecydowaliśmy się na usunięcie wszystkich uwzględnionych zmiennych w nadchodzących analizach.

Włączenie i kodowanie zagadnień

Zawarliśmy 35 zagadnień związanych z wartościami społecznymi z SIVS, opisanych w Tabeli S1 . W przypadku Szwedów urodzonych w kraju siedemnaście uwzględnionych zagadnień pochodzi z różnych zewnętrznych źródeł danych: ADL GLOBAL 100 [ 59 ]; europejskie badanie społeczne [ 60 ]; studium wartości europejskich [ 61 ]; Międzynarodowy Program Badań Społecznych (ISSP) [ 62 , 63 ]; badanie społeczeństwa, opinii i mediów (SOM) [ 64 ]; światowe badanie wartości (WVS) [ 65 ].

Stanowiska w uwzględnionych zagadnieniach prezentujemy na wystandaryzowanych skalach od zera do jednego, niezależnie od liczby kategorii odpowiedzi w danym pytaniu ankiety (oryginalne kategorie i pełny rozkład można znaleźć w [ 57 ] ) . Średnią dla każdego zagadnienia można zatem interpretować jako średnią pozycję dla określonej populacji.

Konwencjonalnym sposobem przedstawiania danych o wartościach i opiniach jest przekodowanie zawartych w nich zagadnień tak, aby istniał wspólny kierunek, tj. jako operacjonalizacja jakiejś leżącej u ich podstaw koncepcji. Aby określić kierunki, w niektórych badaniach stosuje się podejście ze statystyczną analizą korelacji i etykietowaniem post-hoc różnych kierunków, np. świecko-racjonalnymi wartościami [ 38 ] lub liberalnymi postawami społecznymi [ 47 ]. W tym badaniu definiujemy liberalne, w przeciwieństwie do konserwatywnych, stanowiska w danej kwestii w oparciu o argumenty moralne, które leżą u ich podstaw. Zgodnie z teorią podstaw moralnych, opinie moralne opierają się na skończonym zbiorze podstaw, takich jak uczciwość czy lojalność [ 66 – 68]. Jednym z kluczowych aspektów tej teorii jest to, że osoby, które określają się jako liberałowie, uważają za istotne tylko niektóre argumenty, podczas gdy konserwatyści akceptują argumenty związane ze wszystkimi podstawami. Opierając się na tym pojęciu, liberalne stanowisko w danej sprawie można zdefiniować jako stanowisko, które jest silniej powiązane z argumentami, które mają uniwersalne znaczenie: redukcją szkód, wolnością i sprawiedliwością [42 , 69 ] .

W kwestionariuszu SIVS respondenci odpowiadali na pytania dotyczące tego, jakie argumenty moralne byłyby istotne dla ludzi za lub przeciw jakiejś kwestii, np. za lub przeciw uznaniu aborcji za uzasadnioną, niezależnie od ich własnej opinii. Zgodnie z wcześniejszymi badaniami stanowisko z największą liczbą respondentów, którzy odpowiedzieli, że opiera się na argumentach dotyczących redukcji szkód, sprawiedliwości i wolności – tzw. przewaga argumentu liberalnego – jest kodowane jako stanowisko liberalne. Wyniki są dostępne w S1 Ryc . Porównując z Erikssonem, Vartanovą [ 70 ], którzy również posługują się argumentami moralnymi, nasze wyniki pokrywają się w dużym stopniu w definicjach kierunku liberalno-konserwatywnego. Konceptualizacje oparte na analizie korelacji w dużym stopniu pokrywają się również [ 38 , 47 ].

Niestety, osiem kwestii nie ma powiązanych pytań o podstawy moralne w SIVS. Trzy z tych kwestii – nakłuwanie żeńskich narządów płciowych (przeciw), czy mężczyźni są lepszymi przywódcami politycznymi niż kobiety (przeciw) oraz czy rodzice mogą decydować o tym, kogo ich dzieci powinny poślubić (przeciw) – zakodowaliśmy na podstawie trzech powiązanych z nimi kwestii, odpowiednio: czy dopuszczalne jest badanie dziewictwa dziewcząt, czy wykształcenie wyższe jest ważniejsze dla chłopca niż dla dziewczynki oraz czy rodzice mogą decydować o tym, czy ich dzieci powinny poczekać z seksem przed ślubem. Pozostałe pięć kwestii związanych jest z postawami ksenofobicznymi, które zakodowaliśmy tak, aby stanowisko nieksenofobiczne było równe stanowisku liberalnemu, ponieważ wykazano, że ksenofobia jest związana z prawicowym autorytaryzmem [71].

Należy pamiętać, że kierunki te stanowią głównie sposób prezentacji danych. Dla analiz średnich wartości imigrantów i urodzonych w danym kraju kierunek nie ma z natury rzeczy znaczenia. Jednak dla analiz dotyczących struktur opinii różnych populacji wybór tego, co uznaje się za stanowisko liberalne, będzie miał wpływ na analizę, ponieważ kierunek i siła korelacji będzie zależała od kierunku uwzględnionych kwestii. Dlatego w ramach testu wrażliwości zróżnicowaliśmy, które stanowisko definiujemy jako liberalne dla kwestii, które mają niewielką przewagę argumentów.

Metody

Przedstawiamy naszą analizę w trzech krokach. Najpierw przedstawiamy opisowy przegląd wartości społecznych nowo przybyłych imigrantów, przedstawiając średnią pozycję w 35 uwzględnionych kwestiach dla nowo przybyłych imigrantów (RQ1), a także porównując je ze średnimi pozycjami dla 17 uwzględnionych kwestii dla rodzimych urodzeni Szwedzi (RQ3).

Po drugie, analizujemy, jak wartości społeczne imigrantów różnią się w zależności od kraju pochodzenia i indywidualnych cech (RQ2). Dopasowujemy 35 wielopoziomowych modeli (po jednym na numer) z uczestnikami zagnieżdżonymi w kraju pochodzenia. Model ma postać:gdzie Pozycja ij jest stanowiskiem w sprawie osoby i z kraju j. X ij to predyktory na poziomie indywidualnym, a Xj to predyktory na poziomie kraju. u j jest losowym wyrazem wolnym dla kraju pochodzenia, który wraz z błędem losowym e ij ma rozkład normalny. Wszystkie zmienne ciągłe są standaryzowane poprzez odjęcie średniej i podzielenie przez dwa odchylenia standardowe. W ten sposób współczynniki są z grubsza porównywalne ze zmiennymi kategorialnymi [ 72 ].

W oparciu o poprzednią dyskusję na temat najistotniejszych wyjaśnień wartości społecznych imigrantów, zarówno w debatach publicznych, jak iw poprzednich badaniach, zmienne objaśniające w tym drugim kroku są następujące.

Uwzględniamy trzy zmienne na poziomie kraju pochodzenia, aby zmierzyć trzy wyjaśnienia zmienności wartości społecznych na całym świecie, omówione powyżej. Po pierwsze, teoria modernizacji wskazuje na korelację między rozwojem społeczno-ekonomicznym a wartościami społecznymi. Używamy wskaźnika rozwoju społecznego (HDI) jako wskaźnika rozwoju społeczno-ekonomicznego. Indeks jest złożeniem wskaźników zdrowia, wykształcenia i standardu życia [ 73]. Chociaż HDI nie jest idealną miarą rozwoju, oddaje on główny mechanizm teorii modernizacji, tj. przyjmowanie przez ludzi bardziej liberalnych wartości w społeczeństwach oferujących dobre zdrowie i dobrobyt. Po drugie, teoria podstaw moralnych zakłada, że ​​do przejścia od konserwatywnego do liberalnego stanowiska konieczna jest swobodna wymiana opinii. Aby to uchwycić, mierzymy swobodę wymiany argumentów i opinii na temat wartości społecznych w danym kraju za pomocą Światowego Wskaźnika Wolności Prasy 2021 (zwanego dalej wolnością prasy) opracowanego przez Reporterów bez Granic [ 74]. Indeks ujmuje koncepcję wolnej wymiany na dwa sposoby — bezpośrednio dlatego, że media same w sobie są ważnym kanałem publicznego dyskursu, a pośrednio jako przybliżenie tego, jak ogólnie jednostki mają swobodnie wyrażać swoje idee w danym społeczeństwie. Po trzecie, aby uchwycić wpływ różnych tradycji kulturowych i dystansu kulturowego między krajami zachodnimi a krajami muzułmańskimi, mierzymy, w jakim stopniu kraj jest muzułmański za pomocą odsetka muzułmanów w populacji z Pew Research Center [75 ] .

Korzystnym aspektem stosowania tych trzech miar jest to, że mają one jedynie umiarkowaną korelację między sobą, między 0,36 a 0,51 w wartościach bezwzględnych, co oznacza, że ​​uwzględniają one różne aspekty krajów pochodzenia (pełna tabela korelacji wszystkich uwzględnionych zmiennych niezależnych w Tabela S2 ).

Na poziomie indywidualnym uwzględniamy płeć (kodowana kobieta/mężczyzna), wykształcenie (poniżej wyższego/wyższego), podstawę pobytu (nieuchodźcy/uchodźcy łącznie z towarzyszącymi członkami rodziny), religijność (siedmiostopniowa skala), i religię (nie-muzułmanie/muzułmanie).

Migracja międzynarodowa jest procesem nieprzypadkowym, a imigranci nie są reprezentatywni dla swoich krajów pochodzenia [ 76 , 77 ]. Selektywny charakter migracji sprawia, że ​​ważne jest rozróżnienie cech kraju pochodzenia i jednostki oraz mierzenie ich efektów osobno, zamiast np. kraje same są muzułmanami. Osiąga to wielopoziomowa struktura analiz i włączenie zmiennych zarówno na poziomie kraju pochodzenia, jak i poziomu indywidualnego, które wzajemnie się kontrolują w naszej analizie.

W trzecim kroku analitycznym porównujemy leżące u podstaw struktury opinii nowo przybyłych imigrantów i rodowitych Szwedów (RQ3), korelując ze sobą średnie pozycje obu populacji. Prezentujemy wyniki zarówno dla całej próby analitycznej, czyli wszystkich nowo przybyłych imigrantów, jak i dla imigrantów pochodzących z różnych krajów pochodzenia. W analizie poszczególnych krajów uwzględniamy tylko 24 kraje z co najmniej 30 respondentami w próbie analitycznej, aby upewnić się, że szacunki są stabilne i zredukować szum powodowany przez poszczególne wartości odstające.

Wyniki

Demografia

Przed analizami najpierw przedstawiamy skład demograficzny próby analitycznej, przedstawiony w tabeli 1 . Respondenci pochodzą ze 125 różnych krajów pochodzenia. Statystyki opisowe oparte na 125 krajach pochodzenia, imigranci w naszej próbie pochodzą z krajów o wysokim wskaźniku HDI, z ograniczoną wolnością prasy i 37-procentową populacją muzułmańską. Pełne rozmieszczenie krajów pochodzenia nie jest wyświetlane w celu ochrony poufności respondentów; zapewniamy jednak dystrybucję regionu pochodzenia.

Tabela 1. Statystyki opisowe dla kraju pochodzenia i poszczególnych zmiennych.

https://doi.org/10.1371/journal.pone.0278125.t001

Na poziomie indywidualnym 50 procent próby to mężczyźni, 45 procent ma co najmniej trzyletnie wykształcenie uniwersyteckie, a 26 procent to uchodźcy lub członkowie rodzin uchodźców. Respondenci odpowiedzieli, że średnio nie są ani religijni, ani niereligijni, a 29 procent próby identyfikuje się jako muzułmanie.

Ponieważ dane w tabeli 1 są ważone według płci, wykształcenia i regionu pochodzenia, odpowiednie zmienne mają rozkład mniej więcej reprezentatywny dla populacji nowo przybyłych imigrantów w Szwecji. Jednak skreślenie brakujących odpowiedzi w poszczególnych przypadkach stworzyło próbę analityczną, która jest nieco nadmiernie wykształcona i zawiera zbyt mało respondentów z Europy i zbyt wielu z Azji. Odsetek uchodźców w próbie analitycznej jest nieco niższy niż w całej populacji. Nie wiadomo, jak reprezentatywne są zmienne religijności i religii, ponieważ nie ma dostępnych statystyk do porównania.

Wartości społeczne nowo przybyłych imigrantów

Ryc. 1 przedstawia średnią odpowiedź na każde z 35 zagadnień uwzględnionych w SIVS, standaryzowaną w skali od zera do jednego i ważoną tak, aby była reprezentatywna dla nowo przybyłej populacji imigrantów pod względem wykształcenia, pochodzenia i płci. Znak przy każdej kwestii wskazuje, czy zgoda (+) czy niezgoda (-) na stwierdzenie danej kwestii reprezentuje wartości liberalne.

 

Ryc. 1. Wartości społeczne imigrantów i rodowitych mieszkańców.

Średnie wartości, ważone dla imigrantów (i urodzonych w kraju, jeśli ma to zastosowanie). N dla urodzonych w kraju różni się w zależności od problemu, patrz tabela S1 . https://doi.org/10.1371/journal.pone.0278125.g001

Na samym szczycie ryc. 1 pozycje próby imigrantów zaczynają swój zakres od bardzo wysokiego średniego liberalnego stanowiska dotyczącego odrzucania nakłuwania żeńskich narządów płciowych; nieuznawanie za usprawiedliwione bicia żony przez męża; i odrzucenie praktyki badania dziewictwa dziewcząt. Na dole znajdują się trzy kwestie, w których imigranci plasują się średnio po konserwatywnej stronie skali: sprzeciw wobec sprzedawania mocnego alkoholu w sklepach oraz uznawanie seksu nieletnich a także sprzedawania seksu za uzasadnione.

Porównując wartości naszej próby imigrantów i wartości rodowitych Szwedów zebrane z innych źródeł, również widoczne na ryc. 1 , wyróżniają się trzy wyniki. Po pierwsze, istnieją pewne kwestie, co do których istnieje niemal całkowita zgoda między imigrantami a osobami urodzonymi w danym kraju. Kwestie te dotyczą zarówno sytuacji, gdy przeciętnie zajmują one zdecydowanie liberalne stanowisko (nieuznawanie za usprawiedliwione bicia żony przez męża, nie zgadzanie się, że wyższe wykształcenie jest ważniejsze dla chłopców niż dziewcząt lub że mężczyźni powinni mieć pierwszeństwo w pracy), jak i kwestia zakazu wszelkiej pornografii, co do której zarówno imigranci, jak i tubylcy są w równym stopniu podzieleni.

Po drugie, gdy populacje się różnią, urodzeni w kraju Szwedzi są najczęściej bardziej liberalni. Największe różnice polegają na tym, że rdzenni mieszkańcy są bardziej liberalni w kwestii aborcji ze względu na bardzo niskie dochody, że Żydzi dbają tylko o swój własny gatunek i czy jest to uzasadnione seksem przedmałżeńskim. Dwie kwestie, w których imigranci są wyraźnie bardziej liberalni niż rodowici Szwedzi, są jednocześnie dwiema kwestiami, w których ci drudzy zajmują średnio konserwatywne stanowisko: przeciwko możliwości organizowania publicznych zgromadzeń przez ekstremistów i przeciwko sprzedaży mocnego alkoholu w sklepach (tzw. rząd ma detaliczny monopol alkoholowy na mocne alkohole w Szwecji).

Jak zauważono, SIVS jest zbudowany na próbie nieprobabilistycznej, z ryzykiem, że samoselekcja do uczestnictwa jest skorelowana z wartościami społecznymi, w szczególności z bardziej liberalnymi wartościami. Aby ustalić rozmiar tego problemu, porównaliśmy średnie pozycje w różnych kwestiach w SIVS z imigrantami w tych samych zewnętrznych źródłach danych, których użyliśmy do porównania z rodzimymi mieszkańcami. Chociaż mamy znacznie więcej respondentów-imigrantów, te źródła danych wykorzystują techniki próbkowania prawdopodobieństwa, co czyni je dobrym punktem odniesienia. S2 Rys wyświetla wyniki. Krótko mówiąc, nie ma dużej różnicy między naszymi szacunkami a szacunkami z innych źródeł. Ponieważ uwzględniamy tylko nowo przybyłych imigrantów, a inne źródła uwzględniają wszystkich bez względu na długość pobytu — zakładając, że jednostki przyjmują z czasem wartości kraju docelowego — oznacza to, że nasza próba jest nieco stronnicza w kierunku liberalnych wartości społecznych.

Zróżnicowanie u poszczególnych osób

Następnie zbadaliśmy, w jaki sposób wartości społeczne imigrantów korelują z krajem pochodzenia i indywidualnymi współzmiennymi. W tym celu przeprowadziliśmy 35 wielopoziomowych regresji — po jednej dla każdego zagadnienia — z HDI, wolnością prasy i odsetkiem muzułmanów na poziomie kraju oraz płcią, wykształceniem, powodem zamieszkania, religijnością i religią na poziomie indywidualnym. Wszystkie zmienne ciągłe są standaryzowane, dzięki czemu wielkość efektu jest z grubsza porównywalna ze zmiennymi kategorialnymi. Wyniki przedstawiono na fig. 2 .

Ryc. 2. Wpływ kraju pochodzenia i zmiennych indywidualnych na wartości społeczne imigrantów.

https://doi.org/10.1371/journal.pone.0278125.g002

Ogólnie rzecz biorąc, istnieje większe zróżnicowanie na poziomie jednostki niż na poziomie kraju pochodzenia przy wzajemnym kontrolowaniu zmiennych na tych dwóch poziomach. Wśród zmiennych na poziomie kraju, HDI ma największą korelację z uwzględnionymi kwestiami, przy czym wyższy HDI jest najczęściej związany z bardziej liberalnymi wartościami społecznymi. Kwestie o największej wielkości efektu dla HDI to obrzezanie mężczyzn, samobójstwo w przypadku nieuleczalnej choroby oraz to, czy homoseksualizm jest usprawiedliwiony. Poziom wolności prasy nie wykazuje żadnej korelacji z większością zagadnień. Jednakże, gdy istnieje zauważalna wielkość efektu, jest to zawsze pozytywna korelacja pomiędzy większą wolnością prasy a bardziej liberalnymi wartościami społecznymi, np. bycie przeciwnikiem tego, że członkowie rodziny nie powinni zawierać małżeństw z osobami z innych grup etnicznych lub że muzułmanie dbają tylko o swój własny gatunek, a także bycie za sprzedażą mocnego alkoholu w sklepach. Odsetek muzułmanów w kraju pochodzenia nie różni się znacznie w zależności od kwestii, ani nie ma wyraźnego odchylenia w stronę konserwatywnych lub liberalnych wartości społecznych.

Przechodząc do zmiennych na poziomie indywidualnym. Płeć nie ma wyraźnego związku z posiadaniem wartości liberalnych. Zamiast tego wyniki wykazują bardziej typowy dla płci wzorzec, w którym mężczyźni przeciętnie zajmują bardziej liberalne stanowisko w kwestiach takich jak zakaz pornografii, prostytucji (sprzedaży) i seksu nieletnich, jednocześnie zajmując bardziej konserwatywne stanowisko w kwestiach aborcji ze względu na ryzyko poważnej wady lub bardzo niskich dochodów oraz tego, czy mężczyźni są lepszymi przywódcami politycznymi niż kobiety. Posiadanie wysokiego wykształcenia jest konsekwentnie związane z bardziej liberalnymi wartościami, podczas gdy bycie uchodźcą jest dość spójne z posiadaniem bardziej konserwatywnych wartości. Jednak rozmiary efektów dla tych trzech zmiennych są niewielkie.

Poziom religijności, niezależnie od wyznania, wyróżnia się jako zmienna o stosunkowo dużych efektach i spójnym wzorcu, zgodnie z którym bardziej religijni imigranci mają również bardziej konserwatywne wartości społeczne. Wzorzec ten jest szczególnie widoczny w przypadku kwestii związanych z aborcją. Religijni imigranci uważają aborcję za znacznie mniej uzasadnioną, a aborcję z powodu bardzo niskich dochodów lub dlatego, że kobieta nie chce poślubić mężczyzny za znacznie bardziej niewłaściwą.

Muzułmańscy imigranci prezentują średnio bardziej konserwatywne wartości niż imigranci o innych tożsamościach religijnych, choć wzór ten jest bardziej złożony niż ten dotyczący religijności. W niektórych kwestiach muzułmańscy imigranci są bardziej konserwatywni niż inni imigranci. Oprócz poparcia dla obrzezania mężczyzn, muzułmańscy imigranci są również znacznie bardziej konserwatywni w takich kwestiach jak prawo rodziców do angażowania się ich dzieci w seks przedmałżeński, edukacja seksualna w szkołach i homoseksualizm. W innych kwestiach nie różnią się jednak zbytnio od innych imigrantów, np. czy rozwód jest uzasadniony, czy mąż może bić swoją żonę, czy wykształcenie wyższe jest ważniejsze dla chłopca niż dla dziewczynki. Ponadto muzułmańscy imigranci mają mniej ksenofobiczne wartości, średnio bardziej nie zgadzając się ze stwierdzeniami, że chrześcijanie, Żydzi lub muzułmanie dbają tylko o swój własny rodzaj.

Struktury opinii

Jak omówiono we wstępie, musimy oddzielić różnice w średnim poparciu dla kwestii od różnic w podstawowych strukturach opinii między populacjami. Jak zauważono, jest całkiem możliwe, że dwie populacje, np. imigranci i urodzeni w kraju, mają różne średnie poparcie dla stanowiska w danej sprawie, ale jednocześnie mają tę samą podstawową strukturę opinii.

Panel A na ryc. 3 pokazuje te same średnie pozycje zarówno dla imigrantów, jak i rodowitych Szwedów w siedemnastu kwestiach, dla których mamy również statystyki dotyczące szwedzkiej populacji, jak na ryc. 1, tym razem ułożone jako wykres rozrzutu. Pokazuje, że istnieje wspólna struktura opinii, tj. że istnieje duża korelacja między średnimi opiniami obu populacji.

Ryc. 3. Korelacja wartości społecznych między imigrantami a rodowitymi mieszkańcami.

https://doi.org/10.1371/journal.pone.0278125.g003

Panel B na Rys. 3 pokazuje tę korelację pomiędzy imigrantami a osobami urodzonymi w danym kraju, jak również pomiędzy imigrantami w próbie z krajów pochodzenia z co najmniej 30 respondentami, a osobami urodzonymi w danym kraju. Podstawowe struktury opinii są dodatnio skorelowane między osobami urodzonymi w danym kraju a imigrantami ze wszystkich krajów pochodzenia w próbie. Dla całej próby imigrantów korelacja ta jest bardzo duża i wynosi  0,83. Dla poszczególnych krajów siła ta waha się od umiarkowanej (Bangladesz 0,46) do ekstremalnej (Niemcy 0,96). Co ważne, korelacja nigdy nie jest ujemna ani nawet bliska zeru. Wynik jest w ten sposób jednoznaczny – imigranci, niezależnie od pochodzenia, i rodowici Szwedzi mają tę samą bazową strukturę opinii.

Określenie, który kierunek jest liberalny dla danej kwestii, wpływa na korelacje na rys. 3, a tym samym na analizę struktury opinii. Cztery kwestie mają zarówno niewielką przewagę argumentów, poniżej 0,10 w każdą stronę, jak i są obecne na Rys. 3: Dopuścić mocny alkohol w sklepach (+), Zakazać wszelkiej pornografii (-), Aborcja: Ryzyko defektów (+), oraz Aborcja: Bardzo niskie dochody (+). Aby sprawdzić wrażliwość kierunku skal spraw dla tych czterech zmiennych, analizę korelacji przeprowadzono ponownie z wszystkimi możliwymi kombinacjami liberalnego kierunku dla tych czterech spraw, uzyskując w sumie szesnaście różnych modeli, w tym oryginalny. We wszystkich tych modelach korelacja waha się między 0,79 a 0,93, co oznacza, że określony kierunek tych czterech zmiennych nie zmienia naszego wniosku, że struktura opinii dla imigrantów i osób urodzonych w danym kraju jest taka sama.

Dyskusja

Celem niniejszego opracowania jest opisanie wartości społecznych nowo przybyłych imigrantów w Szwecji i porównanie ich z wartościami społecznymi rodowitych Szwedów. Dokładne zmierzenie i zrozumienie wartości społecznych imigrantów jest konieczne ze względu na stosunkowo dużą imigrację do Szwecji i Europy w ostatnich latach oraz obawy, że imigranci mają fundamentalnie inne wartości społeczne niż rodowici Szwedzi. Aby osiągnąć nasz cel, przeprowadziliśmy badania na dużej próbie nowo przybyłych imigrantów w Szwecji i zmierzyliśmy ich wartości społeczne, pytając o ich opinie na temat 35 różnych kwestii moralnych obejmujących takie tematy jak równość płci, prawa seksualne i reprodukcyjne, przemoc, ksenofobia.

Postawiliśmy trzy pytania badawcze. Po pierwsze, jakie są wartości społeczne nowo przybyłych imigrantów? Stwierdziliśmy, że imigranci mają różne stanowiska w różnych kwestiach, ale prawie zawsze po stronie liberalnej. Średnio, nasza próba imigrantów jest przeciwko przemocy, za równością płci, za prawami seksualnymi i reprodukcyjnymi oraz przeciwko ksenofobii. Używając tych kwestii jako operacjonalizacji pojęcia wartości społecznych, możemy stwierdzić, że nowo przybyli imigranci w naszej próbie mają raczej liberalne niż konserwatywne wartości społeczne.

Nasze drugie pytanie badawcze dotyczyło tego, jak ich wartości społeczne korelują z krajem pochodzenia i cechami indywidualnymi. W tej analizie (rys. 2) zmienne na poziomie kraju pochodzenia miały mniejszą moc wyjaśniającą w porównaniu ze zmiennymi na poziomie indywidualnym. Innymi słowy, kraje pochodzenia imigrantów, pochodzenie lub państwo, oferują niewiele informacji na temat wartości społecznych imigrantów.

Wśród cech indywidualnych, posiadanie wykształcenia wyższego miało stabilną korelację z byciem bardziej liberalnym, a bycie uchodźcą miało stabilną korelację z byciem bardziej konserwatywnym we wszystkich uwzględnionych kwestiach, choć z małymi rozmiarami efektu. Bycie bardziej religijnym, niezależnie od wyznania, miało najbardziej spójną i największą korelację z bardziej konserwatywnymi wartościami społecznymi. W przypadku tych trzech zmiennych wyniki są zgodne z wcześniejszymi rezultatami.

Jeśli chodzi o płeć, nie było wyraźnych wskazań, że imigranci płci męskiej lub żeńskiej są bardziej liberalni lub konserwatywni niż inni. Zamiast tego zaobserwowaliśmy wzór płci, w którym mężczyźni są bardziej liberalni w niektórych kwestiach, a bardziej konserwatywni w innych. Z wcześniejszych badań wynikało głównie, że imigranci-mężczyźni są bardziej konserwatywni niż kobiety [28, 31]. Dzięki uwzględnieniu znacznie większego zestawu zagadnień w porównaniu z poprzednimi badaniami, nasze badanie oferuje bardziej kompleksowy obraz dynamiki wartości społecznych i ich interakcji ze zmiennymi demograficznymi.

Nasze wyniki wskazują, zgodnie z wcześniejszymi badaniami omówionymi we wstępie, że muzułmanie, w porównaniu z respondentami innych wyznań, rzeczywiście zajmują bardziej konserwatywne stanowisko w wielu uwzględnionych kwestiach. Nasze wyniki wskazują jednak również na bardziej złożony wzorzec niż to, że muzułmańscy imigranci są po prostu bardziej konserwatywni niż inni imigranci. Istnieją pewne kwestie, takie jak te związane z praktykami seksualnymi innymi niż w małżeństwie heteroseksualnym, a zwłaszcza to, czy rodzice mogą decydować, czy ich dzieci powinny czekać z seksem przed ślubem, w których muzułmanie zajmują wyraźnie bardziej konserwatywne stanowiska. Ale są też inne, takie jak kwestie związane z przemocą i rozwodami, w których nie ma różnicy między muzułmanami a innymi imigrantami.

Te ustalenia wskazują na znaczenie stosowania szerokiego zakresu zagadnień do pomiaru wartości społecznych, ponieważ operacjonalizacja wykorzystująca zbyt małą liczbę zagadnień może prowadzić do błędnych wniosków. Przestrzegamy zatem przed używaniem tylko jednej lub kilku kwestii jako punktu wyjścia dla szerszej narracji o wartościach muzułmańskich i zachodnich. Jak wskazują nasze wyniki, jedna z najczęściej używanych pojedynczych kwestii – homoseksualizm – jest również jedną z kwestii, w której muzułmanie są najbardziej konserwatywni w porównaniu z innymi imigrantami. Używanie tej kwestii jako przybliżenia dla wartości społecznych w ogóle będzie zatem systematycznie błędnie przedstawiać tę grupę jako bardziej konserwatywną niż jest w rzeczywistości.

Niektóre wcześniejsze wyniki wskazują, że muzułmanie w społeczeństwach zachodnich przejawiają więcej przekonań antysemickich w porównaniu z osobami innych religii [78-80], co stanowiło jeden z dodatkowych powodów do obaw związanych z dużą imigracją muzułmańską do Szwecji [81]. Jak pokazano na rycinie 1, istnieje znaczna różnica pomiędzy imigrantami a osobami urodzonymi w danym kraju w kwestii tego, jak bardzo osoby zgadzają się ze stwierdzeniem, że Żydzi troszczą się tylko o swój własny rodzaj. Była to w istocie jedna z kwestii o największej różnicy między obiema populacjami. Nie ma jednak żadnych oznak, że to właśnie muzułmanie są odpowiedzialni za tę lukę. Wręcz przeciwnie, jak sugeruje nasz wynik, istnieje związek między byciem muzułmaninem a niezgadzaniem się z tym stwierdzeniem.

Nasze trzecie i ostatnie pytanie badawcze dotyczyło tego, jak wartości społeczne imigrantów wypadają w porównaniu z wartościami społecznymi rodowitych Szwedów. W analizie różnic w średnim stanowisku w różnych kwestiach (wykres 1), imigranci są średnio nieco bardziej konserwatywni niż rodowici Szwedzi. Chociaż istnieje zróżnicowanie w poszczególnych kwestiach, w niektórych z nich średnie stanowisko jest niemal identyczne dla obu populacji, a nawet imigranci są bardziej liberalni w dwóch kwestiach, w większości z nich rodowici Szwedzi mają bardziej liberalne stanowisko.

Jednak fakt, że imigranci są nieco bardziej konserwatywni niż osoby urodzone w danym kraju, nie jest równoznaczny z tym, że te dwie populacje mają zasadniczo różne wartości społeczne. Jak widać na wykresie 1, imigranci zajmują średnio liberalne stanowisko w 32 z 35 kwestii. Z pozostałych trzech kwestii, w których imigranci są średnio po konserwatywnej stronie spektrum, rodowici Szwedzi są po tej samej stronie w kwestii mocnych alkoholi w sklepach, a także prawdopodobnie w kwestii sprzedaży seksu [82], choć w tym ostatnim przypadku pytanie ankietowe mierzące wartości rodowitych Szwedów jest nieco inne i dlatego nie zostało uwzględnione na wykresie 1. Oznacza to, że nawet jeśli Szwecja będzie miała znacznie większą imigrację w nadchodzących latach, tak długo jak rozkład imigrantów będzie mniej więcej taki sam jak w ostatnich latach, nasze wyniki nie wskazują na jakiekolwiek ryzyko, że Szwecja drastycznie zmieni swoje wartości społeczne lub stanie się krajem konserwatywnym z powodu imigracji.

Rozszerzyliśmy porównanie pomiędzy imigrantami a osobami urodzonymi w danym kraju o analizę struktur opinii przy użyciu analizy korelacji. Nasze analizy (ryc. 3) wykazały, że istnieje duża korelacja między średnimi stanowiskami w kwestiach dotyczących imigrantów i osób urodzonych w danym kraju, tzn. kwestie, w których osoby urodzone w danym kraju są najbardziej liberalne, są zazwyczaj tymi, w których imigranci również są najbardziej liberalni, i odwrotnie. Było to prawdziwe zarówno dla wszystkich nowo przybyłych imigrantów w naszej próbie analitycznej, jak i dla imigrantów pochodzących z wielu różnych krajów. Nasz wniosek jest taki, że te dwie populacje mają wspólną strukturę opinii. Innymi słowy, obawy dotyczące wartości społecznych imigrantów i potencjalnego zagrożenia, jakie miałyby one stanowić dla europejskich lub zachodnich wartości społecznych, są znacznie przesadzone, przynajmniej według naszych danych. Wniosek ten jest również zgodny z empirycznymi dowodami, że to kraj pochodzenia, a nie kraj docelowy, ulega zmianom w wartościach w wyniku migracji [83].

Wykorzystaliśmy SIVS do badania wartości społecznych imigrantów w Szwecji. Podstawową siłą badania jest duża liczba uwzględnionych kwestii moralnych, szczególnie w temacie praw seksualnych i reprodukcyjnych. Z tego powodu byliśmy w stanie odkryć wcześniej przeoczone wzory i różnice, np. jak płeć i religia korelują z wartościami społecznymi. Również z powodu dużej liczby zagadnień analiza korelacji, mierząca struktury opinii, była znacząca.

Choć jest ich wiele, uwzględnione zagadnienia nie stanowią globalnie wyczerpującej listy. W porównaniu z poprzednimi badaniami brakuje tematu rządzenia i demokracji. Nie oczekujemy jednak, że włączenie tego tematu w jakikolwiek znaczący sposób zmieniłoby nasze wnioski – jak zauważają Inglehart i Norris [84], „zderzenie cywilizacji” między społeczeństwami zachodnimi a światem muzułmańskim nie leży w wartościach społecznych dotyczących rządzenia społeczeństwem, ale raczej w kwestiach związanych z wyzwoleniem seksualnym, czyli w temacie, który szeroko omawiamy.

W ramach tematów można było również uwzględnić więcej zagadnień, choć dodatkowo wydłużyłoby to i tak już obszerną ankietę. Na przykład SIVS pyta o prawo do samobójstwa, jeśli dana osoba cierpi na nieuleczalną chorobę, ale ani o to, czy samobójstwo jest ogólnie usprawiedliwione, ani o wspomaganą eutanazję (oba pytania w WVS). Ponadto SIVS zawierało tylko jedno pytanie dotyczące antysemityzmu, co może wyjaśniać, dlaczego nasz wynik różni się od poprzednich badań, chociaż wybrane pytanie jest umiarkowanie skorelowane z innymi pomiarami antysemityzmu [ 79 ]. Dwie kwestie zostały specjalnie zaczerpnięte ze szwedzkiej debaty politycznej (i zadane przez SOM), ale zawsze mogliśmy dodać więcej gorących tematów moralnych, np. zezwolenie na trzecią legalną płeć lub zakaz żebractwa.

Objęcie w przyszłych badaniach dodatkowych kwestii z pewnością ujawniłoby więcej niuansów. Jednak nasze główne wyniki — że prawie wszystkie stanowiska w danej sprawie znajdują się po liberalnej stronie spektrum i że istnieje duża korelacja między postawami w tej kwestii między rodowitymi Szwedami a imigrantami niezależnie od kraju pochodzenia — są na tyle decydujące, że nie zostaną znacznie zmienione przez dodatkowe kwestie.

Podobnie nasza lista zmiennych objaśniających zarówno na poziomie kraju pochodzenia, jak i na poziomie indywidualnym, oparta na wcześniejszych badaniach, nie jest wyczerpująca. Przetestowaliśmy trzy dodatkowe zmienne, które ostatecznie odrzucono: PKB per capita korelował z HDI w stopniu, który nie wnosił nic do analizy; odległość geograficzna i współczynnik GINI wykazywały niską moc wyjaśniającą. Nie możemy jednak wykluczyć istnienia innych ważnych zmiennych.

Skoncentrowaliśmy się na nowo przybyłych imigrantach do Szwecji, przebadanych na próbie przekrojowej. Podobnie jak w przypadku wielu wcześniejszych badań, wyniki te nie pokazują, jak wartości społeczne imigrantów zmieniają się w czasie w kraju docelowym. Istnieją dobre powody, by sądzić, że imigranci zmieniają swoje wartości i związane z nimi praktyki w nowych warunkach, nawet jeśli chodzi o głęboko zakorzenione tradycje [ 85 ] Aby to uchwycić, w przyszłych badaniach należy przeprowadzić badania podłużne. Tylko wtedy można naprawdę odpowiedzieć na pytanie dotyczące społeczno-kulturowej integracji imigrantów w społeczeństwie przyjmującym.

Bibliografia

  1. 1.Organizacja Narodów Zjednoczonych. International Migrant Stock 2022 [Dostępne na stronie: https://www.un.org/development/desa/pd/content/international-migrant-stock .
  2. 2.Ford R. Akceptowalni i nieakceptowalni imigranci: w jaki sposób region pochodzenia migrantów wpływa na sprzeciw wobec imigracji w Wielkiej Brytanii. Journal of Ethnic and Migration Studies . 2011;37(7):1017–37.
  3. 3.Brubaker R. Kategorie analizy i kategorie praktyki: uwaga na temat badań muzułmanów w europejskich krajach imigracji. Studia etniczne i rasowe. 2013;36(1):1–8.
  4. 4.Gorodzeisky A. Napływ uchodźców i czasowa zmiana postaw wobec osób ubiegających się o azyl: perspektywa ponadnarodowa. Europejski Przegląd Socjologiczny. 2021.
  5. 5.Esses VM, Hamilton LK, Gaucher D. Globalny kryzys uchodźczy: dowody empiryczne i implikacje polityczne dla poprawy postaw społecznych i ułatwienia przesiedlenia uchodźców. Kwestie społeczne i przegląd polityki. 2017;11(1):78–123.
  6. 6.Helbling M, Traunmüller R. Czym jest islamofobia? Rozplątywanie uczuć obywateli wobec pochodzenia etnicznego, religii i religijności za pomocą eksperymentu ankietowego. Brytyjski Dziennik Nauk Politycznych. 2020;50(3):811–28.
  7. 7.Meer N, Modood T. Obalenia rasizmu w „kwestii muzułmańskiej”. Wzory uprzedzeń. 2009;43(3–4):335–54.
  8. 8.Seewann L. Moje wartości, ich wartości: jak konceptualizacje wartości wpływają na postawy wobec imigracji. Journal of Ethnic and Migration Studies . 2021: 1–24.
  9. 9.Koopmans R. Wielokulturowość i imigracja: sporna dziedzina w porównaniu międzynarodowym. Roczny przegląd socjologii. 2013;39(1):147–69.
  10. 10.Banting K, Kymlicka W. Czy rzeczywiście istnieje odwrót od polityki wielokulturowości? Nowe dowody z indeksu polityki wielokulturowości. Porównawcza polityka europejska . 2013;11(5):577–98.
  11. 11.Koopmans R, Michałowski I, Waibel S. Prawa obywatelskie dla imigrantów: krajowe procesy polityczne i ponadnarodowa konwergencja w Europie Zachodniej, 1980–2008. American Journal of Sociology. 2012;117(4):1202–45. pmd:22594120
  12. 12.Goodman SW. Wymagania integracyjne dla samej integracji? Identyfikowanie, kategoryzowanie i porównywanie polityk integracji obywatelskiej. Journal of Ethnic and Migration Studies . 2010;36(5):753–72.
  13. 13.Joppke C. Po drugiej stronie lustra Europy: testy na obywatelstwo w USA, Australii i Kanadzie. Studia obywatelskie. 2013;17(1):1–15.
  14. 14.Joppke C. Integracja obywatelska w Europie Zachodniej: trzy debaty. Polityka Europy Zachodniej. 2017;40(6):1153–76.
  15. 15.Goodman SW. Wzmacnianie obywatelstwa: strategie polityczne na rzecz integracji obywatelskiej w Europie Zachodniej. Światowa polityka. 2012;64(4):659–98.
  16. 16.Joppke C. Poza modelami narodowymi: Polityka integracji obywatelskiej imigrantów w Europie Zachodniej. Polityka Europy Zachodniej. 2007;30(1):1–22.
  17. 17.Wright M, Bloemraad I. Czy istnieje kompromis między wielokulturowością a integracją społeczno-polityczną? Reżimy polityczne i integracja imigrantów w perspektywie porównawczej. Perspektywy polityki . 2012;10(1):77–95.
  18. 18.Rydgren J. Sceptycy imigracyjni, ksenofobi czy rasiści? Głosowanie na radykalną prawicę w sześciu krajach Europy Zachodniej. Europejski Dziennik Badań Politycznych. 2008;47(6):737–65.
  19. 19.Brubaker R. Między nacjonalizmem a cywilizacją: europejski moment populistyczny w perspektywie porównawczej. Studia etniczne i rasowe. 2017;40(8):1191–226.
  20. 20.Hainmueller J, Hopkins DJ. Postawy społeczne wobec imigracji. Roczny przegląd nauk politycznych. 2014;17(1):225–49.
  21. 21.Statystyka Szwecja. Podsumowanie statystyki ludności 1960–2021 2022 [aktualizacja 2022-02-22. Dostępne z: https://www.scb.se/en/finding-statistics/statistics-by-subject-area/population/population-composition/population-statistics/pong/tables-and-graphs/yearly-statistics—the -whole-country/summary-of-population-statistics/ .
  22. 22.Hinnfors J, Spehar A, Bucken-Knapp G. Brakujący czynnik: dlaczego socjaldemokracja może prowadzić do restrykcyjnej polityki imigracyjnej. Dziennik europejskiej polityki publicznej. 2012;19(4):585–603.
  23. 23.Rydgren J, van der Meiden S. Radykalna prawica i koniec szwedzkiej wyjątkowości. Europejska Nauka Polityczna. 2018.
  24. 24.Elgenius G, Wennerhag M. Zmieniający się krajobraz polityczny Szwecji: podziały polityczne, aktorzy i procesy. Socjologisk Forskning. 2018;55(2–3):139–54.
  25. 25.Elgenius G, Rydgren J. Ramy nostalgii i przynależności: odrodzenie etno-nacjonalizmu w Szwecji. Towarzystwa Europejskie. 2019;21(4):583–602.
  26. 26.Rządowy projekt ustawy 2020/21:191. Ęnrade regler i utlänningslagen [Zmienione zasady ustawy o cudzoziemcach] 2021.
  27. 27.Diehl C, Koenig M, Ruckdeschel K. Religijność i równość płci: porównanie tubylców i muzułmańskich migrantów w Niemczech. Studia etniczne i rasowe. 2009;32(2):278–301.
  28. 28.Van Klingeren M, Spierings N. Akulturacja, oddzielenie, czy jedno i drugie? Wpływ migracji na związek między religijnością a postawami równouprawnienia płci. Journal of Ethnic and Migration Studies . 2020;46(15):3079–100.
  29. 29.Fitzgerald R, Winstone L, Prestage Y. Poszukiwanie dowodów akulturacji: postawy wobec homoseksualizmu wśród migrantów przemieszczających się z Europy Wschodniej do Zachodniej. International Journal of Public Opinion Research. 2014;26(3):323–41.
  30. 30.Röder A, Lubbers M. Postawy wobec homoseksualizmu wśród niedawnych polskich migrantów w Europie Zachodniej: selektywność migrantów i zmiana postaw. Journal of Ethnic and Migration Studies . 2015;41(11):1858–84.
  31. 31.Röder A. Postawy imigrantów wobec homoseksualizmu: socjalizacja, religia i akulturacja w europejskich społeczeństwach przyjmujących. Międzynarodowy przegląd migracji. 2015;49(4):1042–70.
  32. 32.Röder A, Spierings N. Co kształtuje postawy wobec homoseksualizmu wśród europejskich muzułmanów? Rola religijności i wrogości wobec celu. Międzynarodowy przegląd migracji. 2021:019791832110412.
  33. 33.Soehl T. Od źródeł do miejsc docelowych: trajektorie akulturacji w postawach migrantów wobec homoseksualizmu. Journal of Ethnic and Migration Studies . 2017;43(11):1831–53.
  34. 34.Van der Bracht K, Van de Putte B. Jednonegatywność wśród migrantów pierwszego i drugiego pokolenia w Europie: wzajemne oddziaływanie trendów czasowych, pochodzenia, miejsca docelowego i religii. Badania Nauk Społecznych. 2014;48:108–20. pmd:25131278
  35. 35.Norris P, Inglehart RF. Integracja muzułmanów z kulturami zachodnimi: między pochodzeniem a przeznaczeniem . Studia polityczne. 2012;60(2):228–51.
  36. 36.Haidt J. Emocjonalny pies i jego racjonalny ogon: społeczne intuicjonistyczne podejście do oceny moralnej. Przegląd psychologiczny. 2001;108(4):814–34. pmd:11699120
  37. 37.De Benedictis L, Rondinelli R, Vinciotti V. Kultury jako sieci cech kulturowych: jednoczące ramy pomiaru kultury i dystansów kulturowych. 2020.
  38. 38.Inglehart R, Baker WE. Modernizacja, zmiany kulturowe i trwałość tradycyjnych wartości. Amerykański przegląd socjologiczny. 2000;65(1):19–51.
  39. 39.Berry JW. Imigracja, akulturacja i adaptacja. Psychologia stosowana. 1997;46(1):5–34.
  40. 40.Inglehart R. Cicha rewolucja w Europie: zmiana międzypokoleniowa w społeczeństwach postindustrialnych. Amerykański przegląd nauk politycznych . 1971;65(4):991–1017.
  41. 41.Inglehart RF, Ponarin E, Inglehart RC. Zmiana kulturowa, powolna i szybka: charakterystyczna trajektoria norm regulujących równość płci i orientację seksualną . Siły społeczne. 2017.
  42. 42.Strimling P, Vartanova I, Jansson F, Eriksson K. Związek między stanowiskami moralnymi a argumentami moralnymi napędza zmianę opinii. Natura Ludzkie zachowanie. 2019;3(9):922–30. pmd:31308486
  43. 43.Alexander AC, Welzel C. Islam i patriarchat: jak solidne jest poparcie muzułmanów dla wartości patriarchalnych? Międzynarodowy Przegląd Socjologii. 2011;21(2):249–76.
  44. 44.Röder A, Muhlau P. Czy oni się akulturują? Imigranci w Europie i egalitaryzm płci. Siły społeczne. 2014;92(3):899–928.
  45. 45.Spolaore E, Wacziarg R. Dyfuzja rozwoju. Kwartalnik Ekonomii. 2009;124(2):469–529.
  46. 46.Van Den Akker H, Van Der Ploeg R, Scheepers P. Dezaprobata dla homoseksualizmu: badania porównawcze dotyczące indywidualnych i krajowych determinant dezaprobaty dla homoseksualizmu w 20 krajach europejskich. International Journal of Public Opinion Research. 2013;25(1):64–86.
  47. 47.Schoon I, Cheng H, Gale CR, Batty GD, Deary IJ. Status społeczny, zdolności poznawcze i osiągnięcia edukacyjne jako predyktory liberalnych postaw społecznych i zaufania politycznego. Inteligencja. 2010;38(1):144–50.
  48. 48.Bolzendahl CI, Myers DJ. Postawy feministyczne i wsparcie dla równości płci: zmiana opinii u kobiet i mężczyzn, 1974–1998. Siły społeczne. 2004;83(2):759–89.
  49. 49.Alba R, Nee V. Przeróbka amerykańskiego głównego nurtu. Asymilacja i współczesna imigracja. Cambridge, MA i Londyn: Harvard University Press; 2003.
  50. 50.Wimmer A, Soehl T. Zablokowana akulturacja: heterodoksja kulturowa wśród imigrantów w Europie. American Journal of Sociology. 2014;120(1):146–86. pmd:25705782
  51. 51.Glas S. Wykluczające konteksty udaremniają integrację kulturową: akulturacja migrantów w celu wspierania równości płci na rynku pracy w Europie Zachodniej. Międzynarodowy przegląd migracji. 2022:019791832110591.
  52. 52.Kogan I, Weißmann M. Religia i seksualność: między- i wewnątrz-indywidualne różnice w stosunku do współżycia przedmałżeńskiego wśród nastolatków w czterech krajach europejskich. Journal of Ethnic and Migration Studies . 2020;46(17):3630–54.
  53. 53.Adamczyk A, Pitt C. Kształtowanie postaw wobec homoseksualizmu: rola religii i kontekst kulturowy. Soc Science Res. 2009;38(2):338–51. pmd:19827178
  54. 54.Beek M, Fleischmann F. Religia i integracja: czy pokolenie imigrantów ma znaczenie? Przypadek imigrantów z Maroka i Turcji w Holandii. Journal of Ethnic and Migration Studies . 2020;46(17):3655–76.
  55. 55.Lynn P, Nandi A, Parutis V, Platt L. Projektowanie i wdrażanie wysokiej jakości próby prawdopodobieństwa imigrantów i mniejszości etnicznych: wyciągnięte wnioski. Badania demograficzne. 2018;38:513–48.
  56. 56.Buber-Ennser I, Kohlenberger J, Rengs B, Al Zalak Z, Goujon A, Striessnig E, et al. Kapitał ludzki, wartości i postawy osób poszukujących schronienia w Austrii w 2015 r. PLoS One. 2016;11(9):e0163481. pmd:27662373
  57. 57.Strimling P, Vartanova I. Szwedzkie badanie wartości imigrantów: dokumentacja i słownik 2022.
  58. 58.Wenz A, Struminskaya B, Sakshaug JW, Phillips B, Pennay D, Pasek J i in. Przegląd podejść koncepcyjnych i dowodów empirycznych dotyczących badań ankietowych opartych na prawdopodobieństwie i braku prawdopodobieństwa. Dziennik statystyk i metodologii ankiet . 2020;8(1):4–36.
  59. 59.ADL. ADL GLOBAL 100: An Index of Anti-Semitism 2019 [cytowano 2022-05-18]. Dostępne pod adresem: https://global100.adl.org/about/2019 .
  60. 60.Dane z 7. rundy europejskiego sondażu społecznego. Edycja pliku danych 2.2. NSD — Norweskie Centrum Danych Badawczych, Norwegia — Archiwum Danych i dystrybutor danych ESS dla ESS ERIC. 2014.
  61. 61.EVS/WVS. European Values ​​Study i World Values ​​Survey: Wspólny zbiór danych EVS/WVS 2017–2021 (Joint EVS/WVS). Archiwum danych GESIS, Kolonia. ZA7505. Wersja zestawu danych 2.0.0,. 2021.
  62. 62.Grupa Badawcza ISSP. Międzynarodowy program badań społecznych: Religia III — ISSP 2008. GESIS Datenarchiv, Köln. ZA4950 plik daty wersja 2.3.0; 2018.
  63. 63.Grupa Badawcza ISSP. Międzynarodowy program badań społecznych: Religia IV — ISSP 2018. GESIS Datenarchiv, Köln. ZA7570 plik daty wersja 2.1.0,; 2020.
  64. 64.Uniwersytet w Göteborgu SI. Skumulowany zbiór danych National SOM Survey 1986–2020. 2022.
  65. 65.Inglehart R, Haerpfer C., Moreno A., Welzel C., Kizilova K., Diez-Medrano J., et al. World Values ​​Survey: Runda szósta — wersja pliku danych z pulą krajów: v2018-09-12. Madryt: Instytut Systemów JD; 2014.
  66. 66.Eriksson K, Strimling P. Różnice grupowe w zakresie wartości mogą napędzać dynamikę opinii publicznej w kwestiach moralnych. Matematyczne nauki społeczne. 2015;77:1–8.
  67. 67.Graham J, Haidt J, Nosek BA. Liberałowie i konserwatyści opierają się na różnych zestawach podstaw moralnych. Journal of Personality and Social Psychology . 2009;96(5):1029–46. pmd:19379034
  68. 68.Haidt J, Graham J. Kiedy moralność sprzeciwia się sprawiedliwości: konserwatyści mają moralne intuicje, których liberałowie mogą nie rozpoznawać. Badania Sprawiedliwości Społecznej. 2007;20(1):98–116.
  69. 69.Vartanova I, Eriksson K, Hazin I, Strimling P. Różne populacje zgadzają się co do tego, które argumenty moralne leżą u podstaw których opinii. Granice w psychologii. 2021;12(735). pmd:33790844
  70. 70.Eriksson K, Vartanova I, Strimling P. Trendy opinii w kwestiach moralnych w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii wyjaśnione przez zastosowanie ogólnie przyjętych argumentów. International Journal of Public Opinion Research. 2022;34(1).
  71. 71.Jylhä KM, Rydgren J, Strimling P. Ksenofobia wśród radykalnych i głównego nurtu prawicowych wyborców: rozpowszechnienie, korelaty i wpływ na poparcie partii. Studia etniczne i rasowe. 2022;45(16):261–86.
  72. 72.Gelman A, Hill J. Analiza danych z wykorzystaniem modeli regresji i wielopoziomowych/hierarchicznych. Cambridge: Cambridge University Press; 2006.
  73. 73.UNDP. Raport o rozwoju społecznym 2020. Kolejna granica. Rozwój człowieka i antropocen. Nowy Jork: Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju; 2020.
  74. 74.Reporterzy bez granic. World Press Freedom Index 2021 [cytowano 2022-05-27]. Dostępne z: https://rsf.org/en/index .
  75. 75.Centrum Badawcze Pew. Kompozycja religijna według krajów, 2010–2050 2015 [Dostępne na: https://www.pewresearch.org/religion/2015/04/02/religious-projection-table/ .
  76. 76.Massey DS, Arango J, Hugo G, Kouaouci A, Pellegrino A, Taylor JE. Teorie migracji międzynarodowej: przegląd i ocena . Przegląd ludności i rozwoju . 1993;19(3):431–66.
  77. 77.Feliciano C. Wpływ selektywności imigrantów na zdrowie, rynek pracy i wyniki edukacyjne. Roczny przegląd socjologii. 2020;46(1):315–34.
  78. 78.Bevelander P, Hjerm M. Przynależność religijna i antysemityzm szwedzkiej młodzieży w wieku szkół średnich: analiza danych ankietowych z lat 2003 i 2009. Badania etniczne i rasowe. 2015;38(15):2705–21.
  79. 79.Kaplan EH, Mała Kalifornia. Nastroje antyizraelskie zapowiadają antysemityzm w Europie. Dziennik rozwiązywania konfliktów . 2006;50(4):548–61.
  80. 80.Koopmans R. Fundamentalizm religijny i wrogość wobec grup obcych: porównanie muzułmanów i chrześcijan w Europie Zachodniej. Journal of Ethnic and Migration Studies . 2015;41(1):33–57.
  81. 81.Tossavainen M. Arabski i muzułmański antysemityzm w Szwecji. Przegląd żydowskich studiów politycznych . 2005;17(3/4):109–18.
  82. 82.Kuosmanen J. Postawy i poglądy na temat ustawodawstwa zakazującego zakupu usług seksualnych w Szwecji. Europejski Dziennik Pracy Socjalnej. 2011;14(2):247–63.
  83. 83.Rapoport H, Sardoschau S, Silve A. Migracja i zmiany kulturowe. IZA DP nr 14772. IZA – Instytut Ekonomiki Pracy. 2021.
  84. 84.Inglehart R, Norris P. Prawdziwe zderzenie cywilizacji. Polityka zagraniczna. 2003(135):63-70.
  85. 85.Wahlberg A, Johnsdotter S, Ekholm Selling K, Essen B. Zmiana postrzegania cięcia żeńskich narządów płciowych w szwedzkim kontekście migracji. PLoS Jeden. 2019;14(12):e0225629. pmid:31800614

 

 

Cytowanie: Tibajev A, Vartanova I, Puthoopparambil S, Essén B, Strimling P (2022) Wartości społeczne nowo przybyłych imigrantów w Szwecji. PLoS JEDEN 17(11): e0278125. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0278125

Redaktor: Luca De Benedictis, Uniwersytet Macerata, WŁOCHY

Otrzymano: 22 czerwca 2022 r.; Przyjęto: 9 listopada 2022 r.; Opublikowano: 22 listopada 2022 r

Prawa autorskie: © 2022 Tibajev et al. Jest to artykuł o otwartym dostępie rozpowszechniany na warunkach licencji Creative Commons Attribution License , która zezwala na nieograniczone użytkowanie, dystrybucję i powielanie na dowolnym nośniku, pod warunkiem podania oryginalnego autora i źródła.

Dostępność danych: Dane nie mogą być udostępniane publicznie, ponieważ zawierają wrażliwe dane osobowe i są ograniczone zgodnie z decyzją Szwedzkiej Agencji ds. Kontroli Etycznej (decyzja nr 2019-04146). Dane są dostępne do celów badawczych i można je uzyskać w Instytucie Studiów nad Przyszłością ( www.iffs.se ) po zatwierdzeniu etycznym przez Szwedzką Agencję ds. Oceny Etycznej ( www.etikprovningsmyndigheten.se ).

Finansowanie: Wszyscy autorzy otrzymali fundusze od Szwedzkiej Rady ds. Badań, www.vr.se/english/ , (2018-03365) oraz Szwedzkiej Rady ds. Badań nad Zdrowiem, Życiem Zawodowym i Opieką Społeczną, forte.se/en/, (2017-00254) . IV i PS otrzymały dodatkowo dofinansowanie od Knut and Alice Wallenberg Foundation, kaw.wallenberg.org/en, (2017.0257). Fundatorzy nie odgrywali żadnej roli w projektowaniu badań, gromadzeniu i analizie danych, podejmowaniu decyzji o publikacji ani przygotowaniu manuskryptu.

Konkurujące interesy: Autorzy oświadczyli, że nie istnieją żadne konkurencyjne interesy.

Link do artykułu: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0278125

Obraz wyróżniający: Obchody święta Walpurgi na przedmieściu Sztokholmu. Autorstwa Autor nie został podany w rozpoznawalny automatycznie sposób. Założono, że to Kotoviski (w oparciu o szablon praw autorskich). – Źródło nie zostało podane w rozpoznawalny automatycznie sposób. Założono, że to praca własna (w oparciu o szablon praw autorskich)., CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1631891

Exit mobile version